persé transportbeschermers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:09

Sonja schreef:
Sofy schreef:
Ik weet niet hoe jullie paarden op de trailer staan, maar ik heb er nu vijf vervoerd en alle vijf kwamen ze toch behoorlijk bezweet de trailer af.

Die van mij komen echt alleen bezweet van de trailer als de buitentemperatuur dusdanig is dat ze ook op stal bezweet zouden zijn :?

Bij mij gebeurt dat ook niet. Zelfs met warm weer niet. Ja, misschien als ik met 30 graden een uur ga rijden ofzo? :? Maar 5 bezweet....dat vind ik wel heel gek eigenlijk. Hoe kan dat nou?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:14

Die van mij zweet standaard op de trailer. Als ik (te) rustig rijd (of op een lange weg zonder bochten en drempels) gaat ze lopen ouwehoeren en is ze bezweet van het heen en weer dribbelen en als ik wat minder langzaam ga staat ze braaf stil maar is ze ook bezweet. Ik gebruik al helemaal geen dekens meer. Heb alleen zo'n dakraampje om te ventileren en stilstaand gaat die ook open, maar ben bang als ik die openzet tijdens het rijden dat het oncomfortabel is voor het paard (herrie).
Paard loopt overigens heel makkelijk op en af en lijkt op geen enkele manier een hekel te hebben aan reizen in de trailer. Tsja

geheel ontopic:
Ik gebruik geen transportbeschermers.

Sofy

Re: persé transportbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:21

Vier van die paarden hadden een fleece zweetdeken erop liggen, één was bloot. Maar drie van de vijf was inderdaad wel in de afgelopen drie weken, dus warme dagen met wel al wintervacht.
Ach, ik kan iig proberen nóg rustiger te rijden, wat extra opletten kan sowieso nooit kwaad. Maar aangezien ik sowieso zo veel mogelijk op cruise control rijd, kan dat nog lastig worden :P.
Qua ventilatie vind ik juist lastig: wel of niet de flap dicht? Dicht kunnen ze minder schrikken van dingen achter zich, maar ik heb inderdaad het idee dat het wel vrij warm wordt in de trailer (voelt altijd lekker knus als ik de paarden eraf ga halen iig). Maar dat was toen ik de flap een keer open gelaten had ook zo, dus hoe veel maakt dat nou eigenlijk uit?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:24

Qimm schreef:
Die van mij zweet standaard op de trailer. Als ik (te) rustig rijd (of op een lange weg zonder bochten en drempels) gaat ze lopen ouwehoeren en is ze bezweet van het heen en weer dribbelen en als ik wat minder langzaam ga staat ze braaf stil maar is ze ook bezweet. Ik gebruik al helemaal geen dekens meer. Heb alleen zo'n dakraampje om te ventileren en stilstaand gaat die ook open, maar ben bang als ik die openzet tijdens het rijden dat het oncomfortabel is voor het paard (herrie).
Paard loopt overigens heel makkelijk op en af en lijkt op geen enkele manier een hekel te hebben aan reizen in de trailer. Tsja

geheel ontopic:

Jij hebt gewoon zo'n ruige bok waar je ook ruig mee moet rijden :D :D :D Dan hebben ze geen tijd om te klooien.

Ik heb een keer zo'n paard op de trailer gehad. Ik gewoon braaf rustig aan, werd m'n halve trailer verbouwd! Dus ik ietsje minder braaf gereden, niks aan het handje....... :?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:25

Je moet doen waar je je goed bij voelt toch?
Mijn paard draagt geen bescherming op de trailer en reist zo'n 500km per week.
Reizen en de trailer in en uit is voor hem heel gewoon, de kans op verwonding is daardoor in mijn ogen minimaal. Mochten we ooit een ongeluk krijgen dan denk ik niet dat een stel transportbeschermers veel verschil zal maken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:35

ikke schreef:
Qimm schreef:

geheel ontopic:

Jij hebt gewoon zo'n ruige bok waar je ook ruig mee moet rijden :D :D :D Dan hebben ze geen tijd om te klooien.

Ik heb een keer zo'n paard op de trailer gehad. Ik gewoon braaf rustig aan, werd m'n halve trailer verbouwd! Dus ik ietsje minder braaf gereden, niks aan het handje....... :?

Precies ja. Maar goed, dan komt ze dus alsnog bezweet van de trailer :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:53

Qimm schreef:
ikke schreef:

Precies ja. Maar goed, dan komt ze dus alsnog bezweet van de trailer :D

Tja, kleine geitjes blijf je houden..... :D :D :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:29

Mareintje schreef:
Verhitting van de pezen is niet aan de orde als je goede hoge transportbeschermers neemt. Ze staan toch stil? Hoe kunnen die pezen dan oververhitten? Als er geen warmte opgewekt wordt, hoe kan er dan een probleem ontstaan met het niet goed kwijt kunnen van hitte... :?

Stil staan tijdens transport? Wat denk je dat ze moeten doen om in balans te blijven. een uur in de trailer staat gelijk aan een uur onder het zadel rijden.... Ga eens in een rijdende trailer staan dan zul je merken dat je heel wat moeite moet doen om perfect stil te blijven staan. Zelfs als de chauffeur smooth rijdt en gewend is met paarden te rijden. Die pezen worden echt wel gebruikt onderweg.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:40

Dat dacht ik dus ook, daarom was ik niet verbaasd dat ze er bezweet af kwamen, maar ik begrijp nu dat dit niet 'standaard' is. Wat is jouw ervaring daar mee cissy? En hoe denk jij over wel/niet flap dicht?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:47

Sofy schreef:
Dat dacht ik dus ook, daarom was ik niet verbaasd dat ze er bezweet af kwamen, maar ik begrijp nu dat dit niet 'standaard' is. Wat is jouw ervaring daar mee cissy? En hoe denk jij over wel/niet flap dicht?

Ik had bij mijn oude merrie de flap altijd dicht, zij was extreem bang voor achteropkomend verkeer. Die stond dus rustiger als die dicht was. Het gevolg is inderdaad wel dat het dan een stuk warmer wordt.
Ik heb 'm het liefst gewoon open voor de ventilatie.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:02

Ik doe nooit transport beschermers aan. Vind het hele gevaarlijke dingen en heb er al veel mee mis zien gaan. De duurdere varianten blijven vaak wel goed zitten, maar mijn paard staat standaard met peesjes en springschoenen aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:19

Sofy schreef:

Ik heb flap open. Ook wel eens dicht gedaan, maar dan worden ze dus wel nerveus. Het is niet echt natuurlijk voor een paard om in een kleine, afgesloten ruimte te staan. Die van mij vinden dat heel griezelig.

Nee, het is niet echt natuurlijk om er bezweet af te komen. Een enkele zenuwachtige druktemaker zal je er altijd bij hebben. Maar als je 5 paarden vervoert en daarmee ook alle 5 de paarden bezweet van de trailer haalt, dan is de kans maar klein dat dat nog op toeval berust. Denk ik.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:25

In het begin gebruikte ik ze altijd en deden er 35 min over om pony te laden. wilde echt niet.
dingen konden ook altijd maar max 10x gebruikt worden want door het van klep springen en afzakken gingen ze snel kapot.

toen kreeg ik de tip van springschoenen en peeskappen. en sinds die dag liep ze er in 1x in en was ze veel rustiger *\o/* .
scheelde ons ook een hoop geld :o

Bij ons loopt mijn vriend altijd mee naar binnen (met inladen) en ik sta er altijd naast. We nemen voor haar de tijd omdat ze bij elk geluidje achteruit gaat of van de klep afspringt :z

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:29

[/quote]

Ik heb flap open. Ook wel eens dicht gedaan, maar dan worden ze dus wel nerveus. Het is niet echt natuurlijk voor een paard om in een kleine, afgesloten ruimte te staan. Die van mij vinden dat heel griezelig.

[/quote]

Ik heb ook de flap open om precies hetzelfde idee eigenlijk. Het is al een kleine krappe ruimte voor ze, als die flap dan ook nog eens dicht zit. Nu scheelt het wel dat hij niet nerveus is voor achterop komend verkeer dus kan ook goed met flap open rijden.
Als hij na het lessen nog wat bezweet is doe ik wel ff een zweetdeken op voor evt. tocht.

Verder staat de mijne blood op de trailer, geen deken (mits het niet berekoud is) en geen transportbeschermers.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:35

Ik gebruik ze ook niet. Mijn overtuiging is dat paarden met transportbeschermers juist onrustiger zijn door de beschermers omdat ze die rare dingen aan hun benen hebben hangen. Als je ook ziet hoe veel paarden lopen met die dingen om...

Als je ze wilt gebruiken zou ik dat dus goed oefenen met je paard zodat het dragen van de beschermers op zich geen issue meer is. Anders is het alleen maar een extra stressfactor op de trailer.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:40

Hoeft niet maar raad t wel aan. De mijne loopt niet met transport beschermers hij zet er geen stap mee, dit omdat hij weet dat hij dan de trailer in moet. (Is namelijk 1x gelukt) nu doe ik zijn 3 in 1 beschermers om. Die gebruik ik ook met springen en hiermee loopt hij wel, dus die gaan om als ik met de trailer weg moet

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:41

Ik gebruik ze wel, zakken nooit af en de paarden blijven er braaf mee staan.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:47

Transportbeschermers gebruik ik zelf weinig.

Io gebruik ze enkel wanneer ik zomers thuis al punten draai.
Zodat ze niet hun eigen kroonrand kapot kunnen trappen

Ook zorgen veel transportbeschermers dat de warmte in het been blijft en zslfs soms warmer word. Dit is niet goed voor de pezen.
Deze moeten na een inspanning weer goed af koelen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:53

Mareintje schreef:
Volgens mij is dit hetzelfde verhaal als het dragen van een gordel in de auto. Zolang er niets gebeurd zijn ze niet nodig nee. Maar er kan altijd wat gebeuren onderweg, ook als je een goede chauffeur bent. Een aanrijding door schuld van een ander of je auto kan gaan schuiven omdat het glad is. Je paard is dan even uit balans en kan door een rare misstap zichzelf heel lelijk verwonden. Dan sla je je toch voor je hoofd als je niet even die transportbeschermers om gedaan hebt?

Verhitting van de pezen is niet aan de orde als je goede hoge transportbeschermers neemt. Ze staan toch stil? Hoe kunnen die pezen dan oververhitten? Als er geen warmte opgewekt wordt, hoe kan er dan een probleem ontstaan met het niet goed kwijt kunnen van hitte... :?

Afzakking komt gewoon door een verkeerde pasvorm. Als je kwalitatief goede beschermers koopt, heb je daar geen last van.

Dit ja inderdaad :j
Beter voorkomen dan genezen zeg ik altijd.
Ik heb een simpele set van Harry's Horse, voor de onderbenen. Blijven goed zitten!

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:57

Ik nam voor het eerst een ander paard mee in de trailer. Eerder werd ik altijd opgehaald, nu was het mijn beurt. Paard na afloop thuis gebracht, ik moest met mijn paard nog 5 minuten verder om thuis te komen. Paard helemaal overstuur toen dat ander paard eruit ging en de klep weer omhoog ging. Blijkt het paard na aankomst, over de voorste bar gesprongen te zijn, en zijn hele liezen en achterbeen opengehaald omdat de bar niet helemaal was afgebroken en uitstak. Dan was het wel beter geweest als het paard achter hoge beenbeschermers om had gehad. Nu had hij kogelbeschermers om (we gingen alleen even een buitenritje maken).

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:04

Ik vind het ondingen... ze zakken regelmatig af, zitten niet echt comfortabel en het wordt warm. Als ze afzakken en het paard gaat er met de andere voet opstaan bijvoorbeeld, dan komt je paard vast te zitten. Klittenband zal niet zomaar openspringen en dan zijn die krengen nog gevaarlijk ook. Als je al beschermers wilt gebruiken dan zou ik gaan voor gewone harde beschermers evt in combinatie met een springschoen. Zelf laad ik mijn paard zonder beenbeschermers.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:07

Ik heb nog eens over dit topic zitten denken. Ik ga eind van de maand een goed uur met de trailer. En iemand zei dat ik misschien moest denken aan bandageren met een lange onderlap. Heb dit toen op school ook wel gehad.

Nu ben ik dit niet van plan ivm warmte en imo is het niet nodig maar wat vinden jullie van deze manier?
Zakt wel minder snel want je bent er zelf bij hoe strak of juist los je ze omdoet.
Zelf ben ik geen fan van bandages maar weet mensen die dit gebruiken op de trailer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:21

ilaan schreef:
Ik heb nog eens over dit topic zitten denken. Ik ga eind van de maand een goed uur met de trailer. En iemand zei dat ik misschien moest denken aan bandageren met een lange onderlap. Heb dit toen op school ook wel gehad.

Nu ben ik dit niet van plan ivm warmte en imo is het niet nodig maar wat vinden jullie van deze manier?
Zakt wel minder snel want je bent er zelf bij hoe strak of juist los je ze omdoet.
Zelf ben ik geen fan van bandages maar weet mensen die dit gebruiken op de trailer.

Een uurtje rijden? Goh, dan ben ik net op gang gekomen...... Tegenwoordig iets minder maar vroeger was vrijwel alles waar ik heen reed twee uur of meer. Ik heb dat met alles gedaan wat Bokt verboden heeft en jaloers op is maar nooit toestanden gehad. Het ergste wat me ooit is overkomen is dat de filewaarschuwing in de Drechttunnel aan ging omdat ik niet hard genoeg reed (kwam aan 65km/h boven).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:27

Als je paard gewend is aan op de trailer staan en zich goed gedraagt zou ik er niets omheen doen. Hooinetje ophangen voor vermaak en lekker gaan

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:41

ikke schreef:
ilaan schreef:

Een uurtje rijden? Goh, dan ben ik net op gang gekomen...... Tegenwoordig iets minder maar vroeger was vrijwel alles waar ik heen reed twee uur of meer. Ik heb dat met alles gedaan wat Bokt verboden heeft en jaloers op is maar nooit toestanden gehad. Het ergste wat me ooit is overkomen is dat de filewaarschuwing in de Drechttunnel aan ging omdat ik niet hard genoeg reed (kwam aan 65km/h boven).

Oh over dat uurtje maak ik me echt niet druk haha
Ze is erg braaf op de trailer. Doe alleen springschoenen om ivm ijzers. Hoef de hoefsmid niet zo nodig aan extra werk te helpen :')

Doe ook zeker niks om maar vroeg me af wat daarvan werd gevonden :)