Paard wilt niet op trailer. TIPS?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:51

Yvank_ schreef:
Omdat het nu zo kortdag is gaat oefenen niet meer vrees ik. Dan zou ik kiezen voor een optie die veilig voor iedereen is. Laat hem sederen door de DA en dan op de trailer doen. Dan kan je op de nieuwe plek gaan oefenen.

Dat vind ik ook nog wel een hele goede. Hij wordt er niet trailer mak van maar je voorkomt dat hij zichzelf of anderen in een gevecht beschadigd.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:53

Montega schreef:
Seventeen je hebt gelijk ik ben er bang voor dat mijn gestress het erger maakt. Mijn paard spiegelt. Een meid van stal helpt en ik hou me op een afstand ..
Bedankt voor de tips. Denk dat Iemand anders met veel ervaring hem erop moet zetten en ik met mn gestress en ge-zielig het alleen maar erger maak

Het liefst helemaal uit het zicht, zodat jij niets ziet, maar hij jou ook niet.

Montega

Re: Paard wilt niet op trailer. TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 11:06

Dat gaan we proberen nu ik ga helemaal uit het zicht en op de nieuwe stal zelf oefenen

Dank :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:09

Zou wel even zorgen dat je echt genoeg help hebt... niet alleen die ene meid van stal.
En ook serieus nadenken over sedatie.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:18

Montega schreef:
Nee Francien ik ga hem geen mep geven dat vind ik zielig. En dan raakt ie helemaal over de zeik. Ik heb hem nog nooit gemept.
Het verbaast me dan ook niets dat je paard niet de trailer in wil .... :(:)
Hier geldt dus waarschijnlijk : "zachte heelmeesters maken stinkende wonden ''
Het zal me niet verbazen dat hij gewoon aangepakt moet worden( al zeg ik niet per definitie dat het zo is)

Is het geen optie om de trailer zsm in de wei te zetten(laten staan ) met de klep open en hem daarin te voeren ?

Succes! +:)+

Montega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 11:26

Dat zou ik kunnen proberen. Nee ik ga hem echt niet slaan. Dan maar zachtaardig. Andere meiden gaan me helpen en eenmaal verhuist ga ik er zelf mee aan de slag met Doreen Proos als het kan ..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:33

amaze schreef:
Montega schreef:
Nee Francien ik ga hem geen mep geven dat vind ik zielig. En dan raakt ie helemaal over de zeik. Ik heb hem nog nooit gemept.
Het verbaast me dan ook niets dat je paard niet de trailer in wil .... :(:)
Hier geldt dus waarschijnlijk : "zachte heelmeesters maken stinkende wonden ''
Het zal me niet verbazen dat hij gewoon aangepakt moet worden( al zeg ik niet per definitie dat het zo is)

Is het geen optie om de trailer zsm in de wei te zetten(laten staan ) met de klep open en hem daarin te voeren ?

Succes! +:)+

Een paard met angst moet je niet gaan slaan, daar wordt het alleen maar erger van. En in het verhaal van ts is het duidelijk angst, geef dan niet van dit soort rare adviezen.

Er zit een heel verschil tussen een mep en het 'ah lieverd, wil je alsjeblieft, eventueel als het je uitkomt de trailer op?'.
Daartussen zit een weg, een weg van consequent en rechtvaardig zijn. Waarbij de angst onderkent en opgelost wordt.

Succes alvast ts! Ik denk dat het heel verstandig is dat je niet zelf gaat laden.

Montega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 13:41

Klopt .. Denk dat het grootste gedeelte toch echt aan mij ligt. Mevrouw zielig en mevrouw stress. Slaan ga ik zeker niet doen maar moet miss ook niet te mild zijn. Bedankt voor de adviezen :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:51

Slaan werkt averechts. Het paard slaat jou niet. Bijt jou niet maar doet niet wat rr van m verwacht wordt. Is dat n reden om te slaan?
Beschamend die gedachtengang.

Ik sla onze sensibele merrie ook nirt want dan is het vertrouwen direct weg.
Ja leiderschap! Dat heb je nodig. Maar meppen en knallen niet.

Lichaamshouding en gedachten. Jij moet laten zien dat t niet erg is. Dat je er samen de tijd voor neemt. Houd altijd een veilige afstand en stop op het juiste moment.

Wordt hij brutaal zet je m toch weer op zn plek? Even in zn achter uit. En weer naar de plek waar je was. En je wacht op mij.

Maar slaan? Sorry... daar kan ik met verstand niet bij.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:54

Natuurlijk , als een paard zich met angst beslaat moet je je rust bewaren ,maar ook niet over je heen laten lopen omdat het bang is (lijkt)

Rijd jij nooit met zweep ? :roll:
Tussen een corrigerende tik ter aanmoediging ,of afranselen zit een wereld van verschil !

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:30

amaze schreef:
Natuurlijk , als een paard zich met angst beslaat moet je je rust bewaren ,maar ook niet over je heen laten lopen omdat het bang is (lijkt)

Tussen een corrigerende tik ter aanmoediging ,of afranselen zit een wereld van verschil !

Jahoor, altijd. Ter verlenging van mijn arm..
Maar jij hebt het over meppen, dat vind ik not done..

Montega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 14:52

Nee de zweep maakt het erger. En zijn gedrag wordt niet gevaarlijk. Hij is echt een lieverd. Hij gaat stil staan en verder niks maar ik krijg hem niet van zn plek

katie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:04

Paardentaxi bellen. Zij zijn erg ervaren. Op je nieuwe adres aan de gang gaan met een professional. Eddy Modde (Parelli) is super in trailerladen. Na een tijdje huppelt hij (uh je paard dus..) vóór je uit de trailer in. Niet zelf blijven knoeien. Het bederft jullie vertrouwen enorm.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:12

Eddy Modde is het bij de mijne dus niet gelukt :o

Richt je niet op 1 methode, maar zoek vooral een persoon uit die goed bij jou en je paard past.

Montega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 15:25

Ik heb bij Doreen Proos gelest en zij doet ook trailer laden. Maar ik ga het eerst proberen met ervaren mensen van stal. Als hij eenmaal verhuist is

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:28

Super dat je het serieus gaat aanpakken na de verhuizing! Denk dat daar nog veel winst te behalen valt

20513

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:32

We hebben zelf ook een pony die niet van trailers houd.. zolang het een twee-paards trailer is, is er niks aan de hand.. Dan staan ze met z'n 2.

In dit geval lijkt sederen me de beste optie. Een praam zou misschien ook nog kunnen helpen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:36

ijssnuiver schreef:
amaze schreef:

Pardon?! Beter.lezen hoor! Ik.heb het nooit over meppen gehad, daar heb jij het over!

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:41

Echt heeeeeel veeeel oefenen. Voor zaterdag te kort dag, maar voor in het gevolg zou ik aanraden om gewoon veel te gaan oefenen. Trek er gewoon hele dagen vooruit en gun je paard de tijd. Veel beloning bij een positieve stap vooruit, zodat je paard ook begrijpt dat hij het goed doet. Dit kan door stem, voer, klopje etc.
Wij hebben het zelf ook gehad met onze KWPN merrie. Er gewoon niet op te krijgen en echt elke keer 2 uur bezig op wedstrijd. Ze is daardoor achterovergeslag, uitgegleden etc. en dat was bepaald geen succes.
Dus hele tijd mee aan het oefenen geweest en nu loopt ze echt kuikenmak achter me aan in 1 keer de trailer op.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:45

amaze schreef:
ijssnuiver schreef:

Pardon?! Beter.lezen hoor! Ik.heb het nooit over meppen gehad, daar heb jij het over!

Dan haal ik 2 quotes door elkaar.. Sorry :) .
Doet overigens niks af aan mijn mening over meppen..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:58

Heb je niet de mogelijkheid om er een ander paard of pony naast te zetten?
Moet je alleen even dubbel rijden om die weer terug te brengen.
En laat het laden inderdaad aan iemand anders over.
Succes.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:06

Het verbaast me trouwens dat niemand anders de optie heeft genoemd om de trailer in de wei te zetten en je paard daarin te voeren.
Evt eerst op de klep en dan steeds een stukje verder.
Daar wek je zonder dwang toch vertrouwen mee.
Het kan zowiezo geen kwaad.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:23

mindful schreef:
Francieen schreef:
1x net voor de trailer hm een keiharde klap geven, niet vriendelijk zijn. Mijn paard wilde nooit laaien en toen dit 1 x gedaan, soms issie nog bokkig maar dan houden we de stok omhoog en dan loopt ze er zo in.

Wauw! Ga jij zo met je paard om? Je moest je schamen :j

Mijn gooide zichzelf achterover, trok mij mee etcetc puur uit nijdigheid. Ik ben niet bang om haar een klap te geven mits nodig. Dit weet mijn paard dondersgoed. Ik ga haar ook niet onnodig slaan, maar als ze het verdient, verdient ze het. Daarom deed ik het toen, want elke keer met 6 mensen paard op trailer zetten is ook niet vriendelijk. Nu loopt ze er alleen op en is er niks meer aan de hand, leg mij nu nog eens uit hoe ik noet omga met mijn paard??!!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:28

Het ligt er natuurlijk heel erg aan hoe je paard is. Ik ben het er mee eens als je een angstig paard hebt dat je rustig aan MOEY doen. Kijk hoe je paard is en doe het zoals jij denkt dat goed is. Doe je het niet goed? Dat hoor je dan vanzelf wel

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:34

Oh en misschien nog wel het grootste punt: Denk om je rijstijl! Heel veel paarden willen er niet op, door iemand's rijstijl, en waarschijnlijk ga je nu zeggen dat dat meevalt, maar denk heel goed bij jezelf na of je echt zo rustig, en kalm rijdt. Dat betekent overigens niet dat je met 5 km/u door de bocht hoeft te gaan. Staat je paard stil in de trailer? of hoor je best wel eens wat geluid als je door de bocht gaat?