Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Eline91 schreef:kwita schreef:bij mijn broer gaat er een hangslot op de stal....en ophalen is betalen zo niet een incassoburo of een rechtzaak als ze hun paard terug willen met idd die papieren overeenkomstvooraf
Dit durfde ik niet aan, ik heb haar in de laatste 2 maanden geen enkele keer bij haar paard gezien dus ik was eerlijk gezegd bang dat ze hem nooit meer zou ophalen als ik dat deed.
En wat moet ik dan met een paard waar ik helemaal niks mee heb, en waarvan ik de papieren niet liggen heb. Verkopen gaat niet, en als ik hem houd kost hij alleen maar meer geld.
Bedankt voor het advies iedereen, ik bekijk even of ik via de rechtsbijstand iets kan doen.
cissy schreef:Jij hoort als stalhouder eigenlijk wel het paspoort te hebben. Als je controle krijgt ben je de sjaak.

Citaat:Als pensionstalhouder moet u niet noodzakelijk in het bezit zijn van de originele equipas of het originele paspoort van elk paard dat bij u gestald wordt. U kan bijvoorbeeld een contract voorzien dat vermeldt waar het paspoort van de paardachtige zich bevindt en wie er de houder van is. Eventueel kan u ook een kopie van het paspoort bewaren in de pensionstal.
De verantwoordelijkheid om het paspoort van de paardachtige voor te leggen ligt bij de houder. Als die het document niet kan voorleggen, is hij/zij in fout. Een pensionstalhouder moet zich er wel van vergewissen dat de paardachtigen die bij hem/haar gestald worden, correct geïdentificeerd zijn.
Blingh schreef:Daarbij als ik op een pensionstal zou willen staan van laten we zeggen e200 en ik moet 2 maanden borg betalen plus gelijk stalgeld, laten we zeggen dus in een keer e600. Ik persoonlijk kan dat niet in een maand betalen. Dat zou voor mij echt een probleem opleveren en dan zou ik niet op die pensionstal kunnen staan.
jesito schreef:Vind het alleen altijd jammer dat de consequenties van een niet betalende klant wel voor het paard zijn.
Mijn ervaring is als een pensionklant niet op komt voor zijn schuld dat het paard ook vaak weinig kan schelen, daarbij moet je op vandaag ook nog op blijven letten sommige zijn graag van hun paard af.
InekeN schreef:Wat irritant TS, zulke mensen zullen er echter altijd blijven.
Wie hier zijn paard neerzet moet tekenen voor automatische incasso per maand. Verder wordt er 1 maand vooruit betaald en een maand borg berekend. Het eigendomspapier bewaren we hier in de kluis, het paspoort is bij de eigenaar. Zodra er 1x niet geïncasseerd kan worden volgt direct een aangetekende brief met de tekst dat indien betaling niet binnen 7 dagen binnen is het paard de achtste dag opgehaald dient te worden.
Helemaal waterdicht krijg je het nooit maar op deze manier scheelt het al behoorlijk welk soort mensen je binnenkrijgt.
Eline91 schreef:jesito schreef:Vind het alleen altijd jammer dat de consequenties van een niet betalende klant wel voor het paard zijn.
Mijn ervaring is als een pensionklant niet op komt voor zijn schuld dat het paard ook vaak weinig kan schelen, daarbij moet je op vandaag ook nog op blijven letten sommige zijn graag van hun paard af.
Dit dus, daarom zet ik geen slot op de stal of bind ik geen paard aan het hek vast. Als ze het paard niet meer hoefde dan zat ik er mooi mee, en aan het hek binden zou ik echt nooit doen.
Dat paard heeft er immers toch ook niet om gevraagd dat zijn baas niet naar hem omkijkt?
Andra_S schreef:Blingh schreef:Daarbij als ik op een pensionstal zou willen staan van laten we zeggen e200 en ik moet 2 maanden borg betalen plus gelijk stalgeld, laten we zeggen dus in een keer e600. Ik persoonlijk kan dat niet in een maand betalen. Dat zou voor mij echt een probleem opleveren en dan zou ik niet op die pensionstal kunnen staan.
Een paard houden is nou eenmaal duur… het lijkt tegenwoordig wel of het voor iedereen financieel gewoon maar bereikbaar moet zijn, maar het is en blijft een luxe hobby. Wie dit bedrag niet vooruit kan betalen, heeft waarschijnlijk ook geen buffer om andere onverwachte kosten op te vangen, dus is niet kapitaalkrachtig genoeg voor het houden van een paard. Naar mijn mening dan.
tita schreef:Bij een van mijn vorige stallingen kwam er een slot op de deur.
Paard kwam niet uit de box, of x laat als stal dicht was.
Werd apart gemest.
De andere x na 5 maanden werd paard opgehaald door handelaar.
Nooit meer paard meegeven.

.