Pensionklanten die niet betalen, hoe gaan jullie er mee om?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Pensionklanten die niet betalen, hoe gaan jullie er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:43

Jij hoort als stalhouder eigenlijk wel het paspoort te hebben. Als je controle krijgt ben je de sjaak.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:46

Eline91 schreef:
kwita schreef:
bij mijn broer gaat er een hangslot op de stal....en ophalen is betalen zo niet een incassoburo of een rechtzaak als ze hun paard terug willen met idd die papieren overeenkomstvooraf

Dit durfde ik niet aan, ik heb haar in de laatste 2 maanden geen enkele keer bij haar paard gezien dus ik was eerlijk gezegd bang dat ze hem nooit meer zou ophalen als ik dat deed.
En wat moet ik dan met een paard waar ik helemaal niks mee heb, en waarvan ik de papieren niet liggen heb. Verkopen gaat niet, en als ik hem houd kost hij alleen maar meer geld.

Bedankt voor het advies iedereen, ik bekijk even of ik via de rechtsbijstand iets kan doen.

ik neem aan dat het paard nu weg is ???? anders morgen bellen en paard aan hek knopen, zijn ze nou helemaal ....... gewoon doen ( en wel paard in de gaten houden natuurlijk )

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 20:53

cissy schreef:
Jij hoort als stalhouder eigenlijk wel het paspoort te hebben. Als je controle krijgt ben je de sjaak.

Ik wist niet eens dat dat moest, heb dit zelf in België in elk geval nog nooit moeten doen. Dat is toch ook helemaal niet praktisch, veel mensen gaan wekelijks op wedstrijd en moeten daarbij telkens hun paspoort met inentingen en dergelijke laten zien.
Ik ga dit toch eens goed navragen, zulke problemen wil ik natuurlijk liever vermijden :)

Edit: Ik heb het maar meteen even opgezocht, in België hoeft de pensionstalhouder niet in bezit te zijn van het originele paspoort.
Citaat:
Als pensionstalhouder moet u niet noodzakelijk in het bezit zijn van de originele equipas of het originele paspoort van elk paard dat bij u gestald wordt. U kan bijvoorbeeld een contract voorzien dat vermeldt waar het paspoort van de paardachtige zich bevindt en wie er de houder van is. Eventueel kan u ook een kopie van het paspoort bewaren in de pensionstal.

De verantwoordelijkheid om het paspoort van de paardachtige voor te leggen ligt bij de houder. Als die het document niet kan voorleggen, is hij/zij in fout. Een pensionstalhouder moet zich er wel van vergewissen dat de paardachtigen die bij hem/haar gestald worden, correct geïdentificeerd zijn.
Laatst bijgewerkt door Eline91 op 30-10-15 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:54

Eigenlijk had je ze 2 maanden vooruit moeten laten betalen. Dan had je in ieder geval wat gehad .

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:55

Eline91 schreef:
Ik heb ooit eens op een pension gestaan waar je vooraf moest betalen. Op het moment zelf vroeg ik me af waar dat in godsnaam voor nodig was, maar ik denk dat ik het snap :o

Zo werk ik standaard!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 08:18

Vind het alleen altijd jammer dat de consequenties van een niet betalende klant wel voor het paard zijn.
Mijn ervaring is als een pensionklant niet op komt voor zijn schuld dat het paard ook vaak weinig kan schelen, daarbij moet je op vandaag ook nog op blijven letten sommige zijn graag van hun paard af.
En wat als een dierenbescherming wordt gebeld.
Maar ik begrijp het wel hoor want ja, je kunt zo'n klant op weinig andere vlakken raken.
Maar ik zou echt beginnen met alle spullen weg halen zodat diegene wel ziet dat het menes is.
En dan een deatline met als dreigement het paard anders aan de weg te zetten of weg te brengen.
Dan heb je al 1 stap gezet en weten ze dat het je er geen gras over laat groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 08:53

Maar ook al stuur je een incassobedrijf of een deurwaarder. Als ze geen geld heeft valt er ook niets te halen.

Netjes is het zeker niet hoor.

Zo had ik mijn vorige paard aan een "vriendin" verkocht onder afbetaling. Je raad het al, paard is nooit afbetaald. Toen ze me huilend opbelde dat hij verkocht moest worden omdat ze het allemaal niet meer kon betalen. Stomtoevallig had ik een koper. Ik het paard ophalen, staleigenaar was ingelicht bleek dat mw 2 maanden achterstond met betalen. En hij wilde hij eigenlijk het paard niet meegeven. Gelukkig zag hij in dat als het paard langer zou blijven staan het hem alleen maar meer geld zou kosten.

Het is heel vervelend maar als de pensionklant van de TS geen geld heeft? Dan steekt de TS tijd en geld in een procedure om vervolgens achteraan in het rijtje te moeten aansluiten?

Daarbij als ik op een pensionstal zou willen staan van laten we zeggen e200 en ik moet 2 maanden borg betalen plus gelijk stalgeld, laten we zeggen dus in een keer e600. Ik persoonlijk kan dat niet in een maand betalen. Dat zou voor mij echt een probleem opleveren en dan zou ik niet op die pensionstal kunnen staan.

Heb je al wel een idee wat je gaat doen TS?

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:57

Blingh schreef:
Daarbij als ik op een pensionstal zou willen staan van laten we zeggen e200 en ik moet 2 maanden borg betalen plus gelijk stalgeld, laten we zeggen dus in een keer e600. Ik persoonlijk kan dat niet in een maand betalen. Dat zou voor mij echt een probleem opleveren en dan zou ik niet op die pensionstal kunnen staan.

Een paard houden is nou eenmaal duur… het lijkt tegenwoordig wel of het voor iedereen financieel gewoon maar bereikbaar moet zijn, maar het is en blijft een luxe hobby. Wie dit bedrag niet vooruit kan betalen, heeft waarschijnlijk ook geen buffer om andere onverwachte kosten op te vangen, dus is niet kapitaalkrachtig genoeg voor het houden van een paard. Naar mijn mening dan.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:09

Wat irritant TS, zulke mensen zullen er echter altijd blijven.
Wie hier zijn paard neerzet moet tekenen voor automatische incasso per maand. Verder wordt er 1 maand vooruit betaald en een maand borg berekend. Het eigendomspapier bewaren we hier in de kluis, het paspoort is bij de eigenaar. Zodra er 1x niet geïncasseerd kan worden volgt direct een aangetekende brief met de tekst dat indien betaling niet binnen 7 dagen binnen is het paard de achtste dag opgehaald dient te worden.

Helemaal waterdicht krijg je het nooit maar op deze manier scheelt het al behoorlijk welk soort mensen je binnenkrijgt.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 11:17

jesito schreef:
Vind het alleen altijd jammer dat de consequenties van een niet betalende klant wel voor het paard zijn.
Mijn ervaring is als een pensionklant niet op komt voor zijn schuld dat het paard ook vaak weinig kan schelen, daarbij moet je op vandaag ook nog op blijven letten sommige zijn graag van hun paard af.

Dit dus, daarom zet ik geen slot op de stal of bind ik geen paard aan het hek vast. Als ze het paard niet meer hoefde dan zat ik er mooi mee, en aan het hek binden zou ik echt nooit doen.
Dat paard heeft er immers toch ook niet om gevraagd dat zijn baas niet naar hem omkijkt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:22

Hoeveel pensionklanten heb je??

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:25

Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om het paard op te laten halen. Dat is weer een last minder. Er zijn ook genoeg gevallen waarbij de pensionhouder met het paard blijft zitten. Ben je lekker mee dan.

Het paard of iets anders achterhouden is geen garantie voor succes, en volgens mij is het ook niet eens toegestaan. Als je ergens beslag op wil leggen dan moet dat via de rechter.

Als ik jou was dan zou ik geen eigen rechter spelen maar gewoon de juiste weg bewandelen. Je kunt een incassobureau inschakelen. Misschien zeggen zij dat je dan eerst nog een officiële aanmaning moet sturen oid. Nou, dan doe je dat, en dan kunnen zij over een paar weken beginnen met innen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:26

InekeN schreef:
Wat irritant TS, zulke mensen zullen er echter altijd blijven.
Wie hier zijn paard neerzet moet tekenen voor automatische incasso per maand. Verder wordt er 1 maand vooruit betaald en een maand borg berekend. Het eigendomspapier bewaren we hier in de kluis, het paspoort is bij de eigenaar. Zodra er 1x niet geïncasseerd kan worden volgt direct een aangetekende brief met de tekst dat indien betaling niet binnen 7 dagen binnen is het paard de achtste dag opgehaald dient te worden.

Helemaal waterdicht krijg je het nooit maar op deze manier scheelt het al behoorlijk welk soort mensen je binnenkrijgt.

Wat Is het eigendoms papier? Het koopcontract? Denk dat veel mensen dat niet eens hebben?
En ben jij ook van België dat paspoorten bij de eigenaar zijn?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:33

Ik ben het met Lindy eens. Bovendien bezet het paard ook een box die je weer kunt vullen met een nieuwe klant.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:53

Eline91 schreef:
jesito schreef:

Dit dus, daarom zet ik geen slot op de stal of bind ik geen paard aan het hek vast. Als ze het paard niet meer hoefde dan zat ik er mooi mee, en aan het hek binden zou ik echt nooit doen.
Dat paard heeft er immers toch ook niet om gevraagd dat zijn baas niet naar hem omkijkt?

Je kunt een paard niet aan een hek vastbinden vind ik.Het paard kan er niets aan doen. Wel een slot op de stal, maar dan wel toch af en toe eruitlaten,zodat er geen gezondheidsschade ontstaat.Op een manege waar ik vroeger stond lieten ze zo,n paard dan in de lessen meelopen, zodat hij zijn eigen geld verdiende.Ik vind het wel schandelijk dat mensen zelf de verantwoordelijkheid voor hun paard niet nemen,het zijn gewoon oplichters over de rug van een dier. :(

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:53

Andra_S schreef:
Blingh schreef:

Een paard houden is nou eenmaal duur… het lijkt tegenwoordig wel of het voor iedereen financieel gewoon maar bereikbaar moet zijn, maar het is en blijft een luxe hobby. Wie dit bedrag niet vooruit kan betalen, heeft waarschijnlijk ook geen buffer om andere onverwachte kosten op te vangen, dus is niet kapitaalkrachtig genoeg voor het houden van een paard. Naar mijn mening dan.

€600 is erg veel geld en ik denk dat menig paard eigenaar heus wel zo'n potje heeft staan voor medische problemen en niet voor stal borg.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:08

Het stamboekpapier geldt als eigendom. Het paspoort niet. Het stamboekpapier zit vaak in een mapje achterin het paspoort. Zonder dat papier kun je een paard veel moeilijker verkopen.

Wanneer een eigenaar de borg én een maand vooruitbetalen niet kan opbrengen dan hoef ik hem/haar niet als klant.... Simpel en duidelijk voor iedereen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:12

Ben benieuwd waar ze het nu gaat proberen. Als je weet waar ze heen is probeer die stal te waarschuwen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:26

Ineke stamboeken is geen eigendomsbewijs. Op het stamboeken van mijn ruin staat dit zelfs aangegeven. Hij staat op mijn naam maar dat maakt het papier niet een eigendomsbewijs. Een koopcontract bewijst veel meer en kun je gebruiken daarvoor maar een stamboeken of bij paspoort niet

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:56

Staat ieder paard bij stamboek ingeschreven? Ik heb geen stamboek papier. Idd paspoort is geen eigendoms bewijs. Maar moet wel bij paard en dus op stal aanwezig zijn niet bij de eigenaar thuis.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:03

Ik denk dat mede een probleem is dat je nu vrij makkelijk aan een paard kan komen er worden er zelfs gratis mee gegeven .Mensen beginnen er dan vaak aan en houden geen rekening met de verdere kosten.
Er is hier ooit zelfs een 28 jarige shet achtergelaten,mensen zijn met de noorderzon vertrokken.De shet Sjakie heeft zijn tijd dan maar bij ons uitgedaan.
De pony die er nu staat is bij verkoop ook geen knip waard,er is al gevraagd of ik hem niet hebben wou.Zou alleen niet weten wat ik met mijn 1.72 op een b pony moet :D
Dus ik hoop dat ze morgen betaald.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:27

tita schreef:
Bij een van mijn vorige stallingen kwam er een slot op de deur.
Paard kwam niet uit de box, of x laat als stal dicht was.
Werd apart gemest.

De andere x na 5 maanden werd paard opgehaald door handelaar.

Nooit meer paard meegeven.

Ja dit, dik hangslot op de deur. Gevaarlijk ivm brand etc, maar eigen schuld dikke bult. Niet betalen is geen paard. Dan maar aaien door de tralies tot er betaald kan worden. En na 5 maanden volledig inbeslagname.

TS, is het een idee om een advocaat in te schakelen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:50

Waardeloos altijd, zulke etterbakken die niet (willen) betalen komen overal mee weg _-:(

Ik vraag me af of je een nieuwe pensionklant niet "gewoon" kan laten tekenen voor de afspraak dat als men de stalhuur niet netjes maandelijks betaalt, je het paard bij hen aan het huis vast komt knopen zodat je er vanaf bent na 1 maand gemiste stalhuur.

Lüllig voor het paard, maar dan staat het tenminste wel aan hùn deur en is het hùn probleem om op te lossen :j

Maar dat zal wel weer niet mogen om 1 of andere duistere reden :\

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:23

Idd hebben niet alle paarden een stamboekpapier. Bij ons komen eigenlijk alleen paarden die wel een registratiebewijs van een stamboek hebben. Aankoopcontracten zijn nauwelijks in omloop helaas, dat zou een hoop gedoe schelen.

Superirritant niet betalende klanten terwijl je daar tijd, geld en energie in hebt gestopt.

Gut Beatje, wat een geluk had Sjakie bij jullie. Als je niet oppast heb je straks een hele ponyverzameling ;) .

Paard bij iemand aan deur vastbinden mag inderdaad niet van de wet... Het zou soms wel een uitkomst zijn, paard ff parkeren op de galerij van een flat :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:27

Dat is waar Ineke,krijg wel vaker de vraag of ik geen paard wil hebben.Maar ondanks de wei kost ieder paard geld hè.
Een paard bij iemand aan huis binden zou ik nooit doen.De dieren krijgen hier ook gewoon te eten.Nu hebben wij veel wei en hooi van eigen land daarom is de stallingprijs wat lager en mijn verlies minder groot bij een niet betalende klant.

Heb er ook eens één gehad die ging rijden en kwam niet meer terug,ik harstikke ongerust .Die bleek ook naar een andere stalling te zijn gegaan en dan natuurlijk de maand die ze er al stond niet betalen hè.Achteraf bleek ze ook tijdens de week haar kast al te hebben leeggehaald ,maar die is afgesloten dus dat had ik niet gezien.
Er zit soms echt rare lui onder het paardenvolk.