Mondelinge overeenkomst ontbinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Re: Mondelinge overeenkomst ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:09

Voor nu, houd je muisstil.. Je hebt er veel aan gedaan om in contact te komen, dat kunnen je ouders ook aantonen neem ik aan. Leg de bal maar eens aan de andere kant en hoop dat je niets meer hoort... (en dus dat de verkoper zich er bij neer legt)
In het beste geval heb je dan een storm in een glad water gehad. Reageert zij wel dan kun je altijd nog excuses en een schadevergoeding aanbieden.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:19

En trouwens... Wie zegt dat dit contract wettelijk gekeurd is? Dat weet je niet. Het liefst zou ik het contract laten zien. Maar dat is erg persoonlijk lijkt me zo.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:24

Dat lijkt me niet verstandig.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 26-10-15 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:31

noorbeek1234 schreef:
En trouwens... Wie zegt dat dit contract wettelijk gekeurd is? Dat weet je niet. Het liefst zou ik het contract laten zien. Maar dat is erg persoonlijk lijkt me zo.

Jij hebt via mail aangegeven dat het goed was? Dus je had al toegezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:35

Maar wat heb je met persoon mondeling afgesproken? Dat je echt koopt voor x bedrag of dat je intresse hebt.
Bij laatste kan je afwezen op verhaal dat je vraag prijs te hoog vindt of onmogelijk voorwaarde hebt bijv hij moet wel zadelmak zijn, enz.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:40

KellyR schreef:
Wat is er precies in de mail bevestigd? Want het contract is besproken in de mail. Is er gezegd dat na het tekenen van contract een overeenkomst was of iets in die trant? Als dat zou is is de afspraak dat de overeenkomst pas rechtsgeldig is nadat je getekend hebt.

Ik vraag me af welke periode er verstreken was voordat de reactie kwam. Het kan natuurlijk zijn dat zij dit zelf al had uitgedokterd en heeft gewacht tot de wettelijke termijn van ontbinding over was.

Heb je misschien al geprobeerd te bellen met een anoniem nummer? Ik zou namelijk toch wel graag duidelijkheid willen, dat liever dan binnenkort een brief op de deurmat waar je gedaagd wordt.

Ja, ik moest het opsturen en ondertekenen zodat de verkoper het kon afhandelen. We hebben inmiddels bij elkaar al 30 keer gebeld maar nergens reactie op gekregen... 7 oktober stuurde ze mij dit contract en gisteravond kreeg ik dus die mail met de vraag of ik het alsnog wilde opsturen... toen ik eerlijk uitlegde waarom niet reageerde ze nogal boos.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:10

maar wat gebeurd er je wel zou tekenen, maar in gebreken blijft van betaling? Wat staat daar over in het contract? Wordt het veulen dan weer eigendom van de verkoper? Of krijg je dan een boete?

p.s Het lijkt mij dat als je samen een overeenkomst aangaat en je het vast laat leggen in een contract, pas de overeenkomst in gaat als het is ondertekend.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 22:25

bridgetF schreef:
maar wat gebeurd er je wel zou tekenen, maar in gebreken blijft van betaling? Wat staat daar over in het contract? Wordt het veulen dan weer eigendom van de verkoper? Of krijg je dan een boete?

p.s Het lijkt mij dat als je samen een overeenkomst aangaat en je het vast laat leggen in een contract, pas de overeenkomst in gaat als het is ondertekend.

Nee, ze wilt mij nu de koop afdwingen... heb net een mail ontvangen en er staat dat ze erop vertrouwt dat ik de bedragen netjes ga overmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:12

Zolang jij contract nog niet getekend hebt is geen overeenkomst.
Kennelijk ben jij tijdens het lezen van contract ergens over gevallen waardoor je uiteindelijk hebt besloten om niet te teken.
Die recht heb jij!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 23:27

Tobbes schreef:
Zolang jij contract nog niet getekend hebt is geen overeenkomst.
Kennelijk ben jij tijdens het lezen van contract ergens over gevallen waardoor je uiteindelijk hebt besloten om niet te teken.
Die recht heb jij!

Zij vindt van wel... Dat ik dus mondeling overeen ben gekomen. Terwijl ze zelf wilde dat ik het contract zou ondertekenen. Het contract klopt ook niet helemaal.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:29

Ben toch benieuwd wat ze denkt te kunnen doen als je niet betaald. Heeft ze überhaupt gegevens van je? Behalve je telefoonnummer en email adres?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 23:31

xMarieke schreef:
Ben toch benieuwd wat ze denkt te kunnen doen als je niet betaald. Heeft ze überhaupt gegevens van je? Behalve je telefoonnummer en email adres?

Jup die heeft ze. Deze had ze nodig om in het contract op te nemen. Ik heb deze toen maar gegeven. Heel dom dus.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:36

Wat heb je exact gezegt? Want een "ik wil het paard" (ik wil zoveel paarden!) is wat anders dan "ik zal het paard kopen" of maakt dat qua rechtsgeldigheid niet uit?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:37

beetje heel dubbel..

Je hebt een mondelinge overeenkomst en je hebt toegestemd met de prijs die ze noemde..wat een soort van toestemmen is. Moest het nu deze situatie geweest zijn,zou het geheel anders zijn: Jij reageert op zoekertje en vraagt wat de prijs is en meer info, ze zegt een prijs en jij reageert dit: De prijs is goed, maar wil het paard wel eerst bezichtigd hebben voor ik over ga tot koop.

Maar dat zij nu het verkoopsbedrag vraagt is wat te veel van het goede, desnoods betaal je de maand stalling want zij heeft hem immers nu langer te koop staan terwijl ze dacht dat ze meteen iemand had die wou kopen (jij dus).

Nu ze helemaal niet meer reageert op niets, is het voor jou (en je ouders) het beste om tot daar te rijden AL is het ver rijden. Dan is alles opgehelderd en gelijk op papier gezet voor geen verdere drama te hebben.

Neem het als een wijze les: Nooit een mondelinge overeenkomst maken zonder je ouders erbij te betrekken.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 23:39

Maartje1990 schreef:
Wat heb je exact gezegt? Want een "ik wil het paard" (ik wil zoveel paarden!) is wat anders dan "ik zal het paard kopen" of maakt dat qua rechtsgeldigheid niet uit?

Nee zij heeft maandbedragen afgesproken en ik heb gezegd dat die goed waren (ze waren verlaagd) Maar in het contract staan de onverlaagde bedragen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:59

Wat is er nou daadwerkelijk mondeling gegaan, want zoals ik de berichten van de ts lees is alles via email gegaan. En is de ts ook op de email akkoord gegaan met het voorstel van de verkoopster (en dus niet mondeling).

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 00:09

Anoeska schreef:
Wat is er nou daadwerkelijk mondeling gegaan, want zoals ik de berichten van de ts lees is alles via email gegaan. En is de ts ook op de email akkoord gegaan met het voorstel van de verkoopster (en dus niet mondeling).

Jep alles is via mail/sms gegaan. Zij heeft een voorstel gemaakt voor de maandelijkse bedragen, die vond ik te veel per maand, en toen heeft zij ze aangepast en toen heeft ze een contract opgesteld. Maar het gekke is dat in dat contract nog de ongewijzigde maandelijkse bedragen staan. En ik zou nu eigenlijk al half oktober een X bedrag hebben moeten betalen maar dit heb ik niet gedaan. Toen mailde ze mij gisteravond om te vragen of ik het contract alsnog wilde opsturen. Ik heb toen gezegd dat ik dit niet ging doen en ook uitgelegd. Toen zei ze vandaag dat ze er van uit ging dat ik het eerste te betalen bedrag voor 1 november a.s. over zou maken.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:17

http://blog.iusmentis.com/2010/05/27/mo ... rtekend-1/

"Moet een contract altijd worden ondertekend?

Per e-mail heb ik met een ander bedrijf uitgebreide correspondentie gevoerd over een koopcontract. Uiteindelijk waren we eruit (dacht ik), dus ik vroeg hem het contract uit te printen en te ondertekenen zodat het juridisch bindend zou worden. Toen hoorde ik ineens niets meer. Pas na veel nabellen kwam het hoge woord eruit: hij vond het toch maar niets en had dus besloten dat hij niet ging tekenen. Is hij nu werkelijk niet gebonden aan het contract?
Het is een misverstand dat je een contract moet ondertekenen om een rechtsgeldige overeenkomst te hebben. Zodra je overeenstemming hebt over de inhoud, heb je een contract. Of dat nu op papier staat, is niet belangrijk. Tenzij je natuurlijk in het onderhandeltraject afspreekt dat het contract op papier zal moeten en ondertekend moet worden voordat je jezelf eraan gebonden acht. Als je onderling zulke extra regeltjes wilt stellen, dan mag dat.

In een recente zaak van het Gemeenschappelijk Hof van Justitie v.d. Ned. Antillen en Aruba ging het over precies dit punt. Er was per e-mail gesproken over de koop (van een huisje) en er was een bod gedaan dat zonder enig voorbehoud was aangenomen. Het argument dat er eerst een koopcontract had moeten worden getekend, wordt van tafel geveegd:

Nu uit niets blijkt dat partijen hebben afgesproken dat de koopovereenkomst pas perfect zou zijn na ondertekening daarvan, is het feit dat er kennelijk geen voorlopige koopakte is opgestuurd en/of niet ondertekend geretourneerd, van geen belang…. De volledige emailwisseling tussen [koper] en [verkoper] bevat verder voldoende duidelijkheid over alle essentialia van een koopovereenkomst.

Dit lijkt me ook naar Nederlands recht volkomen juist. Zodra vaststaat wat je allebei wilt afspreken, zit je eraan vast. Of het nu getekend is of niet. Wil je pas na het tekenmoment gebonden zijn, dan moet je afspreken dat je het zo gaat doen.

Heb je zo’n afspraak, of loopt je wederpartij weg voordat je alle punten hebt geregeld, dan is er dus geen rechtsgeldige overeenkomst. Of dat weglopen of weigeren te tekenen mag, is een vraag die ik mijn blogpost van morgen beantwoord."

Is ff gegoogeld....Niet van mij dus !
Het ligt dus duidelijk aan de mailtjes die je uit gewisseld hebt.
Wa en hoe is dat allemaal gegaan en omschreven. Als je duidelijk hebt gezegd : Ja zo zal het gaan (overdracht, bedragen, afspraken enz) dan ben je in principe de klos.

Misschien kan je afspraken maken dat je bijvoorbeeld kosten betaald tot het veulen alsnog verkocht is.
Vind wel dat je voor een 20 jarige vrij naïef over komt. Iets stiekem afspreken terwijl je weet dat je ouders het er niet mee eens zullen zijn ? Jij hebt dit gedaan.... je zult er zelf achter een moeten gaan op dit op te lossen. Alles wat je hebt op papier uitdraaien en ga eens naar een rechtshulp of juridisch loket om advies.
Heb je ook dat prijs verschil, waar je het niet mee eens bent op papier, kan je er misschien nog onderuit omdat het contract iets is wat je niet hebt afgesproken.
Laatst bijgewerkt door WendyLotte op 27-10-15 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:18

Niet alles gelezen mijn excuus.

Maar een paard word in de wet gezien als product. En had je niet bij elk product 14 dagen bedenk tijd? Dus hierbij ook.

Gewoon mailen dat je niet akkoord gaat met de voorwaarde, dat je vanaf ziet van de koop. Dat je haar niet te pakken krijgt en tot zover van beide kanten in gebreke blijven, dat je het contract ng niet getekend had, en het pas zal ingaan als je contract tekende want dat wilde de verkoper zo graag.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:20

noorbeek1234 schreef:
Anoeska schreef:

Jep alles is via mail/sms gegaan. Zij heeft een voorstel gemaakt voor de maandelijkse bedragen, die vond ik te veel per maand, en toen heeft zij ze aangepast en toen heeft ze een contract opgesteld. Maar het gekke is dat in dat contract nog de ongewijzigde maandelijkse bedragen staan. En ik zou nu eigenlijk al half oktober een X bedrag hebben moeten betalen maar dit heb ik niet gedaan. Toen mailde ze mij gisteravond om te vragen of ik het contract alsnog wilde opsturen. Ik heb toen gezegd dat ik dit niet ging doen en ook uitgelegd. Toen zei ze vandaag dat ze er van uit ging dat ik het eerste te betalen bedrag voor 1 november a.s. over zou maken.

Dus je hebt niet eens het goede contract? Terug mailen dat ze zelf in gebreke blijft, en je 14 dgn bedenktijd had omdat een paard gezien wordt als product.
Heeft ze gegevens van jou? Zo ja wat? Bedoel alleen op een voornaam komt ze niet heel ver

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:21

Maar wat voegt dat contract dan nog toe? Je hebt tot overeenstemming over de prijs en de aankoop. En dat is zelfs schriftelijk vastgelegd.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 00:22

Kletskousz schreef:
Niet alles gelezen mijn excuus.

Maar een paard word in de wet gezien als product. En had je niet bij elk product 14 dagen bedenk tijd? Dus hierbij ook.

Gewoon mailen dat je niet akkoord gaat met de voorwaarde, dat je vanaf ziet van de koop. Dat je haar niet te pakken krijgt en tot zover van beide kanten in gebreke blijven, dat je het contract ng niet getekend had, en het pas zal ingaan als je contract tekende want dat wilde de verkoper zo graag.

Ja ik vind dit ook het meest voor de hand liggende. Maar zij heeft mij toch ook echt gevraagd of ik het contract wilde opsturen (getekend),
zodat ze voor "X" datum een getekend exemplaar retour kon sturen.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 00:23

Jep alles is via mail/sms gegaan. Zij heeft een voorstel gemaakt voor de maandelijkse bedragen, die vond ik te veel per maand, en toen heeft zij ze aangepast en toen heeft ze een contract opgesteld. Maar het gekke is dat in dat contract nog de ongewijzigde maandelijkse bedragen staan. En ik zou nu eigenlijk al half oktober een X bedrag hebben moeten betalen maar dit heb ik niet gedaan. Toen mailde ze mij gisteravond om te vragen of ik het contract alsnog wilde opsturen. Ik heb toen gezegd dat ik dit niet ging doen en ook uitgelegd. Toen zei ze vandaag dat ze er van uit ging dat ik het eerste te betalen bedrag voor 1 november a.s. over zou maken.[/quote]

Dus je hebt niet eens het goede contract? Terug mailen dat ze zelf in gebreke blijft, en je 14 dgn bedenktijd had omdat een paard gezien wordt als product.
Heeft ze gegevens van jou? Zo ja wat? Bedoel alleen op een voornaam komt ze niet heel ver[/quote]

alle gegevens, woonplaats, staat, iban enzovoorts

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:27

Het is naar mijn idee heel simpel,

Verkoper wilde contract zodat alles in goede banen zou lopen, maar jij hebt een verkeerd contract met verkeerde bedragen.
Dus dan is het logisch dat je niet tekent want het contract klopt niet-> dus je kan afzien van het contract.

Daarbij is een paard een product volgens de wet, en je bent beschermd met internet aankopen dat je 14 dgn bedenktijd hebt. Hoe dit juridisch gezien zit met aankopen via Mp ( ga ik vanuit) weet ik niet. Dat zou je even na moeten kijken.

Maar gewoon netjes mailen, dat je ervan af ziet wegens incorrecte contract, je geen contact kan krijgen met de verkoper, en dat je bedenktijd hebt.

Daarna niks meer van je laten horen, niet meer reageren en kijk maar of ze verder wat uitvoert. Mogelijk niet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:30

Volgens mij heeft ze gewoon gelijk en moet jij het veulen volgens de afspraak overnemen. Je hebt hem uit vrije wil gekocht lijkt ne en dat staat duidelijk in de mail