Gezeur over aankoopkeuring

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 20:49

Zeg dat wel Daantjuhh, had dit ook echt niet verwacht.

Zelf heb ik nooit een contract hoeven ondertekenen. Toen wij dat andere paard, Just, verkochten vroeg de veterinair wel expliciet naar wie de rekening zou gaan.

Dat is super netjes mala26. In jouw geval had ik als verkoper de kosten willen delen maar dat is dan wel een andere situatie en dat kan je het zelf aanbieden.

Ik heb geen zin in zoveel gesteggel maar betalen ga ik dus echt niet. Dan maar een rechtzaak.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:25

Wat heb je toch een belachelijke mensen...echt zulke idioten verzieken het gewoon voor de rest.
Maar jeetje...ik heb uit je post wel geleerd om geen aannames te doen. Echt het achteraf gezeik , allemachtig.

Wat me wel opvalt tegenwoordig is dat mensen denken als ze maar hard genoeg gillen, dat ze gelijk hebben/krijgen..vreselijk, we hoeven niet meer beleefd met elkaar om te gaan geloof ik?? Echt schijtziek word ik ervan.

Terug naar je post, ik heb geen idee hoe het rechtmatig zit, geen verstand van, maar zoals je het beschrijft klinkt het logisch, aanvrager van keuring krijgt positief advies, lijkt mij ook dat kosten voor hem zijn.

Succes, hoop dat het naar je zin kan worden opgelost, binnen beetje fatsoenlijke tijd, en fatsoenlijke manier.

Tendance

Re: Gezeur over aankoopkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:32

Emmeloord, Wolvega, Wapenveld, Utrecht en Meppel (kleine kliniek) zijn van of door ons paarden gekeurd en allemaal/overal moest er een formulier ondertekend worden door de aanvrager/betaler van de keuring.
Buiten deze 5 ook nog een andere kliniek, maar weet even niet meer waar dat was.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 21:35

Dit gaat over België maar ook toen ik in Someren het vorige paard voor de keuring bracht werd er geen contract wat getekend moest worden overlegd. Zal dan misschien alleen voor sommige dierenartsen opgaan?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:48

Tendance schreef:
Emmeloord, Wolvega, Wapenveld, Utrecht en Meppel (kleine kliniek) zijn van of door ons paarden gekeurd en allemaal/overal moest er een formulier ondertekend worden door de aanvrager/betaler van de keuring.
Buiten deze 5 ook nog een andere kliniek, maar weet even niet meer waar dat was.

Ik ben in Bodegraven geweest voor de keuring dus die kun je erbij voegen.
Het was niet echt een contract, meer een betalingsbewijs. Hierop moest worden aangegeven wie bij goedkeuring en wie bij afkeuring zou betalen en welke contactgegevens de factuur dan heen kon.
Als ik het zo lees doen de meeste grote klinieken in Nederland dit dus wel, maar wellicht is dit in België wel heel anders.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:49

Percy schreef:
Zeg dat wel Daantjuhh, had dit ook echt niet verwacht.

Zelf heb ik nooit een contract hoeven ondertekenen. Toen wij dat andere paard, Just, verkochten vroeg de veterinair wel expliciet naar wie de rekening zou gaan.

Dat is super netjes mala26. In jouw geval had ik als verkoper de kosten willen delen maar dat is dan wel een andere situatie en dat kan je het zelf aanbieden.

Ik heb geen zin in zoveel gesteggel maar betalen ga ik dus echt niet. Dan maar een rechtzaak.

Ik zet Euro 100 op jou...... *\o/* zoals ze in de VS zeggen: Open and shut case.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:56

smurffie schreef:
Tendance schreef:

Ik ben in Bodegraven geweest voor de keuring dus die kun je erbij voegen.
Het was niet echt een contract, meer een betalingsbewijs. Hierop moest worden aangegeven wie bij goedkeuring en wie bij afkeuring zou betalen en welke contactgegevens de factuur dan heen kon.
Als ik het zo lees doen de meeste grote klinieken in Nederland dit dus wel, maar wellicht is dit in België wel heel anders.

Ja inderdaad. Een contract kun je het niet noemen, maar een betalingsafspraak wel. Vooral de DA heeft hier belang bij, want er moet natuurlijk wel iemand betalen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:09

Tendance schreef:

Het blijft gek......
Ik kom regelmatig bij zowel Emmeloord als Wolvega maar bij beide klinieken nog nooit iets hoeven ondertekenen.
Misschien zie jij er gewoon wat onbetrouwbaar uit? :P :P :D

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:31

Ik denk de opdrachgever betaald. Het zou toch vna het zotte zijn als meneer 10 paarden laat keuren en dan toch maar niet wil kopen. Dat is mensen op kosten jagen. Ook al zou de keuring onder vriendjes politiek vallen en zou er in eens wat mankeren, dan heb je altijd nog die herkeuring die wel goed bevonden was. Ik denk dat TS heel sterk staat. Als ik TS was zou ik wel even alle mailtjes bewaren en even een aanvullende aangetekende brief sturen dat in dien er binnen dagen niet gereageerd word het paard opnieuw in de verkoop komt en aan een andere partij verkocht kan worden. Dadelijk gooien ze het op de andere boeg dat ze wilde kopen en dat ze het aan iemand anders hebben verkocht terwijl zij onkosten hebben gemaakt. Of misschien heeft TS dat al, een schriftelijk bewijs, dat al TS, dat meneer afzien van aankoop, tenzij er 50 % korting word gegeven.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:44

Wat een gedoe zeg en een leerschool voor een eventuele volgende keer. Mensen hebben zelf opdracht gegeven aan de dierenarts tot keuring, zij zullen dan ook de rekening hebben ontvangen van de dierenarts. Beide hebben het er niet over gehad voor wie nu de rekening uiteindelijk is. Mensen zijn uit jouw verhaal opmakende erg laks en denken dat de wereld alleen om hun draait. Terwijl je aan hebt gegeven door te gaan met verkoop van het paard als zij nu niet door pakken. Het blijft lastig dat je geen schriftelijke bewijzen hebt, dat alles telefonisch is gegaan. Ben benieuwd wat de uitkomst gaat worden. Wel erg fijn dat het paard een nieuwe eigenaar heeft gevonden waar jij een goed gevoel bij hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:54

bridgetF schreef:
Ik denk de opdrachgever betaald. Het zou toch vna het zotte zijn als meneer 10 paarden laat keuren en dan toch maar niet wil kopen.

Heb je er ook wel eens aan gedacht dat er verkopers zijn die keer op keer afgekeurde paarden opnieuw voor verkoop aanbieden zonder erbij te vermelden wat ie heeft? En dat je als verkoper ook het risico loopt om 10 paarden te keuren die dan afgekeurd zijn en dan vervolgens ook nog niets hebt, behalve een lege portemonnee?
Daarom houd ik ook de regel aan dat bij afkeuren de verkoper betaalt. Ik zorg er dan ook wel voor dat dit van tevoren goed heb afgesproken en dat de verkoper opdracht geeft. De enige die nog wat aan het keuringsrapport heeft is immers de verkoper (al zou die daar ook niet altijd zo blij mee zijn).

In de regel is het zo dat je een paard pas laat keuren als je de intentie hebt om te kopen.
Maar net zoals er malafide verkopers zijn zijn er ook malafide kopers. Het kan best zijn dat de aspirant kopers een slaatje probeerden te slaan uit het feit dat de buigproef niet goed was. Ook dat soort mensen kom je tegen.

In mijn ogen is - in dit specifieke geval - de opdrachtgever van de keuring degene die de rekening betaalt.
Zij heeft immers het keuringsrapport zelf ook niet ontvangen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:10

Citaat:
Hij viel er over dat ik bij de nieuwe advertentie had geschreven dat ze goedgekeurd was voor de sport

Ik denk dat dit het knelpunt is.
Hij zal hier redeneren dat jij het paard goed hebt kunnen verkopen omdat er op zijn kosten een keuring heeft plaatsgevonden. Het was handiger geweest als je dit niet in de herhalingsadvertentie had gezet.
Als dit tot een rechtzaak zou komen en je treft een rechter die voor dat argument gevoelig is dan zou het resultaat kunnen zijn dat je tenminste de helft van de keuringskosten zou moeten ophoesten, zo niet meer.

Dat lijkt in de ogen van de leek misschien krom geredeneerd, maar 'recht' is niet altijd 'recht', dus als ik jou was zou ik maar snel eens informeren bij een jurist hoe dit zit. Jij bent van België? Zijn daar geen rechtswinkels waar je deze vraag kan voorleggen?

Natuurlijk kun je beargumenteren dat de vorige koper met een dergelijke actie impliciet toegeeft dat het paard goedgekeurd was maar.. je hebt zelf toch wel wat steken laten vallen door te 'gedogen' dat hij telkens heel lang wachtte om de vervolgstappen te nemen en dat je hem uiteindelijk niet een ultimatum gesteld hebt in de zin van 'nu een beslissing nemen of het paard gaat opnieuw de verkoop in'.

Tja, zo simpel als 'de koper geeft opdrach dus hij betaalt..' is het lang niet altijd.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 06-10-15 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:13

Ik vind het eerlijk gezegd maar een vreemd verhaal. Wel brengen voor een keuring en helemaal geen enkele afspraak maken over de kosten en het vervolg traject van te voren? Daarnaast vind ik het zeer bijzonder dat een eventing paard, met onregelmatigheid na de buigproef, twijfel bij de knie, tot een positief aankoopadvies leidt. In het meest positieve geval lijkt mij advies tot herkeuren over een paar weken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:25

Kriel schreef:
Tendance schreef:

Het blijft gek......
Ik kom regelmatig bij zowel Emmeloord als Wolvega maar bij beide klinieken nog nooit iets hoeven ondertekenen.
Misschien zie jij er gewoon wat onbetrouwbaar uit? :P :P :D

Hahaahha nee hoor, dat valt mee. Bij beide was ik niet de betaler, dus hoefde niet te ondertekenen. Dat deed de andere partij.
Wolvega is sowieso de kliniek waar wij altijd naartoe gaan en zelfs een behandeling van 1000 euro doen wij daar niet op rekening, maar betalen we direct (behandeling hartritmestoornis).

Je ondertekend ook enkel iets bij een aankoopkeuring, omdat er dan meerdere partijen bij betrokken zijn.
Niet als je paard een peesblessure of zoiets heeft.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:29

Zij heeft het keuringsrapport niet, dus ook al stond het in de advertentie, ze hadden er geen bewijs van. Dit heeft ze bij een volgende koper eerlijk uitgelegd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:40

Maar wat ik niet snap TS, je bespreekt zelf toch ook de vraagprijs vooraf? En heb je zwart op wit correspondentie via mail, what's app, whatever? Ik vind je zelf ook vrij passief in deze zaak. Of je in je recht staat weet ik niet. Vind het een vreemde gang van zaken. Vanaf de andere kant, maar ook vanaf jouw kant. Of laat ik het zo zeggen, niet echt zakelijk handig geregeld ;-)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:45

Jannepauli schreef:
Citaat:
Hij viel er over dat ik bij de nieuwe advertentie had geschreven dat ze goedgekeurd was voor de sport

Hij zal hier redeneren dat jij het paard goed hebt kunnen verkopen omdat er op zijn kosten een keuring heeft plaatsgevonden. Het was handiger geweest als je dit niet in de herhalingsadvertentie had gezet.
Als dit tot een rechtzaak zou komen en je treft een rechter die voor dat argument gevoelig is dan zou het resultaat kunnen zijn dat je tenminste de helft van de keuringskosten zou moeten ophoesten, zo niet meer.

Dat lijkt in de ogen van de leek misschien krom geredeneerd, maar 'recht' is niet altijd 'recht', dus als ik jou was zou ik maar snel eens informeren bij een jurist hoe dit zit. Jij bent van België? Zijn daar geen rechtswinkels waar je deze vraag kan voorleggen?

Natuurlijk kun je beargumenteren dat de vorige koper met een dergelijke actie impliciet toegeeft dat het paard goedgekeurd was maar.. je hebt zelf toch wel wat steken laten vallen door te 'gedogen' dat hij telkens heel lang wachtte om de vervolgstappen te nemen en dat je hem uiteindelijk niet een ultimatum gesteld hebt in de zin van 'nu een beslissing nemen of het paard gaat opnieuw de verkoop in'.

Tja, zo simpel als 'de koper geeft opdrach dus hij betaalt..' is het lang niet altijd.

Nee, TS heeft dat keuringsrapport van niet-koper niet in handen, maar heeft enkel de bevinding van dat rapport vermeld in de advertentie en dat mag.
En een ulimatum? Nee, ook niet: TS heeft bod afgeslagen, er kwam weken daarna geen tegenbod of werd er onderhandeld.
De niet-koper komt alleen met de nota aan, niet met: paard voor mijn neus verkocht aan een ander.

Nee, deze meneer kan niets verhalen!
Hij was opdrachtgever, krijgt een rapport met goedkeuring voor de sport en koopt paard vervolgens niet.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:45

Tendance schreef:
Hahaahha nee hoor, dat valt mee. Bij beide was ik niet de betaler, dus hoefde niet te ondertekenen. Dat deed de andere partij.
Wolvega is sowieso de kliniek waar wij altijd naartoe gaan en zelfs een behandeling van 1000 euro doen wij daar niet op rekening, maar betalen we direct (behandeling hartritmestoornis).

Je ondertekend ook enkel iets bij een aankoopkeuring, omdat er dan meerdere partijen bij betrokken zijn.
Niet als je paard een peesblessure of zoiets heeft.

Ik heb het ook niet over reguliere behandelingen, die betaal ik ook altijd meteen.
Maar ook de aankoopkeuringen heb ik niets hoeven ondertekenen.
Maar goed, dit wordt een beetje rare discussie zo :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:51

oji schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd maar een vreemd verhaal. Wel brengen voor een keuring en helemaal geen enkele afspraak maken over de kosten en het vervolg traject van te voren? Daarnaast vind ik het zeer bijzonder dat een eventing paard, met onregelmatigheid na de buigproef, twijfel bij de knie, tot een positief aankoopadvies leidt. In het meest positieve geval lijkt mij advies tot herkeuren over een paar weken.

Dat is idd ook wat ik gewend ben.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:16

MarvanTom schreef:
Jannepauli schreef:
]

Tja, zo simpel als 'de koper geeft opdracht dus hij betaalt..' is het lang niet altijd.

Nee, TS heeft dat keuringsrapport van niet-koper niet in handen, maar heeft enkel de bevinding van dat rapport vermeld in de advertentie en dat mag.
En een ulimatum? Nee, ook niet: TS heeft bod afgeslagen, er kwam weken daarna geen tegenbod of werd er onderhandeld.
De niet-koper komt alleen met de nota aan, niet met: paard voor mijn neus verkocht aan een ander.

Dat mag jij wel vinden maar een rechter zou daar wel eens heel anders over kunnen oordelen!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:09

Babootje schreef:
bridgetF schreef:
Ik denk de opdrachgever betaald. Het zou toch vna het zotte zijn als meneer 10 paarden laat keuren en dan toch maar niet wil kopen.

Heb je er ook wel eens aan gedacht dat er verkopers zijn die keer op keer afgekeurde paarden opnieuw voor verkoop aanbieden zonder erbij te vermelden wat ie heeft? En dat je als verkoper ook het risico loopt om 10 paarden te keuren die dan afgekeurd zijn en dan vervolgens ook nog niets hebt, behalve een lege portemonnee?
Daarom houd ik ook de regel aan dat bij afkeuren de verkoper betaalt. Ik zorg er dan ook wel voor dat dit van tevoren goed heb afgesproken en dat de verkoper opdracht geeft. De enige die nog wat aan het keuringsrapport heeft is immers de verkoper (al zou die daar ook niet altijd zo blij mee zijn).

In de regel is het zo dat je een paard pas laat keuren als je de intentie hebt om te kopen.
Maar net zoals er malafide verkopers zijn zijn er ook malafide kopers. Het kan best zijn dat de aspirant kopers een slaatje probeerden te slaan uit het feit dat de buigproef niet goed was. Ook dat soort mensen kom je tegen.

In mijn ogen is - in dit specifieke geval - de opdrachtgever van de keuring degene die de rekening betaalt.
Zij heeft immers het keuringsrapport zelf ook niet ontvangen.

Tuurlijk houd ik er rekening mee dat er aspirant kopers zijn die tientallen paarden laten keuren en vervolgens te maken hebben met de oplopende kosten zonder dat er een paard word goedgekeurd.

MAAR...het paard was WEL goed bevonden door de dierenarts, dus de vraag is, of deze meneer wel intenties had om te kopen? Ik kan ook wel overal gaan kijken, gratis rijden, laten keuren op verkopers kosten, terwijl ik niet eens (weer) een paard wil hebben. Dan ben ik toch malafide bezig om verkopers voor kosten neer te zetten, die niet gemaakt hoefden te worden als ik toch geen intentie heb om te kopen?

Ik begrijp best dat de kosten voor verkoper zijn, als het paard was afgekeurd. Het is dan een ondeugdzaam "produkt". Maar hier was de meneer de opdrachtgever en het paard was goedgekeurd. Dus wat houd de koop dan tegen? Meneer wist de vraagprijs en paard was goedgekeurd. Meneer kan wel vallen over de knie, maar volgens de dierenarts was het paard goed bevonden voor de springsport. We hebben het dan niet over een terug val van de belangstelling voor een sportpaard en het blijkt uitsluitend te gebruiken als recreatie paard. Het was goed gekeurd voor de doeleinde waar meneer interesse voor had.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:35

Ongeacht gebruiken of redelijkheid, geldt het volgende:

degene die opdracht geeft een bepaalde handeling te laten verrichten, is (behoudens andersluidende afspraken) opdrachtgever en dus de contractuele wederpartij. Dat is de partij die moet betalen. In dit geval is dat de koper.

Jullie hebben geen afspraken gemaakt over het delen van de kosten, het vergoeden van de kosten afhankelijk van de uitkomst of wat ook verder. Sterker nog: er was nog geen koopovereenkomst. Kennelijk heeft je potentiële koper gemeend zomaar een paard te willen gaan keuren. Dat mag he, ieder zijn hobby. Pas daarna heeft hij gemeend met jullie te willen gaan onderhandelen over een eventuele aankoop van het paard. Dat was voor jullie al te laat, dus er is niks van gekomen.

Er is geen enkele rechtsgrond op basis waarvan je tot vergoeding van zijn kosten moet overgaan. Zo'n rechtsgrond zou kunnen zijn: een overeenkomst (is er niet), onrechtmatige daad (het niet willen betalen voor een product dat hij heeft gekocht is niet direct onrechtmatig) of ongerechtvaardigde verrijking (ook niet aan de orde). Ik zou me dus weinig zorgen maken. Wel netjes blijven reageren als ze iets schrijven.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 14:06

Hij belt steeds, hij schrijft niets. Bedankt voor de heldere uitleg FloortjeM

Paard was trouwens niet echt onregelmatig bij de buigproef, liep twee passen even wat stijver wat nauwelijks te zien was. Op de foto's was helemaal niets te zien en de dierenarts heeft expliciet gezegd dat het het gebruiksdoel van het paard (eventing, springsport) niet in de weg stond.

Maar daar achteraan kwam dus het verhaal van die unieke behandeling die alleen hij in België kon geven en dat alle paarden daar zoveel beter van werden. Hij had twee van de unieke behandelingen, één van de twee betrof inspuiting met een of ander middel waar ik de naam van kwijt ben. De andere uit het nemen van bloed uit het paard, daar iets uit filteren en terug spuiten. Die behandeling wordt in Nederland toegepast bij meniscusletsel terwijl hij beweerde dat deze behandeling niet voor mensen was toegestaan.

Helaas weet ik uit ervaring dat het tegendeel waar is want ik ben zelf zo behandeld in Tilburg en dat is zeker al bijna tien jaar geleden.

Vandaar dat ik er een beetje een nare smaak van kreeg.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:07

Misschien een idee dat als hij weer belt je hem zegt, Ik heb geen tijd, u mag me mailen of schrijven, dan kan ik het lezen wanneer het mij uitkomt.

Natuurlijk ook om op die manier dingen zwart op wit te krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:21

Percy schreef:
Paard was trouwens niet echt onregelmatig bij de buigproef, liep twee passen even wat stijver wat nauwelijks te zien was. Op de foto's was helemaal niets te zien en de dierenarts heeft expliciet gezegd dat het het gebruiksdoel van het paard (eventing, springsport) niet in de weg stond.

Maar daar achteraan kwam dus het verhaal van die unieke behandeling die alleen hij in België kon geven en dat alle paarden daar zoveel beter van werden. Hij had twee van de unieke behandelingen, één van de twee betrof inspuiting met een of ander middel waar ik de naam van kwijt ben. De andere uit het nemen van bloed uit het paard, daar iets uit filteren en terug spuiten. Die behandeling wordt in Nederland toegepast bij meniscusletsel terwijl hij beweerde dat deze behandeling niet voor mensen was toegestaan.

1e is een inspuiting met ontstekingsremmer en de tweede is mogelijk een IRAP behandeling. Beide zijn normale, heel reguliere behandelingen hier in NL.
Maar ja, je gaat toch niks inspuiten of behandelen met IRAP als er niets aan de hand is?
Dus, was hij nu wel of niet kreupel/niet rad? Een paar passen iets stijver weg draven mag na een buigproef, zeker op die leeftijd. Ik blijf t een vreemd verhaal vinden. Een DA die een positief aankoopadvies geeft maar het paard wil gaan behandelen. %)