geschil met huurder weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:16

Ik snap beide partijen hierin, de een wilt de andere eraf en de andere wilt niet. Om meer "ellende" te voorkomen zou ik iemand in gaan schakelen die weet hoe het in elkaar zit anders word het zo'n welles nietes gesprek. Punt is hij moet er gewoon vanaf en misschien zijn dit de laatste stuiptrekkingen van deze man om jou te overtuigen dat hij in zijn gelijk staat.

Ik had ook ergens gelezen dat je als particulier geen pachtcontract kon hebben ik ben particulier en heb een pachtcontract bij mij weten moeten ze je als je 1 ha of meer pacht/ huurt een pachtcontract geven..

Ayasha
Blogger

Re: geschil met huurder weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:43

Nee hoor, iig niet in België. Ik heb ook 1.5 hectare gehuurd zonder pachtcontract. :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:51

Ik weet niet hoe het zit in België, maar in Nederland moet je als landbouwer o.a. geregistreerd staan bij de KVK om bijvoorbeeld aanspraak te doen op subsidies. Ik neem aan dat de Belgische overheid ook zoiets heeft. (In Nederland regelt RVO dat) Misschien kun je hier nog het één en ander aan info vandaan halen of hij wellicht subsidies ontvangt en daarom de grond niet kwijt wil.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:58

Ik zou nog helemaal niks zelf sturen, zeker geen teksten waarvan je niet precies weet wat het inhoudt. Laat je eerst goed voorlichten. Dan stuur je nogmaals een laatste waterdichte brief. Het is heel rot voor deze meneer maar als blijkt dat hij geen enkel recht heeft zal hij toch moeten vertrekken.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:00

NiFallor schreef:
Vicky_Belle schreef:
Ok, ik heb ondertussen de aangetekend schrijven bekeken en dit is wat hij stuurde:

bewijs van overschrijving, in totaal 7 keren gestort.
kopie van pagina uit een boek of folder, het is niet duidelijk over welke. Hierin staat info over de pachtwet.
Hij onderlijnde een pasage dat de minimum pachtduur 9 jaar is. Verder zit er niets bij de brief.

Wat ik zou doen is nog een aangetekend schrijven sturen met daarin de volgende punten:
- aangeven dat je begrijpt dat het voor hem heel vervelend is om deze mooie/fijne stek kwijt te raken en dat je het ook vervelend vindt om te moeten opzeggen (maar dat het helaas niet anders is)
- een citaat uit de wet waarin staat aangegeven voor wie de pachtwet geldt (en waar diegene aan zou moeten voldoen)
- vraag om bewijs dat hij onder de pachtwet valt (dus landbouwer is oid en ergens als dusdanig geregistreerd is ofzo)
- geef aan dat je zonder sluitend bewijs ervanuit gaat dat hij niet onder de pachtwet valt en de opzegging van de verhuur dus van kracht blijft (ga niet direct een aantal maanden uitstel aanbieden, dat kan altijd later nog als hij zijn goede wil getoond heeft, maar persoonlijk zou ik het - hoe naar ook - in deze situatie niet meer aanbieden)
- geef aan dat je hem graag telefonisch wil spreken en noteer je telefoonnummer. Vraag ook of hij zijn nummer door zou willen geven.

Ik zou niet om bewijs vragen dat hij onder de pachtwet valt, wel zeggen dat er in de overeenkomst tussen jullie geen sprake is van pacht. Zelfs als hij onder de pachtwet valt is de overeenkomst tussen jullie nog niet noodzakelijk een pachtovereenkomst. Dat had hij dan namelijk van bij het begin moeten duidelijk maken. Ook al is de kans miniem dat hij een landbouwactiviteit uitvoert als beroep, ik zou geen risico nemen. Ook met een landbouwer kan je denk ik een ander soort overeenkomst sluiten (bv seizoenpacht of gewoon onderhandse huur/verhuur). Indien het pacht zou zijn, moet je ook rekening houden met pachtprijzen.
Stuur even een mailtje of bel naar de Vlaamse Landmaatschappij, ik denk dat zij jou wel kunnen verder informeren.
Adres Gulden-Vlieslaan 72
1060 Brussel
Telefoon 02 543 72 00
Fax 02 543 73 99
E-mail info@vlm.be
Websitehttp://www.vlm.be
Of naar het Departement Landbouw en Visserij. Kan een paar dagen duren voor je antwoord krijgt, maar normaal krijg je wel informatie toegestuurd.
Hier ook nog meer info: http://www.vlaamspaardenloket.be/nl/the ... ht-en-huur

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:09

Waarom zou je niet gewoon de huur verhogen zodat je hooikosten gedekt zijn? Dan zijn jullie toch allebei uit de brand.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:16

Jacquel schreef:
Waarom zou je niet gewoon de huur verhogen zodat je hooikosten gedekt zijn? Dan zijn jullie toch allebei uit de brand.

Vicky_Belle schreef:
StalNollie schreef:
en misschien als je om de tafel gaat zitten wil hij misschien het verschil bij bij betalen per jaar, waar jij dan weer hooi van kunt kopen. want vergis je niet in zelf hooien daar gaat veel tijd en ook geld inzitten.

We hooien elk jaar zelf op een stuk aan huis van 1/2de hectare. We hebben zelf een keerder maar het maaien en persen moeten we laten doen.
Als die halve hectare aan huis vrijkomt kan ik mijn paarden het hele jaar aan huis laten lopen ! Nog een extra voordeel.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:21

Oeps, overheen gelezen.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 11:54

bedankt voor alle feedback !

De bedoeling is ook dat we het teveel aan hooi verkopen, daarvan kan ik het maaien en het persen betalen.
Dan zou ik jaarlijks véél minder geld kwijt zijn aan hooi.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:11

Callisto04 schreef:
NiFallor schreef:
Wat ik zou doen is nog een aangetekend schrijven sturen met daarin de volgende punten:
- aangeven dat je begrijpt dat het voor hem heel vervelend is om deze mooie/fijne stek kwijt te raken en dat je het ook vervelend vindt om te moeten opzeggen (maar dat het helaas niet anders is)
- een citaat uit de wet waarin staat aangegeven voor wie de pachtwet geldt (en waar diegene aan zou moeten voldoen)
- vraag om bewijs dat hij onder de pachtwet valt (dus landbouwer is oid en ergens als dusdanig geregistreerd is ofzo)
- geef aan dat je zonder sluitend bewijs ervanuit gaat dat hij niet onder de pachtwet valt en de opzegging van de verhuur dus van kracht blijft (ga niet direct een aantal maanden uitstel aanbieden, dat kan altijd later nog als hij zijn goede wil getoond heeft, maar persoonlijk zou ik het - hoe naar ook - in deze situatie niet meer aanbieden)
- geef aan dat je hem graag telefonisch wil spreken en noteer je telefoonnummer. Vraag ook of hij zijn nummer door zou willen geven.

Ik zou niet om bewijs vragen dat hij onder de pachtwet valt, wel zeggen dat er in de overeenkomst tussen jullie geen sprake is van pacht. Zelfs als hij onder de pachtwet valt is de overeenkomst tussen jullie nog niet noodzakelijk een pachtovereenkomst. Dat had hij dan namelijk van bij het begin moeten duidelijk maken. Ook al is de kans miniem dat hij een landbouwactiviteit uitvoert als beroep, ik zou geen risico nemen. Ook met een landbouwer kan je denk ik een ander soort overeenkomst sluiten (bv seizoenpacht of gewoon onderhandse huur/verhuur). Indien het pacht zou zijn, moet je ook rekening houden met pachtprijzen.

Goed punt. Dus dan zou ik in de brief aangeven dat er geen sprake is van pacht maar van huur en daarmee direct de pachtwet niet van toepassing is. Dus dat hij niet onder de pachtwet valt en de opzegging van kracht blijft.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:38

Ik lees hier toch een paar foutjes.Ten eerste niet terzake doende moet je wel je huurinkomsten aangeven ook vd wei,daar betaal je ongeveer terwaarde van 1 maand huur belasting over.Dat je dat niet doet is je eigen zaak en heeft niks met dit te maken.Ook niet als het voor mocht komen voor de rechtbank omdat het een andere zaak is.

En ten tweede met de 9 jaar heeft de man een punt,als er geen duidelijke afspraken zijn word een contract 3-6-9 dus automatisch naar zes jaar met 9 jaar verlengd na de 9 jaar met nog eens 9 jaar.Je kan een huur maar op één manier opzeggen en dat is wat jij nu tegen komt ,als je het gehuurde goed voor eigen gebruik nodig hebt.
Verder is er in Belgie gewoon een wetswinkel en hebben we hier ook gewoon rechtsbijstand.Alleen met een geval als dit win je het beste info in een wetswinkel. http://www.dewetswinkel.be/ Als hij echt dwars gaat liggen kan het best moeilijk worden om hem er af te krijgen dus ik zou eerst bij de wetswinkel je rechten en plichten na gaan voor je een gesprek met hem aan gaat.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:41

beatje schreef:
Ik lees hier toch een paar foutjes.Ten eerste niet terzake doende moet je wel je huurinkomsten aangeven ook vd wei,daar betaal je ongeveer terwaarde van 1 maand huur belasting over.Dat je dat niet doet is je eigen zaak en heeft niks met dit te maken.Ook niet als het voor mocht komen voor de rechtbank omdat het een andere zaak is.

En ten tweede met de 9 jaar heeft de man een punt,als er geen duidelijke afspraken zijn word een contract 3-6-9 dus automatisch naar zes jaar met 9 jaar verlengd na de 9 jaar met nog eens 9 jaar.Je kan een huur maar op één manier opzeggen en dat is wat jij nu tegen komt ,als je het gehuurde goed voor eigen gebruik nodig hebt.
Verder is er in Belgie gewoon een wetswinkel en hebben we hier ook gewoon rechtsbijstand.Alleen met een geval als dit win je het beste info in een wetswinkel. http://www.dewetswinkel.be/ Als hij echt dwars gaat liggen kan het best moeilijk worden om hem er af te krijgen dus ik zou eerst bij de wetswinkel je rechten en plichten na gaan voor je een gesprek met hem aan gaat.

jij spreekt hier over als er een contract is. Dit is er echter niet dus 3-6-9 is niet van toepassing

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:55

Een contract als je geen contract maakt,dan val je in automatisch dit.Dit geld dus als er geen contract is.Het is niet voor niks dat mensen niet zo graag verhuren.Als je mensen op je land hebt staan en niks contractueel hebt vastliggen krijg je automatische verlengingen.Dus vandaar dat je beter met een contract werkt.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:58

Zoe_97 schreef:
beatje schreef:

jij spreekt hier over als er een contract is. Dit is er echter niet dus 3-6-9 is niet van toepassing

Contract maakt niet uit, die 3-6-9 in de huurwetgeving geldt voor woningen die dienen als hoofdverblijf van de huurder.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:00

beatje schreef:
Een contract als je geen contract maakt,dan val je in automatisch dit.Dit geld dus als er geen contract is.Het is niet voor niks dat mensen niet zo graag verhuren.Als je mensen op je land hebt staan en niks contractueel hebt vastliggen krijg je automatische verlengingen.Dus vandaar dat je beter met een contract werkt.

Onlangs iemand in een soortgelijke situatie gehad bij mijn zus. Heeft drie maand gekregen, maar kon er op een maand ook vanaf gezet worden indien nodig, was zonder contract. Wat jij aanhaalt geldt voor huurder van een woning, niet van een grond.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:04

Dat geld voor alles wat je verhuurt.Mijn vriendin heeft het aan de hand gehad met een wei die ze verhuurde.Als je geen vast gelegde contracten maakt ben je gewoon de sjaak.Uiteindelijk krijg je ze er wel af .
Vandaar mijn advies om even langs de wetswinkel te gaan.
Wij kunnen hier van alles roepen en ik verhuur in het dagelijkse leven idd woningen,maar daarbij ga ik niet pretenderen van alles er van af te weten.Het viel me alleen op dat hier veel onzin verteld werd.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:14

beatje schreef:
Dat geld voor alles wat je verhuurt.Mijn vriendin heeft het aan de hand gehad met een wei die ze verhuurde.Als je geen vast gelegde contracten maakt ben je gewoon de sjaak.Uiteindelijk krijg je ze er wel af .
Vandaar mijn advies om even langs de wetswinkel te gaan.
Wij kunnen hier van alles roepen en ik verhuur in het dagelijkse leven idd woningen,maar daarbij ga ik niet pretenderen van alles er van af te weten.Het viel me alleen op dat hier veel onzin verteld werd.

Hier wordt echt geen onzin verteld. Als er geen vastgelegd contract is heeft die huurder vooral nog minder een poot om op te staan, hoe kan je zonder contract een afspraak dat je tot een bepaald moment zou mogen huren aantonen. Mijn zus verhuurt stallen, ook veel geblaat en gedreig toen er een probleem was met de huurder. Na een maand was die er mooi van af hoor. Bij verhuur van woningen is het een heel ander verhaal omdat een huurder (terecht voor een groot deel ook) beschermd wordt. geldt echt niet voor een huurder van een stuk grond in natuurgebied zonder contract of met een huurcontractje dat amper rechtsgeldig is. Meestal krijgt de grootste roeper gewoon zijn zin, maar dat wil niet zeggen dat daar enige juridische grond voor is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:16

Interessante informatie komt er voorbij. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst TS. ga je nog naar een rechtswinkel?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:38

Ts, mogelijk heb je dus ook betaald via de verzekering voor rechtsbijstand. Als dat in 1 van je verzekeringen is opgenomen, kan je dat voor allerhande situaties gebruiken.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:48

Ik heb 14 jaar weiland gehuurd mét huurcontract maar werd er gewoon afgezet, met een maand opzegtermijn.
Ik heb dit allemaal uitgezocht met advocaten maar zelfs ik had geen poot om op te staan.
Deze man kan zeggen wat hij wil maar hij moet er gewoon vanaf wanneer jij dat wil. Wel schriftelijk doorgeven.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 20:00

beatje schreef:

op de site van het juridisch forum vond ik dit, deze situatie is erg gelijkend op de mijne.
http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=9299
Dus inderdaad klopt de 3-6-9 regel niet maat geldt de opzeg per maand.

Op de site van de belastingen vond ik dit met betrekking tot belasting op huurgelden van pachten etc:

Onroerende goederen (gebouwde of ongebouwde) worden dubbel belast: via de onroerende voorheffing en via de personenbelasting. Elke eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker van een onroerend goed wordt verondersteld onroerende inkomsten te verkrijgen, zelfs voor de eigen woning die hij zelf bewoont (we spreken dan van een "fictief" inkomen). Dit onroerend inkomen moet worden vermeld in de aangifte. Deze inkomsten worden naargelang het geval bepaald op basis van het kadastraal inkomen, of van de huur. In vele gevallen is het onroerend inkomen van de woning die u zelf betrekt vrijgesteld.

weide wordt aangegeven op belastingsbrief aan de hand van kadastraal inkomen dus dit is volledig in orde. Maar nogmaals doet dit niet ter zake en eigenlijk zijn het ook jullie zaken niet wat ik invul op mijn belastingsbrief }>

Ik denk dat Calisto04 nog het dichtste bij de waarheid zit.

Ik bel morgen even naar de VLM en ik zal het hier melden wat de verdere stappen zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:29

Jouw (ver)huurprobleem is onze zaak ook niet.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 15:55

Ik snap even jouw reactie niet Ayasha. Ik open toch dit topic.

Verder over het geschil, ik heb vandaag gebeld met een expert op gebied van pachtwetten.
Dit contact heb ik gekregen via het Paardenloket. Helemaal top uitleg gekregen over hoe en wat.
Als de beste meneer particulier is (en ik ben echt 99% zeker dat hij dat is), dan is de opzegtermijn 1 maand. Maar als het land in 2016 vrij komt ben ik ook al blij.

Had de man koeien opgekweekt op de wei en was hij bv ook ingeschreven bij een mestbank, dan had ik een veel groter probleem!

De volgende stap gaat weer een aangetekend schrijven zijn, ik mag mailen naar de expert en hij kijkt de brief nog eens na.
Wat belangrijk is dat ik meld:
- dat er overeen gekomen is de verhuur enkel in functie is van particulier gebruik van rijpaarden
- dat het gebruik van de weide toegestaan is geweest maar dat hij geen recht heeft op de pachtwet
- dat hij moet bevestigen dat hij er vrijwillig afgaat per 1 januari (en dan moest ik ook dreigen met een procedure opstart via een advocaat, hopelijk komt het natuurlijk nooit tot een rechtzaak)

Als hij er in 2016 niet afgaat en het komt tot een rechtzaak kan ik zelfs een schadevergoeding eisen voor het hooi. De expert heeft +10 jaar ervaring aan de balie en heeft gevallen gezien waar de huurder echt dik de pineut was door schadevergoedingen te vragen.

Dus ook de 3-6-9 regel zoals hierboven gezegd is hier niet van toepassing, dit geld enkel voor het huren van een woning als verblijfplaats.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:58

Fijn die expert. Hopelijk gaat de huurder na je komende brief akkoord met de opzegging en laat hij het daarbij.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:07

Fijn dat je duidelijkheid hebt gekregen, mooi dat dat soort informatielijntjes bestaan!
Ik hoop dat je je huurder er af krijgt per 1 januari (nou ja dat hij dus ook daadwerkelijk vertrekt)