Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NiFallor schreef:Vicky_Belle schreef:Ok, ik heb ondertussen de aangetekend schrijven bekeken en dit is wat hij stuurde:
bewijs van overschrijving, in totaal 7 keren gestort.
kopie van pagina uit een boek of folder, het is niet duidelijk over welke. Hierin staat info over de pachtwet.
Hij onderlijnde een pasage dat de minimum pachtduur 9 jaar is. Verder zit er niets bij de brief.
Wat ik zou doen is nog een aangetekend schrijven sturen met daarin de volgende punten:
- aangeven dat je begrijpt dat het voor hem heel vervelend is om deze mooie/fijne stek kwijt te raken en dat je het ook vervelend vindt om te moeten opzeggen (maar dat het helaas niet anders is)
- een citaat uit de wet waarin staat aangegeven voor wie de pachtwet geldt (en waar diegene aan zou moeten voldoen)
- vraag om bewijs dat hij onder de pachtwet valt (dus landbouwer is oid en ergens als dusdanig geregistreerd is ofzo)
- geef aan dat je zonder sluitend bewijs ervanuit gaat dat hij niet onder de pachtwet valt en de opzegging van de verhuur dus van kracht blijft (ga niet direct een aantal maanden uitstel aanbieden, dat kan altijd later nog als hij zijn goede wil getoond heeft, maar persoonlijk zou ik het - hoe naar ook - in deze situatie niet meer aanbieden)
- geef aan dat je hem graag telefonisch wil spreken en noteer je telefoonnummer. Vraag ook of hij zijn nummer door zou willen geven.
Jacquel schreef:Waarom zou je niet gewoon de huur verhogen zodat je hooikosten gedekt zijn? Dan zijn jullie toch allebei uit de brand.
Vicky_Belle schreef:StalNollie schreef:en misschien als je om de tafel gaat zitten wil hij misschien het verschil bij bij betalen per jaar, waar jij dan weer hooi van kunt kopen. want vergis je niet in zelf hooien daar gaat veel tijd en ook geld inzitten.
We hooien elk jaar zelf op een stuk aan huis van 1/2de hectare. We hebben zelf een keerder maar het maaien en persen moeten we laten doen.
Als die halve hectare aan huis vrijkomt kan ik mijn paarden het hele jaar aan huis laten lopen ! Nog een extra voordeel.
Callisto04 schreef:NiFallor schreef:Wat ik zou doen is nog een aangetekend schrijven sturen met daarin de volgende punten:
- aangeven dat je begrijpt dat het voor hem heel vervelend is om deze mooie/fijne stek kwijt te raken en dat je het ook vervelend vindt om te moeten opzeggen (maar dat het helaas niet anders is)
- een citaat uit de wet waarin staat aangegeven voor wie de pachtwet geldt (en waar diegene aan zou moeten voldoen)
- vraag om bewijs dat hij onder de pachtwet valt (dus landbouwer is oid en ergens als dusdanig geregistreerd is ofzo)
- geef aan dat je zonder sluitend bewijs ervanuit gaat dat hij niet onder de pachtwet valt en de opzegging van de verhuur dus van kracht blijft (ga niet direct een aantal maanden uitstel aanbieden, dat kan altijd later nog als hij zijn goede wil getoond heeft, maar persoonlijk zou ik het - hoe naar ook - in deze situatie niet meer aanbieden)
- geef aan dat je hem graag telefonisch wil spreken en noteer je telefoonnummer. Vraag ook of hij zijn nummer door zou willen geven.
Ik zou niet om bewijs vragen dat hij onder de pachtwet valt, wel zeggen dat er in de overeenkomst tussen jullie geen sprake is van pacht. Zelfs als hij onder de pachtwet valt is de overeenkomst tussen jullie nog niet noodzakelijk een pachtovereenkomst. Dat had hij dan namelijk van bij het begin moeten duidelijk maken. Ook al is de kans miniem dat hij een landbouwactiviteit uitvoert als beroep, ik zou geen risico nemen. Ook met een landbouwer kan je denk ik een ander soort overeenkomst sluiten (bv seizoenpacht of gewoon onderhandse huur/verhuur). Indien het pacht zou zijn, moet je ook rekening houden met pachtprijzen.
beatje schreef:Ik lees hier toch een paar foutjes.Ten eerste niet terzake doende moet je wel je huurinkomsten aangeven ook vd wei,daar betaal je ongeveer terwaarde van 1 maand huur belasting over.Dat je dat niet doet is je eigen zaak en heeft niks met dit te maken.Ook niet als het voor mocht komen voor de rechtbank omdat het een andere zaak is.
En ten tweede met de 9 jaar heeft de man een punt,als er geen duidelijke afspraken zijn word een contract 3-6-9 dus automatisch naar zes jaar met 9 jaar verlengd na de 9 jaar met nog eens 9 jaar.Je kan een huur maar op één manier opzeggen en dat is wat jij nu tegen komt ,als je het gehuurde goed voor eigen gebruik nodig hebt.
Verder is er in Belgie gewoon een wetswinkel en hebben we hier ook gewoon rechtsbijstand.Alleen met een geval als dit win je het beste info in een wetswinkel. http://www.dewetswinkel.be/ Als hij echt dwars gaat liggen kan het best moeilijk worden om hem er af te krijgen dus ik zou eerst bij de wetswinkel je rechten en plichten na gaan voor je een gesprek met hem aan gaat.
Zoe_97 schreef:beatje schreef:Ik lees hier toch een paar foutjes.Ten eerste niet terzake doende moet je wel je huurinkomsten aangeven ook vd wei,daar betaal je ongeveer terwaarde van 1 maand huur belasting over.Dat je dat niet doet is je eigen zaak en heeft niks met dit te maken.Ook niet als het voor mocht komen voor de rechtbank omdat het een andere zaak is.
En ten tweede met de 9 jaar heeft de man een punt,als er geen duidelijke afspraken zijn word een contract 3-6-9 dus automatisch naar zes jaar met 9 jaar verlengd na de 9 jaar met nog eens 9 jaar.Je kan een huur maar op één manier opzeggen en dat is wat jij nu tegen komt ,als je het gehuurde goed voor eigen gebruik nodig hebt.
Verder is er in Belgie gewoon een wetswinkel en hebben we hier ook gewoon rechtsbijstand.Alleen met een geval als dit win je het beste info in een wetswinkel. http://www.dewetswinkel.be/ Als hij echt dwars gaat liggen kan het best moeilijk worden om hem er af te krijgen dus ik zou eerst bij de wetswinkel je rechten en plichten na gaan voor je een gesprek met hem aan gaat.
jij spreekt hier over als er een contract is. Dit is er echter niet dus 3-6-9 is niet van toepassing
beatje schreef:Een contract als je geen contract maakt,dan val je in automatisch dit.Dit geld dus als er geen contract is.Het is niet voor niks dat mensen niet zo graag verhuren.Als je mensen op je land hebt staan en niks contractueel hebt vastliggen krijg je automatische verlengingen.Dus vandaar dat je beter met een contract werkt.
beatje schreef:Dat geld voor alles wat je verhuurt.Mijn vriendin heeft het aan de hand gehad met een wei die ze verhuurde.Als je geen vast gelegde contracten maakt ben je gewoon de sjaak.Uiteindelijk krijg je ze er wel af .
Vandaar mijn advies om even langs de wetswinkel te gaan.
Wij kunnen hier van alles roepen en ik verhuur in het dagelijkse leven idd woningen,maar daarbij ga ik niet pretenderen van alles er van af te weten.Het viel me alleen op dat hier veel onzin verteld werd.
beatje schreef:Ik lees hier toch een paar foutjes.Ten eerste niet terzake doende moet je wel je huurinkomsten aangeven ook vd wei,daar betaal je ongeveer terwaarde van 1 maand huur belasting over.Dat je dat niet doet is je eigen zaak en heeft niks met dit te maken.Ook niet als het voor mocht komen voor de rechtbank omdat het een andere zaak is.