Geen auto, wel een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:27

xLyssii schreef:
Aan de mensen die geen rijbewijs/auto tot de beschikking hebben, hoe komen jullie aan je voer of hooi? (of andere zware verpakkingen die ergens vandaan moeten komen.)

Hooi en stro is gelukkig inclusief bij onze stalling, voer neem ik gewoon achterop de fiets mee. :+

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:39

Ik heb nooit een auto gehad, wel een paar jaar een paard. Met een fiets met aanhanger kun je een hoop zakken voer meenemen. Een zadel gaat ook best op het stuur.

Het nadeel vond ik vooral dat je minder selectief kan zijn over stalling. De ideale pensionstal bevindt zich nu eenmaal niet altijd op fietsafstand.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:59

Voor mij is een auto strikte noodzaak, en die zou echt voor een paard komen. Hoewel werk op goede fietsafstand ligt, 7 kilometer, is het een gevaarlijke weg om te fietsen, bochtige weg, door de bossen, geen verlichting, geen fietspad. Is een 60 km weg, maar ze rijden allemaal harder. Zijn al veel fietsers doodgereden daar, omdat automobilisten wel dachten dat ze er voorbij konden, er toch een auto aan kwam en om een frontale botsing te ontwijken dan toch het stuur omgooien, tegen de fietser aan.
Werk ook in ploegen, dus 's morgens om half 6 of 's nachts na middernacht daar fietsen is ook al niet zo prettig. Openbaar vervoer is er wel, maar met mate, klein dorp, bushalte is toch wel een minuut of 20 lopen. Winkels zijn ook rond de 10 kilometer verderop, dus ook voor de huishoudelijke zaken is een auto wel een must. Alle wegen naar dit dorp zijn bijzonder fietsgevaarlijk ook.
Nu heb ik dus beiden, maar de auto was er wel eerder dan het paard.

chimello

Re: Geen auto, wel een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:03

Heb heel wat paarden en geen rijbewijs. Ik zou voor het rijbewijs gaan en daarna een paard. Ik spaar nu voor m'n rijbewijs :+ Maarja 1 les is 2 nieuwe dekens in de uitverkoop :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:17

xLyssii schreef:
Aan de mensen die geen rijbewijs/auto tot de beschikking hebben, hoe komen jullie aan je voer of hooi? (of andere zware verpakkingen die ergens vandaan moeten komen.)

Car sharing indien nodig.
Bij ons kwam een leverancier voor een kleine meer prijs langs.

Als je geen auto hebt zoek je daar vanzelf je stalling ook op uit. Ik heb altijd wel iets binnen 30 min fietsafstand gevonden (10km). Overigens wil ik nu nog steeds gewn stal waar ik enkel van de auto afhankelijk ben. Dan ben je ook de bok wanneer je auto ineens grote schade heeft of als je zelf niet mag rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:18

chimello schreef:
Heb heel wat paarden en geen rijbewijs. Ik zou voor het rijbewijs gaan en daarna een paard. Ik spaar nu voor m'n rijbewijs :+ Maarja 1 les is 2 nieuwe dekens in de uitverkoop :')

Ach, uiteindelijk kost je rijbewijs een keer rond de 3000 euro (als je net als ik pech hebt, de mazzelaar is met 1500 of minder zelf als klaar) en heb je er meer en langer plezier van dan twee dekens voor je paard je ooit kunnen bieden.

Lekker onafhankelijk (zeker als je ook een auto hebt), de wereld aan je voeten. Binnen twee uur 200km verderop.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:21

De keus zou hier snel gemaakt zijn, hoeveel ik ook van paarden houd en mijn hele leven er al mee bezig ben. Een auto, zonder dat ben ik zo beperkt en kan dan eigenlijk woonplaats niet uit tenzij ik vervoer regel. Liever zonder paard en de vrijheid om ergens te komen. Wel een paard geen auto, dan kan ik ook niet bij paard komen, dat blijkt wel nu ik even geen auto kan rijden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:47

Toen ik 21 was heb ik mijn auto verkocht om een paard te kunnen houden, anders werden de vaste lasten te hoog. Tot die tijd had ik een verzorgpaard, dat werkte niet zo goed meer en heb ik besloten een eigen paard te kopen.
Een bewuste keuze.

Nu heb ik een oude Subaru, kan 1 paard achter, daarmee ga ik naar mijn paard en met de honden naar het bos. Alles in de buurt doe ik met de fiets.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:53

Ik woon in the middle of nowhere. De dichtstbijzijnde bushalte is 5 km afstand, er rijdt alleen tussen 7 en 18 een bus, en op zondag niet. Het dichtstbijzijnde treinstation is 15 km afstand. Ik werk ook op 15 km afstand. Ik heb geen auto, maar wel 4 paarden in de achtertuin staan. Soms is dat onhandig en soms baal ik, maar ik heb nog nooit een serieus probleem erdoor gehad. Het is maar net hoe je erin staat. Als ik midden in de nacht door wind en weer 15 km fiets kan ik nog steeds met een lach op mijn gezicht denken dat ik niet mijn paarden of huis zou willen ruilen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 00:06

xLyssii schreef:

Paard op pension dus daar is voer. Brok moet ik wel zelf halen dus vaak als iemand anders ook gaat en soms willen ze wel ff voor mij rijden. Een enkele keer kan ik het met de dierenambulance combineren. In een rustige dienst ff langs ranzijn die daar praktisch om de hoek zit.
Of ik mag de auto van mijn broer ff lenen.

Ik heb naast mijn sport/tour fiets ook een boodschappen fiets met tassen eraan en een mand voorop.

Mijn kattenvoer bestel ik bij zooplus dat word thuisbezorgd en is ook nog eens goedkoper. Jammer genoeg is het paardenvoer erg duur bij zooplus anders liet ik dat ook bezorgen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:10

Bij mij brengen ze hooi aan huis. 4 eu voor een baaltje :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:13

Geen auto, wel een paard, en rijbewijs BE. Ik rij genoeg :j

Voer komt de handelaar aan huis brengen maar ik heb eigenlijk altijd een auto tot mijn beschikking. Ik wil wel graag begin volgend jaar een auto kopen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:15

In principe hoef ik helemaal niks te halen. Hooi/stro/brok zit bij stalling inbegrepen. Haal wel in de zomer vaak een zak muesli omdat ze dan 24/7 op de wei staan en ik 'm wat extra wil geven. Dit laat ik gewoon thuis bezorgen :D
Maar als het nodig is kan ik het altijd op stal laten brengen. Gelukkig heb ik daarvoor de auto van m'n vader, die leen ik dan voor een keertje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:02

Wel grappig dat veel mensen die beweren geen auto 'nodig' te hebben er ook achter aan zeggen wel eentje te kunnen lenen of dat een ander dan wel rijdt. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:05

Dat viel mij dus ook op.
Dus eigenlijk kun je dan niet zonder :)

Zelf heb ik de instelling dat ik andere niet lastig wil vallen met mijn bezigheden en mezelf bedruipen.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:10

Ik heb geen rijbewijs en dus geen auto. Ik heb wel een paard. Mijn paard staat zo'n 10 kilometer bij mij vandaan. Ik ga er op de scooter heen. 2 dikke maand terug was de scooter kapot. Dan ging ik op de fiets. Een uur heen en uur terug. Ik heb wel het voordeel dat mijn paard op vol pension staat. Ze gaat overdag het hele jaar door naar buiten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:12

bruintje123 schreef:
Dat viel mij dus ook op.
Dus eigenlijk kun je dan niet zonder :)

Zelf heb ik de instelling dat ik andere niet lastig wil vallen met mijn bezigheden en mezelf bedruipen.

Ik vind het ook wel lekker "makkelijk" er maar van uit gaan dat een ander wel voor je rijdt maar goed. Dat zal dan inderdaad wel verschil v instelling zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:22

Ayasha schreef:
Wel grappig dat veel mensen die beweren geen auto 'nodig' te hebben er ook achter aan zeggen wel eentje te kunnen lenen of dat een ander dan wel rijdt. :+

Tja dat zijn de keuzes die je maakt natuurlijk.

Ik heb ook geen auto 'nodig' en er dus ook geen 1.

Reden: woon 1 km van de paardjes af en 2.5 van mijn werk.

Boodschappen en andere zaken doe ik door weer en wind op de fiets. Auto zou dus er alleen staan voor incidentele gevallen dat er echt wat met het paard zou zijn of in de familie.

Voor die zaken kan en kon ik altijd een auto lenen bij familie of vrienden. Daarnaast is er op stal altijd een trailer beschikbaar.

Ik heb dus geen auto, wel een paard, en een auto te leen indien 'nodig'. Vind dit niet 'makkelijk' van mezelf maar gewoon praktisch. Waarom een auto houden voor die 1 of 2x per jaar dat het echt nodig zou zijn.

(inmiddels trouwens samenwonend en vriendlief heeft een auto dus 'lenen' is bij hem nu en niet bij familie/vrienden, maar jaren gedaan zoals bovenstaand)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:28

In België is zonder auto en rijbewijs echt onmogelijk, het openbaar vervoer is hier prut, fietspaden bijna onbestaand, en ja ik woon ook niet in de stad.

Naar mijn paard zou nog met de fiets kunnen, maar hoe ik dan hooi en voer moet vervoeren? Geen idee. Als je volpension staat is dat natuurlijk niet nodig.

Naar mijn werk met de fiets of OV zou echt onmogelijk zijn, ik werk in shiften, en voor de vroege rijdt er al geen bus, en 28 km fietsen is echt te veel vant goede.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:30

Ayasha schreef:

Waarom is dat verkeerd dan?
Waarom zou je een auto kopen als je er gemiddeld 1x per maand mee rijdt :?

Ik heb hier nog niemand zien beweren dat auto's nutteloze dingen zijn.
Maar alle waar naar zijn geld.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:31

Ik heb een auto nodig om bij mijn paarden te komen, openbaar vervoer dan ben ik een halve dag onderweg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:42

Sizzle: Ik zeg nergens dat iemand beweerd dat een auto compleet nutteloos is. Ik zeg dat mensen die beweren zich prima zonder te kunnen redden wel er bij vermelden "dat ze toch wel een auto kunnen lenen."
Hier een paar voorbeelden;

Dimphyl schreef:
Ik heb geen rijbewijs, en pony staat een halfuur fietsen verderop.
Soms zou het wel eens makkelijk zijn, heb bijv al een keer het probleem gehad dat de DA op stal op me stond te wachten.

Ik zou niet weten waarom je een auto nodig hebt voor een paard. Mocht er iets zijn, dan zijn er altijd wel stalgenoten of kennissen met een auto/trailer
.

Cinnepin schreef:
Ik zie niet in waarom je perse een auto nodig hebt. Als je zeker weet dat er in noodgevallen iemand zou kunnen rijden en dit eventueel met trailer. Hooi hoeft niet altijd gehaald te worden, dit kan je ook laten brengen. Toen ik eigen stal in beheer had liet ik alles brengen. Ik woonde er vlakbij en later zelfs bij de stalling.

Ik heb hooibalen gehad van 120 kilo per stuk, die haal je niet met een auto. Dan heb je ookal een aanhanger nodig. Dat werd dus gebracht en netjes op de hooizolder gelegd met een machine. Dit kostte mij niets extra's

De veevoeder zat om de hoek dus ook dat was geen probleem :)

Later stond mijn paard in volpension!

EngeltjeS schreef:
Ik heb geen auto, wel een prima fiets en daar red ik me prima mee. :P
4 jaar geleden heb ik bewust die keuze gemaakt, om een paard te kopen i.p.v. een auto.

Gelukkig kan ik iedere dag de auto lenen van mijn moeder, die hier dichtbij woont.
Dus helemaal auto-loos ben ik niet.

"daar red ik me prima mee" maar toch wel erbij dat ze de auto kan lenen.

Marcella schreef:
Tja waar een wil is het echt wel te doen. Heb een periode wegens financieel autoloos geweest en woonde in Alblasserdam en paard stond in Hooge Zwaluwe heb deze afstand op de scooter gedaan en alleen met heel slecht weer ov gedaan (2 uur heen en weer 2 uur terug wegens geweldige aansluiting). Of heel soms de auto kunnen lenen van ouders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:46

Volgens mij probeert men gewoon te zeggen dat je er niet perse 1 moet bezitten.
Maar op het moment dat je iedere dag of wekelijks gaat lenen noem ik dat niet bepaald autoloos inderdaad :+

Als ik uiteindelijk ooit weer opnieuw moet kiezen tussen paard en auto zou ik waarschijnlijk weer voor het paard kiezen.
Mijn man heeft geen rijbewijs trouwens.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-09-15 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:47

Nee, want je kan ook profiteren van mensen die er wel een bezitten en dus de maandelijkse kosten dragen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:49

Ik neem aan dat je daar fatsoenlijke afspraken over maakt :)*