Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haan

Re: Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:06

Ik rij plm. 80 km/u met de trailer, ik vind dit hard genoeg en moet er niet aan denken om 100 km/u te rijden. Heb 1 x gehad dat de trailer zomaar opeens begon te slingeren (met plm 90 km/u), dit is allemaal goed gedaan maar sindsdien rij ik niet harder dan 80.
Degene die dat een probleem vindt die haalt me maar lekker in.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:10

arno8 schreef:
Ik ben een keer heuvel af gereden en toen ging de auto ook langzaam richting de 100 (ik reed dus nog geen honderd). De trailer was beladen met grindtegels, waarbij er achter de assen 2 meer lagen dan voor. Lijkt allemaal weinig. Trailer was ook iets te zwaar beladen.

Allemaal ietsje, moet kunnen toch? Zou je denken. Maar opeens ging de trailer van links naar rechts naar links en dat werd snel heftiger, binnen twee seconden reed hij eventjes op de linkerwielen en dan eventjes op de rechterwielen. Vol remmen is dan ook niet verstandig en vol gasgeven ook niet. Heb alarmlichten aangedaan, gas teruggebracht en een beetje meegestuurd met de trailer totdat die stopte met zwiepen. Ben blij dat het toen zo goed is afgelopen en nog blijer dat ik er geen paard in had. Dus zou echt niet harder dan 100 gaan, het zal wel goed gaan maar is een risico dat je niet moet willen opzoeken.

Ik sta wel een beetje te kijken van die lage kilometergrens op de banden. Voor de auto koop ik altijd banden die tot 250 kunnen (no way dat ik dat ooit ga halen) en die zijn niks duurder dan banden die tot 150 gaan. Ik heb gewoon geen vertrouwen in banden die een beetje snelheid niet aankunnen.

Je had ze beter voor de assen kunnen leggen Arno dan had je kogeldruk gehad....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:13

haan schreef:
Ik rij plm. 80 km/u met de trailer, ik vind dit hard genoeg en moet er niet aan denken om 100 km/u te rijden. Heb 1 x gehad dat de trailer zomaar opeens begon te slingeren (met plm 90 km/u), dit is allemaal goed gedaan maar sindsdien rij ik niet harder dan 80.

Een slechte trailer maakt de snelheid nog steeds niet gevaarlijk.

Voor degenen die nu denken dat ik een of andere snelheidsmalloot ben: ik ben ook weleens met 70km/h van Antwerpen naar Eindhoven gereden omdat harder rijden met die combi simpelweg onverantwoordt was. Spul begon op 80km/h al neigingen tot slingeren te krijgen!!

Oorzaak; slechte trailer die achteraf gezien ook schade bleek te hebben die waarschijnlijk niet 100% goed gerepareerd is (was een huurtrailer).

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:19

ikke schreef:
haan schreef:

Voor degenen die nu denken dat ik een of andere snelheidsmalloot ben: ik ben ook weleens met 70km/h van Antwerpen naar Eindhoven gereden omdat harder rijden met die combi simpelweg onverantwoordt was. Spul begon op 80km/h al neigingen tot slingeren te krijgen!!

Oorzaak; slechte trailer die achteraf gezien ook schade bleek te hebben die waarschijnlijk niet 100% goed gerepareerd is (was een huurtrailer).

Bedankt voor de opheldering, nu weten we dat je gewoon een algemene malloot bent die met slecht materiaal de weg op gaat. :D ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:26

Hier word gewoon 80 gereden met een trailer en niks niet harder Vind ik totaal onverantwoord en ook verre van prettig voor je paard. Met onze hondenaanhanger met 4 honden gaan we niet eens over 100 ondanks dat het mag daar het verre van prettig is voor ze.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:27

een snelheidsaanduiding op trailerbanden heeft door alle wettelijke bepalingen geen zin.
voor een beladen trailer zou ik mij meer zorgen maken om de bandenspanning en de loadindex van de trailerbanden.
autobanden mogen dan wel veel sneller maar kunnen niet zoveel dragen als een specifieke trailerband.

harder rijden dan 90 km is verboden om heel veel redenen.
hard remmen met een aanhanger is niet zo eenvoudig, denk aan het risico van scharen, bij het opvoeren van de snelheid komt er een moment dat de combinatie kan gaan slingeren.

Heel veel hangt af van de combinatie, de belading en hoe de chauffeur reageert op verstoringen/veranderingen m.a.w. een ervaren chauffeur voelt aan de combinatie hoe die reageert.
voor een jonge onervaren chauffeur komen zaken als slingeren als een verrassing, is de lengte van de remweg moeilijker in te schatten enz.

dan alle onzin verhalen ik reed 140 (maar de trailer was leeg) mooi jouw verantwoording en is die 5 minuten winst het risico waard?

Denk wat het paard ervaart bij een noodstop,
hard remmen met een paard wat nauwelijks nog op de been kan blijven wil ik voorkomen, ik probeer de rit comfortabel te maken voor mijn paard en vermijd daarbij onnodig risico.
het lijstje trailerongelukken met paard is nog altijd veel te lang.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:32

ikke schreef:

EEN SLECHTE TRAILER IS EERDER GEVAARLIJK en HOE SNELLER HOE GEVAARLIJKER

zeker in combinatie met een slechte belading, slechte banden en een matige koppeling.
ik hoop dat je inmiddels een betere trailer verhuurder hebt gevonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:50

Ik denk het wel ;)

Is precies gene wat ik wil zeggen. Goede aanhanger + trektauto moet makkelijk 100km/h kunnen rijden zonder problemen. Is niet zo dan heb is echt iets niet goed en dan moet je echt niet mee willen rijden :n .
Want mocht keer wat harder waaien, afdaling hebben, bobbel in de weg, , paard onrustig, enz dan is wel zo fijn dat je die marge heb in de stabiliteit van je combinatie.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:56

BMHP schreef:
hard remmen met een aanhanger is niet zo eenvoudig, denk aan het risico van scharen, bij het opvoeren van de snelheid komt er een moment dat de combinatie kan gaan slingeren.

Heel veel hangt af van de combinatie, de belading en hoe de chauffeur reageert op verstoringen/veranderingen m.a.w. een ervaren chauffeur voelt aan de combinatie hoe die reageert.
voor een jonge onervaren chauffeur komen zaken als slingeren als een verrassing, is de lengte van de remweg moeilijker in te schatten enz.

Nogmaals, gelden die redenen in het buitenland dan ineens niet?

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:59

Topic doorgelezen, verbaas me er nog over hoeveel mensen te hard rijden met hun paard in de trailer. Je bent altijd afhankelijk van andere weggebruikers met hun soms gevaarlijke capriolen. Ik wil het niet meemaken om met een snelheden van ver boven de 90-100 km/h daarop te moeten reageren. En ook al is het rustig, rijd ik nog niet harder dan 80-85 km/h.. Helemaal met (lang doorlopende) bochten moet je rekening houden met dat je paard zijn evenwicht wel moet kunnen bewaren, met hoge snelheden wordt dat een stuk lastiger.

Ik raad ook iedereen aan om vooral een E achter B rijbewijs te gaan halen, ze zouden het eigenlijk gewoon moeten verplichten voor mensen die met levende have op stap willen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:00

Ik reed eerst met een Santa Fe voor mijn 2 paards trailer en dan vond ik met 1 paard erin zo rond de 85 hard genoeg.
In iedergeval meerijden met het vracht verkeer en als je in moet halen dan inderdaad even richting die 95 en dan rustig aan jezelf weer terug laten zakken.

Ik heb er nu een Volvo voor staat voor een 1,5 paards en hij trekt met door zijn pk makkelijker maar ik merk wel dat hij gevoeliger is
Ook hiermee rij ik rond de 85 en soms wat harder.

Mijn vriendin heeft een hele zware bak ervoor staan en die rijd ook gewoon netjes 9o en daar voel je dus de trailer helemaal niet

Je moet van je gevoel uitgaan en als je 90 mag en je heb het idee dat je het makkelijk aankan moet je het doen, ik voel mezelf er niet prettig bij dus ik zal hem nooit tegen de 90 zetten maar ik rij netjes met de vrachtwagens mee en zit er eentje te dicht op mijn kont... dan laat ik mezelf terugzakken zodat ze er langs kunnen en anders geef ik gas als daar de mogelijkheden voor zijn.

Ik zal nooit tussen 2 vrachtwagens blijven rijden mijn gevoel is daar niet prettig bij.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:12

Maaiike94 schreef:
Topic doorgelezen, verbaas me er nog over hoeveel mensen te hard rijden met hun paard in de trailer. Je bent altijd afhankelijk van andere weggebruikers met hun soms gevaarlijke capriolen. Ik wil het niet meemaken om met een snelheden van ver boven de 90-100 km/h daarop te moeten reageren. En ook al is het rustig, rijd ik nog niet harder dan 80-85 km/h.. Helemaal met (lang doorlopende) bochten moet je rekening houden met dat je paard zijn evenwicht wel moet kunnen bewaren, met hoge snelheden wordt dat een stuk lastiger.

Ik raad ook iedereen aan om vooral een E achter B rijbewijs te gaan halen, ze zouden het eigenlijk gewoon moeten verplichten voor mensen die met levende have op stap willen.

Dat sowieso. Ik zou ook nooit zonder E rijbewijs met een levend dier in mijn trailer de weg op gaan. Je kunt het jezelf goed aanleren maar bij zo een cursus krijg je toch andere inzichten die je anders niet gehad zou hebben.

Daarnaast ben ik wel van mening dat je beter constant lekker vlot (dus niet te hard maar bijv 90) kunt rijden dan rijden als een duffe doos en iedere keer van de 70 naar de 80 en weer terug naar 70. Een paard staat veel rustiger op de trailer wanneer je constant rijdt. Ik heb wel eens bij mensen in de auto gezeten die iedere rotonde afremde tot 1 km p/u en dan met minimale snelheid de rotonde namen en dan na een kilometer pas weer een beetje op een normaal tempo zaten. Paarden waren altijd onrustig. Zelf rij ik een rotonde met een gelijkmatige snelheid (afremmen moet sowieso maar je moet aanvoelen tot hoeveel) en rij daarna ook gelijkmatig weg tot weer een constante snelheid. Bij mij staat er nooit een paard te trappen op de trailer en heb er al heel wat gehad. Een goede auto en trailer is de basis maar daarnaast heb je zeker inzicht en gevoel van een bestuurder nodig. En als je dit niet hebt kun je zo nog zachtjes/volgens de regels rijden, daar worden paarden vaak erg onrustig van.

Je moet niet rijden als een dolle maar ook niet rijden als een suffe. Je moet gewoon je gevoel volgen, zowel qua snelheid als het nemen van bochten en andere dingen. Je moet met het rijden (zowel zonder als met trailer) je verstand er bij houden en je aan de regels houden en vooral goed opletten en altijd zorgen dat je overzicht hebt op de weg. Dus niet met 80 achter vrachtwagens rijden als je totaal geen overzicht meer hebt, dan liever met 90 voorbij gaan en daarna lekker constant verder rijden met voldoende overzicht zodat je weet wat er voor je gebeurd en dat je op tijd kunt reageren.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:14

In BE kan je je E even goed halen zonder rijschool.
Plus dat ze je op de rijschool ook niks leren over rijden met levend gewicht, wat totaal niet te vergelijken is met niet-levend gewicht.

Dus zo nuttig vind ik dat niet.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:18

Wij rijden 500 km of meer per week met de trailer, waarvan het merendeel over de snelweg gaat.
Onze snelheid is max. 90km per uur, inhalen doen we weinig.
Dan maar wat langer onderweg, vinden wij geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:44

Netjes mee rijden met vrachtwagens is ook wel zo fijn voor andere weg gebruikers en voorkomt juist gevaarlijke situatie's mee.
Heb wel mee gemaakt met iemand langzamer reed als de vrachtwagens met als gevolg dat mensen zelfs maar via de vlucht strook gingen inhalen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:44

mamamier schreef:
BMHP schreef:

Nogmaals, gelden die redenen in het buitenland dan ineens niet?

alles wat ik heb geschreven afgezien van de Nederlandse snelheid geld overal ter wereld, lees het 2e stuk ook svp.

Denk wat het paard ervaart bij een noodstop,
hard remmen met een paard wat nauwelijks nog op de been kan blijven wil ik voorkomen, ik probeer de rit comfortabel te maken voor mijn paard en vermijd daarbij onnodig risico.
het lijstje trailerongelukken met paard is nog altijd veel te lang.

ff over mamamier,s vraag over buitenland;
In Timboektoe bestaat geen snelheidsbeperking voor kamelen met aanhangers, worden zelfs niet gekeurd. ik heb het woord buitenland niet genoemd maar voor dat je er bent moet je eerst een stuk rijden

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:01

Als ik nu ga rijden zit ik over 5 kwartier in Belgie en over een kleine 2,5 uur in Frankrijk. En daar gelden dus andere maximum snelheden. De dooddoener: omdat het wettelijk bepaald is", gaat er dus bij mij niet zomaar in. Waarom zou het in Nederland ineens levensgevaarlijk zijn om harder dan 90 km per uur te rijden met kar terwijl ik 300 km verderop volgens de Franse wetten ineens 130 km per uur mag met diezelfde kar? Waarom ligt het daar zoveel anders? Is gewoon een serieuze vraag hoor, hoef je niet af te doen met een flauw voorbeeld over kamelen, ik had immers al eerder de situatie in Frankrijk genoemd.
Een paard meenemen is altijd een extra risico nemen, maar ik ben niet overtuigd waarom het met 85 km per uur veiliger zou zijn dan met 100. Een noodstop moet je altijd zien te voorkomen, ook zonder kar. Je bent in álle gevallen ook afhankelijk van het rijgedrag van je medeweggebruikers, hoe hard je ook rijdt en wat er ook aan je haak hangt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:02

@Ikke
Ik ben ervan overtuigd, dat iedere keer, dat ik in mijn auto met trailer stap, ik wederom glansrijk mijn E rijbewijs haal, dus hoe kom je erbij, dat ik de weg dan niet op zou mogen.......

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:05

Tobbes schreef:
Netjes mee rijden met vrachtwagens is ook wel zo fijn voor andere weg gebruikers en voorkomt juist gevaarlijke situatie's mee.
Heb wel mee gemaakt met iemand langzamer reed als de vrachtwagens met als gevolg dat mensen zelfs maar via de vlucht strook gingen inhalen.

Klopt maar voor zover ik weet gaan vrachtwagens ook niet harder dan 90km toch?
Grootste ergernis vind ik personenauto's die niet doorrijden op de snelweg en dat je daar dan noodgedwongen achter moet blijven omdat het te druk is om in te halen.
Wat mij betreft zouden ze die mensen mogen bekeuren wegens gevaarlijk rijgedrag.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:08

Ik ga bij het inhalen van een vrachtwagen/doorstroom ook wel eens 110.
Verder rijd ik altijd +/- 90 km/h.
Iets harder/langzamer hangt af van de situatie en drukte op de weg.

Probeer zoveel mogelijk dezelfde snelheid aan te houden.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:12

GMekkes schreef:
Tobbes schreef:

Klopt maar voor zover ik weet gaan vrachtwagens ook niet harder dan 90km toch?
Grootste ergernis vind ik personenauto's die niet doorrijden op de snelweg en dat je daar dan noodgedwongen achter moet blijven omdat het te druk is om in te halen.
Wat mij betreft zouden ze die mensen mogen bekeuren wegens gevaarlijk rijgedrag.

De reden dat de max snelheid met aanhanger verhoogd is naar 90 km per uur is dus precies om ervoor te zorgen dat vrachtwagens niet steeds personenauto's met aanhanger hoeven te gaan inhalen.
Ik citeer:
Voortaan 90 km/u voor auto’s met caravan of aanhanger.

Sinds 1 mei 2009 is de maximumsnelheid voor (bestel)auto’s met aanhangwagen of caravan verhoogd van 80 naar 90 kilometer per uur op snelwegen en autowegen. De nieuwe regel kwam tot stand na een oproep van onder andere BOVAG, ANWB en transporteurs.

Vrachtwagens en auto’s met aanhanger of caravan zorgden nog wel eens voor hachelijke situaties, omdat de snelheidsbegrenzers van trucks zijn geijkt en daardoor in de praktijk sneller rijden dan de 80 km/u die de meter in een personen- of bestelauto aangeeft. Vrachtwagenchauffeurs gingen vervolgens inhalen en dat leidde soms tot gevaarlijke situaties, schrikreacties of irritatie bij andere weggebruikers.

Rust
Nu de maximumsnelheid voor auto’s met aanhanger of caravan is verhoogd naar 90 km/u, komt er naar verwachting meer rust in het verkeersbeeld. De maatregel geldt voor ‘lichte’ aanhangers die niet meer dan 3.500 kg wegen, en moet zorgen voor meer veiligheid en voor een betere doorstroming op de wegen. Tevens zijn per 1 mei enkele andere verkeersregels gewijzigd. Klik hier voor een compleet overzicht van het ministerie van Verkeer & Waterstaat.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:17

Otte001 schreef:
Allen dank. Whoops had me er nog niet in verdiept dat je maar 90 mag op de snelweg. Vooral niet omdat ik - als ik 100 rij (uit zuinigheid) toch af en toe nog voorbijgestoken word door iemand met een trailer.
Beter nu geleerd dan later als het fout is gegaan.

Nu nog een redelijk geprijsde trailer vinden.

uh waar heb jij je rijbewijs bij gekregen, dit krijg je gewoon bij je theorie examen en in het boekje staat het ook

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:20

Maaiike94 schreef:

Uhm ik ken mensen met een E, die zie ik nog niet met trailer+inhoud rijden.
Bij E leer je te rijden met een kar. Een kar met levende have is iets anders... En daar wordt vrijwel geen aandacht aan besteed.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:31

mamamier schreef:
Als ik nu ga rijden zit ik over 5 kwartier in Belgie en over een kleine 2,5 uur in Frankrijk. En daar gelden dus andere maximum snelheden. De dooddoener: omdat het wettelijk bepaald is", gaat er dus bij mij niet zomaar in. Waarom zou het in Nederland ineens levensgevaarlijk zijn om harder dan 90 km per uur te rijden met kar terwijl ik 300 km verderop volgens de Franse wetten ineens 130 km per uur mag met diezelfde kar? Waarom ligt het daar zoveel anders? Is gewoon een serieuze vraag hoor, hoef je niet af te doen met een flauw voorbeeld over kamelen, ik had immers al eerder de situatie in Frankrijk genoemd.
Een paard meenemen is altijd een extra risico nemen, maar ik ben niet overtuigd waarom het met 85 km per uur veiliger zou zijn dan met 100. Een noodstop moet je altijd zien te voorkomen, ook zonder kar. Je bent in álle gevallen ook afhankelijk van het rijgedrag van je medeweggebruikers, hoe hard je ook rijdt en wat er ook aan je haak hangt.

Ik heb niets over buitenland genoemd, gereageerd op de nederlandse situatie waarbij de snelheid met aanhanger nog niet zo heel erg lang op 90 km op snelwegen geld.
Persoonlijk vind ik 80, 90 of 100 niet zo heel interesant, maar bij een klein probleem heb je wel een bewegend dier in een trailer staan, iets wat heel anders reageerd dan een vastgezette lading, mijn boodschap is heel duidelijk, neem geen risico en denk aan je paard.

In het buitenland, dus Belgie Frankrijk Italie, Duitsland gelden voor aanhangers andere technische eisen, de EU is daar nog niet heel erg ver doorgedrongen.
In Duitsland mag je als je schokbrekers en nog een paar dingen hebt maximaal 100 km.
In Frankrijk mag je op particuliere wegen (tolwegen) 130 km/uur dat zijn speciale bepalingen in landen waar de afstanden veel groter zijn dan in Nederland.
Ook zaken als rijbewijs spelen daar een rol, jouw opmerking met dezelfde kar en trailer hangt van heel veel meer af dan op het eerste gezicht, zoals de gewichten van auto en trailer, zelfs de ouderdom van banden speelt een rol, overig is het waar van Timboektoe, iets verder maar verder gewoon buitenland, dat jij een wettelijke bepaling onzin vind zegt veel over jouw en de manier waarop je hier beklaagt over mijn niet vriendelijke reactie.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:46

Ik zeg nergens dat ik de wettelijke bepaling onzin vind, ik zeg dat ik het een dooddoener vind dat men die wettelijke als reden aangeeft. Ik vraag me dan serieus af of mensen er verder over nadenken waarom dit in Nederland zo is. Ik vind het namelijk belangrijker dat men nadenkt over het Hoe en waarom als je met paard op stap gaat ipv slechts aan te nemen dat er regels zijn. Als er in Frankrijk met dezelfde combi 40 km harder gereden mag worden, vraag ik me af of het dan de snelheid is wat gevaarlijk is of andere zaken waarvan de Nederlandse wet vindt dat het gevaarlijk is om harder te rijden dan 90. Ik denk dus het laatste.

Overigens ben ik dan wel benieuwd wat dat zegt over mij...