Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
arno8 schreef:Ik ben een keer heuvel af gereden en toen ging de auto ook langzaam richting de 100 (ik reed dus nog geen honderd). De trailer was beladen met grindtegels, waarbij er achter de assen 2 meer lagen dan voor. Lijkt allemaal weinig. Trailer was ook iets te zwaar beladen.
Allemaal ietsje, moet kunnen toch? Zou je denken. Maar opeens ging de trailer van links naar rechts naar links en dat werd snel heftiger, binnen twee seconden reed hij eventjes op de linkerwielen en dan eventjes op de rechterwielen. Vol remmen is dan ook niet verstandig en vol gasgeven ook niet. Heb alarmlichten aangedaan, gas teruggebracht en een beetje meegestuurd met de trailer totdat die stopte met zwiepen. Ben blij dat het toen zo goed is afgelopen en nog blijer dat ik er geen paard in had. Dus zou echt niet harder dan 100 gaan, het zal wel goed gaan maar is een risico dat je niet moet willen opzoeken.
Ik sta wel een beetje te kijken van die lage kilometergrens op de banden. Voor de auto koop ik altijd banden die tot 250 kunnen (no way dat ik dat ooit ga halen) en die zijn niks duurder dan banden die tot 150 gaan. Ik heb gewoon geen vertrouwen in banden die een beetje snelheid niet aankunnen.
haan schreef:Ik rij plm. 80 km/u met de trailer, ik vind dit hard genoeg en moet er niet aan denken om 100 km/u te rijden. Heb 1 x gehad dat de trailer zomaar opeens begon te slingeren (met plm 90 km/u), dit is allemaal goed gedaan maar sindsdien rij ik niet harder dan 80.
Degene die dat een probleem vindt die haalt me maar lekker in.
ikke schreef:haan schreef:Ik rij plm. 80 km/u met de trailer, ik vind dit hard genoeg en moet er niet aan denken om 100 km/u te rijden. Heb 1 x gehad dat de trailer zomaar opeens begon te slingeren (met plm 90 km/u), dit is allemaal goed gedaan maar sindsdien rij ik niet harder dan 80.
Degene die dat een probleem vindt die haalt me maar lekker in.
Een slechte trailer maakt de snelheid nog steeds niet gevaarlijk.
Voor degenen die nu denken dat ik een of andere snelheidsmalloot ben: ik ben ook weleens met 70km/h van Antwerpen naar Eindhoven gereden omdat harder rijden met die combi simpelweg onverantwoordt was. Spul begon op 80km/h al neigingen tot slingeren te krijgen!!
Oorzaak; slechte trailer die achteraf gezien ook schade bleek te hebben die waarschijnlijk niet 100% goed gerepareerd is (was een huurtrailer).
ikke schreef:Een slechte trailer maakt de snelheid nog steeds niet gevaarlijk.

.
BMHP schreef:harder rijden dan 90 km is verboden om heel veel redenen.
hard remmen met een aanhanger is niet zo eenvoudig, denk aan het risico van scharen, bij het opvoeren van de snelheid komt er een moment dat de combinatie kan gaan slingeren.
Heel veel hangt af van de combinatie, de belading en hoe de chauffeur reageert op verstoringen/veranderingen m.a.w. een ervaren chauffeur voelt aan de combinatie hoe die reageert.
voor een jonge onervaren chauffeur komen zaken als slingeren als een verrassing, is de lengte van de remweg moeilijker in te schatten enz.
Maaiike94 schreef:Topic doorgelezen, verbaas me er nog over hoeveel mensen te hard rijden met hun paard in de trailer. Je bent altijd afhankelijk van andere weggebruikers met hun soms gevaarlijke capriolen. Ik wil het niet meemaken om met een snelheden van ver boven de 90-100 km/h daarop te moeten reageren. En ook al is het rustig, rijd ik nog niet harder dan 80-85 km/h.. Helemaal met (lang doorlopende) bochten moet je rekening houden met dat je paard zijn evenwicht wel moet kunnen bewaren, met hoge snelheden wordt dat een stuk lastiger.
Ik raad ook iedereen aan om vooral een E achter B rijbewijs te gaan halen, ze zouden het eigenlijk gewoon moeten verplichten voor mensen die met levende have op stap willen.
mamamier schreef:BMHP schreef:harder rijden dan 90 km is verboden om heel veel redenen.
hard remmen met een aanhanger is niet zo eenvoudig, denk aan het risico van scharen, bij het opvoeren van de snelheid komt er een moment dat de combinatie kan gaan slingeren.
Heel veel hangt af van de combinatie, de belading en hoe de chauffeur reageert op verstoringen/veranderingen m.a.w. een ervaren chauffeur voelt aan de combinatie hoe die reageert.
voor een jonge onervaren chauffeur komen zaken als slingeren als een verrassing, is de lengte van de remweg moeilijker in te schatten enz.
Nogmaals, gelden die redenen in het buitenland dan ineens niet?

Tobbes schreef:Netjes mee rijden met vrachtwagens is ook wel zo fijn voor andere weg gebruikers en voorkomt juist gevaarlijke situatie's mee.
Heb wel mee gemaakt met iemand langzamer reed als de vrachtwagens met als gevolg dat mensen zelfs maar via de vlucht strook gingen inhalen.

GMekkes schreef:Tobbes schreef:Netjes mee rijden met vrachtwagens is ook wel zo fijn voor andere weg gebruikers en voorkomt juist gevaarlijke situatie's mee.
Heb wel mee gemaakt met iemand langzamer reed als de vrachtwagens met als gevolg dat mensen zelfs maar via de vlucht strook gingen inhalen.
Klopt maar voor zover ik weet gaan vrachtwagens ook niet harder dan 90km toch?
Grootste ergernis vind ik personenauto's die niet doorrijden op de snelweg en dat je daar dan noodgedwongen achter moet blijven omdat het te druk is om in te halen.
Wat mij betreft zouden ze die mensen mogen bekeuren wegens gevaarlijk rijgedrag.
Otte001 schreef:Allen dank. Whoops had me er nog niet in verdiept dat je maar 90 mag op de snelweg. Vooral niet omdat ik - als ik 100 rij (uit zuinigheid) toch af en toe nog voorbijgestoken word door iemand met een trailer.
Beter nu geleerd dan later als het fout is gegaan.
Nu nog een redelijk geprijsde trailer vinden.
Maaiike94 schreef:Ik raad ook iedereen aan om vooral een E achter B rijbewijs te gaan halen, ze zouden het eigenlijk gewoon moeten verplichten voor mensen die met levende have op stap willen.
mamamier schreef:Als ik nu ga rijden zit ik over 5 kwartier in Belgie en over een kleine 2,5 uur in Frankrijk. En daar gelden dus andere maximum snelheden. De dooddoener: omdat het wettelijk bepaald is", gaat er dus bij mij niet zomaar in. Waarom zou het in Nederland ineens levensgevaarlijk zijn om harder dan 90 km per uur te rijden met kar terwijl ik 300 km verderop volgens de Franse wetten ineens 130 km per uur mag met diezelfde kar? Waarom ligt het daar zoveel anders? Is gewoon een serieuze vraag hoor, hoef je niet af te doen met een flauw voorbeeld over kamelen, ik had immers al eerder de situatie in Frankrijk genoemd.
Een paard meenemen is altijd een extra risico nemen, maar ik ben niet overtuigd waarom het met 85 km per uur veiliger zou zijn dan met 100. Een noodstop moet je altijd zien te voorkomen, ook zonder kar. Je bent in álle gevallen ook afhankelijk van het rijgedrag van je medeweggebruikers, hoe hard je ook rijdt en wat er ook aan je haak hangt.
