Recht op eerste koop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:53

Ik zou hoe dan ook altijd gaan voor het geluk van je pony en dus kiezen voor de bijrijder.
Wel zou ik de manege gewoon eerlijk de situatie uitleggen.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:55

Ik hoop dat als je hem terug haalt je bijrijdster er toch niet ineens vanaf ziet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:56

ben ook benieuwd:
Op zich heeft de manege geen schade nu....jij betaalt de stalling ( kan iedereen wel roepen dat dat raar is, maar ik zou mezelf er ook fijner bij voelen, en zo heb je alles nog in Eigen hand) en hij is er pas 2 dagen.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:56

Op proef is toch van beide kanten?
Als je jouw paard liever bij je bijrijder ziet dan als manegepaard, gewoon duidelijk zijn en ophalen is mijn advies. Succes!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:03

Ik weet niet wat ik zelf zou doen, ik snap jou wel, maar met de pony terughalen zeg je feitelijk tegen de manege 'ik ga er vanuit dat mijn pony beter af is bij de bijrijder dan op jullie manege'. Het is afwachten hoe ze reageren, dat kan begripvol zijn, maar ook neutraal of afkeurend. Het kan zijn dat ze niet blij met je zijn, of kwaad, en dat je er nooit meer een voet op het erf kunt zetten ofwel nooit meer iets met ze zult kunnen regelen (stel dat de verkoop aan de bijrijder onverhoopt toch stokt...). Het heeft 2 kanten... Het op proef zijn geeft je op zich niet fatsoenshalve de mogelijkheid om hem terug te halen, want dan zou je moeten zien dat de pony er slecht staat/behandeld wordt. Ik denk alles bij elkaar dat ik hem daar zou laten.

Als je de pony besluit terug te halen zou ik daar geen dag meer mee wachten, en ik zou heel erg eerlijk zijn en uitleggen dat je niets ten nadele van de manege vindt, maar dat je voorkeur uitgaat naar 1 berijder i.p.v. meerdere (de manegeklanten) en dat dat nu plots aan de orde is. Excuses maken en vragen of er extra kosten zijn. Kosten in de zin van vergoeding voor het gedoe: personeel moet toch rekening met de nieuwe pony houden, erop letten in de les want het is een nieuwkomer in de groep, er is gekeken wie er op kan want op een nieuwe pony zullen ze niet iedereen laten, er is wellicht overleg geweest, enz. Als dit aan de orde is zou ik de kosten (deels) op de bijrijder verhalen.

Ik zou ook nagaan of het 100% zeker is dat de koop met de bijrijder doorgaat.
Laatst bijgewerkt door stefje op 23-08-15 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:18

Tabaluga12 schreef:
Gewoon terughalen en aan je bijrijdster verkopen simpel zat. Bijrijdster of manege simpeler kan de keus toch niet.

Dat kun je niet maken als je je paard op proef hebt gedaan.

Ulfeino

Re: Recht op eerste koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:33

Het ligt er ook een beetje aan hoe de verstandhouding is tussen jou en de manege.
je geeft aan dat je pony meer op proef is gegaan voor jou, zodat als jij zou vinden dat hij/zij het daar niet zo goed zou hebben je hem/haar terug kon nemen.

Nu zich de situatie zich voordoet dat je bijrijdster hem/haar graag wil hebben kan ik me heel goed voorstellen dat je dat veel liever wilt.
Zou een manegebedrijf hier niet ook begrip voor hebben, mits het echt paardenliefhebbers zijn?

Ik zou contact met hen opnemen en uitleggen hoe de situatie er voor ligt.
En hoe vervelend het misschien ook voor de manege is, want die zijn nu misschien een leuke pony kwijt, maar hebben er verder geen emotionele binding mee.
Het zou veel sneuer zijn als je het dier weg zou halen bij een meisje wat na lang zeuren eindelijk een eigen pony had gekregen.

Gewoon doen ook als het je misschien niet in dank afgenomen wordt, hoop wel dat je zelf het paspoort van de pony nog hebt, anders kan het lastiger worden.

4everjack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:42

ik zou mijn pony nooit aan een manege verkopen, dus ik zeg idd ook naar de bijrijdster. maar het is idd niet netjes tegenover de manege.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:55

VC_Immortal schreef:
Op proef is toch van beide kanten?
Als je jouw paard liever bij je bijrijder ziet dan als manegepaard, gewoon duidelijk zijn en ophalen is mijn advies. Succes!

Ook mijn idee
Dus gewoon lekker ophalen en naar je bijrijdster

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:02

Terughalen! ! Netjes of niet, er staat niets op papier, niets betaald. Niet te moeilijk over gaan doen.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:09

Gewoon doen wat je zelf het beste vindt, en waar jij je goed bij voelt!!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:11

Wel n aparte proefperiode, ze hebben nog niks betaald en jullie betalen de stalling terwijl zij m nu gebruiken als lespony. Ik had t wel geweten. Jullie zijn nog steeds de eigenaar en er staat niks op papier. Gewoon bespreken, situatie uitleggen en ophalen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:15

Lastig. Vreemd dat de bijrijdster niet eerder was. Volgens mij had je daar nog niet op gereageerd.

Ik zou ook eerlijk tegenover de manege zijn. Zij zien het bedrijfsmatig. Ze hebben er nog geen kosten aan gehad. Jij betaald immers de stalling. Eventueel kun je ze nog een schadevergoeding geven.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:16

Recht op eerste koop?
Dat was zo geweest toen je had bedacht dat je je paard ging verkopen.
Toen had je als eerste je bijrijdster kunnen zeggen dat je je paard te koop gaat zetten.
Dan had zij inderdaad het eerste recht gehad om te kunnen beslissen.

Nu heb je dat zelf niet gedaan door hem aan een manege te verkopen.
Dat hij nog in een proefperiode zit, kun je niet maken om hem terug te halen.
Of je moet daar van te voren afspraken over gemaakt hebben?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:19

Barbet schreef:
Recht op eerste koop?
Toen had je als eerste je bijrijdster kunnen zeggen dat je je paard te koop gaat zetten.

Uuuuh ik heb het misschien over het hoofd gezien, maar waar staat dat bijrijdster niet wist dat paard te koop stond?

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 20:20

Het ging allemaal niet zo lekker als gehoopt, de manege wil perse de proef week vol maken en beroept zich op het recht van eerste koop. Ik snap dat ze boos zijn maar het blijft mijn paard, dus morgen maar naar een jurist om te kijken hoe we dit oplossen aangezien ze weigeren om hem mee te geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:21

Sterkte, als de proef periode bedoeld is voor beide kanten dan kunnen ze helemaal niets.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 20:22

martine0503 schreef:
Barbet schreef:
Recht op eerste koop?

Uuuuh ik heb het misschien over het hoofd gezien, maar waar staat dat bijrijdster niet wist dat paard te koop stond?

Mijn bijrijdster wist wel degelijk dat het paard te koop stond, ze wist niet of ze de aankoop prijs zo maar kon ophoesten en ze stemde er mee in om hem eerst gewoon lekker te koop te zetten. Later had ze hier toch spijt van, en ze had het geld toch liggen. Dus ja het is nu een beetje een lastige situatie geworden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:23

Pardon???
Ze hebben geen recht van spreken
Jou paard ze hebben niets betaald.
Daarnaast betaal jij stalling
Dus heb je alle recht acuut je paard op te halen
Dat zou lekker wezen
Wel netjes de volle week stalling betalen maar dan lekker opladen.
Dan zouden ze dus nog 5 dagen kunnen verdienen aan je paard

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 20:25

ponyparadijs schreef:
Pardon???
Ze hebben geen recht van spreken
Jou paard ze hebben niets betaald.
Daarnaast betaal jij stalling
Dus heb je alle recht acuut je paard op te halen
Dat zou lekker wezen
Wel netjes de volle week stalling betalen maar dan lekker opladen.
Dan zouden ze dus nog 5 dagen kunnen verdienen aan je paard

De volle stalling is al betaald, we gaan toch nog langs de jurist zodat onze rechten op papier staan zodat we hem zonder problemen kunnen ophalen.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:27

Vind dit ook wel een beetje merkwaardig van de manege.
Eerst vond ik het niet zo netjes omdat het meestal zo is dat de manege er dan kosten voor maakt maar in dit geval betalen jullie alles en hebben zij er alleen voordeel aan!

Het zou mij niets verbazen als ze hem alleen voor deze week nodig hebben. :o
Zou hem ook direct ophalen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:28

Eerlijk, ik zou nu nog erheen gaan met n trailer. Zijn ze helemaal gek geworden...JIJ betaalt de stalling nu. Ze hebben helemaal nergens recht op...

Was t ook niet de afspraak dat jij er na n week ook nog n goed gevoel bij moest hebben?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:29

Kun je hem niet gewoon uit de verkoop halen? Dan geef je aan het einde van de week aan dat de proefperiode afgelopen is, maar dat je besloten hebt hem nu niet te verkopen.
Daar heb je volgens mij alle recht toe. Wat jij daarna met je paard doet moet je zelf weten.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:34

Ik ben bang dat je niet onder de koop uitkomt...
Je hebt toch een soort overeenkomst met de manege afgesloten.
Ik denk dat hun in hun recht staan.
Maar ik hoop dat het je toch nog lukt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:35

mie123gie schreef:
Barbet schreef:
Recht op eerste koop?

Mijn bijrijdster wist wel degelijk dat het paard te koop stond, ze wist niet of ze de aankoop prijs zo maar kon ophoesten en ze stemde er mee in om hem eerst gewoon lekker te koop te zetten. Later had ze hier toch spijt van, en ze had het geld toch liggen. Dus ja het is nu een beetje een lastige situatie geworden.

Oke, nu snap ik dat, bedankt voor je uitleg. :)
Maar nu ik je verhalen uit dit topic wat duidelijker krijg, hoe het zo'n beetje in elkaar zit, hoop ik voor je dat je je paard weer terug kan halen.
Maar dat zal ook afhangen hoe de manege zich opstelt, er zijn toch bepaalde afspraken gemaakt.