Trailer trekken met een trekgewicht van 1200 kg?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:17

Yvank_ schreef:
Je rekent voor het B rijbewijs met de maximale gewichten van de auto zelf (niet het trekgewicht! en de maximale massa van de trailer)

De trailer is maximaal 1440 de auto mag dus maximaal 2060 wegen dan zit ze op die 3500 kg.
De trailer mag vervolgens niet meer als 1200 werkelijk wegen omdat de auto niet meer dan 1200 mag trekken. Dat de trailer maximaal 1440 mag wegen doet er dan niet toe, je mag hem alleen niet tot 1440 beladen. Maar terugkeuren is dus onzin.

Dit klopt wel

Myca

Re: Trailer trekken met een trekgewicht van 1200 kg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:19

Ik dacht dat TS alleen een B rijbewijs had, in dat geval wordt naar het max. gewicht gekeken en niet naar het gewogen gewicht.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:20

Ze heeft ook alleen B

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:21

Mijn auto mag 1500 kg trekken. Mijn 1,5 paards trailer weegt 546kg en toegestane max.massa is 1300kg. Mijn paard is 1.68, breed gebouwd, ik denk wel 700 kg. Mijn Nissan Primera (massa rijklaar 1368 kg en 1.8 motor) trekt hem goed, af en toe terug schakelen. Remmen vind ik niet heel geweldig fijn, dus probeer zoveel mogelijk afstand te houden om echt remmen te voorkomen. Trailer ligt er echter wel heel stabiel achter, ook als ik wel moet remmen. Ik zou ook niet naar een auto willen die minder dan 1500 mag trekken eerlijk gezegd. Ik heb mn E rijbewijs trouwens, iets wat sowieso aan te raden is, je rijdt wel met je paard over de (snel)weg! Stel je moet een keertje keren, dan wil je echt goed les gehad hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:24

Bij alleen B moet hij wel teruggekeurd worden inderdaad :j
Alleen vanwege de cijfertjes al heb ik BE gehaald :+
Het leren rijden heb ik vooral met een lege trailer gedaan. Veel km gemaakt, veel bochtjes gedraaid (voor en achteruit), inparkeren, keren, enz. Zeker aan te rijden, ook al heb je les gehad voor BE.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 12:28

Mocht ik het inderdaad doen met alleen een B rijbewijs wil ik sowieso wel lessen nemen voor E of eventueel rijbewijs gaan halen om vertrouwd op pad te gaan zodat ik weet hoe ik moet keren, parkeren enz.

Maar ik merk dat het allemaal erg lastig wordt en heel krap gaat worden om het voor elkaar te krijgen.
De auto is als het goed is maar 1096 dus dan zou ik de trailer terug moeten keuren naar 1100 kg om met B te rijden als ik het goed heb.. Nou en 1100 voor trailer en paard is wel heel erg krap.

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:30

Over de alleen rijbewijs discussie;

Citaat:
Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).

Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.
rijksoverheid.nl

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:32

nynke1995 schreef:
Mocht ik het inderdaad doen met alleen een B rijbewijs wil ik sowieso wel lessen nemen voor E of eventueel rijbewijs gaan halen om vertrouwd op pad te gaan zodat ik weet hoe ik moet keren, parkeren enz.

Maar ik merk dat het allemaal erg lastig wordt en heel krap gaat worden om het voor elkaar te krijgen.
De auto is als het goed is maar 1096 dus dan zou ik de trailer terug moeten keuren naar 1100 kg om met B te rijden als ik het goed heb.. Nou en 1100 voor trailer en paard is wel heel erg krap.

Nee hoor, je mag de trailer terug laten keuren naar 1200kg.
Tegenwoordig hoeft je auto niet meer zwaarder te zijn dan je trailer met je B rijbewijs.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:35

Nee niet zwaarder
maar je gewicht totaal van je aanhanger/trailer mag met een B rijbewijs niet zwaarder zijn dan het gewicht rijklaar van je auto... dus als je auto in dit geval 1096 mag je trailer totaal gewicht niet zwaarder zijn dan 1096.

en politie kijkt naar wat er op papier staat...
kennis reed met 2 paards lege trailer en een auto
de lege trailer plus zijn auto was onder de 3500 kilo
maar ze kijken altijd naar het geladen gewicht op het papiertje van je kenteken.

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:37

Niene87 schreef:
Nee niet zwaarder
maar je gewicht totaal van je aanhanger/trailer mag met een B rijbewijs niet zwaarder zijn dan het gewicht rijklaar van je auto... dus als je auto in dit geval 1096 mag je trailer totaal gewicht niet zwaarder zijn dan 1096.

maar ze kijken altijd naar het geladen gewicht op het papiertje van je kenteken.

Dit klopt niet Niene, zie de quote die ik hierboven neergezet heb.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:40

Niene, vroeger was het wel zo dat je auto niet lichter mocht zijn dan de aanhanger als je alleen een B rijbewijs hebt, maar dat is een aantal jaren geleden veranderd.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:47

Heel erg fijn dat de auto dit technisch gezien mag trekken.
Maar wat met plots remmen, bruusk van baanvak moeten veranderen en wat met je redden uit een hachelijke situatie? Wat als je paard in paniek geraakt of een paar bruuske bewegingen maakt?

Wij doen ongelofelijk veel km's met paarden aan haak. Komen in verschillende landen, op verschillende momenten, met verschillende combi's. En al meermaals heeft onze zware combinatie ons leven en vooral dat van onze paarden gered.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:51

Yvank_ schreef:
Mensen halen hier 2 dingen door elkaar heen.

Voor een B rijbewijs tel je de maximaal toegestane massa van auto + trailer bij elkaar op. Blijft dit onder de 3500 dan mag je hiermee rijden.

De auto moet het werkelijke gewicht wel kunnen trekken. Dit heeft he-le-maal niks te maken met de maximale toegestane massa.

In jouw geval dus. Trailer weeg 1440 dus je auto mag maximaal 2060 kg wegen om met je B te mogen rijden.

Echter mag je de trailer niet met meer belasten dan (1200 - 580 ) 620 kg. Simpele manier hiervoor is met paard in de trailer naar de weegbrug blijf je hieronder dan mag je er mee rijden. Zo simpel is het.

Ik ga mee met Yvank_ met alleen B rijbewijs hoeft de trailer niet terug gekeurd te worden.
Zie ook de regels van de Rijksoverheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Ts, bokker Ikke heeft hier ook veel verstand van!
Laatst bijgewerkt door Estherr__1 op 19-08-15 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:51

Eh wij hebben dat laatst nog nagekeken.. toen stond dat er op die manier nog in de regels....
Ga nog even een keer hard zoeken

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:54

Waarschijnlijk niet heel recent, want de regels zijn 19 januari 2013 al aangepast.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:55

Citaat:
Met een B-rijbewijs mag je een personenauto of bestelauto met aanhangwagen besturen. De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan 750 kg.
Om bepaalde gevallen mag je, met alleen een B-rijbewijs, een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kg. Je moet dan voldoen aan twee voorwaarden:
1. De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.
2. De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.

bron http://www.rienvandeutekom.nl/aanhanger.html

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:56

Niene87 schreef:
Nee niet zwaarder

Dat klopt niet, de trailer mag gewoon zwaarder zijn dan de lege auto, zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Misschien had je kennis geen BE rijbewijs?
Aangezien een 2 paards trailer al gauw 2000 kg mag wegen, en er een auto voor stond die bijvoorbeeld een TMM heeft van 2000 kg dan zit je al boven die 3500 kg en dan mag het dus niet ook al zit er niks in de trailer.
Daarvoor heb je dus wel weer je BE rijbewijs nodig

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:57

Niene87 schreef:
Citaat:
Met een B-rijbewijs mag je een personenauto of bestelauto met aanhangwagen besturen. De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan 750 kg.
Om bepaalde gevallen mag je, met alleen een B-rijbewijs, een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kg. Je moet dan voldoen aan twee voorwaarden:
1. De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.
2. De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.

bron http://www.rienvandeutekom.nl/aanhanger.html

Ik zou Rien van Deutekom maar eens een mailtje sturen dat de info op zijn website niet meer klopt.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:59

Jess schreef:
Ik zou Rien van Deutekom maar eens een mailtje sturen dat de info op zijn website niet meer klopt.

Mee eens deze kloppen indd niet meer.
Zou ook naar een betrouwbaardere website kijken dan van een rijschool, bijvoorbeeld van de Rijksoverheid.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:02

Rien van Deutekom kan wel vanalles op z'n website zetten. Dat maakt het nog niet waar (of actueel).

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:06

Ik bedoel het niet aanvallend
Mij was anders bekend
Heb het nog geen half jaar terug ook elders gezien
Vandaar mijn reactie

Maar ben blij dat het toch anders is!
Onze auto mag namelijk 1350 trekken maar wij dachten dat ons trailer gewicht totaal niet meer mocht dan 1100
Maar dat mag dus wel :D
Scheelt weer als het toch keer nodig is

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:07

Niene87 schreef:
Nee niet zwaarder

Ja, dat komt omdat de toegestane maximum massa (dat is de massa die op papier staat en niks te maken heeft met wat je vervoerd) van trekkend en getrokken voertuig samen niet boven de 3500kg uit mag komen als je alleen een B rijbewijs hebt. Of dan het trekkende voertuig zwaarder of lichter is dan het getrokken voertuig, maakt inmiddels niet meer uit :)

Dus in jouw voorbeeld: Bij een auto die 1096kg weegt, mag de aanhanger niet meer dan 2404kg wegen :)

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:17

Ik heb sinds kort een opel astra 1.8 gekocht welke 1200kg kan trekken.
Nu heb ik wel mijn E rijbewijs en zijn mijn paarden maar max 450kg en weegt mijn 2paards trailer leeg 650kg.. maar deze auto zal ik enkel in nood voor de trailer zetten.
Technisch gezien kan ik hiermee 1 paard trekken, maar voor grote afstanden zet ik er liever de Skoda Octavia van me vader voor welke 1400kg mag trekken en met beide arabiertjes erin staat er een VW transporter bus voor die 2000kg kan trekken. En zelfs met die bus ervoor rijd ik niet graag een nat grasveld op..

Ik zou sowieso je E gewoon halen, investering voor je leven. En ik zou het met zo n auto ervoor niet aandurven. Tuurlijk het kan, maar zoals Kirr zegt, een zware combinate kan je eigen en je paard zijn leven redden.. het hoeft maar 1x een beetje fout te gaan

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:36

Kijk eens goed naar de gewichten van een trailer! Die op papier staan verschillen vaak enorm met de werkelijke gewichten!! Vaak worden trailers al gewogen zonder de extra's erop (reserve wiel, gietvloer, zadelkamer, voerbak enzovoorts). Ga een trailer maar eens wegen op een weegbrug en je zult zien dat deze veel zwaarder uit zal vallen dan wat de papieren aangeven.
Ga je het dan nog redden met de combinatie die je wilt gaan rijden met de auto van je vader? Als het fout gaat of je komt bij een weegpunt terecht ben je alsnog te zwaar als het zo krap aan moet gaan met de gewichten.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:38

nynke1995 schreef:
Het is een renault clio estate diesel uit 2015 (eco auto)
Je zou zeggen dat snelweg vertrouwder is toch? Binnendoorwegen moet je vaker de berm in als er een tegenligger aan komt.

Denk niet dat die van mij max 625 is. Eerder lichter.

misschien wat cru maar met zo'n hondehok zou ik het bij een aanhangertje laten en niet een trailer erachter durven hangen :(:)