Zomaar meer paarden in de kudde, mag dat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wicca74

Re: Zomaar meer paarden in de kudde, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 14:34

Ik heb gemeten. De inloopstal is 4 bij 3 meter. Daar moeten dus 4 paarden in: 2 Tinkers, een enorm Duits trekpaard en nu dus een Haflinger. Nogmaals; de paddock is niet zozeer het probleem, nog het principe van 4 paarden maar de grote van die inloopstal. En ik ben er helaas niet van overtuigd dat het niet om het geld gaat..... Hij is van plan om in de toekomst een grotere inloopstal te bouwen en ik ben bang dat hij alvast gegadigden aan het verzamelen om er zeker van te zijn dat hij die vol genoeg krijgt.
En ik heb al met hem gesproken en kom niet verder. Hij kan geen echt goede reden aandragen behalve dat 4 paarden een beter aantal is qua kudde. En dat geloof ik ook wel, maar niet in deze kleine inloopstal. Wat me ook dwars zit is dat hij die andere ruin sowieso al laat komen. Die heeft hij de plaats al beloofd, al voor ons gesprek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:36

4 bij 3 meter vind ik ook wel zeer krap voor 4 paarden, maar dat vind ik ook al krap voor 3 paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:41

Dat is zeker te krap. :( Wat vervelend voor je zeg! Ook ik heb de ervaring dat er de nieuwe mensen de plek al toegezegd was en dat de mensen die er al stonden slechts een appje kregen dat er dan en dan nieuwe paarden bij kwamen. Dan gaat het inderdaad ook om het principe, om de machtspositie die een stalhouder op zo'n moment gebruikt. Heel kwalijk.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:46

Emmaa_ schreef:
4 bij 3 meter vind ik ook wel zeer krap voor 4 paarden, maar dat vind ik ook al krap voor 3 paarden.

Idem. Ik meng me even in de discussie.
Ik zou het ook niet fijn vinden als de stalhouder opeens zulke beslissingen maakt als het om permanente huisvesting draait. Dit kan op zijn minst wel even besproken worden in mijn ogen als een teken van goed fatsoen. Maar uiteindelijk is het zijn erf/stal dus zijn wetten tenzij je er natuurlijk een contract bij kan nemen.

Al kan ik wel uit ervaring zeggen dat een even aantal fijn is. Al werkt mijn kudde met 3 ook net omdat er maar telkens 1 paard weg gaat en de achterblijvers dus met 2 staan.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:02

Het argument dat 4 paarden beter is, vind ik een beetje vreemd. Je zegt als ik het goed lees in je OP, dat er ook nog merries staan? zien ze elkaar? kunnen die 2 groepen elkaar zien? Op onze stal staan ze zeg maar per twee, en haal die van mij alleen uit wei-paddock, de achterblijver staat dan wel alleen op zijn eigen stukje, maar ziet de rest ook, en dus niet alleen-alleen.
Maar goed, het plan om een grotere inloopstal te bouwen is er wel? Heb je daar al een datum van, is die toekomst volgende maand, of is die toekomst volgend jaar?
Communicatie verdiend niet echt de schoonheidsprijs..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:08

Oei nu moet ik toch even terugkomen op mijn punt. Dit is zeker heel erg krap, ook voor 3 paarden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:24

Hoe groot is de uitloop in totaal met wei?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:22

Jeetje... 4 bij 3 meter? Als uitloop vind ik dat zelfs te klein voor 2 paarden. Dat is bijna hetzelfde als 4 paarden in 1 stal stoppen.

Kloppen die maten wel TS? 4 paarden passen daar toch nooit in? 3 ook niet....

Edit: Neeeeeee dat kan nooit. Mijn stallen zijn 6 bij 3 meter. Dat is een stuk groter en daar passen echt geen 4 paarden in.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:31

Kun je niet vragen of hij, om de tijd tot er een nieuwe schuilstal is te overbruggen, een schuilwandje oid neerzet. Een schutting, windbreekgaas bijv. Mijn ervaring is dat paarden liever een schuilruimte hebben vanwaar ze overzicht hebben dan dat ze zich opgesloten voelen tussen 3 of 4 wanden.

wicca74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 07:53

Ok. nog een opdate over de ruimte. Ik heb nu met een centimeter de ruimte opgemeten (vorige keer dmv stappen). De inloopstal is 3,5 bij 5 meter. Echt geen centimeter groter. En daar moet dus 4 paarden, waarvan 1 fikse. Ik heb geen idee of hij een schutting o.i.d zou willen plaatsen maar daarmee wordt de toch al niet zo ruime paddock wel nog kleiner. Moet ik over nadenken. Mijn optie is nu nog de paarden op de wei zetten, zonder schuilstal. Tot de nieuwe inloopstal klaar is. Wanneer dat is moet ik nog navragen. ik ben dit gedoe zo beu. Dit is al de tweede keer dat een staleigenaar waar we staan ineens van de afspraken afwijkt omwille van geld. En dan zijn paardneigenaren lastig.....

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:27

Als ze op de wei kunnen, wat is dan het probleem? Alleen geen schuilstal? Die schuilstal vind ik voor 3 paarden ook al niet groot..

Blijf erbij, dan zoek je een andere stal. JIJ wilt niet verhuizen want zulke uitrij mogelijkheden vind je nooit weer, maar hier gaat het ook niet naar je wens..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:43

Wat voor model schuilstal is het? Bij onze buitengroep is aan de oorspronkelijke schuilstal (1 schuin aflopend dak) een luifel aan de voorkant gemaakt, aflopend naar de voorkant en met gootje (nu dus zadeldak). Daar kunnen dus ook wat paarden onder gaan staan die het in de stal te vol vinden. Is dat bij jullie ook een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:31

Ik zou ze als ik jou was inderdaad voorlopig even op het land zetten.. Het blijft de komende dagen prima weer, misschien wat regen maar daar gaan ze ook niet dood van. Als ze nou nog maanden zonder schuilstal op een land moeten dan zou ik weer op zoek gaan naar een andere optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:11

Froukje schreef:
Als ze op de wei kunnen, wat is dan het probleem? Alleen geen schuilstal? Die schuilstal vind ik voor 3 paarden ook al niet groot..

Blijf erbij, dan zoek je een andere stal. JIJ wilt niet verhuizen want zulke uitrij mogelijkheden vind je nooit weer, maar hier gaat het ook niet naar je wens..

Maar dat is toch de omgekeerde wereld? De stalhouder verandert eenzijdig de afspraken en TS heeft het maar te slikken en anders moet ze maar verkassen?

wicca74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 11:40

Schrik best wel van reactie's met de strekking: zeur niet zo, de stalhouder kan doen wat ie wil en anders verhuis je maar. Behalve dat dit hier in midden Nederland niet zomaar gaat vind ik het erg bot overkomen. En een verhuizing is voor een paard ook niet niks.

Ik vroeg om advies over hoe ik dit aan moet pakken. Kennelijk hebben paardeneigenaren erg weinig rechten, dat blijkt. En helaas helpt het ook niet altijd om een goed gesprek met de staleigenaar te hebben.
De schuilstal ( een stenen stal met aan drie kanten muur met aan 1 kant een raam en open aan de 4de kant) blijkt sowieso eigenlijk te klein (vond ik ook wel maar wilde niet overal over zeuren).

Ik heb nu de optie om ze in ieder geval tijdelijk op de wei te zetten afgedwongen, voor minder geld maar helaas zonder schuilstal. En dat is iets wat ik liever zou hebben, om ze uit de wind en uit de zon te kunnen laten staan. Maar idd; aan deze stal hebben ze ook eigenlijk niks, zeker niet met 4 paarden.

We gaan er nog 1 gesprek aan wagen, met informatie van enkelen van jullie in ons achterhoofd. En met de vraag hoe de stalhouder het denkt te gaan aanpakken in die nieuwe stal; welke oppervlakte hij daar per paard gaat hanteren bijvoorbeeld en hoe hij daar zaken wil vastleggen.

Ik ben benieuwd en wil iedereen met nuttige informatie sowieso heel erg bedanken.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:04

wicca74 schreef:
.....Ik heb geen idee of hij een schutting o.i.d zou willen plaatsen maar daarmee wordt de toch al niet zo ruime paddock wel nog kleiner.....

De schutting kan toch aan de buitenkant van de paddock geplaatst worden? Of een L vorm in een hoek, dan kan er evt ook nog een dakje op. Maar ook als-ie middenin de paddock komt, wordt de paddock er toch niet kleiner van? kunnen ze er mooi omheen lopen. Beetje meer uitdaging; wat is er achter het wandje?

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:46

Dat is inderdaad een erg kleine stal voor 3 paarden laat staan voor 4! Ik vindt het sowieso te klein.
Dan ben ik benieuwd naar de stal van de 7 merrie's!?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:08

Ik vind de stal ook best klein, ook al voor 3 paarden, maar word de stal ook echt gebruikt en hoe vaak zie ze er alle 3 in staan?
In mijn ervaring is 3 echt een rotgetal om bij elkaar te zetten, er is bijna altijd wel een paard het buitenbeentje, daarom zou ik altijd pleiten voor een 4de er bij (zelfs met 5 gaat het beter dan met 3).
Het enige waar ik mij zorgen over zou maken is om hoe de HS het aan gaat pakken om de 4de erbij te zetten (word hij er eerst een tijd naast gezet of gaan ze voor een tijdje op een groter stuk om aan elkaar te wennen of word hij er gewoon bij geknald)?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:04

3,5 bij 5 is erg weinig ruimte voor 4 paarden. Ik heb het ook een tijdje gehad (met voor erg slecht weer stallen er bij in een kapschuur) maar met 4 stonden er 3 binnen zij aan zij en 1 buiten er voor in de regen.

Ik zou toch wel willen dat bij een extra paard er ook extra schuilruimte gerealiseerd wordt.
Wellicht is een schuiltent of een extra voorstuk of afdak aan de achterkant een optie?

Hoe groot is de paddock?

Hier komt straks ook een pony meer dan eigenlijk mijn max was. Maar ik heb nog wel voldoende m2 schuiloppervlak en ben ook nog aan het kijken of ik dat uit kan breiden. En buiten is er zeker voldoende ruimte...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:17

Tja, schrikken van de reacties "zeur niet zo": ik vind namelijk ook dat je zeurt. In het begin van het verhaal is het een geweldige stal en naarmate het topic vordert wordt de stal te klein, de paddock kleiner, etc. Als jij het niet meer naar je zin hebt op een ander zijn erf, dan ga je weg. Of je blijft en schikt je in de situatie. Maar je kunt niet verwachten dat de stalhouder jou om toestemming vraagt als hij iets wil doen.

En dan altijd dat gescherm met "recht" en "wet" en "plicht". Gewoon even met beide benen op de grond blijven.

*edit* Ik wil hier aan toevoegen dat het natuurlijk bij grove nalatigheden of erbarmelijke omstandigheden een ander verhaal wordt, maar volgens mij is daar hier geen sprake van.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:00

Voor zulke gevallen zijn standaard minimum maten per paard wel fijn. Dan weet je hoeveel paarden er maximaal in een bepaalde ruimte gehuisvest kunnen worden.

Het is natuurlijk niet zo dat een stalhouder geen extra paarden kan plaatsen als hij uit wil breiden. Wellicht stond de stal nog niet vol?
Ik heb nu 5 lopen met ruimte voor 6 boxen, heb ook wel een periode slechts 3 paarden gehad. Tja, dan hebben ze in de paddock nu minder ruimte. Aan de andere kant is sinds vorige zomer het looppad uitgebreid, dus juist weer veel meer uitloopruimte. Eerst alleen overdag, maar sinds deze zomer lopen ze er zelfs dag en nacht...

Een stal ontwikkelt zich en het zou erg raar zijn wanneer pensionklanten al die ontwikkelingen tegen zou kunnen houden omdat de situatie dan veranderd ten opzichte van de situatie bij aankomst. Inzetten op meer loopruimte voor de ruinen en meer schuilgelegenheid zodat elk paard droog kan staan is wel reeel als die ruimte nu al krap is.

Voor actiefstallen/groepshuisvesting houdt men de norm 100m2 per paard uitloop, en 8m2 per paard rust/schuilruimte aan.
Misschien geeft dat een startpunt voor een gesprek?