Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Haarbal schreef:Ik heb alleen de OP gelezen, dus misschien staat dit al ergens.
Mijn tinker had er een handje van om tegen de stang te gaan duwen wanneer hij doorhad dat de klep open was. Ook liep hij er snel af als hij doorhad dat je de stang er achter wilde doen. Wij deden dus altijd eerst de klep dicht, en dan van binnenuit de stang er achter. Hierbij liep ik mee de trailer op en deed mijn vader achter ons de klep dicht. Tinkertje had dan een bak wortels oid zodat hij rustig bleef staan. Met afladen deed ik van binnenuit eerst de stang er achterweg, en maakte ik hem los, en dan deed mijn vader de klep pas open.
Ik zal nu wel heel Bokt over me heenkrijgen omdat dat niet de veiligste manier was, maar het scheelde veel kromme stangen en gedoe met er weer afsjezen bij het opladen.
ikke schreef:Het is in zoverre een gevaarlijke actie dat de meeste mensen de klep dicht doen vanaf de achterkant en niet vanaf de zijkant. Als je het vanaf de zijkant doet, kun je de klep loslaten en donderd de boel naar beneden. Doe je het vanaf achter (de klep voor je) en het paard komt eraf, dan lig jij onder de klep en de kans dat je dat overleeft is niet zo groot........

cissy schreef:Waar ik het vaak fout zie gaan is dat mensen veel te snel de klep willen sluiten als paard er eenmaal op staat. Hij staat en dan gauw stang erachter en klep dicht.
Je kunt pas met de stang beginnen als paard relaxed blijft staan zonder stang.
Ik ga hier niet het hele trainingspad neerpennen wat je zou moeten volgen, maar wees je bewust van je timing en of dat klopt met die van je paard.
Leer je paard dingen achter hem accepteren voordat je m in de trailer zet en de stang pakt. Dat scheelt enorm.
cissy schreef:Paarden met stangproblemen zijn vaak geconditioneerd op het geluid vd stang, zodra ze de stang horen komen ze achteruit. Dan moet je dat dus doorbreken door dat geluid te hertrainen zodat die reactie minder wordt.
. Dat was een lachertje. Eerst wat duwen en trekken aan zijn billen, vervolgens stang er achter en meneer stond rustig te koekeloeren. Stapje achteruit zodat hij de stang voelde, niks aan de hand. Hij had de stang geaccepteerd en vond het allemaal wel goed.
.