Paard nu voor eeuwig een trauma? Probleem met trailer laden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:39

Ik heb alleen de OP gelezen, dus misschien staat dit al ergens.

Mijn tinker had er een handje van om tegen de stang te gaan duwen wanneer hij doorhad dat de klep open was. Ook liep hij er snel af als hij doorhad dat je de stang er achter wilde doen. Wij deden dus altijd eerst de klep dicht, en dan van binnenuit de stang er achter. Hierbij liep ik mee de trailer op en deed mijn vader achter ons de klep dicht. Tinkertje had dan een bak wortels oid zodat hij rustig bleef staan. Met afladen deed ik van binnenuit eerst de stang er achterweg, en maakte ik hem los, en dan deed mijn vader de klep pas open.

Ik zal nu wel heel Bokt over me heenkrijgen omdat dat niet de veiligste manier was, maar het scheelde veel kromme stangen en gedoe met er weer afsjezen bij het opladen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:39

Haarbal schreef:
Ik heb alleen de OP gelezen, dus misschien staat dit al ergens.

Mijn tinker had er een handje van om tegen de stang te gaan duwen wanneer hij doorhad dat de klep open was. Ook liep hij er snel af als hij doorhad dat je de stang er achter wilde doen. Wij deden dus altijd eerst de klep dicht, en dan van binnenuit de stang er achter. Hierbij liep ik mee de trailer op en deed mijn vader achter ons de klep dicht. Tinkertje had dan een bak wortels oid zodat hij rustig bleef staan. Met afladen deed ik van binnenuit eerst de stang er achterweg, en maakte ik hem los, en dan deed mijn vader de klep pas open.

Ik zal nu wel heel Bokt over me heenkrijgen omdat dat niet de veiligste manier was, maar het scheelde veel kromme stangen en gedoe met er weer afsjezen bij het opladen.

Het is in zoverre een gevaarlijke actie dat de meeste mensen de klep dicht doen vanaf de achterkant en niet vanaf de zijkant. Als je het vanaf de zijkant doet, kun je de klep loslaten en donderd de boel naar beneden. Doe je het vanaf achter (de klep voor je) en het paard komt eraf, dan lig jij onder de klep en de kans dat je dat overleeft is niet zo groot........

@jirina: soms duurt het even voordat je om een hoekje kunt denken.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:42

ikke schreef:
Het is in zoverre een gevaarlijke actie dat de meeste mensen de klep dicht doen vanaf de achterkant en niet vanaf de zijkant. Als je het vanaf de zijkant doet, kun je de klep loslaten en donderd de boel naar beneden. Doe je het vanaf achter (de klep voor je) en het paard komt eraf, dan lig jij onder de klep en de kans dat je dat overleeft is niet zo groot........

Nee, vanaf de zijkant deden we dat idd, want als je achter hem liep dan bleef hij met de achterhoeven op de klep staan, de slimmerik. Bovendien was het een geveerde klep die uit zichzelf dicht ging wanneer je hem een stukje optilde. We hebben gelukkig nooit gehad dat hij terug kwam zetten als de klep een stukje omhoog was. Misschien deels "overgave", maar waarschijnlijk was hij te druk met de emmer lekkers :P

Het zat bij hem vast op het opgesloten gevoel, als ik ook de voorstang los deed en zelf op de plek van de voorstang ging staan liep hij er nog beter op.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:47

John Erb bellen, kost een paar centen maar je hebt het probleem nooit weer!

Lekker nuchter, geen gezweef.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:29

Waar ik het vaak fout zie gaan is dat mensen veel te snel de klep willen sluiten als paard er eenmaal op staat. Hij staat en dan gauw stang erachter en klep dicht.
Je kunt pas met de stang beginnen als paard relaxed blijft staan zonder stang.
Ik ga hier niet het hele trainingspad neerpennen wat je zou moeten volgen, maar wees je bewust van je timing en of dat klopt met die van je paard.
Leer je paard dingen achter hem accepteren voordat je m in de trailer zet en de stang pakt. Dat scheelt enorm.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:51

cissy schreef:
Waar ik het vaak fout zie gaan is dat mensen veel te snel de klep willen sluiten als paard er eenmaal op staat. Hij staat en dan gauw stang erachter en klep dicht.
Je kunt pas met de stang beginnen als paard relaxed blijft staan zonder stang.
Ik ga hier niet het hele trainingspad neerpennen wat je zou moeten volgen, maar wees je bewust van je timing en of dat klopt met die van je paard.
Leer je paard dingen achter hem accepteren voordat je m in de trailer zet en de stang pakt. Dat scheelt enorm.

Dat zie ik anders. Die van mij ging er op den duur wel in, bleef gerust minuten lang staan. Totdat je aan de stang kwam. Dan ging hij als een raket achteruit.
Inmiddels heb ik hem wat beter gedresseerd, met de methode van John Erb, en blijft hij gewoon op mijn commando staan. Een kwestie van je paard voorwaarts laten denken wanneer hij in de trailer staat.

Het gaat nog wel eens fout, dan let ik gewoon onvoldoende op. Maar hij klettert niet meer helemaal uit de trailer zoals vroeger (uhh... half jaartje geleden).

cissy

Re: Paard nu voor eeuwig een trauma? Probleem met trailer laden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:17

Paarden met stangproblemen zijn vaak geconditioneerd op het geluid vd stang, zodra ze de stang horen komen ze achteruit. Dan moet je dat dus doorbreken door dat geluid te hertrainen zodat die reactie minder wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:27

Mij te ingewikkeld. Ik hou het liever duidelijk en eenvoudig. Zo was mijn stangprobleem heel snel verholpen.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:45

Ik vraag me af wat ts haar keus is geworden of wat ze gaat doen :)

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:40

cissy schreef:
Paarden met stangproblemen zijn vaak geconditioneerd op het geluid vd stang, zodra ze de stang horen komen ze achteruit. Dan moet je dat dus doorbreken door dat geluid te hertrainen zodat die reactie minder wordt.

Klopt!
Dat deed die van ons dus ook.
Naast het laden hebben we dit dus ook getrained en 'opnieuw geprogrammeerd'.
We kunnen nu gewoon rammelen met de stang, zowel los als vast, stang los- en vastmaken zonder dat hij reageert. Paard blijft heel rustig staan en wacht op het commando om achteruit te mogen gaan en loopt dan voetje voor voetje achteruit de klep af ipv als een debiel achteruit te stormen.
We zijn nu nog geen 4 weken aan het trainen....
Gisteren ook de klep open en dicht gemaakt en dat was ook geen probleem.
Dus qua tijd om alles goed te bevestigen vind ik dit erg meevallen!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:07

Hier het zelfde stang probleem gehad. Bij hem ging het alleen gelukkig niet zover dat hij onder de stang doorging, de stang was elke keer gelukkig op tijd weg. Maar wel regelmatig een stuiterend paard gehad tussen voor en achterstang. Na dit drie keer gehad te hebben, weigerde hij er nog op te gaan. Logisch.. Toen John van Erb gebeld en hij is gekomen. Hij had mijn paard snel weer op de trailer, maar dit ging niet soepel. Adem inhouden en hop zo met twee sprongen op de trailer. Dus volledig terug gegaan naar de basis. Stapje voor stapje, één stap op de klep en weer stil staan. Weer een stapje, stil staan en weer terug. Net zo lang tot hij volledig rustig stapje voor stapje gecontroleerd de trailer op kon. Eenmaal helemaal in de trailer ging hij er echter mega snel weer uit. John had dit uiteindelijk voor elkaar, hij kon hem laden en laten staan. Ook mij lukte het toen John er was maar toen ik thuis weer verder ging trainen zonder hem, lukte het niet. Ik was te onzeker en twijfelde teveel. John nog een keer langs gehad en hop mijn paard stond weer, nul probleem niet in de achteruit geen angst en complete rust. Oftewel het probleem lag bij mij, ik twijfelde aan mijn kunnen. Daarna is hij nog één keer geweest voor de stang want dat durfde ik niet alleen, onzeker he :Y) . Dat was een lachertje. Eerst wat duwen en trekken aan zijn billen, vervolgens stang er achter en meneer stond rustig te koekeloeren. Stapje achteruit zodat hij de stang voelde, niks aan de hand. Hij had de stang geaccepteerd en vond het allemaal wel goed.

Nu zo'n maand later kan ik mijn paard perfect laden. Zelf laden, zelf stang er achter en alleen iemand anders moet de klep dan dicht doen. Ook het uitladen gaat super. Wanneer ik het zeg mag hij lopen. Geen seconde eerder. Ja de trailer blijft wat spannend en op sommige momenten twijfelt hij wel wat en hem laten staan terwijl ik weg ben, doe ik nog niet. Zo lang hij nog geen hooi eet tijdens het rijden/stil staan, is hij nog niet voldoende ontspannen om dat te doen. Maar he, een maand geleden had ik nooit verwacht met de trailer weg te kunnen. We zijn een half jaar verder, we hebben alles in mega kleine stapjes gehakt en nu zijn we er toch zo goed als.

Oftewel, John vind ik persoonlijk een enorme aanrader. Maar ik denk dat iemand met rust en vooral zonder dwang je zeker kan helpen. Er worden genoeg namen hier genoemd. Maar vergeet niet dat alleen je paard getraind moet worden, jij moet ook het vertrouwen terug krijgen. Want kan me voorstellen dat jouw vertrouwen ook een flinke klap heeft gekregen, wanneer jij twijfelt gaat je paard ook waarschijnlijk niet. Maar hou moet, ik had ook verwacht dat het nooit meer zou lukken ;).

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 20:37

Ik heb contact met Michelle ... (eventjes achternaam kwijt) gezocht, en ga met haar binnenkort aan de slag met Jack zijn trailer laad probleem.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:39

teiger150 schreef:
Ik heb contact met Michelle ... (eventjes achternaam kwijt) gezocht, en ga met haar binnenkort aan de slag met Jack zijn trailer laad probleem.

Succes! Hopelijk gaat dit helpen.

LoveSabina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:01

laat hem wennen aan de trailer ga stapje voor stapje dichterbij de trailer. begint hij van links naar recht te lopen?? stop dan en ga pas verder als hij rustiger is.

Equinologica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:15

Je kunt vrijblijvend op mijn website kijken. Bij het probleem zoals jij aangeeft bij jou paard ga Ik eerst werken met een grote 4 paards trailer zonder schotten etc. Dit heeft als voordeel dat het paard binnen veel ruimte heeft om te wennen aan het sluiten aan de achterkant. Vanuit deze trailer ga ik terug werken naar een kleinere trailer naar gelang de eigenaar wenst.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:18

teiger150 schreef:

Michelle Bannink van Be Stable. Fijn, succes!

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 17:52

Ik heb sinds het ongeluk niet meer met Jack gereden omdat ik eerst een osteopaat langs wilde laten komen, osteo is dinsdag geweest heeft 2 wervels weer goed gezet en nog wat meer dingetjes en gelukkig viel het allemaal heel erg mee en mag ik weer met Jack aan de gang.