Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
beline1 schreef:Degene die je paard gewend is, kan hem het beste ook laden.
Die heeft eten gegeven e.d. en is vertrouwd voor je paard.
Wij hadden bij het laden de trailer tegen de stal aangezet, en de stal eigenaresse heeft hem geladen.
Hoofd laag houden, want hoofd omhoog krijg je meer adrenaline, en een emmertje met worteltje en snoepje als beloning (want als een paard gestrest is eet hij niet, kauwen werkt ontspannend).
Onze drie jarige had veel stress omdat hij vanuit Engeland vanuit de opfok (weten we niet zeker) de reis heeft moeten maken.
Hij brak de keren erna de trailer bijna af, en ik was blij dat we een I for Williams trailer hadden met voorlader.
Door heel veel oefenen en geduld gaat het nu super.
We hebben één keer een bezem met de borstelkant tegen zijn kont moeten zetten, omdat hij niet te laden was, en daarna hoefde hij alleen die bezem maar te zien en hij liep er al in.
Succes en gebruik alsjeblieft beenbeschermers! Mag ook peesbeschermers zijn.
ponyparadijs schreef:Soms worden er dingen geroepen dat ik denk dat de mensen die het roepen nog niet veel met jonge onervaren paarden hebben gedaan.
Dan kan je soms beter niets roepen dan dingen roepen die levensgevaarlijk zijn.
Janneke2 schreef:En het heeft zin als je je dier wat kunt voorbereiden op zaken als rotondes, optrekken, remmen etc etc.
Lithya schreef:Janneke2 schreef:En het heeft zin als je je dier wat kunt voorbereiden op zaken als rotondes, optrekken, remmen etc etc.
Hoe bereid je een paard voor op een rotonde dan?
Als je met een slakkengang de rotonde of bochten neemt, is het prima te behappen. wat kun je er nog meer aan voorbereiden?
Janneke2 schreef:@Sizzle: jazeker.
Ik houd er niet van om paarden te overdonderen of anderszins in te teren op hun incasseringsvermogen.
Dus graag eerst verkeersmak, korte trailerritjes, etc. etc.
Uiteraard gaan de dingen niet altijd zoals je wilt, maar omdat ik het incasseringsvermogen van mijn paarden intact laat, zijn die "foutjes" niet zo erg.
Dus ja, als dit mijn paard was, ging ik dus een week in Fryslan bivakkeren en oefenen.
Sizzle schreef:Er worden ieder jaar 1000en groene paarden uit opfoks heen en weer gesleept.
Vooral geen grote issue van maken. Met rust inladen en meteen gaan rijden.
Ieder paard staat ooit voor de eerste keer op de trailer, dat is normaal ook geen enkel probleem.
Ibbel schreef:Beenbeschermers bij een 'wild' paard?
Paard dat dat niet gewend is moet je niets om z'n benen doen, raakt-ie pas echt in paniek van.

Cioccolato schreef:Wat een goeie grap; paard aan trailer ritjes laten wennen!
Zo snel mogelijk gaan rijden als paard in de trailer staat! Dan staan ze vaak wel netjes stil op wat onbalans in de bochten na. Mooi rustig de bochten rijden en desnoods wat hooi om te knabbelen voorin de trailer.
KingYasFenn schreef:Gypsy schreef:Oefenen kan ook inladen, 10 min rijden, bak eten geven en op eigen erf weer uitladen zijn.
ik vind dat dus echt bizar.
ga dan uitladen op een onbekende plek en daar inladen.
dat zijn juist de spannendste dingen.
qua ervaringen met in en uitladen oefen je dan tenminste nog wat en leer je onbekende terreinen dat ze daar ook netjes moeten doen.
qua trailer-rondje zelf, als ze eenmaal voelen/in de gate hebben hoe ze evenwicht kunnen behouden etc. hoeven ze echt niet meer daarmee te oefenen..
maar uiteraard iedereen zijn eigen ding
ik vind gewoon meer risico's opzoeken om een paard te gaan vervoeren voor oefening als ze het al kennen / niet bang voor zijn.
met een paard dat angst draagt snap ik het wel ja..
Janneke2 schreef:Cioccolato schreef:Wat een goeie grap; paard aan trailer ritjes laten wennen!
Zo snel mogelijk gaan rijden als paard in de trailer staat! Dan staan ze vaak wel netjes stil op wat onbalans in de bochten na. Mooi rustig de bochten rijden en desnoods wat hooi om te knabbelen voorin de trailer.
Ik vind het een uitstekende grap en dat kun je zien aan mijn brede lach.
Trouwens ook aan de tevreden snuiten van de paarden.