Eigen pensionstal beginnen onkostensheet gevraagd en meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 13:47

mandylinssen schreef:
Als je weer op zoek gaat naar een plekje, vraag dan ook of er al een Hinderwet vergunning is en voor hoeveel paarden. Waar wij wonen is de vuistregel 4 paarden per hectare, maar dat gaat alleen als ze
's nachts op stal gaan. voor 24/7 weidegang wordt hier 5 paarden per 2 hectaren geteld. Dat is dan wel alleen weide en kan dus niet ook nog dienen als hooiland. Vergeet ook zeker de verzekeringen niet die je nodig hebt.

Gezien de stallen hier in de buurt geldt deze regel niet. Hier staan er gerust 150 op 3ha dus blijkbaar zijn ze hier niet zo streng
Verzekeringen zijn zeker belangrijk deze staan bovenaan mijn lijstje

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:14

ikke schreef:
NiFallor schreef:
Het kan wel, veel paarden 24/7 op 3ha, maar dan moet je meer denken richting een paddock paradise, of een hit-actiefstal. En dan niet denken dat je nog echt significant kunt weiden, maar dat hoeft niet echt een probleem te zijn. Wel moet je dan rekening houden met hoge voerkosten omdat je het hele jaar volledig ruwvoer moet voeren. Plus met hoge investeringskosten, want voor een hit-actief heb je voerstations nodig, flinke schuilstal (kan ook in de loods als die gunstig ligt), flink stuk verharding en flink stuk gedraineerde paddock. Voor een paddock paradise zul je onder andere een track moeten maken van zand met goede drainage eronder. Die track is (zeker met zoveel paarden) zeer arbeidsintensief om bij te houden qua mesten.
Je zou eventueel twee groepen kunnen maken, maar dan moet je de voorzieningen ook twee keer maken natuurlijk. Met zoveel paarden in een groep zou ik trouwens ook niet wisselen tussen solitair op stal staan en weer in groepsverband naar buiten: mijns inziens geeft dat veel teveel onrust en daarmee vergrote kans op blessures. Dus m.i. zou je dan vastzitten aan 24/7 buiten, jaarrond (wat mij betreft juist een plus, maar dat moet je dus wel willen).

Dat laatste is onzin als de groep hetzelfde van samenstelling blijft.
Onze "binnengroep" staat in de winter 's nachts op stal en overdag in de paddock (of wei als het kan) en dat gaat prima omdat de samenstelling van de groep niet veranderd.

Je mag het onzin vinden, maar het is natuurlijk onzin om te stellen dat het onzin ís. Lekkere manier van discussiëren zo.

Het is minder van toepassing op een stabiele groep van wat oudere pensioenpaarden. Daarbuiten is mijn ervaring dat er vrijwel iedere ochtend onrust is als de paarden weer uit de stallen mogen. Daarnaast, hoe stabiel is een kudde op een pensionstal nou helemaal? Grote stabiele groepen zijn meer uitzondering dan regel op een pensionstal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:19

NiFallor schreef:
ikke schreef:
Dat laatste is onzin als de groep hetzelfde van samenstelling blijft.
Onze "binnengroep" staat in de winter 's nachts op stal en overdag in de paddock (of wei als het kan) en dat gaat prima omdat de samenstelling van de groep niet veranderd.

Je mag het onzin vinden, maar het is natuurlijk onzin om te stellen dat het onzin ís. Lekkere manier van discussiëren zo.

Het is minder van toepassing op een stabiele groep van wat oudere pensioenpaarden. Daarbuiten is mijn ervaring dat er vrijwel iedere ochtend onrust is als de paarden weer uit de stallen mogen. Daarnaast, hoe stabiel is een kudde op een pensionstal nou helemaal? Grote stabiele groepen zijn meer uitzondering dan regel op een pensionstal.

Kwestie van de juiste lokatie zoeken?
Wij hebben een verloop van zo'n 1 dood paard per 3 - 4 jaar en een enkele keer omdat een pensionklant ver weg verhuist. Lees: in de 8 jaar dat wij er staan zijn er 4 paarden ingeslapen vanwege leeftijd, zijn twee mensen ver weg verhuist en zijn er twee paarden door omstandigheden verkocht.

Op alle stallen waar ik gestaan heb was er in enigerlei vorm een regime van overdag buiten en 's nachts op stal. Op geen van die stallen was er onrust onder de groep als ze naar buiten gingen. Kwestie van goed management wellicht?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:10

smurffie schreef:
Persoonlijk (met mijn 3 paarden in de achtertuin); wanneer het geld geen probleem is zoek dan een plekje met genoeg ruimte voor enkel je eigen paarden en houdt het daar lekker bij :j.

Helemaal mee eens. Hier 4 paarden op een eigen stukje. Weleens mensen erbij gehad, maar nooit meer!!! Wat een drama is dat.
Wij hebben trouwens 2 hectare en dat is eigenlijk precies genoeg om 4 paarden 24/7 buiten te zetten.

Mallootje

Re: Eigen pensionstal beginnen onkostensheet gevraagd en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:43

Los van de praktische tips die hier al zijn gegeven, wil ik even vanuit de ondernemershoek reageren. Je werkt beiden meer dan fulltime en verdient daar goed genoeg je brood mee, prima. MAAR.. Extra verdienen aan een pensionstal is niet eenvoudig. De kans is dan ook zeer reëel dat je met z'n 2 een paar uur per dag meer gaat werken...voor evenveel centen op de rekening aan het eind van de maand. Denk er alsjeblieft aan dat dat mentaal héél zwaar kan wegen, zeker als je een keer een periode moe bent of als het straks nat en koud wordt. Ik ben zelf met een bedrijf begonnen en heb er een hele tijd keihard in en aan gewerkt, zonder er iets aan over te houden. Dan moet je op een gegeven moment sterk in je schoenen staan om de boel niet af te blazen.. Je zal jezelf op meerdere momenten afvragen waarom je het doet. Tel daar het 'gezeur' van de klanten bij (want ja, als je straks moe wordt en je denkt na over alle moeite die je doet voor amper wat extra inkomsten, vind je alles gezeur, ook al hebben de klanten geen onrealistische vragen of wensen) en ik garandeer je dat het zwaar wordt.
Mijn advies: Denk echt tienduizend keer na voor je dit doet, maar als je het daarna nog écht wil, ga er dan met volle moed en energie voor :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 16:11

Mallootje dank je wel voor je duidelijke maar ook aardig bericht
Ik wil er inderdaad wel voor waken dat we niet quite spelen en we over een tijd kapotmoe zijn aangezien we het leuk willen houden en alleen voor erbij. Zit ook niet op zeurklanten te wachten. Zou ook niet zomaar iedereen toelaten al is dat moeilijk in te schatten
Waar ik zelf nu sta is prive. Ook daar moest ik een paar keer komen inclusief gezin om te zien of het klikte anders had eigenaar geen ja gezegd. Heeft wel wat vind ik.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 16:34

Ik voel me echt een negativo nu, maar gezeur van klanten krijg je sowieso ;) Je mag je klanten nog zo goed screenen, je gaat wel voor hun paard zorgen en dat is voor de meesten evenveel waard als hun kind.. Er zal dus altijd wel iets zijn wat niet goed of niet voldoende is, hoe hard je ook je best doet. Dat zal dus ook wat management van je vragen: Je klanten zo goed mogelijk helpen maar met waakzaamheid voor je eigenwaarde. Lijkt allemaal heel vanzelfsprekend en je denkt dat je dat allemaal zomaar kan (ik ook hoor!) maar al doende blijkt dat dat soms niet zo is.. Aan de andere kant, je wordt er hoe dan ook wijzer van ;)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 16:44

mandylinssen schreef:
Als je weer op zoek gaat naar een plekje, vraag dan ook of er al een Hinderwet vergunning is en voor hoeveel paarden. Waar wij wonen is de vuistregel 4 paarden per hectare, maar dat gaat alleen als ze
's nachts op stal gaan. voor 24/7 weidegang wordt hier 5 paarden per 2 hectaren geteld. Dat is dan wel alleen weide en kan dus niet ook nog dienen als hooiland. Vergeet ook zeker de verzekeringen niet die je nodig hebt.

Als er nog een Hinderwetvergunning ligt is die wel heel antiek en ernstig aan revisie toe. De Hinderwet is in 1993 vervallen en vervangen door de Wet Milieubeheer. Sinds 2010 hebben we ook de WABO: Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht, kortweg het Activiteitenbesluit genoemd.
Je moet vragen naar een Omgevingsvergunning, die is gebaseerd op de WABO.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:07

Ik ga met smurffie mee. Koop iets leuks voor je eigen paarden en geniet ervan. Dan sta jij geen omheining te repareren, mest te sjouwen etc. terwijl je eigenlijk van je paarden wilt genieten en anderen dat wel doen.
Zeker wanneer jullie allebei fulltime werken is de tijd die jullie voor je eigen paarden hebben, beperkt. Dit zijn vast en zeker net de tijden waarop andere mensen ook iets met hun paard willen doen. Dus: bak bezet, longeercirkel bezet.
Gezeur krijg je zeker. Al doe je het nog zo goed, er zijn altijd klanten die het anders willen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:07

De locatie en facilliteiten lijkt mij mooi. Echter paarden 24/7 op het land met 22 stallen is denk ik wat teveel gevraagd, dat is dan altijd bijvoeren. gemiddeld 2 paarden per hectare als zij het jaar rond op het land staan. Daarbij in Utrecht en omgeving lijkt mij dit bijna onmogelijk behalve de zomerperiode.

Kijk alle vergunningen na of het mogelijk is een B&B te kunnen hebben. en op termijn de binnenbak.

Wat de kosten zijn kun je opvragen bij de verkoper die moet deze gegevens (althans de grote lijnen) zeker kunnen overleggen.
Heb je zelf alle diploma's etc om een manegebedrijf te kunnen en mogen runnen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:39

Roodvos schreef:
mandylinssen schreef:

Als er nog een Hinderwetvergunning ligt is die wel heel antiek en ernstig aan revisie toe. De Hinderwet is in 1993 vervallen en vervangen door de Wet Milieubeheer. Sinds 2010 hebben we ook de WABO: Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht, kortweg het Activiteitenbesluit genoemd.
Je moet vragen naar een Omgevingsvergunning, die is gebaseerd op de WABO.

nou haal je een paar dingen door elkaar ;) .
De omgevingsvergunning is alles bijelkaar: bouw en milieu (en welstand, bestemmingsplan e.a.). deze is o.a. gebaseerd op de WABO.
Het Activiteitenbesluit (= een besluit en niet een wet) is de afdeling milieu en als je ong boven de 100 paarden komt (zo uit mijn hoofd), dan ben je milieuvergunningsplichtig en val je onder de wet milieubeheer (= een onderdeel van de WABO en het Activiteitenbesluit valt weer de WM)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:53

Mallootje schreef:
Ik voel me echt een negativo nu, maar gezeur van klanten krijg je sowieso ;) Je mag je klanten nog zo goed screenen, je gaat wel voor hun paard zorgen en dat is voor de meesten evenveel waard als hun kind.. Er zal dus altijd wel iets zijn wat niet goed of niet voldoende is, hoe hard je ook je best doet. Dat zal dus ook wat management van je vragen: Je klanten zo goed mogelijk helpen maar met waakzaamheid voor je eigenwaarde. Lijkt allemaal heel vanzelfsprekend en je denkt dat je dat allemaal zomaar kan (ik ook hoor!) maar al doende blijkt dat dat soms niet zo is.. Aan de andere kant, je wordt er hoe dan ook wijzer van ;)

Dat is ook een kwestie van aan de voorkant naar je klanten toe duidelijk stellen waar de grenzen liggen. Wat doe je wel, wat doe je niet. Stukje opvoeding dus, naar twee kanten.

Aan eigen paarden heb je ook een bult werk. Je kunt er ook voor kiezen om een paar pensionklanten te hebben (2 of 3 of 5 of zo) en het werk een beetje verdelen. Als je dat goed aanpakt, kun je ook rustig op vakantie in de wetenschap dat je paarden goed verzorgt worden.

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:00

[/quote]
Je moet vragen naar een Omgevingsvergunning, die is gebaseerd op de WABO.[/quote]

nou haal je een paar dingen door elkaar ;) .
De omgevingsvergunning is alles bijelkaar: bouw en milieu (en welstand, bestemmingsplan e.a.). deze is o.a. gebaseerd op de WABO.
Het Activiteitenbesluit (= een besluit en niet een wet) is de afdeling milieu en als je ong boven de 100 paarden komt (zo uit mijn hoofd), dan ben je milieuvergunningsplichtig en val je onder de wet milieubeheer (= een onderdeel van de WABO en het Activiteitenbesluit valt weer de WM)[/quote]

vanaf 5 paarden wordt als inrichting gezien in de zin van de Wet Milieubeheer, en op grond daarvan moet je een Omgevingsvergunning hebben voor de activiteit Milieu onder de WABO. Activiteitenbesluit hangt onder Wet Milieubeheer (een AmvB)en daar staan nadere eisen in voor bepaalde inrichtingen (ingedeeld in categorieën).
denk eventueel ook aan de vestigingsvergunning (per gemeente verschillend).

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 08:36

friesiszwart schreef:
De locatie en facilliteiten lijkt mij mooi. Echter paarden 24/7 op het land met 22 stallen is denk ik wat teveel gevraagd, dat is dan altijd bijvoeren. gemiddeld 2 paarden per hectare als zij het jaar rond op het land staan. Daarbij in Utrecht en omgeving lijkt mij dit bijna onmogelijk behalve de zomerperiode.

Kijk alle vergunningen na of het mogelijk is een B&B te kunnen hebben. en op termijn de binnenbak.

Wat de kosten zijn kun je opvragen bij de verkoper die moet deze gegevens (althans de grote lijnen) zeker kunnen overleggen.

Zover ik weet heb je voor pensionstal geen diplomas nodig. Als dit onjuist is zie ik graag een link naar info hier over. Ben zelf werkzaam als adviseur bedrijfsvoering, dus kan gelukkig mijn kennis wat betreft wet en regelgeving en managen goed gebruiken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:49

Jenny_S schreef:
friesiszwart schreef:

Zover ik weet heb je voor pensionstal geen diplomas nodig. Als dit onjuist is zie ik graag een link naar info hier over. Ben zelf werkzaam als adviseur bedrijfsvoering, dus kan gelukkig mijn kennis wat betreft wet en regelgeving en managen goed gebruiken.

Ik zie hier een potentiële spraakverwarring.
Voor een manege heb je inderdaad papieren nodig, voornamelijk vanwege de (bedrijfs)verzekering.
Een pensionstal kun je gewoon hebben, zolang je je niet bezig gaat houden met lesgeven. Daar vinden de meeste verzekeraars dan wel weer wat van.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 08:54

Ok dacht al. En nee ik zal verder geen andere diensten verlenen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:15

Ik denk ook niet dat jouw concept lukt met die verhouding grond/paarden. Of minder paarden, of minder op de wei en alternatieven zoeken.

Wij hebben sinds 2006 paarden aan huis.
Mijn jeugddroom was een eigen pensionstal.

Bedrijfsmatig kan het niet uit, daarvoor kan ik te weinig paarden houden en is de verzorging te intensief naast gezin met 2 jonge kinderen, man met drukke baan (36-60 uur in de week afhankelijk van klus en piek of dalperiode in projecten) en huishouden

3ha weiland,
buitenbak 20-60,
stalgebouw (ruim 6 bij 7 inloopstal, 2 boxen/dubbele inloopstal, binnen poets/wasplaats, zadelkamer, afdak om te schuilen)
eromheen bestraat en aansluitend zandpaddock, zandpaden en grasland voor weidegang en hooiwinning.

Ik heb de stal gebouwd voor 6 paarden. Deze zouden bij goede zandgrond evt dag en nacht op het land kunnen lopen jaar rond, maar vanwege natte bodem is dat hier niet mogelijk en kunnen ze in de natste perioden in de winter slechts kort tot niet in de wei. Ze kunnen wel 24/7 buiten lopen op de paddock met inloopstal en evt. de zandpaden en worden dan bijgevoerd. Dat is minder belastend voor de wei omdat die zo meer rust krijgt dan wanneer ze er 24/7 op lopen en je ze daar bij voert.

Ik ben zelfvoorzienend in ruwvoer voor dit aantal paarden.

Als de paarden alleen overdag (8-18uur?) op de wei komen van mei-oktober en de rest van het jaar op de paddock en looppaden staan en voor de nacht op stal en het ruwvoer inkopen, dan zou ik denk wel het dubbele aantal paarden kunnen stallen. (mag hier niet en onvoldoende grote stal voor dat aantal boxen, maar bij wijze van spreken)

Qua werk zou ik dat zoals ik het nu doe alleen niet kunnen redden, maar als mensen hun eigen stal uit moeten mesten en met hun weidegroepje onderling in beurten regelen dat hun landje en/of paddock elke dag wordt uitgemest, dan zou het al geen probleem meer zijn.

De dagelijkse verzorging van 6 paarden kost mij ongeveer 2-2,5 uur per dag. Dat is exclusief de extra klussen als erf vegen, stro en strooisel halen/opstapelen, 2 a 3x per jaar "hooien", mestbult legen/mest wegbrengen, omheining repareren, grote schoonmaak, onkruid verwijderen/spuiten etc. Voor dat soort klussen kun je gerust een paar extra uurtjes per keer bijschrijven.

Als de mensen zelf wei/paddock uitmesten en hun waterbak bijvullen, zou ik in deze tijd ook het dubbele aantal paarden kunnen voeren en buiten/binnenzetten.

Ik heb er vanwege onze omstandigheden voor gekozen qua aantal hobbymatig te blijven. Mensen kunnen kiezen voor volpension of meehelpen tegen korting op stalprijs. Ik probeer te selecteren op mensen en dieren die passen in de groep. Soms vergis je je. Maar heb maar weinig mensen hier gehad waar ik me echt aan ging ergeren vanwege gedoe. Wat er binnen komt via de paarden gaat ook weer terug in de paarden. Ik haal er geen inkomen uit maar probeer er wel de kosten en investeringen zoveel mogelijk mee te dekken. En het is gezellig om je hobby te delen met een beetje gelijkgestemde mensen...

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 11:40

Balen heel verhaal getypt helaas weg
Even in het kort dan maar

Joyce b bedankt voor je eigen ervaring. Ben van plan map aan te maken met do's en don'ts ookuit andere topics. Hobbymatig dus onder de 7 paarden klinkt inderdaad wel te doen zo. Hooien en mestafvoer besteed ik sowieso uit. Klusjes op het terrein zal mijn man en schoonvader op zich nemen.
Jammer dat je terrein vaak nat is zal hier ook rekening mee houden bij aankoop.
Nogmaals bedankt!