Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:28

Er zijn verschillende gesprekken geweest met deze man. Enkele dingen die er uit naar voren zijn gekomen, volgens mijn gevoel (en daarom wilde ik dat ook liever niet vertellen) is dat hij boos is dat wij vertrekken. Hij levert financieel enorm in (3x €250) per maand. Hij vind dat ik achterbaks bezig ben geweest door achter zijn rug om een andere stal te zoeken, terwijl de andere klanten dat ook hebben gedaan. Zij hebben zelfs niet eens gemeld dat hun paarden tzt met pensioen zouden gaan zoals ik aangegeven heb bij hem. Dus vroeg ik hem toen waarom ik achterbaks bezig was terwijl de andere hetzelfde deden, hier wist hij dus geen antwoord op te geven.
Ook heb ik tegen hem gezegd dat ik graag wilde dat we op een normale manier uit elkaar zouden gaan omdat er nooit problemen op stal waren geweest en ik het altijd naar mijn zin heb gehad. Zijn antwoord was letterlijk: ik wil jou een lesje leren.
Toen stond ik echt met mijn mond vol tanden. Hoezo een lesje leren???? Hij vond dat mijn manier van doen niet kon en als ik dat op andere stallen zou doen dat ik dan nog meer problemen zou krijgen. Mijn mond viel nog verder open.... Kennelijk heeft hij iets persoonlijks tegen mij waarvan ik niet af wist. Ik zat altijd gezellig een bakje thee te drinken overdag met hem en er werd altijd vrolijk tegen elkaar gekletst en gelachen. Ik ben totaal flabbergasted hierover. Of hij dit nou alleen maar zegt om zo zijn besluit te rechtvaardigen om het geld niet terug te betalen, ik heb geen idee.

PowerReiner

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:30

Ok, beetje vreemd inderdaad.
Maar hoe ben je weg gegaan? Heb je s'ochtends bedacht dat je weg ging en smiddags je paard weg gehaald? Heb je het uberhaupt aangegeven bij hem voordat het paard verdwenen was?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:31

Citaat:
Hij vind dat ik achterbaks bezig ben geweest door achter zijn rug om een andere stal te zoeken, terwijl de andere klanten dat ook hebben gedaan.

Citaat:
Ik zat altijd gezellig een bakje thee te drinken overdag met hem en er werd altijd vrolijk tegen elkaar gekletst en gelachen.

Ik denk dat hier het probleem zit.
Hij dacht met jou een goede/gezellige band te hebben en jij bent (in zijn ogen) degene die dan achterbaks bent gaan zoeken naar een andere stal terwijl jullie altijd het zo gezellig hadden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:33

Nou de man is gewoon op zijn ziel getrapt dat jij en 2 andere pensionklanten vertrokken zijn zonder ook maar even hem ruim van te voren in te lichten. Je drinkt wel een gezellig bakje thee maar je zegt niet dat je voor je paard NU een pensioenplek zoekt.

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:34

Wij hebben met zijn drieën netjes verteld dat we een andere stal hadden gevonden en de datum verteld dat we zouden vertrekken. Dit was ok. Ook gezegd dat het niks persoonlijks was, maar gewoon een beter besluit voor de paarden. Ook dit begreep hij.
Op het moment dat ik begon over het stalgeld werd hij boos en zelfs agressief.
Ik besloot het af te laten koelen en er later op terug gekomen. Enkele dagen later ben ik daarop terug gekomen en een dag leger weer omdat hij bij zijn standpunt bleef.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:34

Ik ga helemaal mee met Pmarena. Je bent niet belazerd, maar de andere stalgenoten hebben gewoon mazzel gehad. Je hebt volgens mij geen poot om op te staan. Natuurlijk snap ik wel dat het zonde voelt omdat je stalgenoten niet betaald hebt, maar je kan gewoon niet eisen dat hij dit teruggeeft.

Dat je mag komen en gaan wanneer je wilt, betekend niet dat je ook geld terugkrijgt als je ineens gaat :Y) . Ik kan me goed voorstellen dat de stalhouder het geld wil houden, hij is plots ineens 3 betalende klanten kwijt en heeft de komende maand ook geen nieuwe klanten, aangezien anderen ook allemaal een opzegtermijn van een maand hebben :+ . Jullie waren al een tijdje op zoek, dat hadden jullie ook eerder aan kunnen geven. Dat heb je niet gedaan, dat moet ook niet, maar was wel aardig geweest.
Zou het aardig zijn als de stalhouder het geld teruggeeft? Ja
Moet hij dit doen? Nee

Gezien het feit dat jij ook niet zo aardig bent geweest door het pas laat te melden dat je vertrok, kan ik me voorstellen dat hij ook niet bereid is aardig te zijn tegen jou.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 22-07-15 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:35

Daar kan ik me helemaal in vinden inderdaad Eef_Bam

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:35

Natuurlijk mag hij zich rot voelen daarover, natuurlijk mag hij boos zijn, maar nee, hij mag geen geld van iemand behouden wat hij onrechtmatig heeft verkregen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:37

Hoezo onrechtmatig... je hebt het zelf overgeschreven voor een maand stalling... dat je nu niet gebruikt maakt van die stalling dat jou keuze geweest van die man had je waarschijnlijk gewoon mogen blijven.

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:37

Nogmaals voor mensen die niet alles gelezen hebben: er was geen opzegtermijn. En Hij wist dat mijn paard tzt met pensioen zou gaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:38

Kore23 schreef:
Nogmaals voor mensen die niet alles gelezen hebben: er was geen opzegtermijn. En Hij wist dat mijn paard tzt met pensioen zou gaan.

Tzt is nogal een ruim begrip natuurlijk, je kan niet verwachten dat hij rekening houdt met een 'tzt'.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:39

Het geld is niet onrechtmatig verkregen, jij hebt betaald voor een maand stalling, en je kiest er zelf voor om er geen gebruik van te maken. Als je nu ineens terug zou willen naar je oude stal zou dat gewoon moeten kunnen, je hebt er immers voor betaald. Het is een keuze van jou zelf om er geen gebruik van te maken.

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:40

En zou jij nog een maand blijven bij een stalhouder die zich zo heeft geuit tegen je? Nou ik was blij toen ik eindelijk weg ging van stal. Ben er letterlijk ziek van geweest, heb met hoofdpijn en koorts op bed gelegen en me op mijn werk ziek moeten melden. Pure stress. Dus aub ga nu niet zegen: je had er toch nog een maand kunnen blijven? Je hebt geen idee waar je over praat!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:40

Kore23 schreef:
Wij hebben met zijn drieën netjes verteld dat we een andere stal hadden gevonden en de datum verteld dat we zouden vertrekken. Dit was ok. Ook gezegd dat het niks persoonlijks was, maar gewoon een beter besluit voor de paarden. Ook dit begreep hij.
Ik besloot het af te laten koelen en er later op terug gekomen. Enkele dagen later ben ik daarop terug gekomen en een dag leger weer omdat hij bij zijn standpunt bleef.

En daar staat dus duidelijk dat jullie het pas vertelden nadat jullie een andere stal hadden gevonden. Kan me heel goed voorstellen dat de staleigenaar dat overdondert heeft en daarom gezegd dat het okë was. En ja, snap ook dat hij boos is, omdat jij dan ineens je geld terug wilt. Maar dan ook nog even gaan dreigen dat als hij het geld niet terug geeft, jij zijn naam op het internet gooit. Kan me heel goed voorstellen dat hij nu woest op je is. Eerst lief en aardig zijn en als je je zin niet krijgt, gaan dreigen. Heb nog steeds het vermoeden dat hier heel wat anders speelt. En dat jij maar de helft van het verhaal verteld. Zodat jij in het goede daglicht staat en hij in het slechte daglicht.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:43

Nou, eigenlijk vind ik het vooral niet netjes van de anderen dat ze van de ene dag op de andere weggegaan zijn zonder de man te verwittigen. Als jullie op 30 juni weggaan en hij weet dit niet, zit ie sowieso weken met lege stallen en zonder dat extra inkomen, daarom bestaan er opzegtermijnen.

Imo was het netter geweest als jullie verwittigd hadden, ofwel onderling afgesproken hadden dat jullie bijv. toch ten minste nog een paar weken kale stal betaald hadden. Een mondelinge overeenkomst is ook een contract. Ik kan de man wel snappen dat ie zich nu belazerd voelt.

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:44

Ik heb niet gedreigd. Ik ben heel netjes, nu nog steeds. Ik wil hier alleen advies. Dat geef ik duidelijk aan.
En misschien kun je beter eerst even lezen voordat je dit soort dingen erop zet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:45

FriesWytske schreef:
Kore23 schreef:

En daar staat dus duidelijk dat jullie het pas vertelden nadat jullie een andere stal hadden gevonden. Kan me heel goed voorstellen dat de staleigenaar dat overdondert heeft en daarom gezegd dat het okë was. En ja, snap ook dat hij boos is, omdat jij dan ineens je geld terug wilt. Maar dan ook nog even gaan dreigen dat als hij het geld niet terug geeft, jij zijn naam op het internet gooit. Kan me heel goed voorstellen dat hij nu woest op je is. Eerst lief en aardig zijn en als je je zin niet krijgt, gaan dreigen. Heb nog steeds het vermoeden dat hier heel wat anders speelt. En dat jij maar de helft van het verhaal verteld. Zodat jij in het goede daglicht staat en hij in het slechte daglicht.

Lijkt mij toch heel normaal dat je eerst een andere stal zoekt en dan opzegt.
Ik heb nog nooit van te voren gezegd dat ik wat anders zocht. Ik heb al meegemaakt dat mensen dat wel deden en toen kreeg het paard geen vreten meer.

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:45

Hij mag zich ook belazerd voelen, maar dan moet hij met een contract komen. Of in zijn mondelinge contract duidelijk aangeven als hij een opzegtermijn wil. Dit is niet het geval, dus kan hij beter boos op zichzelf zijn, niet op mij

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:45

Hoelang van te voren hebben jullie aangegeven dat jullie naar een andere stal gingen?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:46

Tja, actie reactie in dit geval. jij bent toch echt zelf de oorzaak geweest van die woede-uitbarsting.
Jullie zijn niet zo netjes geweest door pas een paar dagen voor vertrek te melden dat je weggaat, je stalhouder is nu niet zo netjes door het stalgeld te houden.

Beide staan jullie in je recht, jij mag vertrekken wanneer je wil, je stalhouder mag met het geld doen wat hij wil :Y).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:46

Ik vind dat niet normaal, cowgirl. Ik vind het normaal dat je vooraf zegt dat je op zoek gaat naar een andere stal.

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:47

Nou inderdaad cowgirl,daarom wilde ik ook geen maand meer blijven. Ik voelde me niet prettig meer en was bang dat mijn paard niet meer de verzorging zou krijgen die ze nodig had.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:48

FriesWytske schreef:
Ik vind dat niet normaal, cowgirl. Ik vind het normaal dat je vooraf zegt dat je op zoek gaat naar een andere stal.

Want? Als ik een andere baan zoek licht ik ook niet eerst m'n werkgever in, maar ga ik zelf op zoek. Ik zou ook niet tegen een stal zeggen dat ik iets anders zoek, dat zeg ik als ik iets anders heb en dan gaat inderdaad de tijd in van de opzegtermijn. Ik zou het wel zo snel mogelijk vertellen en ik ga er dan nog vanuit dat dan vanaf de 1e van de maand die maand nog voldaan moet worden

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:50

Omdat dat fatsoen heet. Maar dat is hier op bokt ver te zoeken.

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:50

Wij hebben drie dagen van te voren verteld dat we gingen.
Hierbij wil ik wel even aangeven dat er mensen zijn geweest die het of de dag zelf of een dag van te voren zeiden en er ook geen problemen waren. Dus zijn wij nog netjes geweest met de drie dagen. Dit ook weer vanwege het feit dat er geen opzegtermijn en geen contract is.
Hij werkt dit zelf in de hand en mag hier niemand ander behalve zichzelf de schuld van geven.