Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:59

vonneke schreef:
Ik las in het verkooptopic ook dat de eigenaresse zei dat het paard nogal eenkennig is.

Dier heeft de schrik van zijn leven joh! Verhuisd, nieuwe mensen, een week 'stil' gestaan op een plek waar hij zijn plekje nog moet vinden...

Al ben je maar een heel klein beetje kundig, dan had je dit zelf ook kunnen bedenken denk ik dan.

vencedor

Re: Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:02

En daarnaast niet rug / nek op foto gehad dus ook dat kan nog een mogelijkheid zijn. Singeldwang ook nog... dus naast het acclimatiseren zijn er nog zat opties open die voor een groot deel ondervangen hadden kunnen worden door koper zelf. En meteen de verkoper in diskrediet brengen is niet netjes, ook niet in een verkooptopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:04

R12312 schreef:
[naam] schreef:
Ik las in het verkooptopic ook dat de eigenaresse zei dat het paard nogal eenkennig is.

Dier heeft de schrik van zijn leven joh! Verhuisd, nieuwe mensen, een week 'stil' gestaan op een plek waar hij zijn plekje nog moet vinden...

Al ben je maar een heel klein beetje kundig, dan had je dit zelf ook kunnen bedenken denk ik dan.

Precies.

vivaldi2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:52

Ik vind dit echt een waanzin verhaal.
Ik ken het paard en heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan..en indd heeft een verhuizing veel impact op een paard en er stond ook duidelijk in de advertentie dat het geen paard voor beginners was en zoals jullie hebben gezien toen jullie kwamen kijken is het een paard met veel karakter!
Afstammeling zegt ook genoeg..
ga eerst maar is gewoon rijden met goeie begeleiding erbij en aan het werk zetten want het is geen paard voor rondjes hobbelen door de bak.
en dat jullie het bontje op eigen initiatief eronder weg hebben gehaald is ook niet heel handig dan moet je eerst de zadelmaker erbij halen dus miss handig om die er eerst weer is onder te gaan leggen!
maar die dreigement is echt te sneu voor woorden dat als zij hem niet terug zou nemen dat er dan andere maatregelen worden getroffen en daar doelde ze op dan gooien we het op verborgen gebreken
nou ik wens jullie veel succes als het zover moet komen.. verborgen gebreken vallen onder andere onder luchtzuigen weven enz. Geen dominantie! En dan hadden jullie voor die tijd goeie afspraken moeten maken een contract morten opstellen met eventueel proeftijd...jullie waren er helemaal weg van en ik lees gelukkig dat dat nog steeds zo is..maar gooi niet zon dreigement voor haar voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:22

R12312 schreef:
vonneke schreef:

Nogmaals daar ben ik me heus wel bewust van, ben niet achterlijk hoor :Y)
Het gaat meer over de lange termijn en ik zeg ook niet dat de eigenaar bewust dingen heeft achter gehouden.

*Toch weggehaald
Er spelen wat meer dingen behalve dit. Maar het gaat er niet om hoe of wat of wat bokt vind, het gaat mij erom hoe dat zit betreft je rechten als koper. En niet om hem morgen terug te brengen.
Mocht je verder willen weten hoe of wat, mag je me gerust pb sturen. Er kloppen gewoon een aantal zaken niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:54

Ik denk dat jullie het paard gewoon niet goed hebben ingeschat. Want zoals hij wordt beschreven door oud ejgenaar en kennissen, klopt wel aardig met hoe jij bem nu beschrijft.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:54

vivaldi2002 schreef:
Ik vind dit echt een waanzin verhaal.
Ik ken het paard en heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan..en indd heeft een verhuizing veel impact op een paard en er stond ook duidelijk in de advertentie dat het geen paard voor beginners was en zoals jullie hebben gezien toen jullie kwamen kijken is het een paard met veel karakter!
Afstammeling zegt ook genoeg..
ga eerst maar is gewoon rijden met goeie begeleiding erbij en aan het werk zetten want het is geen paard voor rondjes hobbelen door de bak.
en dat jullie het bontje op eigen initiatief eronder weg hebben gehaald is ook niet heel handig dan moet je eerst de zadelmaker erbij halen dus miss handig om die er eerst weer is onder te gaan leggen!
maar die dreigement is echt te sneu voor woorden dat als zij hem niet terug zou nemen dat er dan andere maatregelen worden getroffen en daar doelde ze op dan gooien we het op verborgen gebreken
nou ik wens jullie veel succes als het zover moet komen.. verborgen gebreken vallen onder andere onder luchtzuigen weven enz. Geen dominantie! En dan hadden jullie voor die tijd goeie afspraken moeten maken een contract morten opstellen met eventueel proeftijd...jullie waren er helemaal weg van en ik lees gelukkig dat dat nog steeds zo is..maar gooi niet zon dreigement voor haar voeten.

Als het paard nog nooit een vlieg heeft kwaad gedaan, waarom is ie dan voor de gevorderde ruiter? Bovendien niet zo handig van de vorige eigenaresse om op Facebook te zetten dat ie op concour haar eraf bokt. En dat ie 2 weken later te koop staat. Maar dat terzijde klinkt het bij mij als pijn in de oren. Mijn veearts longeert paarden soms met alleen een longeersingel om te kijken hoe ze op druk op de rug reageren. Paarden met KS reageren bijv zo. Houd het na een tijd op Jolien? Dan zou het singel/zadel dwang kunnen zijn. De eerste week braaf kun je misschien wijten aan nieuwe indrukken en daarom ander gedrag. Mijn Nieuwe Pre was de eerste week ook heel braaf, nu een maand later heeft ie flink praatjes. Maar dat wijt ik aan nieuw land, stal, manier van rijden, ander voer etc. Maar die word niet gevaarlijk.
Is er een mogelijk om de rug op de foto te zetten Jolien?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:55

Misschien moet de eigenaresse een andere instructeur/begeleider (tijdelijk) nemen? Misschien werkt jouw aanpak/begeleiding niet bij dit paard, Joolien? Is er geen klik tussen jou en dit paard? Of is eigenaresse gewoon niet capabel genoeg voor dit paard en heeft zij, jou en zichzelf overschat.
Als lichamelijke gebreken (natuurlijk) zijn uitgesloten en het voermanagement goed is beoordeeld (verandering van voer kan grote invloed hebben op het gedrag).
Persoonlijk moet ik er niet aan denken, dat mijn instructeur advies moet vragen aan Bokt over mijn paard en mijn situatie. Voor mij zou dit betekenen, dat zij niet capabel genoeg is. Ik zou dan ook op zoek gaan, naar een andere instructeur.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:58

@electra, een instructeur is geen advocaat.. Ze vraagt toch gewoon iets over verborgen gebreken? Het gaat toch niet over een rijtechnisch probleem, gezien het paard al flipt bij het aansingelen op de wasplaats...

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:06

Inderdaad, haal er een kundig persoon bij. Als ik eerdere (rij)topics van je herriner denk ik niet dat je voldoende ervaring hebt voor zo'n paard.

Paard zal de eerste week wat overdonderd zijn geweest en nu beginnen uit te testen. Daarnaast werd er duidelijk gezegd dat het een paard is dat aan het werk moet. Hoeveel krachtvoer krijgt hij nu?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:14

_Zsazsa_ schreef:
@electra, een instructeur is geen advocaat.. Ze vraagt toch gewoon iets over verborgen gebreken? Het gaat toch niet over een rijtechnisch probleem, gezien het paard al flipt bij het aansingelen op de wasplaats...

Volgens mij weet Joolien ook niet echt de oorzaak van het "flippen".
Voordat je kan bepalen of iets een (verborgen) gebrek is, moet je eerst de oorzaak van het probleem vaststellen. Dit kan rijtechnisch zijn of lichamelijke problemen, of een combinatie. Voor dat laatste (lichamelijke gebreken) heb je een dierenarts/kliniek. Voor het rijtechnische heb je een instructeur........... nu noemt Joolien zichzelf graag een paardenfluisteraar (zie profiel), dus ik verwacht van haar (en iedere andere instructeur) dat zij de rijtechnische problemen kan uitsluiten en haar klant doorverwijst naar een DA. Daarna als er een oorzaak is gevonden, kan je pas vragen of er sprake is van een verborgen gebrek. Al vind ik dat de eigenaresse dit moet uitzoeken/vragen en niet de instructeur.
Ik vind daarbij, dat als je (ineens) problemen hebt, je deze ook eerst kan bespreken met de (voormalige) eigenaresse. Niet dit op internet gooien, de sfeer is nu al gelijk vijandig............

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:15

Karakter is nimmer een verborgen gebrek......lichamelijke problemen kunnen dat wel zijn,maar dan moeten die wel bij de vorige eigenaar bekend zijn....ik zie hier dus geen verborgen problemen.
Wat ik wel zie is een mis match.

mii_rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:23

Even voor de duidelijkheid het betreffende berichtje van Facebook word mooi uit zijn context gehaald.
Het gaat hier om een klein huppel bokje bij het aangalloperen, vind het wel knap nu te lezen dat die mij eraf zou hebben gebokt??? Jij loopt mij nou heel erg zwart te maken dit vind ik echt heel erg jammer. Ik had gehoopt dat die goed terecht zou komen en ik het met een fijn gevoel kon afsluiten. Dit wat er nu allemaal speelt doet alleen maar meer pijn en verdriet. Een beetje bokken betekent niet dat je er gelijk naast ligt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:39

mii_rocky schreef:
Even voor de duidelijkheid het betreffende berichtje van Facebook word mooi uit zijn context gehaald.
Het gaat hier om een klein huppel bokje bij het aangalloperen, vind het wel knap nu te lezen dat die mij eraf zou hebben gebokt??? Jij loopt mij nou heel erg zwart te maken dit vind ik echt heel erg jammer. Ik had gehoopt dat die goed terecht zou komen en ik het met een fijn gevoel kon afsluiten. Dit wat er nu allemaal speelt doet alleen maar meer pijn en verdriet. Een beetje bokken betekent niet dat je er gelijk naast ligt.

Ik zie joolien zelf jou niet zwart maken. Het zijn vooral de reacties van bokkers waardoor de gemoederen nogal hoog oplopen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:41

Dat is het probleem met internet, moeilijk om iemands toon te interpreteren. Ik vind niet dat Joolien de eigenaren nu zwart maakt. Ik vind het een goede vraag namelijk. Zolang het paard niet 100% gekeurd is kan de huidige eigenaresse niks. Maar vragen kan altijd. Stel het paard heeft KS ik noem maar wat. En eigenaren zeggen dat niet te weten.. Heb je dan ergens recht op? Want uit een normale klinische en rontgelogische keuring hoeft dat niet te komen.
Er staan zoveel sensibele paarden te koop, helft is karakter, andere helft is slecht gereden of mankeert wat.
Ik vraag me nu wel af waardoor het paard niet een week stil zou kunnen staan.. Terwijl het wel altijd in de wei loopt..

vivaldi2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:53

_Zsazsa_ schreef:
Dat is het probleem met internet, moeilijk om iemands toon te interpreteren. Ik vind niet dat Joolien de eigenaren nu zwart maakt. Ik vind het een goede vraag namelijk. Zolang het paard niet 100% gekeurd is kan de huidige eigenaresse niks. Maar vragen kan altijd. Stel het paard heeft KS ik noem maar wat. En eigenaren zeggen dat niet te weten.. Heb je dan ergens recht op? Want uit een normale klinische en rontgelogische keuring hoeft dat niet te komen.
Er staan zoveel sensibele paarden te koop, helft is karakter, andere helft is slecht gereden of mankeert wat.
Ik vraag me nu wel af waardoor het paard niet een week stil zou kunnen staan.. Terwijl het wel altijd in de wei loopt..

Sommige paarden hebben gewoon wat meer pit.
dan moet je geen kos x wellington kopen maar een manege knol
het gaat erom dat hij altijd heel braaf is geweest bij ons en dat hij zo ineens omslaat in karakter moet je eerst is bij jezelf gaan afvragen of er dingen zijn veranderd...nou ik kan er al een paar noemen!
verhuizing week stil staan nieuw in een ander koppel staan ineens zonder bontje rijden enz enz...
dus laten we vooral ophouden met deze bullshit
het is heel simpel dan had je een contract moeten opstellen voor die tijd dat is niet gebeurt en nu hebben jullie geen poot om op te staan dus hou alsjeblieft op met dat die zo is veranderd zoek het probleem eerst bij jezelf!
ik denk dat er gewoon geen klik is en dat er angst meespeelt en paarden voelen dat direct aan vooral bij nieuwe ruiters gaan ze natuurlijk gelijk uitproberen!
je moet zon paard ook de tijd geven om alles te kunnen verwerken!!!! En stap 1 is als het niet goed gaat in het land bij andere paarden dan moet je hem gewoon eerst apart zetten.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:58

Interpunctie zou je bericht leesbaar maken..

Ik zie nergens ook dat joolien de eigenaar aanvalt maar juist alles redelijk neutraal neerzet.. handig is het niet als de oud eigenaren op bokt zitten...

Ik zou hem toch even laten checken op kissing spines als ik het zo hoor

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 00:00

Oké heel volwassen van je. Ik reageer alleen op vorige reacties, en begreep daaruit dat de vorige eigenaresse eraf was gevallen op concour. Maargoed het is ook al laat.
Ik denk dat ik aardig wat verstand van paarden heb, en als er bij ons klanten komen kijken wij of de combinatie klikt. Als je weet dat je een sensibel paard verkoopt dan houd je er toch rekening mee dat je aan een gevorderde ruiter verkoopt? Ik zie binnen een half uur echt wel wat voor vlees ik in de kuip heb. Maar boven alles nemen wij een paard terug als het rijtechnisch echt niet gaat binnen een paar weken. Je wilt niet dat er iemand met het paard verongelukt. Of we proberen zelf een aantal keer begeleiding te geven.
Wij keuren onze paarden standaard klinisch en rontgelogisch als ze voor de verkoop zijn. Bespaard je een hoop ellende elke keer. Maar ik hoef mezelf niet te verdedigen tegen over jou.
Ik denk dat Joolien best weet waar ze mee bezig is en dat ze geen beginner is. En dat ze ook wel snapt dat een sensibel paard moet werken, maar dat een paard bokt zodra je erop gaat zitten heeft niks met 'aan het werk' houden te maken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 00:10

vivaldi2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 00:11

_Zsazsa_ schreef:
Oké heel volwassen van je. Ik reageer alleen op vorige reacties, en begreep daaruit dat de vorige eigenaresse eraf was gevallen op concour. Maargoed het is ook al laat.
Ik denk dat ik aardig wat verstand van paarden heb, en als er bij ons klanten komen kijken wij of de combinatie klikt. Als je weet dat je een sensibel paard verkoopt dan houd je er toch rekening mee dat je aan een gevorderde ruiter verkoopt? Ik zie binnen een half uur echt wel wat voor vlees ik in de kuip heb. Maar boven alles nemen wij een paard terug als het rijtechnisch echt niet gaat binnen een paar weken. Je wilt niet dat er iemand met het paard verongelukt. Of we proberen zelf een aantal keer begeleiding te geven.
Wij keuren onze paarden standaard klinisch en rontgelogisch als ze voor de verkoop zijn. Bespaard je een hoop ellende elke keer. Maar ik hoef mezelf niet te verdedigen tegen over jou.
Ik denk dat Joolien best weet waar ze mee bezig is en dat ze geen beginner is. En dat ze ook wel snapt dat een sensibel paard moet werken, maar dat een paard bokt zodra je erop gaat zitten heeft niks met 'aan het werk' houden te maken.

Dankje...
het ging ook erg goed toen ze kwamen kijken reden er prima mee weg hun waren helemaal weg van het paard..super braaf vanuit het land opgehaald gepoetst opgezadeld en gereden. Hij moest en zou gereserveerd worden want die meid die hem zou kopen die moest ook nog komen...vervolgens is zei op basis van joolien er vanuit gegaan dat dit echt een super paard voor haar was en dat ze een aanbetaling heeft gedaan zonder dat ze hem uberhaupt heeft gezien...we moesten andere kijkers er voor afzeggen zo gek waren ze van hem...en naar een maand bellen ze ineens dat ze hem miss terug willen komen brengen! Als die niet veranderd qua gedrag...dsn erbij joolien haalt zomaar het bontje ond er het zadel vandasn terwijl de oude eigenaresse nog duidelijk heeft aangegeven dat ze er altijd mee reed...ik zou eerst maar is een zadelmaker erbij laten komen voor er met ks en weet ik veel wat er allemaal word geroepen

vivaldi2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 00:14

Prrrr schreef:
http://www.paardenadvocaat.nl/posts/ver ... breken-85/

Gedrag is natuurlijk het moeilijkst van alles, juist omdat dat geen vast gegeven is - een paard zal vaak reageren op de verandering van omgeving en behandeling, juist door de verkoop.

Dankje wel voor dit bericht indd verhuizing heeft heel veel impact

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 00:19

Alle pagina s doorgelezen!

begrijp ik het nu goed dat het paard 1 x bokkend door de bak is gegaan en na een rondje tegen het schot parkeren het al weer klaar was??? Er zijn heel veel paarden die reageren op het zadel/ruiter als je er een week niet op hebt gezeten!!! Onder gevaarlijk gedrag versta ik een paard dat hier niet meer mee stopt en er alles aan doet om je eraf te gooien!! Dit paard was gwn even blij en liet zich daarna volgens jou tekst weer prima bewerken! Ja dat de eigenarese daarvan schrikt kan maar dat doen paarden weleens het is geen fiets natuurlijk Ik zie het probleem niet zo ! x bokken is geen wild paard !!!!

Ik denk ook dat je je vergist hebt in het paard zo als ik het lees is de verkoopster heel eerlijk geweest! dat jullie eigenwijs zijn en het paard toch een week stil zetten Ja had je kunnen verwachten denk ik dan!

In de OP staat toch duidelijk verborgen gebrek dus ik snap heel goed dat de vorige eigenaren hier niet blij mee zijn! Vind het maar een vreemd verhaal Als een paard na ! x bokken al afgeschreven wordt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 00:24

Wat een toestand......hier gaat duidelijk iets mis......dit soort discusies doe je toch gewoon prive`....kan de oude eigenaar ook nog tips geven.....overigens als het paard top is zou ik het gewoon terugnemen,en aan een ander verkopen......je laat je naam toch niet door het slijk halen?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 01:38

Het lijkt me ook dat dit geen verborgen gebrek is.
En van wat ik lees zijn de vorige eigenaren heel eerlijk geweest.
Hier staat namelijk dat hij inderdaad geen weekje stil kan staan, en dan kijken jullie raar op als hij inderdaad ander gedrag vertoont als hij een week stil heeft gestaan?

Joolien schreef:
Beetje laat, maar ik wilde inhaken op het fenomeen tijdgebrek. Bos is verkocht met als reden tijdgebrek. Nou ja prima, ze zei dat hij niet zomaar een week stil kon staan. Verder niet op doorgevraagd, dacht dat ze helemaal geen tijd meer had betreft een kindje.
Maar ik heb haar op fb, heeft ze ineens een haflinger gekocht. Dat is dan wel even raar hoor.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 02:19

Volgens mij is het antwoord op de TS haar vraag duidelijk toch..
Het lijkt me niet dat het verder is toegestaan op bokt om persoonlijke vetes hier te gaan oplossen. Ik vind het ook best treurig om allemaal te lezen.
Beide partijen zijn niet blij en paard al helemaal niet gok ik :(:).