Bedrogen met een aangekocht paard..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:34

Het zal heel moeilijk worden om aan te tonen dat de merrie al wel last had van de zomereczeem, maar dat dit bewust verborgen is gehouden bij de verkoop. Want als het zichtbaar was, dan is het dus niet verborgen, en had de koper het zelf kunnen zien. Als het niet zichtbaar was, dan moet je aantonen dat het er dus al wel was, en dat het bewust verzwegen is.

Lastig om dat voor elkaar te krijgen. Ken je mensen uit de omgeving van het paard die zouden kunnen aangeven of het paard daar al een deken op had? Want dat zou een sterke aanwijzing zijn. Als het paard daar zonder deken liep, dan had het waarschijnlijk ook geen problemen.

Verder is er een centraal topic over zomereczeem, waar je vast veel informatie uit kunt halen:
[MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:41

Maar als de manen kort en beschadigd zijn zie je dat toch met verkoop?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:29

Angela schreef:
Het zal heel moeilijk worden om aan te tonen dat de merrie al wel last had van de zomereczeem, maar dat dit bewust verborgen is gehouden bij de verkoop. Want als het zichtbaar was, dan is het dus niet verborgen, en had de koper het zelf kunnen zien. Als het niet zichtbaar was, dan moet je aantonen dat het er dus al wel was, en dat het bewust verzwegen is.

Dat hoeft TS helemaal niet aan te tonen. Een paard met SME is daarmee erfelijk belast. Een paard dat niet erfelijk belast is krijgt het niet. Hoeveel knutjes er ook rondvliegen. Die erfelijke belasting heeft het paard al met de geboorte meegekregen (dus ruim voor de aanschafdatum :+ ).
Wat het lastig maakt om een paard terug te laten nemen op SME is SME weliswaar heel vervelend is maar dat het een paard niet ongeschikt maakt voor het doel waarvoor je hem hebt gekocht. Als je niets in een koopcontract hebt vastgelegd wordt het al moeilijker.
Heb je een PRE of bijvoorbeeld een Fries gekocht, waarbij het behang specifiek voor het ras belangrijk is, dan heb je al meer poten om op te staan.
Heb je het paard als fokmerrie gekocht en het is een PRE is het paard ook als fokmerrie waardeloos.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:19

Sme maakt een dier wel degelijk ongeschikt voor het doel, als het doel fokken is .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:26

is het paard gekeurd voordat ze hem kocht? Zo niet dan kun je het paard niet terugbrengen. Had ze het paard maar moeten laten keuren. een dierenarts had dit wel gezien.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:10

Babootje: maar ook erfelijke belasting is niet waterdicht. Stel dat je het met een gentest zou kunnen aantonen. (Kan dat al?) Dan had koper die test kunnen doen, om zeker te zijn dat het paard geen SME gen draagt en dus op dat punt geschikt is voor fok.

Want achteraf heb je er nog niks aan; niet alle paarden die erfelijk belast zijn, ontwikkelen SME. Niet bij alle paarden die SME ontwikkelen begint het op dezelfde leeftijd.

Dan kun je alsnog een paard kopen dat genetisch aanleg heeft, maar nog geen uitingsvorm van de allergie. Niemand weet dat het paard belast is. Tot SME zich dus openbaart.

Zo heeft onze merrie een vrij ernstige vorm van zomereczeem. Onze ruin, haar zoon, is erfelijk belast maar heeft (nog) geen eczeem. Hij is nu 10 jaar.

Het is gewoon een heel vervelende situatie, waar je achteraf maar weinig mee kunt denk ik.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 00:26

Mijn pony kwam juist uit een mega eczeem gebied, daar had hij geen jeuk.
Hij komt hier, waar echt amper eczemers zijn en hier ging hij ineens schuren.
Gelijk een pleeborstelstaart.
Graaskorf om en het was opgelost, hij kan dus niet tegen teveel suikers.
Zijn krachtvoer is normaal en een appel gaat ook prima, als hij zich maar niet klem kan vreten op het land. :)
Veel of weinig gras op het land doet er bij hem niet toe, zoveel gras staat er echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 05:00

Wat oneerlijk van de vorige eigenaresse dat ze dat verzwegen heeft :n helaas niets aan te doen, zij hoeft het paard niet terug te nemen vermoed ik... Bij de aankoop van een paard moet je er zelf op proberen letten of het om een eczemer gaat, maar goed dit kan je niet altijd even goed inschatten natuurlijk.

Ik had destijds wel een heel goed middel (na lang zoeken), moet je wel dagelijks gebruiken. Mijn haf had extreem veel last (niet enkel manen en staart, maar ook open schoftwonden, hoofd, flanken,...)

Afbeelding

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 06:08

Voorop gesteld dat zomer eczeem zeker van de ene op de andere dag kan ontstaan .
Zijn er genoeg dingen die je merrie kunnen helpen .
Voerverandering kan al zorgen dat de lever overbelast is geraakt en ze gevoeliger is voor de muggen ...!
Doe haar een goede deken aan . Geef haar iets lever reinigends ( detox )
En verder ...
Duik eens in t topic over zomer eczeem .
Terug brengen zal lastig worden tenzij je echt kan aantonen dat ze het ginder ook al had .
Hoe lang hebben jullie haar nu ?

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:23

Ik vraag me idd ook af of het paard door Ts is gekeurd, bij een klinische keuring ziet de dierenarts dit namelijk al! Bij mijn vorige paard werd er ook opgeschreven dat jij licht last heeft van eczeem

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:39

Safiera schreef:
Want achteraf heb je er nog niks aan; niet alle paarden die erfelijk belast zijn, ontwikkelen SME. Niet bij alle paarden die SME ontwikkelen begint het op dezelfde leeftijd.

Dat is niet helemaal juist. Alle paarden die erfelijk belast zijn ontwikkelen op een gegeven moment SME als ze op een locatie staan waar de knutjes voorkomen. Je hebt wel gelijk als je zegt dat het niet bij ieder paard op dezelfde leeftijd begint. Als een paard op een locatie staat waar geen of weinig knutjes zijn, zoals bijvoorbeeld aan de kust, dan hoeft het paard geen symptomen te krijgen. Wat niet wil zeggen dat het paard dan geen SME heeft.
Afhankelijk dus van de locatie waar het paard staat, zullen de eerste symptomen zich meestal voordoen na het 2e jaar. De eerst milde symptomen worden vaak gemist. De symptomen verergeren naarmate het paard ouder wordt.

Diagnose voor insectenovergevoeligheid wordt op dit moment nog gesteld op basis van de ziektegeschiedenis (dus of de jeuk seizoensgebonden is), de klinische symptomen (mate en de verdeling dus plaats waar de schuurplekken zitten), het uitsluiten van andere oorzaken en het effect van de therapie.
Er wordt onderzoek gedaan naar allergietesten, maar die zijn nog niet voldoende betrouwbaar.
In 2013 is het Animal Breeding and Genomics Centre van de Wageningen Universiteit (WUR) gestart met een onderzoek naar de genetische achtergrond van staart- en maneneczeem waarbij er gezocht naar de DNA factor die verantwoordelijk is voor SME. (iedereen met een shet of ijslander kon zich toen aanmelden om mee te doen aan het onderzoek). Als dat bekend is, zal er ongetwijfeld een test komen. Belangrijk onderzoek dus voor de fokkerij.
De conclusie dat SME erfelijk is, is nu gebaseerd op de waarneming dat het onder bepaalde vaak sobere paardenrassen veel voorkomt (Friezen 18%, shetlanders 25%, etc.)

Op dit ogenblik is er dus alleen nog een diagnose mogelijk obv klinische vaststelling van de symptomen en de ziektegeschiedenis.
SME is voor zolang ik me kan herinneren altijd een verkoopvernietigend gebrek geweest.

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 12:48

Ik heb te horen gekregen dat de vorige eigenaresse de Merrie binnen 2 weken op moet halen en het geld over moet schrijven. Het stond niet in de keuring dat de Merrie staart en maan eczeem had, en is dan ook bij haar gekeurd. Ze wilde niet dat een paard van het terrein af ging voor ze gekeurd was. Ook vroeg ze heel specifiek of we het paard wilden gebruiken voor recreatie of als Fokmerrie. In de eerste instantie als Fokmerrie hebben we gezegd, net als de anderen, maar ik hou ze wel in conditie door te rijden (o.a. ook op buitenrit) maar ze heeft wel een interessante stamboom.
Ik heb hier een paar foto's van de Merrie toen ze nét was aangekomen:

Afbeelding
Afbeelding

Helaas heb ik geen duidelijke van de staart of manen toen ze net aan kwam, maar je ziet wel dat ze kaal is op het hoofd.
We hadden haar gelijk in de bak gezet waar het me op viel, en het vuil was, aldus de vorige eigenaresse. Ik heb met water en spons het proberen schoon te boenen toen ze weg was maar het is gewoon de huid. We hebben het gewoon aangekeken en ze begon een paar dagen later erg te schuren.
Daar waar de paarden lopen op de achtergrond (op de eerste foto) is het af gezet en er word elke dag een beetje bij gegeven als het schraal word. Ook ia het weiland open en waait het veel, met kleine bos aan de zijkant. Ook bij de vorige eigenaresse liepen ze vlak vlakbij veel bomen volgens de eigenaar ( ik was zelf niet mee geweest om te kijken ) en ze stond daar toen op stal.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:52

Ik heb geen advies v.w.b. SME aankoop/keuring. Sterkte ermee. Wil alleen even op het hart drukken om alsjeblieft geen azijn op open wond te smeren. Doe dat eens bij jezelf, dan snap je waarom. Ook niet op geschuurde, geschaafde huid. AUW! Anti prik, inderdaad! Prima als je iets wil smeren en gebruiken. Weet wel waarom je iets gebruikt en smeert. :j Sterkte!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:55

Jammer, mooie merrie. Dat de staart en manen vettig waren kan heel goed want vettigheid , daar houden knutten niet van. Ik heb er ook eentje die schuurt, staat gewoon zonder deken en de manen en staart worden drie keer per week in de neutrale babyolie gezet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:57

Babootje schreef:
Dat is niet helemaal juist. Alle paarden die erfelijk belast zijn ontwikkelen op een gegeven moment SME als ze op een locatie staan waar de knutjes voorkomen. Je hebt wel gelijk als je zegt dat het niet bij ieder paard op dezelfde leeftijd begint. Als een paard op een locatie staat waar geen of weinig knutjes zijn, zoals bijvoorbeeld aan de kust, dan hoeft het paard geen symptomen te krijgen. Wat niet wil zeggen dat het paard dan geen SME heeft.
Afhankelijk dus van de locatie waar het paard staat, zullen de eerste symptomen zich meestal voordoen na het 2e jaar. De eerst milde symptomen worden vaak gemist. De symptomen verergeren naarmate het paard ouder wordt.
.

Dit inderdaad. Mijn oude pony had bij ons ooktotaal geen last (stond ook aardig op de vlakte, wel drenthe). Bij haar nieuwe eigenaar (beschut, boomgaard) was het feest... -O-

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:07

NaomixZanzi schreef:
Ik vraag me idd ook af of het paard door Ts is gekeurd, bij een klinische keuring ziet de dierenarts dit namelijk al! Bij mijn vorige paard werd er ook opgeschreven dat jij licht last heeft van eczeem

Onzin...bij sommige zal je het idd zien maar ik ben aan mijn 2e exemer bezig en door goed handelen is r absoluut aan beide niets te zien!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:33

Misschien eens de berichten van de oude eigenaar eens doorlezen om te zien of ze het ergens vermeldt of niet? Ze zit toch ook op bokt...

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:37

bigone schreef:
Jammer, mooie merrie. Dat de staart en manen vettig waren kan heel goed want vettigheid , daar houden knutten niet van. Ik heb er ook eentje die schuurt, staat gewoon zonder deken en de manen en staart worden drie keer per week in de neutrale babyolie gezet.

Helpt dat goed?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:39

cissy schreef:
Misschien eens de berichten van de oude eigenaar eens doorlezen om te zien of ze het ergens vermeldt of niet? Ze zit toch ook op bokt...

Ze weet niet of hij/zij op bokt zit, zie onderste zin in haar OP. :)

TS: Ik hoop dat de eigenaar een schikking vind met de vorige eigenaar!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:58

Siesjuh schreef:
bigone schreef:

Helpt dat goed?

Ze hebben minder last, hoe "droger" de manen zijn, des te beter kruipen die knutten er door heen. Als de manen en staart (bovenaan tot waar de staartwortel stopt) goed vettig zijn dan blijven ze plakken en bereiken ze de huid niet. Ik merk dat het helpt maar je moet het wel goed bijhouden en als je een wedstrijdpaard hebt dan is het veel meer werk want dan moet je elke week wassen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:18

Hm zo op die foto zie je er eigenlijk niets van. Dan vraag ik me dus ook af hoe erg het nu is.

Volgens mij hoort de verkopende partij aan te tonen dat ze het niet had bij haar. Heb je dat keuringsrapport al nagekeken? En een telefoontje gedaan naar de keurende dierenarts?
Als een verkoper tegen mij zegt 'er gaat hier geen paard van het erf voor ze gekeurd zijn' dan wordt ik al lichtelijk wantrouwend, eerlijk gezegd.

Watvoor bedrag praten we eigenlijk over? Want gezien het een PRE is met intressant papier, zal ze niet goedkoop zijn geweest? Dan zeker is dit een goede reden paard terug te brengen en geld terug te eisen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:36

Ik zie het wel, de kenmerkende kale plekken onder de ogen, ook dat is vaak een teken van eczeem,

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 17:58

Met de vettige manen doelde ik er vooral op dat ze er waarschijnlijk wat in heeft gesmeerd om het te verlichten. Ik heb de manen geborsteld etc. en toen is dat spul uit gaan werken denk ik dan. Ook was het nog niet zo warm toen we haar net hadden en liep ze nog gewoon in de bak en ze begon toen al te schuren. Ze kreeg toen 3x per dag hooi.

@ anneliesdj: Ze is voor 10.000euro uit Spanje gehaald en is voor 3500euro over gekocht omdat de vorige eigenaresse in een scheiding ligt. Toch heeft ze nog 6 andere paarden op de boerderij, waarvan ze nog 2 verkoopt meende ik.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:01

Caesar schreef:
Het lijkt mij sterk dat een paard met ZE door een klinische keuring komt. Deze is vrij streng en ongeacht het doel van het paard moet het hieraan voldoen. Er wordt altijd gekeken naar huidproblemen en als het zo is, zeker een aantekening van gemaakt. Of het dan een negatief verkoopadvies geeft, is weer een andere discussie.

Maar voor de fokkerij is ze ongeschikt als het ZE is...

Wat ik me dan afvraag; als deze merrie in dezelfde omgeving was gebleven, waar ze waarschijnlijk geen last had van exceem, en ze werd dan gebruikt als fokmerrie, zou ze ook ongeschikt zijn? Je weet schijnbaar toch van heel veel paarden eigenlijk helemaal niet of ze exceem hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:10

zonde om zo een mooi paard weer terug te brengen daarvoor,gewoon een deken er om en je verdiepen in goed voer.Zonder toevoegingen en zetmeel.Mijn fries heeft het ook,loopt zonder deken.Krijgt wel speciaal voer.