Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Angela schreef:Het zal heel moeilijk worden om aan te tonen dat de merrie al wel last had van de zomereczeem, maar dat dit bewust verborgen is gehouden bij de verkoop. Want als het zichtbaar was, dan is het dus niet verborgen, en had de koper het zelf kunnen zien. Als het niet zichtbaar was, dan moet je aantonen dat het er dus al wel was, en dat het bewust verzwegen is.
). 
helaas niets aan te doen, zij hoeft het paard niet terug te nemen vermoed ik... Bij de aankoop van een paard moet je er zelf op proberen letten of het om een eczemer gaat, maar goed dit kan je niet altijd even goed inschatten natuurlijk. 
Safiera schreef:Want achteraf heb je er nog niks aan; niet alle paarden die erfelijk belast zijn, ontwikkelen SME. Niet bij alle paarden die SME ontwikkelen begint het op dezelfde leeftijd.

Sterkte! Babootje schreef:Dat is niet helemaal juist. Alle paarden die erfelijk belast zijn ontwikkelen op een gegeven moment SME als ze op een locatie staan waar de knutjes voorkomen. Je hebt wel gelijk als je zegt dat het niet bij ieder paard op dezelfde leeftijd begint. Als een paard op een locatie staat waar geen of weinig knutjes zijn, zoals bijvoorbeeld aan de kust, dan hoeft het paard geen symptomen te krijgen. Wat niet wil zeggen dat het paard dan geen SME heeft.
Afhankelijk dus van de locatie waar het paard staat, zullen de eerste symptomen zich meestal voordoen na het 2e jaar. De eerst milde symptomen worden vaak gemist. De symptomen verergeren naarmate het paard ouder wordt.
.
NaomixZanzi schreef:Ik vraag me idd ook af of het paard door Ts is gekeurd, bij een klinische keuring ziet de dierenarts dit namelijk al! Bij mijn vorige paard werd er ook opgeschreven dat jij licht last heeft van eczeem
Siesjuh schreef:bigone schreef:Jammer, mooie merrie. Dat de staart en manen vettig waren kan heel goed want vettigheid , daar houden knutten niet van. Ik heb er ook eentje die schuurt, staat gewoon zonder deken en de manen en staart worden drie keer per week in de neutrale babyolie gezet.
Helpt dat goed?
Caesar schreef:Het lijkt mij sterk dat een paard met ZE door een klinische keuring komt. Deze is vrij streng en ongeacht het doel van het paard moet het hieraan voldoen. Er wordt altijd gekeken naar huidproblemen en als het zo is, zeker een aantekening van gemaakt. Of het dan een negatief verkoopadvies geeft, is weer een andere discussie.
Maar voor de fokkerij is ze ongeschikt als het ZE is...