Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:23

Gewoon met gezondverstand gaan rijden met je knollie, langzaam optrekken en remmen.
Bochten wat rustiger etc. En dan komt het wel goed. En heb je een kilometer bumperklevers achter je aan omdat je te voorzichtig bent? So what :D ;)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:25

manzano schreef:
Voor je rijbewijs is TTM + TTM geldend.

Uiteraard moet je ook wel letten op het trekkend vermogen van je auto. Mijn auto mag 1200kg trekken. Daar moet ik dus geen 2 paardstrailer met 2 paarden erop achter hangen. Maar dat staat los van de rijbewijs-regels.

:j
TTM auto + TTM trailer = < 3500 kg? B rijbewijs voldoende :)
En inderdaad! Je auto moet het mogen trekken.
(niet dat je achter een oude VW polo een trailer zet oid :+ )

@ikke: dat keurt het nog niet goed dat je te hard rijdt met een trailer. Blijft levensgevaarlijk. 1 stuurfout en je ligt met je combinatie.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:26

Chasey schreef:
En heb je een kilometer bumperklevers achter je aan omdat je te voorzichtig bent? So what :D ;)

Zo is dat. Die bumperklever net voor je, die is véél irritanter :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:27

Rex_Rolfo schreef:
Chasey schreef:
En heb je een kilometer bumperklevers achter je aan omdat je te voorzichtig bent? So what :D ;)

_O- _O-

Maar als de omstandigheid zich voordoet, is het wel aardig om even aan de kant te gaan en het verkeer te laten passeren. Scheelt een hoop levensgevaarlijke toestanden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:34

Mijn eerste keer was doodeng, veulen moest naar de opfok en mama was er 1 met een duizend stappen plan de trailer op. Die dus maar thuis gelaten veulen inladen en heel snel gaan rijden. Was gelukkig maar 20 minuten. Dat was klotsende oksels en veel angstzweet en pa de radio maar wat harder zetten zodat het gehinnik ons niet doof maakt. (had toen een camera dus kon meekijken)

Nu heb ik vele ritjes erop zitten zo heb ik gisteren door een iets te lang/gezellig babbeltje wel ruim 4 uur over hengelo/Rockanje gereden met de spit bij utrecht/goude/rotterdam. Leuk was anders maar het is gelukt en paard lief niets gemerkt.

Als training inderdaad veel op de weide geoefend met pionen :D en lege trailer zelf met mijn pa ernaast op de maasvlakte noodstop geoefend wat doet een aanhanger als je opeens moet stoppen ect.

Wel koppel ik nog wel eens af op een parkeerplaats ivm ik een kluns ben met achteruit steken. Dan paard aan paal/boom even loskoppelen en zelf weer de goede kant op zetten :+

Lucky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:37

Het is goed dat je bent gaan oefenen! Ik zou het denk ik fijn vinden als een van mijn ouders bij mij in de auto zou komen zitten als steun ofzo! haha, en ik denk dat ik vantevoren ook nog een stukje zou gaan rijden met paardjelief, om eventjes te wennen. Eerste keer is altijd eng..

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 15:12

StaL genoot is grappig.... die zegt gewoon: waarom mag ik niet mee op een 2p met jouw auto... Zij heeft zich ook aangemeld. Ja joh... :') :')

zullen we het niet doen?... haha

Vrachtwagen huren zou kunnen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:17

vrachtwagen op B zou dus net NIET kunnen met twee paarden erop... laadvermogen is vaak te laag voor twee paarden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:26

cissy schreef:
beatje schreef:
En een geladen trailer rijd lekkerder als een volle vind ik persoonlijk.

:D En wat is het verschil dan?

Leprycorn schreef:
Dat een aanhangwagen heel snel stuitert als hij leeg is, en met wind is hij veel gevoeliger.
Een hoog en licht voertuig hetzelfde. Je kan er beter altijd een paar honderd kilo inzetten, dat stuurt gewoon prettiger :j
Trailer of aanhangwagen, dat komt allemaal op hetzelfde neer natuurlijk ;)

Esaqar schreef:
Aan de persoon hierboven...
Een geladen trailer in zwaarder en stiller. Een ongeladen trailer schud en trilt veel meer, dat is tot nu toe mijn beleving van het verschil.

Kijk eens in mijn onderschrift, denken jullie nou echt dat ik dat niet weet? :+ Ik ben paardentaxi dus rij zeer regelmatig met een trailer leeg of vol. Lees eens goed wat ze schrijft....
een beladen of een volle trailer daar gaat het om, wat is daarin het verschil? Is allebei niet leeg geloof ik :+

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:23

Er zijn er wel degelijk die alleen op B mogen, ze zijn alleen niet zo simpel te vinden.

Eerste keer trailer rijden is inderdaad spannend. Ik heb er inmiddels heel wat kilometers op zitten maar heb soms nog steeds stress.

Mijn achteruitrij skills behoeven enig bijschaven en dat is een understatement. Hoop altijd dat ik vooruit weer weg kan maar met de meerdaagse wedstrijden heb ik mijn auto ook nodig om boodschappen te doen dus moet de combinatie wel in de achteruit. Tot nu toe altijd hulpvaardige mensen om me heen gehad.

Ik moet vaak behoorlijke afstanden rijden en heb meer last van mede weggebruikers of stoute paarden. Had er één die omviel in de trailer. Dat was schrikken. Heb er best lang over gedaan om weer met vertrouwen met dat paard te rijden maar het was gelukkig éénmalig.

Morgen en overmorgen moet ik er weer met twee op pad. Scheelt dat ik weet waar we naartoe gaan, dat geeft mij rust. Als de locatie onbekend is vind ik dat veel spannender. Helaas is dat dus heel vaak zo.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:00

cissy schreef:
Kijk eens in mijn onderschrift, denken jullie nou echt dat ik dat niet weet? :+ Ik ben paardentaxi dus rij zeer regelmatig met een trailer leeg of vol. Lees eens goed wat ze schrijft....
een beladen of een volle trailer daar gaat het om, wat is daarin het verschil? Is allebei niet leeg geloof ik :+

Ik heb dat gewoon helemaal verkeerd gelezen :+ had die vergelijking ff niet verwacht haha ;)

Achteruit rijden leer je ook met de tijd. Mijn moeder keek in het begin van mijn wedstrijd tijd ook altijd wat mensen aan die heel lief wilde helpen. Op een gegeven moment kon ze het zelf.
Rijd zelf ook voor mijn werk regelmatig door t land met aanhanger, dan leer je vanzelf rijden, al is het maar om de bouwvakkers hun mond te snoeren over een meid die komt opdagen met hun lading :+ :=
die ga ik echt niet om hulp vragen, haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:21

:D
Het is ook mijn eer te na om iemand te vragen om te helpen. Blijf net zo lang bezig tot het lukt anders leer je het nooit.

Draaide ooit eens in 1 keer de trailer achteruit de krappe garage in bij de bandenboer. Stond drie man koffie te drinken en te kijken hoe dat ging. Toen ik uitstapte lieten ze bijna hun koffie vallen: verrek in 1 keer naar binnen en het is nog een vrouw ook!!! Onbetaalbaar die blikken :D :+

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:13

cissy schreef:
Onbetaalbaar die blikken :D :+

*\o/* *\o/* Go Girl Go *\o/* *\o/*

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:37

Ik blijf het spannend vinden....
Ik rij ook te kort met trailer.
Heb een mooie combinatie een paard wat supermakkelijk is, maar nog steeds mijn hobby niet.
Mijn jaarling laadt ik nu al af en toe als de 2 prds van pensionhouder aangekoppeld staat.
Hij moet het toch leren.
Eerste ritten heeft ie met zijn moeder gemaakt naar de dierenarts.
5e rit naar de opfok met te veel ruimte.
6e rit naar pension waar mijn andere paard ook staat.
Mijn andere paard meegenomen voor de rust....ook een vriendin laten laden...ik kon het niet.....ondanks dat mijn gouden oude erbij stond durfde ik het met jaarling niet aan.

Ik kan heel veel meerijden, maar hou toch mijn eigen trailer voor als ik eens plotseling naar een kliniek moet of zoiets, maar zal nooit mijn hobby worden. :')

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:00

Zet eens een emmer met water in de trailer als je gaat oefenen. Als de emmer nog voor minimaal 2/3 vol is... Ben je er klaar voor +:)+
Met die emmer water in de trailer ga je automatisch rekening houden met sturen, remmen en bochtenwerk :j
Zet de emmer wel vast want anders gaat hij glijden.

Succes :)F

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 08:02

@Ianrowan2009 ; dat is wel een leuke!!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:08

Haha de eerste keer dat ik alleen op pad ging met mn paard ging ik echt dood :D Gelukkig gaat dat gevoel snel voorbij als je vaker gaat rijden.

Veel succes!

Dat oefenen met de noodstop is wel slim, dat komt in je opleiding/examen niet voorbij.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:10

cissy schreef:
Het is ook mijn eer te na om iemand te vragen om te helpen. Blijf net zo lang bezig tot het lukt anders leer je het nooit.

Draaide ooit eens in 1 keer de trailer achteruit de krappe garage in bij de bandenboer. Stond drie man koffie te drinken en te kijken hoe dat ging. Toen ik uitstapte lieten ze bijna hun koffie vallen: verrek in 1 keer naar binnen en het is nog een vrouw ook!!! Onbetaalbaar die blikken :D :+

:= Die kunnen heel je week weer goed maken. Echt geweldig hè om te zien. Goed gedaan! +:)+

@Ianrowan2009: Die kende ik nog niet, die is wel grappig!

Weet wel dat sommige instructeurs het doen bij mensen die voor hun C aan het lessen zijn. Pakken ze een bekertje en zetten ze hem op het dashboard.
Eerste x dat een instructeur dat deed, was hij niet zo slim en had het bekertje vol koffie zitten dat in de eerste de beste bocht door de cabine vloog :+ :=

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:10

Rex_Rolfo schreef:
Chasey schreef:

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:13

Cissy: dat is leuk,als het lukt, ja....maar als je onzeker bent en tig keer moet steken om fatsoenlijk weg te komen ( als het al gaat), dan is soms wat hulp vragen niet zo dom. Beter zo als een botsing oid.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:14

Leprycorn schreef:
cissy schreef:

:= Die kunnen heel je week weer goed maken. Echt geweldig hè om te zien. Goed gedaan! +:)+

Weet wel dat sommige instructeurs het doen bij mensen die voor hun C aan het lessen zijn. Pakken ze een bekertje en zetten ze hem op het dashboard.
Eerste x dat een instructeur dat deed, was hij niet zo slim en had het bekertje vol koffie zitten dat in de eerste de beste bocht door de cabine vloog :+ :=

Koffie? _O- dan vind ik mijn emmertje water in de trailer een beter idee, als het water ernaast komt gebeurd dat in de trailer en niet op je schoot :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:35

cissy schreef:

Oh, dat deed ik tijdens mijn BE examen. 3 man :oo *mond valt open*, examinator had even tijd nodig om de volgende actie te vertellen _O-
En nog steeds draai ik 'm zo in de kleinste plaatsen. Elke keer weer hilarisch als er een paar mannen staan te kijken :D

TS: ik was ook zo'n schijtluis. Ik liet elke keer andere mensen rijden met mijn paard. Ook omdat ik zelf nooit had gereden met paard en mijn paard net van een trailerprobleem af was. Ik wilde dat niet verzieken. Maar ooit moest het eens gebeuren.... Mijn 1e keer was meteen naar de Veluwe, 1,5 uur enkele reis. Ik scheet het eerste half uur alle kleuren van de regenboog. Naar de snelweg toe als een oud wijf gereden. En op de snelweg begon ik te ontspannen. Dat ging zoveel beter, geen bochtjes, drempels, rotondes, enz. Ik had nog wel een vriendin mee op de heenweg waar ik tegenaan kon ratelen (iets met spanning :+ ), maar de terugweg heb ik alleen gedaan. Wel hulptroepen standby met telefoon, maar het was totaal niet nodig.
Een week erna ben ik op wedstrijd gegaan, weer een uur rijden. Wel met groom deze keer en zij vond dat het leek of ik het al jaaaaaren deed.

Mijn advies: al zeven kleuren schijtend een lange rit gaan maken. Dan maak je alles een keer mee. Vooral snelweg vond ik erg fijn om te rijden en gaf me veel vertrouwen.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:41

Getup schreef:
Cissy: dat is leuk,als het lukt, ja....maar als je onzeker bent en tig keer moet steken om fatsoenlijk weg te komen ( als het al gaat), dan is soms wat hulp vragen niet zo dom. Beter zo als een botsing oid.

Is ook zo. Ondertussen hebben de mensen die het nu met gemak doen "makkelijk" praten.
Enige advies dat ik wil geven is laat je niet kennen en hou de rust. En oefenen, oefenen, oefenen.
Als het achteruit rijden/in parkeren met trailer/aanhangwagen niet goed gaat, gewoon de lege trailer pakken en oefenen. Pas als je wat zekerder van jezelf bent, zou ik pas beladen de "moeilijke" plekken opzoeken.
Je wilt niet jezelf vast zetten met je paard er nog in. Afkoppelen lukt dan niet meer, maar met een lege trailer wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:20

Leprycorn schreef:
cissy schreef:

Weet je meteen dat je nog veel te leren hebt }:)

Ianrowan2009 schreef:
Zet eens een emmer met water in de trailer als je gaat oefenen. Als de emmer nog voor minimaal 2/3 vol is... Ben je er klaar voor +:)+
Met die emmer water in de trailer ga je automatisch rekening houden met sturen, remmen en bochtenwerk :j
Zet de emmer wel vast want anders gaat hij glijden.

Succes :)F

Een emmer water is voor watjes. What separates men from boys is een goed gevulde mok echte warme chocomel, in z'n eigen beker, met een dikke mop slagroom erop.

Ik daag je bij deze uit.......... }:)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:25

@ikke: dat zeker! Hij had iets te veel vertrouwen in z'n leerling :+