Zadel verkocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:11

Heike schreef:
Als er iemand een topic zou maken dat ze een tweedehands zadel hadden gekocht en De boom bleek gebroken. En dat ze dit binnen een week de verkoper liet weten en dat die niets deed dan zou bijna iedereen dat belachelijk vinden. Maar omdat de verkoper nu een topic opent hoeft er ineens niets aan gedaan te worden en is het het risico van online iets kopen.

Rare wereld....

Punt is omdat de koper aangegeven heeft tevreden tezijn heeft die aan de onderzoeksplicht voldaan en staat TS volledig in haar recht in België

ChantalMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:12

Verzenden is op eigen risico van de koper, had ze het zadel maar moeten ophalen....

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:55

evelien11 schreef:
Je verkoopt toch een 2e hands zadel. Daar kan toch niet van verwacht worden dat hij gloednieuw en perfect is. Dat is het risico van online kopen.

Het gaat hier niet om een kras of een vlekje in het leer, dit zadel is gewoon kapot. Dat wil je als verkoper toch op een eerlijke manier oplossen?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 21:34

Jimbo schreef:
Voor 265 + 60 euro een net zadel is nog steeds een heel redelijke prijs. Vaak moet een zadel nog opgevuld worden of nieuwe singelstoten.
Heb je nog mails gekregen ts?

Ik had gisteren avond niet meer op de mail gereageerd (niet zo zeer uit onwil, zitten midden in de examens en heb het erg druk)
Ze heeft me op Facebook gecontacteerd en gezegd dat de zadelmaker vandaag gebeld heeft dat de hele boom gebroken is en niet enkel de tak. Sorry maar geloof er niks van. Eén ik heb het zadel uitvoerig alle kanten opgebogen en daar was toch echt geen beweging in te krijgen. En twee het heeft op mijn eigen pony gelegen en als daar iets niet goed op lag, kreeg je een rodeosessie. Dus ik ben er van verzekerd dat de volledige boom zeker niet gebroken was op het moment dat ik het in de doos stak en verzond.

Ze heeft nu gestuurd dat ze het zadel gaat terugsturen en haar geld terug wil, iets waar ik het absoluut niet mee eens ben.

ralphtdw

Re: Zadel verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:41

mag ik vragen wat voor merk zadel het was?
en bij verzenden is altijd risico voor de koper toch,
ik verzend liever ook geen zadels maar als iemand dat graag wil prima maar als er dan wat aan mankeerd door het verzenden dan ligt het bij hun. en voor 60 euro een hele nieuwe boom lijkt me sterk.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 21:45

Pessoa

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:46

Als je in je recht staat, dan zou ik het erbij laten.
Waarom? Omdat ik er niet van overtuigd ben dat de koper eerlijk is.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:58

Als ze door blijft gaan, dan zou ik toch aandringen op het rapport en nummer van de zadelmaker. Rapport bekijken en even na bellen, kijken wat die zegt. Een goede zadelmaker kan veel zien aan het zadel.
Ik zou zelf wel voet bij stuk houden, ik heb zelf ooit een boom laten nakijken. Het vervangen hiervan door de zadelmaker kwam uit rond de 150 euro. En dat was slechts een kleine breuk die vrij eenvoudig gemaakt kon worden.
Het bedrag van 60 euro voor een compleet nieuwe boom komt een beetje ongeloofwaardig over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:11

Hebben ze in België ook niet iets van een juridisch loket? Hier in Nederland kun je die gewoon bellen voor gratis juridisch advies.

Ook in NL is het zo dat de koper een onderzoeksplicht heeft, bij een mailtje als 'tevreden' is de koop gesloten en kan ze op d'r kop gaan staan wat ze wilt maar is het klaar en ben je haar niks meer verplicht.

Ik zou het even navragen bij een juridisch adviseur en op basis daarvan handelen. :j

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:13

Rohol schreef:
Als ze door blijft gaan, dan zou ik toch aandringen op het rapport en nummer van de zadelmaker. Rapport bekijken en even na bellen, kijken wat die zegt. Een goede zadelmaker kan veel zien aan het zadel.
Ik zou zelf wel voet bij stuk houden, ik heb zelf ooit een boom laten nakijken. Het vervangen hiervan door de zadelmaker kwam uit rond de 150 euro. En dat was slechts een kleine breuk die vrij eenvoudig gemaakt kon worden.
Het bedrag van 60 euro voor een compleet nieuwe boom komt een beetje ongeloofwaardig over!

Ik zou dit inderdaad ook doen! Heel apart dat nu ineens de hele boom is gebroken. Blijf gewoon aandringen om het rapport! Want ze zei dat ze die heeft!
Gewoon voet bij stuk houden als ze geen bewijs stuurt dat hij gebroken is..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:40

HAR > TAO

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:32

Ik weet dat er kunststof en houten bomen worden gebruikt. Kun je misschien achterhalen welke van de twee in het zadel zit? Ik kan me namelijk voorstellen dat het aan het materiaal ligt of je kunt zien of iets een oude breuk is of niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:27

Nu begin ik wel twijfels bij het verhaal van de koper te krijgen, nu boom helemaal stuk? Begint meer te lijken op, ik vind het zadel toch niet wat en probeer het maar zo. Ts, stuur een nette mail terug waarin je nogmaals zegt dat het absoluut onmogelijk is dat de boom stuk is aan gezien je dat gecontroleerd hebt. Zij was tevreden bij aankoop, klaar discussie gesloten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:51

Heike schreef:
Als er iemand een topic zou maken dat ze een tweedehands zadel hadden gekocht en De boom bleek gebroken. En dat ze dit binnen een week de verkoper liet weten en dat die niets deed dan zou bijna iedereen dat belachelijk vinden. Maar omdat de verkoper nu een topic opent hoeft er ineens niets aan gedaan te worden en is het het risico van online iets kopen.

Rare wereld....

nee hoor, zo'n topic is er geweest en ze kreeg (voornamelijk) reacties dat ze ''geen poot had om op te staan'' etc.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:21

Ik heb ( in Nederland)zo iets gehad, maar dan als koper. Ik had het zadel zelf opgehaald en als leek vond ik het er oké uitzien. Eenmaal bij zadelmaker om op te vullen bleek de boom gigantisch scheef, en was het advies hier echt niet mee te gaan rijden. Verkoper vond verkocht is verkocht. Heb toen mijn rechtsbijstand gebeld en ik bleek toch rechten te hebben ook al was dit particuliere verkoop. Voor het bedrag van 250€ mag je verwachten dat het zadel voor gebruik geschikt is, en niet om aan de muur te hangen. Verkoper reageerde niet meer op telefoon of mail. Ik heb toen een mail gestuurd en uitgelegd wat mijn recht was en dat ik zonder tegenbericht het zadel op een bepaaw datum/tijd kwam terugbrengen. Niks gehoord dus moed verzameld en erheen gegaan. Zwijgend pakte ze het zadel aan en kreeg ik het geld terug. ..Ts, de koper heeft waarschijnlijk nog helemaal niet gereden met het zadel, want eerst ging het naar de zadelmaker. Tijdens vervoer in een goed verpakte doos lijkt me niet dat een boom zomaar breekt. Ik vind het dus niet echt netjes dat je de koper niet tegemoet wil komen eigenlijk. Jij hebt het ook niet geweten, maar moet de koper daar de dupe van zijn?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:00

verkoper heeft wel aangegeven bij aankomst van het zadel tevreden te zijn, dus op dat moment deed ze haar onderzoeksplicht. En werd het zadel door haar goed bevonden.
Nu heeft ze het zadel naar de zadelmaker gebracht en komt er in eens naar voren dat eerst het tak kapot was en nu later nog eens de boom.
Ts is niet op de hoogte van de kapotte boom geweest tijdens verkoop en ook verkoper heeft direkt aangegeven dat het zadel goed was toen het binnen kwam.

Helaas kun je dus op geen enkele wijze aantonen, waar het gebroken is, bij verkoper, koper of tijdens transport en kun je ook niet aantonen of het wel het zadel is van ts die gecontroleerd is door de zadelmaker. Misschien is het wel een ander zadel of was er helemaal geen zadel gecontroleerd en is het een smoes van verkoper, dat het zadel niet lekker zit of goed ligt. Wie zal het zeggen, het blijft een welles / nietes verhaal.

Het blijft een lastige kwestie, ik denk dat TS anders gewoon contact op moet nemen met rechtsbijstand en daar advies moet winnen, wat haar rechten en plichten zijn.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:04

Ik had het zadel zelf opgehaald en dus ook aan onderzoekplicht voldaan. Maar kan je dat echt als ' leek' ? Ik niet, zadelmaker wel. En ik stond dus toch in mijn recht, zie bovenstaande post.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:11

maar jij zit in nederland en wij in België ;) ik heb van de federale overheiddienst een artikel eerder vernoemd hier. verkoper staat gewoon in haar recht

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:12

Heb je de mail nog waar in staat: verzenden is verkocht"? Dan is het toch geheel duidelijk dat het op haar eigen verantwoordelijkheid is

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:18

Als het zadel al bij jou kapot was moetnje het inderdaad terug nemen maar omdat je dat niet weet zal ik het niet zomaar terug nemen.
Bel anders die zadelmaker zelf op en vraag goed door hoe en wat.
Doe desnoods elk de helft vanbhet bedrag.
Hoe duur is het zadel nieuw? En hoe oud is het zadel

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:22

ladyybb schreef:
Als het zadel al bij jou kapot was moetnje het inderdaad terug nemen maar omdat je dat niet weet zal ik het niet zomaar terug nemen.
Bel anders die zadelmaker zelf op en vraag goed door hoe en wat.
Doe desnoods elk de helft vanbhet bedrag.
Hoe duur is het zadel nieuw? En hoe oud is het zadel

waarom zou ts de helft doen als ze gewoon in haar recht staat?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 12:40

Het zadel kost nieuw ruim 1500 euro en is denk ik een jaar of 6 oud. Heb het in maart dit jaar overgekocht van kennissen en die had hem nog helemaal nagekeken voor ik hem kocht en toen was er niks mis mee. Er is bij mij niks geks met het zadel gebeurd en zoals ik al zei: toen ik hem probeerde te buigen was er geen beweging in te krijgen. Dat de zijtak niet goed was zou nog kunnen maar de hele boom kapot was gewoon niet op het moment dat ik het zadel verzonden heb.

Rechtsbijstand adviseur hebben ze hier denk ik niet. Heb al op google gespeurd maar kan zo snel niks vinden over onderzoeksplicht etc.

Zoe_97: waar heb je dat artikel gevonden

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:48

Ik zou de zadelmaker bellen om te horen hoe of wat en aan de hand daarvan beslissen wat te doen.
Voor hetzelfde geld blijkt het zadel niet te passen en willen ze er gewoon met een smoes vanaf.
Terugnemen of meebetalen lijkt mij redelijk als blijkt dat de boom inderdaad kapot is.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 12:51

Maar waarom zou ik hem terugnemen of meebetalen?
Het zadel is volgens haar zeggen helemaal kapot. Dat was hij hier absoluut niet, toen hij hier vertrok was hij in orde. Waarom zou ik dan een zadel wat kapot is door iemand anders zijn toedoen terugnemen?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:53

Dan zou het zadel dus kapot gegaan zijn tijdens transport, dat was niet verzekerd en dus hoef je het zadel niet terug te nemen. Ze zijn weleens ruw met grote paketten hoor.