"Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:06

florentine1 schreef:
LadyMadonna schreef:
Vroeger waren de kosten bij goedkeuring voor de koper en bij afkeuring voor de verkoper. Was zo'n ongeschreven regel...

zo is het toch nog steeds, ik weet niet anders of wij hebben altijd zo gekocht lijktme ook eerlijk

als je als verkoper beaamt dat je paard geen grote gebreken heeft maar tijdens keuring blijkt het tegendeel dan ben jij als verkoper in gebreke en dient te betalen.

Ik vind het een beetje kort door de bocht omdat ik het idee heb dat je met "blijft in gebreke" dus stelt dat dat een fout is van de verkoper of meestal zelfs een opzettelijke leugen, terwijl je als verkopen natuurlijk best een paard kan hebben wat je (nog) niet zoveel of intensief gebruikt hebt zonder enige probleem terwijl zo'n paard misschien op de foto wel bemerkingen heeft. Als ik een paard zou verkopen zou ik de kosten bij afkeuren niet zo snel betalen, is namelijk ook helemaal aan de koper wie hij inhuurt, als hij hier perce de super deluxe kliniek wil hebben ipv de DA ben ik bij afkeuring 3x zoveel kwijt als nodig, dat zou ik echt niet willen betalen :n .
Imo is het toch logisch dat als jij iets gekeurt wilt hebben jij betaald, dat is toch ook met auto's ed zo (iig wel wanneer je die van een particulier zou kopen)?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:07

Renske_W schreef:
LadyMadonna schreef:
Vroeger waren de kosten bij goedkeuring voor de koper en bij afkeuring voor de verkoper. Was zo'n ongeschreven regel...

Zo ben ik er inderdaad ook bekend mee.

tenzij anders afgesproken. Ik wilde ook niet met keuren zitten toen ik m'n ruin verkocht en heb dus ook gezegd, keuren mag, maar je regelt het zelf en ik wil er niets mee te maken hebben. Het paard is zoals het is en is in mijn ogen gezond. Dier is uiteindelijk ongekeurd verkocht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 01:01

liedje89 schreef:
Ik vind het een beetje kort door de bocht omdat ik het idee heb dat je met "blijft in gebreke" dus stelt dat dat een fout is van de verkoper of meestal zelfs een opzettelijke leugen, terwijl je als verkopen natuurlijk best een paard kan hebben wat je (nog) niet zoveel of intensief gebruikt hebt zonder enige probleem terwijl zo'n paard misschien op de foto wel bemerkingen heeft. Als ik een paard zou verkopen zou ik de kosten bij afkeuren niet zo snel betalen, is namelijk ook helemaal aan de koper wie hij inhuurt, als hij hier perce de super deluxe kliniek wil hebben ipv de DA ben ik bij afkeuring 3x zoveel kwijt als nodig, dat zou ik echt niet willen betalen :n .
Imo is het toch logisch dat als jij iets gekeurt wilt hebben jij betaald, dat is toch ook met auto's ed zo (iig wel wanneer je die van een particulier zou kopen)?

En jij beweert een gezond paard te verkopen. Dus waarom dan niet garant staan er voor? :)

Ik ken de verkoper niet en helaas te veel oneerlijke, die dondersgoed weten dat hun paard niet goed is.
En dan zou ik moeten betalen bij een afgekeurde. Dus 100 euro verder en nog geen paard.
Met pech tref je dat meerdere keren.
Bij een duurder paard heb je dat ook nog rontgenologisch dan ben je zo een kwart paard verder aan kosten maar nog steeds niets op stal staan.

Overigens heb ik bij verkoop bij mijn paarden zelf al recent laten keuren. (klinisch + rontgen)
Alles mag ingezien worden. En ja bij herkeuring betaal ik als een paard niet goed is.
Maar dat gebeurd niet, want je weet al dat hij recent goed was.
Je kunt dan ook een nette prijs vragen die bij de gezonheid van je paard hoort.
En dat verkoopt ook gemakkelijker heb ik het idee.

En voor mij is het simpel, mensen die dus niet echt achter de gezondheid van hun paard staan, prima, maar je zoekt maar een andere koper.

En een auto en een dier vergelijken is iets wat ik niet begrijp.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 03:42

Als je als verkopende partij vooraf keurt weet je dat je een gezond paard verkoopt. En weet je ook of hij op de foto's "extreem" gezond is. Want bij 4x0 en verder geen enkele opmerking is hetzelfde paard wel wat meer waard.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:31

bruintje123 schreef:
En jij beweert een gezond paard te verkopen. Dus waarom dan niet garant staan er voor? :)

Maar dat beweert natuurlijk niet iedere verkoper. Wij hebben afgelopen jaar in een beetje een gemiddelde prijsklasse een paard gezocht (paard hoefde niet zo bijzonder maar wel goed afgericht en gezond, voor recreatie) en niemand heeft ons gegarandeerd dat ie een 100% gezond paard verkocht. De meeste zeiden slechts dat ze met het paard nooit een probleem hadden gehad, maar de meeste waren nooit gekeurd (of iig niet röntgenologisch). Dat hangt imo ook wel af van wie je koopt en wat, wij zijn bijna alleen bij echte particulieren geweest die nooit meer dan 1 paard per jaar verkopen om recreatie paarden te bekijken. Als je naar een handelaar gaat voor een duur paard met veel sport/fokpotentie dan kan ik me voorstellen dat je wel garantie verwacht en die handelaar logischerwijs ook voor zijn eigen reputatie beter wel van te voren kan keuren.

Een verkoop is een verkoop of het nu een koe, een paard, een fiets of een auto is. Als je iemand wilt aanklagen omdat ie een kapotte auto verkoopt is dat juridisch ook niet heel veel anders als voor een kapot paard.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:53

Wij hebben er net één verkocht. Die was anderhalf jaar geleden volledig klinisch en röntgenologisch goedgekeurd als sportpaard.

Afspraak die we hadden gemaakt was dat hij alleen klinisch gekeurd zou worden na beoordeling van de foto's en dat ik bij afkeuren de klinische keuring zou betalen maar niet eventueel extra gemaakte foto's.

Heb het paard zelf naar hun dierenarts gebracht en ik dacht dat hij binnen al de foto's had bekeken. Paard werd uitgebreid klinisch gekeurd en kwam daar met vlag en wimpel doorheen.

Maar toen bleek dat hij de foto's nog moest beoordelen. Omdat paard een 1/2 had wilde hij daar toch nog foto's van maken.

Vond dat toch niet zo'n fijne actie want als hij daarop een negatief koopadvies had gegeven hadden we die klinische keuring wel kunnen overslaan. Nu wist ik uiteraard dat paard geen gekke dingen had gedaan maar toch.

Gelukkig was op de foto exact hetzelfde te zien als op de foto van anderhalf jaar geleden maar het is dus wel wijs om de afspraken heel, heel duidelijk te maken.

Het leek mij toch logisch om eerst de foto's te bekijken (en omdat hij even wegbleef dacht ik oprecht dat hij dat gedaan had) alvorens het paard uitgebreid klinisch te keuren.

enamorada

Re: "Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:02

Ik vind het meer dan logisch dat de kosten voor de verkoper zijn als het dier word afgekeurd. Straks ben je als koper 3000 euro aan keuringskosten verder en heb je nog geen paard. En daarbij, als je je paard verkoopt neem ik aan dat je hem gezond en wel aflevert (uitzonderingen daargelaten). Waarom is het dan zo 'eng' om die keuring te laten doen? Je hoeft dan toch niet bang te zijn dat hij afgekeurd word, als hij zo gezond is als gezegd word?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:15

Mijn paard zal nooit meer dan 2000 opbrengen, is inmiddels alweer 15 en mocht ik hem ooit verkopen ben ik ook niet van plan om keuringskosten te betalen.. ook niet wanneer hij afgekeurd zou worden..
Ik kan niet beweren dat het een 100% gezond paard is want ik kan niet in hem kijken.. ik denk dat hij prima in orde is omdat ik nooit problemen heb met wat ik van hem vraag.. maar er is altijd een risico dat het paard afgekeurd wordt (al is t maar omdat hij zich vanmorgen in de wei verstapt heeft bij wijze van spreken ).. ik wil daar als verkoper niet gerand voor staan.. zeker niet omdat het paard geen duizenden euro's waard is..
Er zijn vorig jaar wel foto's gemaakt van zijn linker voorbeen ivm een kreupelheid destijds en op deze foto's is super mooi beenwerk te zien (blessure kwam toen uit zijn rug).. ik wil dat soort foto's best laten zien maar ik denk niet dat een koper daar veel aan heeft aangezien die alweer een jaar oud zijn..
Ik ben dus best bereid om eerlijk te zijn over alle kwalen die hij ooit gehad heeft en deze met foto's/da verslagen te onderbouwen.. maar ik ga zelf zeker geen (mogelijke) kosten maken omdat iemand anders mijn paard wilt keuren voor verkoop..

Gelukkig ben ik niet van plan mijn paard ooit nog weg te doen maar toch xD

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:54

guusje_h schreef:
Ik vind het meer dan logisch dat de kosten voor de verkoper zijn als het dier word afgekeurd. Straks ben je als koper 3000 euro aan keuringskosten verder en heb je nog geen paard. En daarbij, als je je paard verkoopt neem ik aan dat je hem gezond en wel aflevert (uitzonderingen daargelaten). Waarom is het dan zo 'eng' om die keuring te laten doen? Je hoeft dan toch niet bang te zijn dat hij afgekeurd word, als hij zo gezond is als gezegd word?

Er zijn zelfs mensen die een 2 niet voldoende vinden terwijl dat gewoon een paard zonder bemerkingen is, gewoon goedgekeurd. Dus nee, daar wil ik niet mee zitten.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:15

germie schreef:
guusje_h schreef:

Er zijn zelfs mensen die een 2 niet voldoende vinden terwijl dat gewoon een paard zonder bemerkingen is, gewoon goedgekeurd. Dus nee, daar wil ik niet mee zitten.

Daar moeten natuurlijk gewoon afspraken over worden gemaakt, als daar iet overeen gekomen kan worden zou ik er idd ook niet mee willen zitten. 2 niet genoeg vind ik persoonlijk onzin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:21

bruintje123 schreef:
liedje89 schreef:

Ik ken de verkoper niet en helaas te veel oneerlijke, die dondersgoed weten dat hun paard niet goed is.
En dan zou ik moeten betalen bij een afgekeurde. Dus 100 euro verder en nog geen paard.
Met pech tref je dat meerdere keren.
Bij een duurder paard heb je dat ook nog rontgenologisch dan ben je zo een kwart paard verder aan kosten maar nog steeds niets op stal staan.

Overigens heb ik bij verkoop bij mijn paarden zelf al recent laten keuren. (klinisch + rontgen)
Alles mag ingezien worden. En ja bij herkeuring betaal ik als een paard niet goed is.
Maar dat gebeurd niet, want je weet al dat hij recent goed was.
Je kunt dan ook een nette prijs vragen die bij de gezonheid van je paard hoort.
En dat verkoopt ook gemakkelijker heb ik het idee.

En voor mij is het simpel, mensen die dus niet echt achter de gezondheid van hun paard staan, prima, maar je zoekt maar een andere koper.

En een auto en een dier vergelijken is iets wat ik niet begrijp.

nee ik beweerde toen ik verkocht een paard te verkopen dat iig gedurende de tijd bij mij nooit wat gemankeerd had.
Wanneer men hier bv een bepaalde DA neemt die in het dorp woont, dan mag je rekenen op een prijs die ongeveer 5 a 6 keer zo hoog is als die van een normale DA.
Ik vind het prima dat iemand die bewuste man zo vertrouwd maar er zijn DA's die even kundig en misschien zelfs wel kundiger zijn dan de DA in kwestie die goedkoper zijn ook nog. Voor dat grapje ga IK dus niet betalen. :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:59

Op een 2 mag een DA toch niet afkeuren? Dan kunnen zij hem niet willen maar paard is wel goed.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:42

Ik ken meerdere dierenartsen die op een 2 afkeuren en ik zag dat als verkoper niet zo zitten. In dit geval was het een 1/2 op een kootbeen. Mogen ze hem wel op afkeuren maar dan wel voordat de klinische keuring gedaan is die dan op mijn kosten zou komen.

Ik wist dat het paard gezond was maar ik ben uiteraard niet gezegend met röntgen ogen en ik weet dat wat de ene arts helemaal prima vindt bij de andere een no-go is. Dat maakt het wel eens lastig.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:01

Iedereen kan wel zeggen dat hun paard gezond is maar zonder rontgenlogische keuring kun je er niks van zeggen. Niemand kan erin kijken.

Klinische keuring vindt ik idd wel zo eerlijk om bij afkeuring de verkoper voor de kosten op te laten draaien. Maar rontgenlogisch niet. Niet iedereen keurt rontgenlogisch.

Bij alle verkopen was ik eerlijk, de klinische keuring was ook geen probleem wist dat ze goed waren. Maar rontgenlogisch geen idee, ik had ze niet op foto gezet en kon er niet inkijken. Wil je dat prima, maar de kosten zijn voor jezelf ongeacht de uitslag.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:31

Kreupele kansen opzoeken via Google.
Dat röntgenologisch onderzoek heeft niet echt een stevige basis waarop een afwijking wordt gebaseerd. Daarbij zijn dierenartsen onderling het ook niet altijd eens welk cijfer een onderdeel moet krijgen.

Een paard is goed als hij door de klinische keuring komt. Al hoewel sommige dierenartsen de buigproef verneuken, het mensenwerk blijft en dus ook niet 100% is.

Röntgenologisch of geen afwijkingen is voor de kans berekening of het paard kreupel zal worden in de toekomst. Maar het paard kan ook zijn been breken of koliek krijgen....
Daarbij hangt het ook nog van het gebruik af en hoe het paard is - kleinzerig of dat het samen gaat met andere afwijkingen. Soms compenseert het lichaam zich op een goede manier en soms wordt het risico groter.

een röntgenologisch onderzoek is naar mijn mening ook echt voor de koper.
En snap verkopers die eerst keuren om zo hun verkoopprijs te kunnen vaststellen. Tegenwoordig laten heel veel mensen de paarden op de foto zetten, dus kom je geen grote verassingen meer tegen als je dit voor de verkoop al doet.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:23

Jullie denken hetzelfde als ik. Ik kan instaan voor een paard zoals ik hem zie en beoordeel maar ik heb geen invloed op de dierenarts. Wat de één prima vindt, daar keurt de ander op af en daar wil ik als verkoper dus niet voor opdraaien.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:29

Bij ons zijn vrijwel alle paarden rontgenologisch gekeurd door ons bij aankoop, rapport em cd rom mogen altijd bekeken worden door de eigen dierenarts. Wil je nieuwe fotos, of aanvullende keuringen bv rug e.d. dan is dat mogelijk op p eigen kosten. Klinisch is de koper van ons verplicht opnieuw te doen, niet goed dan zijn de kosten hiervan voor ons. Waarom wij alles al op rontgen hebben gekeurd? Omdat wij willen wete of het zin heeft om veel tijd in training e.d te steken voordat wij veel geld investeren, en het service naar de klant is. Zij weten zeker dst het paard goed op fotos is voordat ze verliefd worden....

Ik weet dat weinig stallen zo als ook ns werken, omdat het keuren ons veel geld kost, ook wij moete betalen als het paard niet goed is, maar onze klante zijn juist erg te spreken over knze aanpak en wij zijn ook veel meer tevreden dan voorheen toen we nog niet zo werkte! Geen gezeur meer achteraf, geen spanning en geen paarden waar we niks meer mee kunnen!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 07:49

Je kan toch gewoon een koopcontract opstellen met gedefinieerde ontbindende voorwaarden? En wie bepaalde kosten betaalt en wanneer?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:23

Ayasha je kunt dat toch aangeven.
Kliniek x is te duur. Maar met y en z geen probleem.
Het is niet ineens zo dat je als verkoper ineens op de knieën ligt voor de koper. Maar als er beweert wordt paard heeft nooit wat gehad en is gezond mag er ook wel wat bewezen worden voor die stelling.

Kijk een 15 jarige voor 2000 verwacht ik ook alleen die voorwaarde klinisch.
Daar gaat he doorgaans recreatief mee rijden.
Een 4 jarige van 8000 vind ik foto's wel gepast .

Een dierenarts die bij de 2 negatief advies geeft ken ik ook niet.
Of er moet klinisch al wat twijfel zijn.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:26

Bij afkeuring zijn de kosten voor verkoper, bij goedkeuring zijn de kosten voor mij. Zo simpel is het! Ieder die een ander regeltje hanteert mag zijn paard aan iemand anders verkopen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:27

Jep dat mag, maar niet op mijn kosten. Geloof je me niet, even goede vrienden. Dan ga je door naar de volgende. Simple as that. :) Paard dat ik verkocht ging voor nog geen 1500 euro omwille van haar leeftijd en dat ze (door het veulen dat ze net gekregen had wat overigens ook thuis stond dus dat konden ze gewoon zien) al 2 jaar niet meer op wedstrijd geweest was. Ofwel; ze was 17 en uit de running. :)
Daar ga ik niet nog eens voor 100en euro's keuring in steken.
Ga je meer richting de 10000 dan richting de 1000, dan zou ik hem sowieso zelf al hebben laten keuren voor verkoop. Dan kan hun DA op hun kosten de foto's beoordelen maar niet op de mijne. :)

papegaaitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:29

Toen ik mijn paard verkocht was het ook keuren kosten koper.
Wilde haar wel van te voren laten keuren zodat ik zelf ook niet voor verassingen zou staan. Mijn paard zat ook de wat hogere prijsklasse en vond dat wel zo netjes.
Echter was ze na 4 dagen marktplaats al verkocht en nog niet gekeurd, had niet verwacht dat het zo snel ging. Toen heb ik de kosten van de keuring wel betaald die de kopers lieten doen, die kosten had ik anders ook gemaakt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:33

bruintje123 schreef:
Ayasha je kunt dat toch aangeven.
Kliniek x is te duur. Maar met y en z geen probleem.
Het is niet ineens zo dat je als verkoper ineens op de knieën ligt voor de koper. Maar als er beweert wordt paard heeft nooit wat gehad en is gezond mag er ook wel wat bewezen worden voor die stelling.

Kijk een 15 jarige voor 2000 verwacht ik ook alleen die voorwaarde klinisch.
Daar gaat he doorgaans recreatief mee rijden.
Een 4 jarige van 8000 vind ik foto's wel gepast .

Een dierenarts die bij de 2 negatief advies geeft ken ik ook niet.
Of er moet klinisch al wat twijfel zijn.

Wanneer je als verkoper een bepaalde kliniek niet wil, dan ben je over het algemeen al een bedrieger volgens veel kopers.

Daarbij heb ik dus meegemaakt dat een dierenarts mijn paard negatief verkoopafdeling gaf op een 2 op 1 been met 3 jaar.
Paard heb ik toen lang gehouden en Z mee gereden, nooit een pas kreupel gelopen. ..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:24

Wat was dan zijn reden daarvoor?

Want eigenlijk kan dat niet.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:23

bruintje123: Heb ik vaker gehoord hoor, vooral in stralen en kogels: Dit vaak indien het een 'bemerking' betreft waarvan men het aannemelijk acht dat de situatie verergert bij langdurige inspanning. Bij een 7 of 8 jarige minder zorgwekkend, maar voor een 3 jarige kan dat reden zijn voor negatief advies.

Zelf ooit een 10 jarige Z ruin aangekocht met een 2,5cm OCD rechtsachter en een hoefbalwond. Normaal gesproken zou zo'n dier straal worden afgekeurd, maar omdat deze zich reeds had bewezen voor de sport was het geen enkel probleem volgens de DA. Ene been werd echter wel uitgesloten door de verzekering, en ironisch genoeg heeft hij alle 3 zijn 'gezonde' benen geblesseerd gehad en aan het OCD been nooit en te nimmer iets gemankeerd. :')