Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:12

Hier gekozen voor een aluminium bodem ivm duurzaamheid.

De assen waren nog goed en zonder roest dus daar is niet veel aan gebeurd.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:14

Ik volg even, leuk!

Wat een karwei zeg!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:16

ikke schreef:
Gloa schreef:
Roest op de assen ben ik nog niet uit. Zit ook op de ankerplaat, remtrommels en bevestiging van de bladveer. Is goede kwaliteit ijzer en kan op zich geen kwaad. Het wordt pas een probleem als je het eraf haalt en niet verder behandeld. In beginsel is een goede laag roest juist bescherming van het ijzer.

Ik weet niet wie je dit op de mouw gespeld heeft maar het is regelrechte onzin. IJzer roest gewoon verder onder de bestaande roestlaag.

Dat heb ik ook altijd geleerd. Roest maakt het materiaal poreus, en dus kan vocht er zo doorheen trekken en de rest opvreten. Dat wordt ook weer poreus etc etc

whoopylover

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:27

Jeetje, wat een werk heb je daaraan zeg!
Maar wel echt supertof! Ik volg vol nieuwsgierigheid :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:36

@ Peelie; ja als je er een groot paard op wil zetten dan zou ik de gok ook niet nemen.

@ Elfie: weet jij zo nog wat je kwijt was voor die bodem? En heb je van die holle profielen gebruikt of plaat alu?

@ Dorine92; ja tuurlijk roest het verder onder invloed van vocht en buitenlucht. Maar uiteindelijk zorgt een goede laag roest voor een zuurstof arme omgeving waardoor het proces wordt vertraagd. Als dat niet zo zou zijn dan hadden we hele lege musea met stukken uit de oudheid die ineens als een roestige poeder uit elkaar vielen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:19

Gloa schreef:
@ Dorine92; ja tuurlijk roest het verder onder invloed van vocht en buitenlucht. Maar uiteindelijk zorgt een goede laag roest voor een zuurstof arme omgeving waardoor het proces wordt vertraagd. Als dat niet zo zou zijn dan hadden we hele lege musea met stukken uit de oudheid die ineens als een roestige poeder uit elkaar vielen.

Ja alleen die hoeven geen paard te dragen ;)
Goed is goed hoor.. Maar als je de rest van je trailer helemaal mooi opgeknapt hebt en het kan er jaaaaaren tegenaan, is het zonde dat je over een paar jaar alsnog trailer uit elkaar moet halen omdat het onderstel toch wel wat verzwakt door de roest

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:29

Geen idee wat het verschil is tussen holle profielen en plaats alu... Als je een foto hebt van beide kan ik wel zeggen waaruit mijn bodem bestaat. Maar ik heb die bodem kant en klaar besteld bij een aanhangercentrale, dus geen originele van Ifor Williams maar eentje die zij zelf maken in hun werkplaats. Qua kostprijs dacht ik dat ik tussen de 300 en 400 euro betaald heb. Maar dat is dus intussen wel al 5 jaar geleden.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:44

Ow leuk om te zien!

Wij hebben een oude Ifor Williams uit 1976 maar ik moet zeggen dat die een heel stuk beter is onderhouden ;) En ik denk dat het ook wel scheelt dat die helemaal van aluminium is (dat rot niet zo snel)

De vorige eigenaar had er al een keer een nieuwe hardhouten bodem ingelegd.
Wij hebben alleen nieuwe remschoenen moeten maken (Die konden we inderdaad ook niet meer nieuw vinden)
Mag ik vragen hoe jullie aan nieuwe remschoen zolen (of hoe het ook mag heten, ik hoop dat je mij snapt) vandaan hebben? En ook de veertjes die in de remschijfen zitten? Wij hadden daar ook 1 nieuwe van nodig maar konden de juiste maat niet vinden. Uit eindelijk heeft mijn vriend er zelf eentje in elkaar gelast. Maar mochten we nieuwe nodig hebben is het wel handig om te weten waar we ze vandaan kunnen halen. Op de foto's zag ik, bij jullie in de box, een paar nieuwe liggen of niet?

Dit is onze oude trailertje:
Afbeelding

Inmiddels zitten er nieuwe velgen in en ziet die er weer als nieuw uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:58

@ Elfie; zal nu zeker flink aan de prijs zijn := . Daar doe ik bijna de trailer rondom mee.

@ Polbo; dat is ook een erg leuk trailertje :) . Wel handig die alu wandjes. De remschoenen bekleden en trommel afdraaien laat ik doen via de trailerboer hier in de buurt. Bij klassieke auto's wordt het ook vaak gedaan dus via die weg kan het ook. Als je zoekt op 'nieuwe voering remschoenen' dan kom je al een heel eind via internet. De veertjes heb ik ongelovelijke mazzel mee dat die compleet en in goede staat zijn. Die heb ik alleen schoon gemaakt en sommigen hebben een rode kunstof coating.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 02:08

Polbo, dat is een hele fijne trailer, nog met korte dissel. Ik dacht eigenlijk bij het zien vd foto dat het een Rice trailer was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:11

De nieuwe verlichting zit er ook op :) . Origineel zaten er alleen 2 achterlichten op en was er een losse mistlamp onder aan de bodem geschroefd.

Er zijn weer 2 achterlichten terug maar dan met geïntegreerde mistlamp en achteruitrijlicht. Daarnaast 2 breedtelichten (rood en wit) en een 3de remlicht. De originele lichten hadden een andere vorm dus ik heb wat plaatwerk moeten uitslijpen en aanpassen om de nieuwe lampen erin te kunnen zetten. Maar uiteindelijk ben ik wel blij met het resultaat en ga ik straks veel beter zichtbaar de weg op :j .

De kentekenplaat + lamp zit ook weer op de trailer maar daar moet ik nog even een foto van maken. Helaas kan ik geen overzichtsfoto van achter af maken omdat de trailer tegen de schutting aan staat en er nu geen wielen onder zitten :+ .

Afbeelding
Originele verlichting. Deze was van binnen compleet gecorrodeerd en niet meer te redden.

Afbeelding
De nieuwe verlichting en nieuwe reflector driehoeken. Was blij dat die laatsen er ondanks de grotere lampen nog wel onder bleken te passen. Dat scheelt weer schroeven of kitten aan de houten laadklep.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:20

Ik volg ook even. Super leuk project. Mooi detail op de laatste foto: die fietsjes op het dak :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:49

Hahaha dank je :D . Dat zijn project dingen van mn vriend. Als je door de trailer heen naar voren kijkt dan zie je ook een leger groene fiat panda staan. Die is ook compleet verbouwd als rat auto.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:00

Nu ik dit zie weet ik precies waarom ik mijn oudje verkocht heb en een nieuwe gekocht.

Bij de mijne waren de wanden en vloer volledig verrot dus lag er al tijdelijk een houten vloer over en gelukkig heb ik brave paarden want de wanden waar niet veel soeps meer.

De remmen waren goed onderhouden en de verlichting ook , netjes bij de dealer.

Maar ik was al bang voor de berg kosten en werk om mijn oudje op te knappen dus goed gespaard , mijn oudje binnen een minuut verkocht op marktplaats en fijn een nieuwe gaan halen.

Heel veel sterkte met opknappen!

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:43

Hij wordt echt prachtig!

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:48

jobamara schreef:
Polbo, dat is een hele fijne trailer, nog met korte dissel. Ik dacht eigenlijk bij het zien vd foto dat het een Rice trailer was.

Nu ik even loop te googlen lijkt die inderdaad veel op een Rice trailer. Er staat in het kentekenbewijs toch echt dat het een Ifor is.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:21

ik volg! Altijd leuk deze projecten :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:38

Hey wat een leuk topic! En stoer dat je dat kan en doet!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 02:37

Heel vroeger dus een 2e hands Rice gehad hmm in 1985 of zo, was echt een super fijne trailer.
en die zag er precies zo uit als die van jou. Nu zou het kunnen dat Rice en Ifor Williams zijn samengegaan hoor.
Nu een Ifor Williams ook top! Beide lekker stevig.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:10

jobamara schreef:
Heel vroeger dus een 2e hands Rice gehad hmm in 1985 of zo, was echt een super fijne trailer.
en die zag er precies zo uit als die van jou. Nu zou het kunnen dat Rice en Ifor Williams zijn samengegaan hoor.
Nu een Ifor Williams ook top! Beide lekker stevig.

Rice bestaat nog steeds hoor !

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:43

OOoo leuk ik vond het ook een hele fijne trailer zal is kijken, dank je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:09

@ Spatter; die keuze kan ik ook heel goed begrijpen. Het is een enorme klus zelfs al zou het alleen plaatwerk zijn. Niet aan beginnen dus tenzij je zoiets ook echt leuk vind en er het geld voor over hebt :j .

@Jobamara; de trailer zoals Polbo heeft ben ik ook wel eens op marktplaats tegen gekomen als Ifor. Kan goed zijn dat ze in die tijd samen werden gebouwd maar de afwerking en merkje door 2 verschillende partijen. Zie je ook veel bij auto's dus waarom niet bij trailers :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:32

Gister en vandaag weer flink gewerkt ondanks het mindere weer.

Groot probleem bij deze trailer is het gewicht, ze zijn ook op de neus loeizwaar mede door de voorlader. Één van de vorige eigenaren heeft ooit het neuswiel vervangen en een nieuwe terug geplaats aan de zijkant van de dissel. Fout 1 was een te licht neuswiel en fout 2 was het hele gewicht aan 1 kant van de dissel laten hangen. Er werd dus al heel snel besloten dat er een nieuw neuswiel op een betere plek moest komen, omdat de trailer nauwelijks met de hand te verplaatsen was en het dissel door boog bij beweging op het neuswiel. Maar ik liep tegen het probleem aan dat het een heel klein dissel is met een compacte oplooprem en de remstang die precies in het midden loopt. Het neuswiel moest dus terug op de plek waar hij volgens de fabrikant hoort. Contact opgenomen met de dealer over de manier waarop dat zou moeten maar helaas was de betreffende constructie niet meer leverbaar. Het klem nokje gelukkig nog wel en samen met een aangepaste M10 uitlaatbeugel heb ik het neuswiel terug kunnen monteren aan de oplooprem. Het neuswiel was qua omtrek net een beetje groter dan bedoeld dus heb de inkeping iets uit moeten slijpen, omdat anders de gaten van de oplooprem niet meer uitlijnden met de gaten in het dissel.

Afbeelding

Afbeelding
Het oude neuswiel.

Afbeelding
Het nieuwe neuswiel en de oplooprem weer helemaal in elkaar gezet.

Afbeelding
Het nieuwe neuswiel maximaal omhoog gedraaid.

Afbeelding
Vandaag ook alle oude valsluitingen vervangen door nieuwe.

Afbeelding
De kentekenplaat houder aan het frame van de klep gemonteerd.

als iemand weet hoe ik foto's in tinypic rechtop krijg dan hou ik me aanbevolen

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:56

Zoo echt goed bezig, knap hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 01:42

Wegens tijdgebrek gaat het allemaal wat langzaam en zie je weinig echte vordering. Doe nu af en toe wat schilderwerk aan de polyesther kap die bijna klaar is en in wat tussenuurtjes krab ik oude kit van de trailer af.

Vandaag wel de remtrommels en remschoenen op kunnen halen :) . 2 remtrommels zijn afgedraaid wegens schade aan de binnenzijde en alle remschoenen hebben een nieuwe voering en oppoetsbeurt gekregen omdat deze schoenen niet meer verkrijgbaar zijn. Totale kosten zijn €220,-.
Afbeelding