Paard laad moeilijk op de trailer!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:06

Trailerladen zou gewoon onderdeel moeten zijn van de opleiding van een paard, net als leren longeren, zadelmak maken, leren sturen etc. Mensen vinden het soms veel te zelfsprekend dat een paard maar 'gewoon' de trailer op moet en mee op stap moet.
Het snelst leren ze het als ze als veulen met mamma mee de trailer op gaan (mits die trailermak is uiteraard).

wiktoria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:11

Ik had het zelfde probleem met mijn merrie. Eerst deden we een touw om haar buik, tussen haar voorbenen door en dan door 't ringetje van het halster. Als er niet in wilde ging het touw om haar middel zitten, maar ze kon niet omhoog omdat het touw door het halster liep.

Dit was de eerste stap om haar 'angst' te overwinnen. Maar ik bedacht me later wel dat ze dit deed omdat het haar gedwongen werd, en dat wilde ik niet. Dus toen als ik op stal kwam, deed ik alle klusjes, wat rijden en daarna naar de trailer met haar slobber en wortels, de slobber en de wortels in de trailer leggen, en pas als ze er in ging kreeg ze wat. Dus niet ermee lokken en voor d'r neus houden.

Het heeft bijna een half jaar geduurt voordat ze er zonder problemen of twijfel momentjes in liep. Maar ik ben blij met het resultaat, ze doet het nu omdat zij het ook goed vindt, niet omdat ik het haar af dwing.

Veel succes, met jou paardje, ik hoop dat je hier iets aan hebt! :)

DonDon

Re: Paard laad moeilijk op de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:25

Ik heb neen pony die sinds gisteren pas in een uur de trailer op ging. Voorheen stond ie er gewoon binnen 5 min op. Geen druk gewoon geduld. Denk dat het te maken had met de plek want daar was die nooit geweest. Morgen ga ik weer weg met de trailer. Ik heb het boek van Eddy Modde gelezen. Hopelijk werkt het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:49

Gister trailer geladen met mijn bijrijdpaard. Bleek achteraf dat zelfs professionals het met haar niet voor elkaar kregen maar bij mij stond ze er na 45 minuten in. :D Omdat ze nogal gestrest kan raken en zich afsluit heb ik het met rust aangepakt. Druk zetten op het touwhalster als ze stil staat en zodra ze naar voren komt ontspannen. Na 20 minutn begon het kwartje te vallen. Toen werd ze gefrustreerd, daarna boos en werd ze wat onrustig. Rust weer opgezocht en toen ineens besloot ze er zo in te lopen. Vandaag meteen weer herhalen. Kijken hoe lang we nu bezig zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:28

Het wordt meestal eerst even erger voordat ze het opgeven, ze gaan nl hun hele trucendoos openen om er vooral niet in te gaan, als dat blijkbaar geen indruk bij de begeleider maakt lopen ze vaak zo naar binnen.
Ik heb ze regelmatig dat ze gaan steigeren of langs de trailer lopen of iets anders verzinnen, maar als je volhoudt en consequent blijft, je timing ok is dan is het meestal redelijk snel over en lopen ze erin.
Sommige paarden proberen je vaak uit en sommige geven snel op, maar over het algemeen hebben paarden meer geduld dan hun eigenaren (die langzaam steeds ongeduldiger worden en gefrustreerd) dus je moet gewoon de tijd nemen die nodig is, ze komen altijd wel, je weet alleen niet wanneer.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:43

Inderdaad cissy. Ik heb geoefend met me instructrice en hij liep er zo op binnen 1 minuut. Ik ben nu ook grondwerk aan het doen. Dat is haar tip zodat je laat zien dat jij de leider bent :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:35

Daar staat of valt alles mee, maar wel zodanig dat jouw paard jou ooķ als leider ziet en je respecteerd. Het is niet af te dwingen je moet het wel verdienen :)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:47

ik volg even :)