Nephaar invlechten in staart/manen. Ervaringen gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:30

Ben ook wel benieuwd of ze je kunnen helpen.

Het paard zit toch goed in de vacht. Hier begint er ook pas eentje met verharen ik maak me daar nog geen zorgen over hoor. Beetje vreemde reactie eigenlijk dat het paard niet goed in z'n vacht zou zitten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:39

Shirley schreef:
Dat paard staat altijd buiten en ligt ook op de koude grond, die kijkt niet op de kalender ;)

Gelukkig kijken paarden ook niet naar de temperatuurmeter maar de lengte van de dagen.
Te missen dat hij geschoren is kan niet, ik doelde dan ook niet op de haren die niet geschoren zijn, meer op de schouder en hals.
Poetsen heeft echt vrij weinig met een gezonde vacht te maken.
Maar gelukkig vinden jullie het zeer onbelangrijk en weet je waarom je paard zijn haren kwijt is voor het eerst in 10 jaar.

Ik, en menig dierenarts met mij, vind het niet heel gezond als een paard op dit moment nog zo in de wintervacht blijft hangen. Gelukkig denken jullie daar anders over dus is het geen probleem :)!

essie_blue

Re: Nephaar invlechten in staart/manen. Ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:46

Mwa vind hem er echt niet slecht uit zien hoor, zeker niet als het paard 24/7 buiten staat. Daarbij is het natuurlijk ook een ras die eerder een lekker dik vachtje aanmaakt en geen volbloed met een dun velletje. Vind je reactie zeer overtrokken smurffie.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:55

Inderdaad...
Mijn kerngezonde buitenpony's hebben gelukkig ook nog een goede bescherming tegen de koude nachten en het grillige aprilweer!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:59

Over de vacht laat ik mij niet uit. Mijn ongeschoren berehafje laat momenteel haar winterhaar los in grote plukken en zou ik nu een foto maken nog voor ik haar gepoetst heb, zou je je ernstig zorgen maken ...

TS let goed op zijn paarden en ik ben dan ook benieuwd hoe het gaat worden met de hairextensions. Ik vraag me wel af of de manen niet eerst wat meer gegroeid moeten zijn voordat die extensions er in kunnen. We zien graag "na-foto's" :D, zodat we het resultaat en masse kunnen bewonderen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:01

Ja ben ook wel heel benieuwd naar het resultaat!! Hoop dat het lukt, kan me voorstellen dat je heel erg baalt van zoiets.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:24

smurffie schreef:
Shirley schreef:
Dat paard staat altijd buiten en ligt ook op de koude grond, die kijkt niet op de kalender ;)

Gelukkig kijken paarden ook niet naar de temperatuurmeter maar de lengte van de dagen.
Te missen dat hij geschoren is kan niet, ik doelde dan ook niet op de haren die niet geschoren zijn, meer op de schouder en hals.
Poetsen heeft echt vrij weinig met een gezonde vacht te maken.
Maar gelukkig vinden jullie het zeer onbelangrijk en weet je waarom je paard zijn haren kwijt is voor het eerst in 10 jaar.

Ik, en menig dierenarts met mij, vind het niet heel gezond als een paard op dit moment nog zo in de wintervacht blijft hangen. Gelukkig denken jullie daar anders over dus is het geen probleem :)!

En dit is dus niet helemaal waar :)

Bij het verliezen van de wintervacht (en ook het opstarten van de eerste hengstigheid) komt veel meer kijken dan alleen de lengte van de dagen.

Temperatuur speelt wel degelijk een rol, net als de kwaliteit van het voor en de kwantiteit en daarnaast speelt de lengte van de dagen inderdaad wel mee.

Zolang het nog koud is en het gras niet groeit zal een paard ook nog niet zijn volledige wintervacht verliezen. Verder vind ik zijn vacht er ook helemaal niet slecht uit zien.
Vind het grappig dat je kan zeggen dat menig dierenarts het met je eens zou zijn... Ik denk persoonlijk dat menig dierenarts het juist niet met je eens zou zijn... maar dat is mijn persoonlijke mening.

Terpentijn, ik heb exact hetzelfde gehad met mijn tinker dit jaar!
Staat al jaren onder halsdekens zonder problemen, schuurt niet, heeft geen zomereczeem, heeft een goede vacht, is gezond...
En ik pluis elke week zijn manen uit en vlecht ze opnieuw in... en in eens had ik ook een heel stuk manen in mijn handen :wow:
Zonder druk zo uit de manen kunnen kammen... Heel apart. Ook Gil heeft niet super lange (50 cm) en dikke manen. Waarom dit gebeurt is? Ik heb werkelijk geen idee...

En ik baal echt verschrikkelijk dus ik begrijp jou gevoelens heel goed!
Omdat ik veel op concours ga heb ik uit eindelijk besloten km de manen af te knippen (allemaal) doodzonde, was heel erg slikken en zijn overige vlechten heb ik nog steeds in mijn kast liggen :'). Gil loopt nu rond met een fjordenkapsel en het staat hem wel... maar lang was mooier.

Ik had er niet eens over nagedacht dat ik ook manen bij zou kunnen vlechten :'). Jammer dat ik dit topic ook nu pas zie.

In ieder geval. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat en ik begrijp je gevoelens ook heel goed...

Edit:
Las nog iemand die vertelde dat die dat bij keuringspaarden deed, ben benieuwd voor welk stamboek, want als ze er bij het kwpn achter komen zijn de gevolgen niet mals :)
Natuurlijk is het wel een verschil als het dier niet zelf gekeurd wordt maar alleen mee loopt voor het veulen... maar toch zijn ze er niet heel erg blij mee als ze er achter komen :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 13:36

Ik had begrepen dat je verplicht bent manen/staart extensions of bijgevlochten/ingezette stukken op te geven van te voren als je naar keuring of wedstrijd gaat. Staat ook expliciet op één van de twee sites die ik heb aangeschreven vermeld! Wist ik ook niet!

Ik ga verder niet op wedstrijd, dus ik heb daar niet mee van doen, maar just for the record....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-04-15 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:38

Voor een keuring zou ik me nog kunnen voorstellen...maar voor een wedstrijd :?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 13:41

Sja, daar keek ik ook van op, maar het staat er toch écht vermeld. het schijnt te vallen onder externe "zutaten", je "hebt iets aan het paard gedaan"".
Het zal wel, maar ik had daar ook nog nooit van gehoord (wat niet veel zegt aangezien ik geen wedstrijdruiter ben).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:45

Ik ook niet :D

Maar ik kan me niet indenken dat een pluk haar de resultaten zou kunnen beïnvloeden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 13:52

Ik kan me er helemaal NIKS bij voorstellen, vraag me af of anderen (wel-wedstrijdrijders, en ook mensen die met hun paarden naar keuringen gaan) dit dan wel wisten? Denk toch niet dat het algemeen bekend is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 23:08

Iemand waar ik bij op stal gestaan heb heeft ook eens laten vlechten. Is al heel lang terug maar volgens mij was het een mooi resultaat.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:33

Lekker laten doen....

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:46

is eht al gebeurd terpentijn?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 05:31

Nee, heb net mail van Diana Hoevers, van www.depaardenkapper.nl het maken van een "toupetstuk"voor Jaopie is geen probleem, alleen flarden manen die er nog zitten dienen circa 10-15 cm lang te zijn.en dat zijn ze nu nog niet. Jaopie staat sedert zijn gedeeltelijke haarverlies al zonder (hals)deken, de merrie zit er gelukkig absoluut niet aan, dus nog effe doorzetten, zodra het lang genoeg is "gaat het gebeuren"". Ik hou iedereen die in het proces geinteresseerd is natuurlijk op de hoogte!