2e hands zadel gekocht voor €800, blijkt boom gebroken.....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: 2e hands zadel gekocht voor €800, blijkt boom gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:25

dat is nou eenmaal het risico van markplaats: garantie tot aan de deur.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:29

Ik heb ook eens een zadel gekocht met achteraf een gebroken boom. Ook van een particulier en had helaas geen poot om op te staan verder.... wel contact gehad met de fabrikant en die kwam met een zeer schappelijke oplossing. Ik mocht voor 150 euro het zadel aan hun toezenden waarna hun er een nieuwe boom in zouden zetten voor me. De garantie was toen op het zadel al lang verlopen maar de betreffende fabrikant gaf aan dat dit niet mocht gebeuren en me voor zeer geringen kosten toch tegemoed wou komen. Uiteraard dit aanbod aangepakt en het zadel door hun laten herstellen.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:30

Anoniem schreef:
Tja het is vervelend dat het op zo'n manier dan gebeurd maar dat is het risico van particulier kopen.. Ik had ook geen zadel meer teruggenomen wat ineens een gebroken boom had nadat het opgehaald was, als daar van tevoren niks over is afgesproken... Dat hoeft niet te betekenen dat de verkoper in kwestie direct een gigantische oplichter is..

Er wordt ook nergens gezegd dat het een oplichter of gigantische oplichter is toch? Het is nu alleen wel een beetje en, en.. Waardoor je wel een beetje twijfels krijgt of de verkoopster het echt niet geweten heeft. Al zul je dat nooit weten.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:32

bigone schreef:
Ts, de verkoopster hoeft het niet geweten te hebben aangezien zij het zadel voor een vriendin verkocht, ik zou er nog wel even achteraan bellen hoe die vriendin heet onder het mom van dat de aankoopbon er misschien nog is of een bewijs van aankoop. Daarmee kun je inderdaad misschien bij de leverancier iets regelen.

Gaan even een berichtje doen of we het telefoon nummer van deze vrouw mogen. Gister ook nog een berichtje gestuurd maar tot nog toe nog geen reactie op gehad. Hier hopelijk wel op.

Alle berichten die gestuurd worden zijn trouwens gewoon vriendelijk en geen rare dingen oid.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:34

dieseltje09 schreef:
Ik heb ook eens een zadel gekocht met achteraf een gebroken boom. Ook van een particulier en had helaas geen poot om op te staan verder.... wel contact gehad met de fabrikant en die kwam met een zeer schappelijke oplossing. Ik mocht voor 150 euro het zadel aan hun toezenden waarna hun er een nieuwe boom in zouden zetten voor me. De garantie was toen op het zadel al lang verlopen maar de betreffende fabrikant gaf aan dat dit niet mocht gebeuren en me voor zeer geringen kosten toch tegemoed wou komen. Uiteraard dit aanbod aangepakt en het zadel door hun laten herstellen.

Wauw, super dit! We hopen ook van harte dat wij er ook op deze manier van af mogen komen! Het is gewoon onwijs zuur..

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:45

Ik zou toch niet zo maar opgeven en toch dit voorval bespreken met rechtsbijstand verzekering.

Ook heel vreemd dat een vriendin het zadel verkoopt, de leeftijd niet klopt, misschien kan deze wel niet zo goed liegen?
Ik zou vragen waar ze het heeft gekocht en om een koopbewijs vragen, van dergelijke aanschaffen bewaar je dat zeker wel. Willen ze daar niet mee over de brug komen, dan zegt dat eigenlijk wel genoeg.

Bovendien als het kraken zo duidelijk hoorbaar is, dan hebben ze het vast wel geweten.
Als ik het was geweest die € 800,- had betaald voor een zadel dat onbruikbaar is, dan had ik alles uit de kast getrokken om mijn gelijk te halen. Zeker als ik weet dat ik niet nalatig ben geweest.
Niet geschoten is altijd mis.

Ik hoop dat je zadelmaker vast kan stellen of het een oude breuk is.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:45

Misschien wist de verkoper niet dat de boom gebroken was. Zulke dure dingen particulier tweedehands kopen zou ik zelf ook liever niet riskeren, door dit soort risico's. Je hebt waarschijnlijk geen poot om op te staan.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:52

als de verkoper het niet wist, wat doet ze dan moeilijk?
Gewoon zadel terug nemen en naar haar verzekering.
Valt volgens mij gewoon onder de inboedel verzekering.
Zolang het per abuis is ontstaan en niet met kwade opzet.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:13

Een zadel valt alleen onder de inboedelverzekering als je met paard en al binnen in huis aan het rijden bent ;-) Alles wat buitenshuis gebeurt met je spullen valt niet onder de inboedelverzekering.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:13

Het verschil van jaartal is nog wel te verklaren, misschien is het zadel in 2007 in de fabriek gemaakt en in 2010 pas verkocht in de winkel. Ik zou als ik verkoper was er alles aan doen om het netjes af te handelen. Daarbij is het zadel niet van haar maar van een vriendin dus financieel gezien kost het haar niets.....

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:14

bridgetF schreef:

Inderdaad wat Maras zegt, zadel valt bij de meeste verzekeraars niet onder de inboedel.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:14

Ik zou ook als verkoper niet meer reageren ts heeft het zadel als zijnde goed gekocht en heeft dot zelf bevestigd

Over de leeftijd van het zadel kun je zelf ook onderzoek na doen en misschien ik was er natuurlijk niet bij heeft de verkoopster gezegd dat zei het in 2010 heeft gekocht.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:26

Hopelijk komen ze van Equipe met een goede schappelijke oplossing :)
Anders is het inderdaad dikke pech, je zal weinig eraan kunnen doen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:55

Amaris schreef:
dat is nou eenmaal het risico van markplaats: garantie tot aan de deur.

Typisch gevalletje HOGO garantie: Hoek Om, Garantie Om :+

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:56

amies100 schreef:
bridgetF schreef:

Inderdaad wat Maras zegt, zadel valt bij de meeste verzekeraars niet onder de inboedel.

Naar mijn weten is een x procent buiten huis ook verzekerd onder de inboedel.
Misschien niet bij alle verzekeringen, maar er zijn een aantal verzekeringen die dat hebben.
Beetje rare vergelijking; Mijn trouwjurk kon ik in een winkel kwijt om door te verkopen, en deze viel onder mijn inboedelverzekering gedurende de tijd dat hij daar hing (voor schade, diefstal en brand)

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:01

Heb je nog contact gehad met de verkoper?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:03

Heb je al eens over gedacht om contact te zoeken met de fabrikant?
Als zij een garantie hebben op hun boom, kun je het daar nog eventueel op gooien. Of iig overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:11

ik heb niet alle berichten gelezen hoor, maar ik heb jaren geleden ook een massieve boom in mijn zadel laten plaatsen, omdat van een jaar oude euroriding zadel toen al enkele popnagels waren "gepopt". Ik heb het met eigen ogen gezien omdat ik mijn zadel liet opvullen door een andere zadelmaakster als waar ik hem gekocht had, dus er zijn nog echt wel mogelijkheden voor je zadel hoor.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:12

Ja... wij hebben ook zo iets bijna gehad.

Ik pak het zadel altijd tussen mijn benen, en pak het kopijzer even stevig.
Ik weet vanaf wanneer het mag buigen, en dat is niet op de plek waar jou beugelophanging is geplaatst.
Beide kanten kon ik bewegen, vanaf de hoogte van de beugelophanging en de andere kant een cm of 2 er onder.
"Hij is echt bij de zadelmaker van divoza geweest hoor! heb het bonnetje nog!"

Heb dr vriendelijk bedankt, "sorry, maar misschien is het verstandig dat er even een andere zadelmaker naar kijkt. Want deze kopijzer (van hout) zijn niet meer heel. Succes met de verkoop. Ik laat m liggen."

Ben blij dat ik het niet gedaan heb. Heb van een zadelmaakster geleerd waar ik op moet letten voor het innemen van een zadel (zij kijkt er dan naar of het past of niet) en duidelijk... zo hoort het dus niet.

Sommige zadelmakers? Kun je beter prutsers noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:35

maralyn schreef:
Heb dr vriendelijk bedankt, "sorry, maar misschien is het verstandig dat er even een andere zadelmaker naar kijkt. Want deze kopijzer (van hout) zijn niet meer heel. Succes met de verkoop. Ik laat m liggen."

Kopijzers van hout, bestaan niet.. Iets met de klok&de klepel horen luiden??

@ts, lijkt mij als iets van zo'n bedrag van een particulier aanschaft, dat je er vanuit mag gaan dat het oke is.

Maar, wellicht kijk ik teveel ' Rijdende rechter'.... Denk dat het niet geheel onverdienstelijk zal zijn als je hier iemand met rechtskennis op zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:46

Oh wat zuur dit.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Wel een goede les voor een volgende keer wanneer je zoiets duurs koopt.
Eerst goed laten nakijken en uit proberen.
Succes ermee.

_Rachelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 06:13

Maralyn, wat fijn dat jouw zadelmaker jou die trucjes heeft geleerd! Ik zal het onthouden voor de volgende keer.

Ik heb nog contact gehad met de vrouw. Dat ik bij de zadelmaker ben geweest en de boom aan de voorzijde inderdaad dwars door is en dat dit alleen door een grote impact mogelijk is geweest. Bovendien is het knarsende geluid ontzettend opvallend tijdens het rijden en hij zakt ook helemaal over de schoft, omdat de boom als het ware "openklapt" en over het paard heen zakt.. Ik heb haar nogmaals voorgesteld dat zij het zadel terug neemt of dat zij de helft van de reparatiekosten vergoed, gezien zij mij een ondeugdelijk zadel heeft verkocht voor €800,- en dus niet aan de "mondelinge koopovereenkomst" heeft voldaan. Er stond tenslotte ook in de advertentie dat het zadel in goede staat is. Een zadel met een gebroken boom is niet in goede staat lijkt me, toch?

Mevrouw M. uit Knegsel reageert met: "Het is jammer voor jou, maar volgens de eigenaar (wie is die eigenaar? ook al zo vaag..) was het zadel in orde. Dit geloof ik, anders had ik hem niet te koop gezet. Je hebt zelf de boom goed bevonden bij aankoop (dit heb ik nooit gezegd!! Ik heb dit wel geprobeerd te checken door de lepel naar me toe te trekken). Wat er verder met het zadel is gebeurd, kan ik niet weten.. Ik moet je teleurstellen, maar ik betaal niets."

Persoonlijk heb ik zoiets van, als dat zadel goed was dan had ze hem wel teruggenomen want dan ben je toch niet bang dat je hem niet weer verkoopt? En dan bedoel ik al voordat ik naar de zadelmaker was gegaan. Ze trok direct haar handen ervan af.

Overigens heeft Equipe laten weten dat zij de boom vervangen voor €350,-. Dit viel me nog iets mee, gezien de zadelmaker rekende op 400-500.. Maar goed alsnog een heleboel geld... Het zadel zal opgestuurd worden en met ongeveer 3 weken weer terug zijn. Wel een heleboel drama allemaal, maar toch wel enigszins blij als ik het zadel straks dan eindelijk terug heb. Dan weet ik in ieder geval 100% zeker dat hij goed is als hij bij Equipe gerepareerd en gecheckt is.. Maar goed de manier waarop vind ik wel erg vervelend gegaan en in plaats van €800 ben ik straks €1150 voor het zadel kwijt. Het zadel is verder super netjes, hij lijkt als nieuw, maar het is toch wel iets meer als dat ik voor ogen had..

Ik ga nog wel proberen om iets te ondernemen richting verkoopster M. uit Knegsel, maar voor nu wil ik iedereen waarschuwen inderdaad zo goed mogelijk een zadel na te laten kijken en te proberen voordat je er een 2e hands koopt. Een situatie als deze wens je niemand toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 06:18

Sorry maar iemand met naam en al noemen? Er is hier maar 1 iemand fout en dat ben jij. Jij vond het zadel goed en nam hem mee. Wie weet heb jij hem wel laten vallen dat zou ik als verkoper wel denken bij iemand die het zadel test en hem goed vindt anders neem je hem niet mee he?? en vervolgens komt ja de boom is gebroken ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 06:33

Wij hebben 17 jaar geleden 1 van de paarden gekocht met een goed passend JC zadel erbij. Fijn ding, nooit wat mis mee. Het zadel dan he. En het paard natuurlijk ook :P )
Tussendoor nog een paar keer op laten vullen.

Vorig jaar ging het paard ineens met zijn hoofd schudden. Zadel opnieuw na laten kijken en de boom was gebroken.
We hadden het zadel toen 16 jaar, nooit wat mee gebeurd. Niet gevallen, niks... En toch was de boom gebroken....

Nieuwe boom erin heeft ons € 100,- gekost...

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 06:37

Ik heb zelf ooit ook een hele tijd met gebroken boom gereden, wist ik veel. Zadel piepte ook, maar ik dacht dat het van het leer kwam. De zadelmaker heeft de boom toen laten lassen. :)

Tweedehands geef ik ook enkel garantie tot aan de deur, ik weet niet wat je er allemaal mee uitgespookt hebt.