paspoorten paard bij stalhouder, wel of geen verplichting?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:12

Zou ik nooit doen! Geef een kopie, origineel zelf houden. Absurt gedoe, er zijn veel mensen hier die onzin lopen te verkondigen ;)

Dat is wat ik zou doen! Of het nou verplicht is of niet, ik zeg bel ze en je weet precies wat er mee bedoelt word :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:14

ladylay schreef:
Zou ik nooit doen! Geef een kopie, origineel zelf houden. Absurt gedoe, er zijn veel mensen hier die onzin lopen te verkondigen ;)

Dat is wat ik zou doen! Of het nou verplicht is of niet, ik zeg bel ze en je weet precies wat er mee bedoelt word :j

Hier een heel topic, met mensen waarbij al controle is geweest!

[TAO] Waarschuwing paarden paspoorten

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:16

Kopie is in Nederland niet toegestaan.
Paspoorten moeten meteen getoond kunnen worden.
Sommige inspecteurs blijken coulant de zijn en accepteren een termijn van binnen 2 uur tot zelfs een dag later.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:18

diktrom schreef:
Douraque schreef:
@TS: ik zeg dit nog één keer, juridisch gezien is het dit: "Het is verboden paardachtigen te houden, te vervoeren of te doen vervoeren, tenzij zij vergezeld gaan van een paspoort, zijn voorzien van een transponder en zijn geregistreerd in een daarvoor bestemde database.."

Je kunt dit niet anders wenden of keren. Ik heb niet voor niets een universitaire rechten opleiding met twee masters. Ik weet heus wel hoe wetsartikel in elkaar zitten, dat hoef jij niet mij te leren.

Fijn voor je, ik werk al meer dan 17 jaar (!) dagelijks met wet en regelgeving (strafrecht).

Dan zou je toch moeten weten hoe je deze wet moet lezen :)? Het is algemeen bekend dat het paspoort (dat geen eigendomsbewijs is) altijd bij het paard aanwezig moet zijn. Het originele paspoort, een kopie is niet toegestaan in Nederland.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 22:18

Amarie schreef:
Ook ik heb veelvuldig contact met het nvaw
Heb een paard met een BWP papier daar is het paspoort en papier 1 document.
Ze hebben geen idee hoe daar mee om te gaan.
Heb gevraagd bij ons op stal te komen controleren daar zal mijn paspoort dan niet zijn omdat ik weiger mijn papier uit handen te geven. Ik wil heel graag het juridisch gevecht aangaan.
Het blijkt een beslissing van de EU te zijn maar in België is een kopie toegestaan.
Helaas tot op heden nog niemand gezien.

Ik zou het ook intressant vinden om dit in een rechtzaal te krijgen. Ik ga eerst even afwachten wat de rijksoverheid me verteld, zodra ik daar mee van weet zal ik het posten.
In jouw geval idd een probleem als papier en paspoort 1 ding zijn, maar wel een goede reden om het niet af te geven. overigens wil ik iedereen die een kopie waardan ook van afgeeft (ook bij kopieen van je rijbewijs of paspoort bij reserveringen of aangaan van contracten (bv telefoon)) de volgende tip meegeven:

Schrijf met blauwe pen dwars over de kopie waarvoor het is bv "ten behoeve van hotel ....." of "ten behoeve van telfort" en dan ook nog voorzien van een datum en jouw handtekening. zo kan er nimmer misbruik worden gemaakt van jouw kopie (want geloof me dat gebeurd!!).

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 22:20

_San87_ schreef:
diktrom schreef:

Fijn voor je, ik werk al meer dan 17 jaar (!) dagelijks met wet en regelgeving (strafrecht).

Dan zou je toch moeten weten hoe je deze wet moet lezen :)? Het is algemeen bekend dat het paspoort (dat geen eigendomsbewijs is) altijd bij het paard aanwezig moet zijn. Het originele paspoort, een kopie is niet toegestaan in Nederland.

Het is juist daarom dat ik deze vraag stel omdat het artikel tegenstrijdig is aan wat ze beweren.
Daarbij wil ik nog aan toevoegen dat het niet de eerste wet of regel zou zijn die na toetsing door een rechter anders geinterpreteerd dient te worden.
Laatst bijgewerkt door diktrom op 28-02-15 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:21

Ik heb ook even de Europese richtlijn erbij gepakt, die is eigenlijk duidelijker: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 04&from=NL

Verplaatsing en vervoer van geregistreerde paardachtigen en als fok- en gebruiksdier gehouden paardachtigen

1. Geregistreerde paardachtigen en als fok- en gebruikdier gehouden paardachtigen gaan te allen tijde vergezeld van hun identificatiedocument.

2. In afwijking van lid 1 hoeven de in dat lid bedoelde paardachtigen niet vergezeld te gaan van hun identificatiedocument ingeval zij:

a) zich in een stal of in de wei bevinden, en de houder onverwijld het identificatiedocument kan laten zien;

b) tijdelijk lopend worden verplaatst:

i)naar een plek in de nabijheid van het bedrijf binnen een lidstaat zodanig dat het identificatiedocument binnen drie uur kan worden getoond, of

ii)tijdens het verweiden van paardachtigen naar en van zomergraasweiden waarbij het identificatiedocument op het bedrijf van vertrek kan worden getoond;

c) niet gespeend zijn en vergezeld worden door hun moeder- of zoogmerrie;

d) deelnemen aan een training of test voor een paardenwedstrijd of -evenement, waardoor zij het wedstrijd- of evenementterrein moeten verlaten;

e) worden verplaatst of vervoerd vanwege een noodsituatie met betrekking tot de paardachtigen zelf of, onverminderd artikel 14, lid 1, tweede alinea, van Richtlijn 2003/85/EG, het bedrijf waar de paardachtigen worden gehouden.

De wet zegt eigenlijk dat je het paspoort het beste op je paard kunt nieten (mijn interpretatie :) ), tenzij de houder het onverwijld kan tonen.

En de houder is "elke natuurlijke of rechtspersoon die het eigendomsrecht heeft over of in het bezit is van een paardachtige of belast is met het houden ervan, al dan niet tegen financiele vergoeding, zowel permanent als tijdelijk, ook tijdens het vervoer, op markten of tijdens wedstrijden, races of culturele evenementen;".

Anoniem

Tja ik ken meerdere stallen die werkelijk een hele dikke boete gekregen hebben... Kopie wordt niet geaccepteerd alleen het originele paspoort.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

diktrom schreef:
_San87_ schreef:

Het is juist daarom dat ik deze vraag stel omdat het artikel tegenstrijdig is aan wat ze beweren.

Ik vind het artikel niet tegenstrijdig :). Heel duidelijk, zelfs. Tevens bevestigd door de controlerende instantie.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:23

Van de andere paarden heb ik overigens de paspoorten in mijn kastje en de staleigenaar heeft de code.
Ik heb geen problemen om de paspoorten bij mijn paarden te houden maar niet het papier (al blijkt ook dat geen wettelijk eigendomsbewijs te zijn)

Tendance

Re: paspoorten paard bij stalhouder, wel of geen verplichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:26

Hier in de buurt een boete van 50 euro voor ieder paard waarvan het paspoort niet op stal lag.
Bij controle zou dit 500 worden per paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:27

_San87_ schreef:
Ik vind het artikel niet tegenstrijdig :). Heel duidelijk, zelfs. Tevens bevestigd door de controlerende instantie.

De controlerende instantie is niet degene die de juiste interpretatie van de wet beslist. De uitvoerende macht is heel anders dan de rechterlijke macht en het is aan de laatste die uiteindelijk besluit hoe een wet dient te worden geinterpreteerd en toegepast. Mocht dit ooit voor de rechter komen dan kan de PVE hun visie uiteenzetten, net als TS, en dan is het de rechter die de knoop doorhakt.

Controlerende instanties zijn in elk geval niet het definitieve eindstation en hebben niet altijd gelijk. (Maar, ze zullen in veel gevallen wel gelijk krijgen, en in dit geval, zeker gezien de Europese regels, denk ik dat iemand niet veel kans maakt.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:34

Shadow0 schreef:
_San87_ schreef:

De controlerende instantie is niet degene die de juiste interpretatie van de wet beslist. De uitvoerende macht is heel anders dan de rechterlijke macht en het is aan de laatste die uiteindelijk besluit hoe een wet dient te worden geinterpreteerd en toegepast. Mocht dit ooit voor de rechter komen dan kan de PVE hun visie uiteenzetten, net als TS, en dan is het de rechter die de knoop doorhakt.

Controlerende instanties zijn in elk geval niet het definitieve eindstation en hebben niet altijd gelijk. (Maar, ze zullen in veel gevallen wel gelijk krijgen, en in dit geval, zeker gezien de Europese regels, denk ik dat iemand niet veel kans maakt.)

Dus waarom je betoog? Om nog even aan te geven dat deze wet door de controlerende instantie juist geïnterpreteerd wordt :+?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:35

_San87_ schreef:
Dus waarom je betoog? Om nog even aan te geven dat deze wet door de controlerende instantie juist geïnterpreteerd wordt :+?

Omdat jouw reactie de indruk wekte dat de controlerende instantie het laatste woord heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:37

Shadow0 schreef:
_San87_ schreef:

Omdat jouw reactie de indruk wekte dat de controlerende instantie het laatste woord heeft.

In dit geval hun uitleg van de wet, die gewoon klopt als je er zelf ook onderzoek naar doet :).

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:38

Vind het sowieso krom. Werd ons bij de controle gewoon verteld dat ze gewoon een steekproef hebben genomen voor de controle en daarvoor 50 stallen hebben uitgekozen. Leuk dat je het allemaal wilt controleren om al die ongein wat paardenvlees betreft te voorkomen, maar dan moet je alles controleren, en moeten dierenartsen, klinieken etc alles vast gaan leggen in een of andere database ofzo zodat werkelijk van elk paard bekend is wat deze toegediend heeft gekregen. Gebeurd dit niet kun je niet voorkomen dat er toch paarden worden geslacht die eigenlijk niet geslacht zouden mogen worden..

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 22:42

Shadow0 schreef:
Ik heb ook even de Europese richtlijn erbij gepakt, die is eigenlijk duidelijker: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 04&from=NL

Verplaatsing en vervoer van geregistreerde paardachtigen en als fok- en gebruiksdier gehouden paardachtigen

1. Geregistreerde paardachtigen en als fok- en gebruikdier gehouden paardachtigen gaan te allen tijde vergezeld van hun identificatiedocument.

2. In afwijking van lid 1 hoeven de in dat lid bedoelde paardachtigen niet vergezeld te gaan van hun identificatiedocument ingeval zij:

a) zich in een stal of in de wei bevinden, en de houder onverwijld het identificatiedocument kan laten zien;

b) tijdelijk lopend worden verplaatst:

i)naar een plek in de nabijheid van het bedrijf binnen een lidstaat zodanig dat het identificatiedocument binnen drie uur kan worden getoond, of

ii)tijdens het verweiden van paardachtigen naar en van zomergraasweiden waarbij het identificatiedocument op het bedrijf van vertrek kan worden getoond;

c) niet gespeend zijn en vergezeld worden door hun moeder- of zoogmerrie;

d) deelnemen aan een training of test voor een paardenwedstrijd of -evenement, waardoor zij het wedstrijd- of evenementterrein moeten verlaten;

e) worden verplaatst of vervoerd vanwege een noodsituatie met betrekking tot de paardachtigen zelf of, onverminderd artikel 14, lid 1, tweede alinea, van Richtlijn 2003/85/EG, het bedrijf waar de paardachtigen worden gehouden.

De wet zegt eigenlijk dat je het paspoort het beste op je paard kunt nieten (mijn interpretatie :) ), tenzij de houder het onverwijld kan tonen.

En de houder is "elke natuurlijke of rechtspersoon die het eigendomsrecht heeft over of in het bezit is van een paardachtige of belast is met het houden ervan, al dan niet tegen financiele vergoeding, zowel permanent als tijdelijk, ook tijdens het vervoer, op markten of tijdens wedstrijden, races of culturele evenementen;".

De regeling die jij aanhaalt valt onder artikel 13 en geldt alleen voor vervoer:

Artikel 13

a)
zich in een stal of in de wei bevinden, en de houder onverwijld het identificatiedocument kan laten zien;
b)
tijdelijk lopend worden verplaatst:
i)
naar een plek in de nabijheid van het bedrijf binnen een lidstaat zodanig dat het identificatiedocument binnen drie uur kan worden getoond, of
ii)
tijdens het verweiden van paardachtigen naar en van zomergraasweiden waarbij het identificatiedocument op het bedrijf van vertrek kan worden getoond;
c)
niet gespeend zijn en vergezeld worden door hun moeder- of zoogmerrie;
d)
deelnemen aan een training of test voor een paardenwedstrijd of -evenement, waardoor zij het wedstrijd- of evenementterrein moeten verlaten;
e)
worden verplaatst of vervoerd vanwege een noodsituatie met betrekking tot de paardachtigen zelf of, onverminderd artikel 14, lid 1, tweede alinea, van Richtlijn 2003/85/EG, het bedrijf waar de paardachtigen worden gehouden.
Laatst bijgewerkt door diktrom op 28-02-15 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:43

Een opsomming met ; en een kleine letter aan het begin van de opsomming, dient als één zin gelezen te worden.

De delen van de opsomming zijn onvolledige zinnen die de inleidende zin aanvullen.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 22:53

Shadow0 schreef:

Lees even mijn post eerder, aangehaalde europeese wet ging over vervoer en niet op stal!!!!!!!!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:55

diktrom, de wet is duidelijk. Het paspoort hoort bij het paard te zijn, punt.

Je hebt zelfs in dit topic antwoord gehad van een rechtsgeleerde, hoeveel mooier wil je het hebben :)?

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 22:59

immii_clarr schreef:
Vind het sowieso krom. Werd ons bij de controle gewoon verteld dat ze gewoon een steekproef hebben genomen voor de controle en daarvoor 50 stallen hebben uitgekozen. Leuk dat je het allemaal wilt controleren om al die ongein wat paardenvlees betreft te voorkomen, maar dan moet je alles controleren, en moeten dierenartsen, klinieken etc alles vast gaan leggen in een of andere database ofzo zodat werkelijk van elk paard bekend is wat deze toegediend heeft gekregen. Gebeurd dit niet kun je niet voorkomen dat er toch paarden worden geslacht die eigenlijk niet geslacht zouden mogen worden..

Zolang ik nog steeds een hoestpoeder kan halen bij de DA zonder dat hij bij mijn paard is geweest of dat hij heeft gezien dat het ook daadwerkelijk het paard is ingegaan (en niet een ander) dan heeft dit toch allemaal geen zin. Kunnen ze niet gewoon een bloedtest ontwikkelen dat je voorafgaand aan de slacht even neemt om vast te stellen of het dier geen verboden middelen binnen heeft gekregen. Lijkt mee veel zuiverder.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:01

Daar heb je dan weer volkomen gelijk in :) pp is zo lek als een mandje!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:02

Starbreeze schreef:
Daar heb je dan weer volkomen gelijk in :) pp is zo lek als een mandje!

Zeker. Maar dat staat los van wat er in de wet bepaald is. Namelijk dat het paspoort altijd bij het paard moet zijn (met twee uitzonderingen, en daar is in dit geval geen sprake van).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:04

Jep! Dat geef ik in mijn eerdere post ook al aan. Dat is idd een andere discussie.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:15

Ik kom even binnen vallen met een stomme vraag :o

Aangezien het paspoort altijd bij het paard hoort, dan dien je dus ook tijdens het maken van buitenritten het paspoort bij je te dragen? Of zijn ze nog niet zó ver doorgeslagen? :Y)