truselientje schreef:en een heel groot verschil in wegenbelasting.
Kan je wat bedragen neerzetten? Voor Nederlanders is niets zo overtuigend als €€€
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
bumblebijtje schreef:Nou overtuigend ...
Het is niet even pak suiker van paar euro die je aanschaft.
En verschil in aanschafprijz van b vrachtwagen of c vrachtwagen in fors. Om nog maar te zwijgen over verschil van het halen van extra stukje rijbewijs.. c is zover ik kon vinden toch algauw 2700. Das toch maandje of 4 hard werken.
Dus de stelling bezint eer ge begint houd ik dan toch graag erbij. Zodat ik alles op rijtje heb. De voors en tegens.
gr_roos schreef:Ik kreeg even een beroerte toen ik 5 jaar zag staan van geldigheid C rijbewijs, maar dat is sinds 2013, die van mij is nog gewoon 10 jaar geldig.
Wat betreft verschil in kosten. Ik had hiervoor een Patrol, eerst op grijs kenteken voor 22&€ wegenbelasting per maand, dat was leuk rijden, dieselprijs was ook nog minder dan 1€ de liter. Na afschaffing grijs kenteken betaalde ik iedere maand 142€ aan wegenbelasting, werk inmiddels ergens anders waar ik met de auto heen moet, dan is zo'n bak ook niet heel goedkoop.
Ik heb m'n vrachtwagenrijbewijs met ccv gehaald, is beroepsopleiding en kreeg daardoor geld terug vd belastingdienst.
Voor m'n vrachtwagen (euro 3, 7,5 ton) betaal ik 120€ wegenbelasting per jaar. Heb een Ka voor naar m'n werk en daar betaal ik 24€ wegenbelasting per maand voor. Brandstofverbruik is van m'n vrachtwagen iets hoger dan van de Patrol, maar m'n Ka is weer goedkoper voor brandstof.
Alleen reparaties kan ik niet goed vergelijken, maar m'n patrol heeft een paar pittige reparaties gehad en de vrachtwagen staat nu bij garage, die kosten zijn voor mij gelijkwaardig.
_lautje_ schreef:Ik heb recent een nieuwe B wagen gekocht. Mercedes sprinter met een laadvermogen van 1250kg (zelf op de brug gehad).
En ik wil echt nooit meer anders.
Qua kosten in aanschaf een kostbaar grapje (denk aan tussen 25 en 30 duizend). Wegenbelasting is 140€ per kwartaal.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik momenteel 1 paard heb en evt een tweede erbij wil over een jaar. Een grote wagen naar onze zin kostte ongeveer 50.000€.... En voor 1 paard vonden we dat wat te dol.
Voor nu is dit ideaal.
Op concours makkelijk te parkeren. Kan relatief veel spullen mee. Simpel en fijn te rijden. Paard laat er makkelijk op. Nooit meer een trailer.
Een dergelijke wagen houdt ook redelijk z'n waarde dus als ik over twee jaar alsnog een grote wil is hij goed in te ruilen.
Airnt schreef:is een dikke auto niet heel snel VEEL duurder (in nederland) dan een paardenvrachtwagen (C) INCLUSIEF rijbewijs?
verzekering en wegenbelasting van vrachtwagens (paardenvrachtwagens) waren een paar jaar geleden nog dusdanig laag dat je er echt heel veel op bespaarde.
brandstofverbruik valt echt heel erg mee met een 7,5-10 tonner.
voordeel is dat je gewoon veel ontspannener aankomt, en je paarden ook, het is veiliger voor je paarden in geval van een ongeval...
enige wat mij tegenviel is het onderhoudt... maar een grote 4x4 gaat ook in de papieren lopen.
als je echt een keer mot remmen is get gewoon minder link, paarden laden beter, je kunt beter bergop en bergaf, je kunt eventueel je koets erin laten staan tussen gebruik door als het uit komt... gewoon veel practischer.
en het betekend dat je niet in zo'n idioot dure PC hoofdtrekker je boodschappen hoeft te doen
) eens proberen de parkeergarage van de Albert Heyn in te komen!