Paspoort op stal achterlaten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:52

Nou door het paardenvlees schandaal is de kans op controle juist heel erg groot....
Ik vond wat iemand zei een mooie, je vertrouwt de pensionhouder je paard toe, dus waarom niet het paspoort??
Ja het is verplicht en nee ze gaan niet 20 minuten wachten tot jij het paspoort brengt.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:09

Ik heb net voor onze vakantie geregeld dat de paarden een week in pension gaan, kreeg dringend het verzoek om de paspoorten mee te nemen. Hij had al een keer een boete gehad en die waren niet misselijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:12

CM_ schreef:
Nou door het paardenvlees schandaal is de kans op controle juist heel erg groot....
Ik vond wat iemand zei een mooie, je vertrouwt de pensionhouder je paard toe, dus waarom niet het paspoort??
Ja het is verplicht en nee ze gaan niet 20 minuten wachten tot jij het paspoort brengt.

Helemaal mee eens. Ik heb mijn paarden nu thuis staan, maar toen ze nog in pension stonden lagen de paspoorten gewoon bij de pensioneigenaar.
Als ik die al niet met het paspoort vertrouw, waarom dan wel met mijn paard?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:29

Paspoort ligt in de kluis bij de stalhouder. Geen problemen mee. Er is wel een mini contractje voor opgesteld.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:37

niet doen, het is en blijft een eigendomsbewijs!
Als er iets gebeurt ben jij je paard kwijt want je hebt het papier niet of het heeft intussen al een naamswijziging ondergaan (heb ik zelf meegemaakt) en je zit niet te wachten op een cevile rechtzaak wat je handen vol geld kost en vervelende gevolgen kan hebben!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:39

Mendy1984 schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Dus jij komt altijd direct aangescheurd met je paspoort als de staleigenaar belt door een onverwachte controle? :+

ikke wel ja....
ik heb net gelezen dat je binnen 3 uur je paspoort moet laten zien

Dat is alleen zo indien jouw paard(en):
Citaat:
tijdelijk lopend worden verplaatst:
i) naar een plek in de nabijheid van het bedrijf binnen een lidstaat zodanig dat het identificatiedocument binnen drie uur kan worden getoond,

Zie de verordening in de link, pg. 11; Artikel 13, lid 2, sub b, sub i: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 032:NL:PDF

Dus, tenzij je continu met je beest aan de wandel bent moet je paspoort gewoon op stal liggen.

_xManadisx_ schreef:
Mijn paard staat ergens in een weiland met 9 andere paarden, is geen stalling bij. Ik heb dus ook het paspoort thuis liggen. Ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten doen!

Ook dat wordt geregeld in Artikel 13, lid 2, sub a.
Citaat:
2. In afwijking van lid 1 hoeven de in dat lid bedoelde
paardachtigen niet vergezeld te gaan van hun identificatiedocument
ingeval zij:
a) zich in een stal of in de wei bevinden, en de houder onverwijld het identificatiedocument kan laten zien;

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:40

kwita schreef:
Als er iets gebeurt ben jij je paard kwijt want je hebt het papier niet of het heeft intussen al een naamswijziging ondergaan (heb ik zelf meegemaakt) en je zit niet te wachten op een cevile rechtzaak wat je handen vol geld kost en vervelende gevolgen kan hebben!

Zoveel onzin in 1 post :D

Een paspoort is geen eigendomsbewijs. Er zijn inmiddels genoeg links gegeven waar je wel kan lezen hoe het zit. Maak gewoon goede afspraken met je pensioneigenaar over waar de paspoorten opgeborgen worden, wie er allemaal bij kan, en hoe je er zelf makkelijk bij kan als je met je paard weg wil. Verder niet te moeilijk over doen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:40

kwita schreef:

Volgens mij staat er expliciet in het paspoort dat het GEEN eigendomsbewijs is...........

EDIT: oliebol, geninja-ed door Anoeska... :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:42

Wij hebben een centraal kluisje, waar alleen de pensionhouder in kan en een lockerkast zoals deze: http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inr ... ousPage=lr .
Voor een lockertje betalen we een kleine huur, omdat die aangeschaft is op ons eigen verzoek, voor het centrale kluisje betaal je niets.
Omdat ik wel altijd bij mijn paspoort wil kunnen, ligt die van mij in een lockertje, waar ikzelf en de pensionhouder een sleutel van heeft.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:19

kwita schreef:

heb het op meerdere sites en in het paspoort zelf nagelezen...
het is ABSOLUUT GEEN eigendomsbewijs

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:26

Voor sommige rassen is het wel een eigendomsbewijs, bijv quarters. Voor de nederlandse stamboeken niet, maar de amerikanen houden er andere regels op na helaas. De wet voorziet hier niet in.

Het enige wat ik dan zou kunnen voorstellen is het kluisje waar de stalhouder ook in kan, kan je ten alle tijden controleren of het paspoort er nog in ligt. Als je het echt niet vetrouwt een sleutelkastje kopen met breekbaar glas ervoor zodat de stalhouder het glas moet breken als hij controle heeft om in jouw paspoortkluis te komen.

Zoiets bedoel ik
Afbeelding

Mijn paspoort ligt bij de stalhouder thuis, mocht ik hem nodig hebben vraag ik het paspoort op tijd op en leg het in mijn kast, daar heeft hij de sleutel van.

FrNo

Re: Paspoort op stal achterlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:32

Mijn paspoorten liggen op het pension in mijn zadelkast en de pensioneigenaar weet waar de sleutel ligt.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:35

Onze SH heeft ook speciaal voor dit doel een kast met kluisjes aangeschaft waar we allemaal een kluisje in hebben. 1 sleutel voor jezelf en 1 voor je stalhouder. Zo kan je altijd bij je eigen paspoort en zo kan de SH er ook bij in geval van controle. Prima geregeld! Het is je eigen verantwoordelijkheid dat het paspoort erin ligt en er weer in terug komt na wedstrijd etc.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:37

Punz schreef:
Het is eigenlijk nog strikter: paspoort moet ten alle tijden bij het paard zijn. Dus als jij met je trailer op pad gaat naar de les, hoor je strikt genomen het paspoort bij je te hebben. Doet niemand natuurlijk, maar in principe móet het wel.

Het grappige is dat ik dit juist wel doe. Altijd paspoort mee in de auto als we met de trailer op weg zijn.
Maar de paspoorten liggen wel thuis.

Is dit een regel enkel in Nederland of ook in België?
Ik heb de paarden nu in eigen beheer op een eigen stuk land (overigens niet aan huis dus de paspoorten zijn daar ook niet) maar hier vragen de pensionhouders er dus nooit om.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:43

Mjetterd schreef:
Ik vraag mij af, worden er daadwerkelijk zulke controles uitgevoerd? :)
kennis van ons werd enkele weken geleden aangehouden voor controle met trailers, ze had haar paspoort niet bij. Ze kreeg een officiële waarschuwing en dus ook een brief thuis gestuurd waar dit op bevestigd stond

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:53

Even een vraagje voor de mensen die het paspoort 'lekker veilig thuis' hebben en wachten op een telefoontje bij de controle: Zijn jullie dan ook 24/7 thuis?
Daarbij: De controle komt veelal zonder aankondiging en paspoorten moeten voor ieder paard aanwezig zijn op de stal. De boetes zijn voor de eigenaar van de stal omdat die de verplichting heeft de paspoorten van de eigenaren over te nemen.
Paspoort is overigens geen eigendomsbewijs. Een koopovereenkomst bijvoorbeeld is dat wel.
Maar afijn, het is inderdaad het zoveelste topic over dit onderwerp. Kan volgens mij wel weer een slotje op.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:12

Yontheke schreef:
Punz schreef:
Het is eigenlijk nog strikter: paspoort moet ten alle tijden bij het paard zijn. Dus als jij met je trailer op pad gaat naar de les, hoor je strikt genomen het paspoort bij je te hebben. Doet niemand natuurlijk, maar in principe móet het wel.

Het grappige is dat ik dit juist wel doe. Altijd paspoort mee in de auto als we met de trailer op weg zijn.
Maar de paspoorten liggen wel thuis.

Ik heb ook altijd het paspoort mee naar les. Snap trouwens niet waarom er geen gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheid daar een smartcard voor in te voeren. Dat zou een stuk eenvoudiger zijn.

Yontheke schreef:
Is dit een regel enkel in Nederland of ook in België?

Het is een Europese Verordening. Dit geldt dus binnen de EU: Nederland, België Engeland, Duitsland, Italië, enz enz.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:43

Wendy schreef:
CM_ schreef:

Helemaal mee eens. Ik heb mijn paarden nu thuis staan, maar toen ze nog in pension stonden lagen de paspoorten gewoon bij de pensioneigenaar.
Als ik die al niet met het paspoort vertrouw, waarom dan wel met mijn paard?

Dit heeft toch helemaal niets met elkaar te maken. Hoe mensen voor paarden zorgen zegt niets over hoe ze op administratief vlak zijn.
Ik heb toch al meerdere keren meegemaakt dat ik mensen prima de zorg voor mijn paard toevertrouwde, maar dat diezelfde mensen op administratief gebied, vriendelijk gezegd, behoorlijk slordig en chaotisch waren.
In de kosten en het gedoe die dat met zich mee kan brengen heb ik als paardeneigenaar weer geen zin in.. ;)

Mijn paspoort ligt overigens ook gewoon thuis, op 5 minuten van stal af.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:45

Mensen die hun paspoort niet af willen geven hebben hier ondertekend dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor eventuele boetes

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:02

Eikenbos schreef:
Even een vraagje voor de mensen die het paspoort 'lekker veilig thuis' hebben en wachten op een telefoontje bij de controle: Zijn jullie dan ook 24/7 thuis?
Daarbij: De controle komt veelal zonder aankondiging en paspoorten moeten voor ieder paard aanwezig zijn op de stal. De boetes zijn voor de eigenaar van de stal omdat die de verplichting heeft de paspoorten van de eigenaren over te nemen.
Paspoort is overigens geen eigendomsbewijs. Een koopovereenkomst bijvoorbeeld is dat wel.
Maar afijn, het is inderdaad het zoveelste topic over dit onderwerp. Kan volgens mij wel weer een slotje op.

Stalhouder is ook niet 24/7 thuis, dus als er gecontroleerd word wanneer ze niet thuis zijn heeft de controleur ook geen pasporten in handen.
Mijn paspoort ligt wel bij haar, maar t is soms wel een gedoe als ik lekker weg wil met de trailer en ik niet 123 bij het paspoort kan

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:52

Mizz Liz, daarom hebben wij dus ook de mogelijkheid van een eigen kluisje, dan kan je altijd bij het paspoort als je onverwachts weg wil/moet met je paard. Geen gedoe dus, overigens, als de stalhouder er niet is, is er altijd iemand anders die de sleutel van de "grote" kluis heeft. We hebben best een grote stal, met rond de 50 paarden en ik denk dat er zo'n 10 zijn die een eigen kluisje heeft, de rest ligt dus op een stapel in een apart kluisje waar de stalhouder de sleutel van heeft.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:00

Eigen kluisje is geen ruimte voor helaas. De stal is best wel klein en alles staat al behoorlijk vol.
Het is als t ware een aanbouwschuur met 3 stallen, 3 kasten, een miniaanrecht, poetsplaats en wasplaats. Allemaal basic en al behoorlijk vol. De mogelijkheid om een goede kluis/kluisjeskast te monteren is er niet echt. Want ik zou zo'n kast wel flink goed bevestigd willen zien.
"Gelukkig" gaan we over het algemeen niet zomaar even weg met de trailer. Wedstrijden worden ver van te voren gepland en op de kalender geschreven en buitenritten beslissen we meestal een dag van te voren. Zeker ivm het weer etc. Dan kan ik altijd even aanbellen rond etenstijd om eventueel het paspoort al te vragen.

Persoonlijk zou ik een ander systeem van de paspoorten wel makkelijker vinden. Een A en B paspoort bijv. Waarbij je 1 deel altijd zelf bij je houd en een ander deel altijd voor controle op stal kan liggen. Echter betreft vaccinaties is dat weer geen oplossing (alhoewel, vaccinaties zijn voor alleen op stal 9 van de 10 keer niet verplicht. Alleen op wedstrijd en tijdens vervoer kan er toch op gecontroleerd worden?)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:57

Best jammer dat dat bij jullie niet past, maar als jij er zo tevreden mee bent is dat toch prima? Ik vind het een onprettig idee, dat als ik met spoed met mijn paard naar een kliniek moet, ik afhankelijk ben van de stalhouder voor het paspoort van mijn paard. Ook daarom wil ik er gewoon zelf altijd bij kunnen. Of als ik plotseling bedenk dat ik naar het bos of het strand wil met de trailer, ik heb dan ook altijd het paspoort mee.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:08

ik vraag me n.a.v. dit topic wel wat dingen af:

-wie kan er komen controleren en waarop?
-wat is dan wel een eigendomsbewijs? Behalve het paspoort heb ik namelijk niks.
-Hoe kan ik ooit aantonen dat mijn paard van mij is?
-bij mij in het paspoort staan echt niet alle medische gegevens en/of medicijnen genoteerd, wat heeft zo'n controle dan voor n zin?

Mijn paspoort ligt thuis, het is imo het enige "papier" dat ik heb van mijn paard en daar ben ik zuinig op...

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:11

Bij de stalling waar ik sta, moest ik helaas ook mijn paspoort inleveren.
Paspoorten moeten aanwezig zijn op stal.
Stel ik zou op wedstrijd gaan buiten de deur, op tijd aangeven en dan krijg je je paspoort mee en daarna meteen weer inleveren.
Zo kan ik hem wel niet vergeten mee te nemen met de inentingen :') word ook door de stal geregeld en vergat hem steeds mee te nemen.