naar de slacht, waar en hoe?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

susanne_m

Re: naar de slacht, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:46

daarom gaf ik in mijn eerdere bericht je al de keuze aan consumptie of destructie,
een beetje fatsoenlijke slager kan je telefonisch uitleggen welke papieren er aanwezig moeten zijn, en welke papieren je nog moet invullen.

Ik las nog iets over t paspoort, de regels omtrent het paardenpaspoort zijn gewijzigd. De slager moet nu de paspoorten opsturen naar het VWA. Je kan onder geen beding het paspoort nog in je bezit houden.
De veearts is er bij voordat er geslacht word, en komt later weer terug als het paard geslacht is, om de chip uit het paard te snijden, dit is om fraude te voorkomen.

en je kan er vanuit gaan dat slagers fatsoenlijk met dieren omgaan, puur alleen al om de simpele redenen dat je 'blauwe plekken' (kneuzingen en bloedsuitstortingen) terug ziet in het vlees, en het dan niks meer waard is. En het zijn ook mensen...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:35

wij halen zelf vlees voor de honden bij een slachterij welke ook paarden slacht,deze slachter is echt heel open over zijn werk,en zei ook dat mensen erbij mogen blijven,maar dat hij dat wel afraad,puur omdat het best traumatisch kan zijn,wil je er echt bij blijven dan mag dat gewoon.

ik denk ,dat als je een slachterij bij je in de buurt belt dat er heel veel bespreekbaar is ,en dat je daar verder mee komt met je vragen :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 16:42

Maar ik wil graag ervaringen van slagerijen uit de buurt. heb nu die van Best gevonden,wat redelijk in de buurt is, maar moet nog verder bellen ed of er niet iets dichter in de buurt is.
krijg je die formulieren bij aankomst of moet je die van te voren al krijgen en ingevuld hebben?

Ik kan natuurlijk ook bellen, maar heb het er al moeilijk mee om deze keuze te maken. Vind het lezen van antwoorden van personen die er recent nog mee te maken hebben gehad nu makkelijker dan als ik ga bellen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:54

Je kan KimD eens vragen, die woont in het zuiden en heeft ook een tijdje geleden een paard laten slachten meen ik.. Die weet misschien een slachter in de buurt..
Vroeger zat er een in Sittard, maar die is al heel lang dicht.
Verder gelukkig geen ervaring mee.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:05

Helvoirt timmermans weet alleen niet of hij ook nog paarden doet.

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:08

kwita schreef:
ons paard had zichtbaar kanker en zou dus nooit meer doorverkocht kunnen worden, wij hebben de Kok gewoon zelf gebeld en een afspraak gemaakt hij heeft zelf het paard op gehaald.
Deze man was erg rustig met het paard en we kregen bericht toen het paard overleden was.
Ook na een verkeersongeluk bij bekenden heeft deze man het gewonde paard netjes behandeld en vervoerd.(weekend)
Natuurlijk kiest niemand met plezier voor deze weg maar als het netjes verloopt geeft het wel gemoedsrust!

Wou ik ook zeggen de Kok ! Maar ts woont in Limburg

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 18:10

StalNollie schreef:
Helvoirt timmermans weet alleen niet of hij ook nog paarden doet.

Waar is dat ergens?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 18:10

8nnemiek schreef:
Je kan KimD eens vragen, die woont in het zuiden en heeft ook een tijdje geleden een paard laten slachten meen ik.. Die weet misschien een slachter in de buurt..
Vroeger zat er een in Sittard, maar die is al heel lang dicht.
Verder gelukkig geen ervaring mee.

Helaas, die slagerij doet niks waar zij het heeft laten doen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:21

Bij Den bosch in debuurt

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:06

larabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:29

Helaas heb ook ik ongeveer een jaar geleden de beslissing moeten maken om mijn pony te laten slachten. Mijn pony is naar een slager in de buurt gegaan die de eigenaresse van de pensionstal waar ik toen stond goed kende. Mijn moeder heeft hem gebeld en gevraagd of hij langs wilde komen om kennis te maken en onze vragen te beantwoorden. ( daarbij was het voor mij een hele geruststelling dat mijn pony normaal op hem reageerde omdat ze nogal moeilijk was met vreemde mannen.) We hebben toen hele fijne afspraken kunnen maken. Bij het ophalen mocht ik haar zelf op trailer laden en nam hij alle tijd die ik nodig had. Ik denk dat het voor jezelf belangrijk is dat je een goed gevoel en een gevoel van vertrouwen hebt bij de slager die je uitzoekt.
Ik dacht ook altijd dat ik haar zelf wilde wegbrengen en meegaan om tot het laatst erbij te zijn. Uiteindelijk heb ik na veel gesprekken met verschillende mensen hierover toen besloten om het niet te doen, omdat ik haar wou herinneren zoals ze op dat moment was. Daarbij reageerde mijn pony heftig op emoties en ik wou niet dat ze door mij alsnog gestresst zou raken.
Mijn advies is om alles waarover je twijfelt of onzeker over bent te bespreken met mensen die belangrijk voor je zijn. Het is al moeilijk genoeg. Doe vooral wat voor jou goed voelt, je paard weet toch niet wat 'dood' inhoudt.

Ik heb de belangrijkste gegevens uit het paspoort ingescand op de computer, zodat ik toch die informatie nog bezat, aangezien je het paspoort niet mag houden.
Ik woon in het noorden, dus ik kan je geen slager adviseren, maar ik hoop dat je straks als het zover is terug kunt kijken op een afscheid zoals jij dat gewild hebt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 09:20

Het makkelijkste zou ook zijn als iemand het paard op kwam halen en ik wist dat het rustig en goed zou gaan Helaas gaat dat niet en geef ik haar niet aan een vreemde mee. Ik wil zeker weten, hoe moeilijk voor mij ook, dat het rustig en netjes gebeurd

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:23

Lynn_Nikita schreef:
Het makkelijkste zou ook zijn als iemand het paard op kwam halen en ik wist dat het rustig en goed zou gaan Helaas gaat dat niet en geef ik haar niet aan een vreemde mee. Ik wil zeker weten, hoe moeilijk voor mij ook, dat het rustig en netjes gebeurd

Bel Jan op uit Nijkerk.
Haalt paarden op uit t hele land..zelfs belgie en duitsland.
Bij hem mag je erbij zijn tot t eind. En je krijgt ter plekke paspoort terug als je daarom vraagt.
Afrekening volgt later. Afh of je m voor.consumptie doet of niet.

Bel hem anders even voor meer info. Hij kent meerdere goede slachterijen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 09:29

Heb ik al eerder genoemd, dat is ruim 3 uur hiervandaan, vind ik te ver, ook als ik niet zelf meega wil ik niet dat zij zolang op trailer staat

bellen naar hem voor een ander adres is goede tip, dat ga ik doen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:47

En gewoon thuis laten schieten ook geen idee?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 10:57

jawel dat is ook een optie, maar wie kan dat dan doen?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:03

In Zeeland bij Uden zit ook een slachter, brengen wij onze koeien altijd heen.
Weet niet of die ook paarden slacht.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:13

daar slacht dezelfde als uit best

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:18

Lynn_Nikita schreef:
jawel dat is ook een optie, maar wie kan dat dan doen?

Als die van Nijkerk toch regelmatig in de buurt is om paarden op te halen dan vind hij het misschien geen probleem om een schietmasker mee te nemen en even bij jou te stoppen. Maar misschien zijn er ook dierenartsen die zo'n masker hebben?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:40

Volgens mij mag thuis schieten alleen als noodslachting en aangezien ze hem als consumptie wil wegdoen kan dat sowieso niet want dan moeten ze gelijk beginnen met verwerken ect

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:35

8nnemiek schreef:
En gewoon thuis laten schieten ook geen idee?

Dit.mag niet zomaar.
Ivm verbloeden.

En lang niet elke DA kan overweg met een schietmasker.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 22:32

Thuis mag toch wel schieten Als niet voor consumptie is toch?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:38

Ik heb begrepen dat Jan van de slachterij in Nijkerk geen paarden meer schiet die niet voor consumptie zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 23:08

Geen idee, maar die is vanwege de afstand zowieso al geen optie. Als ik dan toch op slagerij laat schieten dan meteen ook voor consumptie. Heeft t lichaam ook een doel. Wordt nu alleen minimaal week uitgesteld vanwege sterfgeval in de familie. Even mijn handen en hoofd vol aan

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:39

gecondoleerd, sterkt daarmee.