Paspoort inleveren bij opzegging fjordstamboek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: Paspoort inleveren bij opzegging fjordstamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:50

Dat vind ik inderdaad ook een normale gang van zaken, Dennis en volgens mij is dat bij elk fatsoenlijk stamboek ook zo geregeld.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:25

Kan bij het fjordenstamboek als het goed is ook maar dan word het gelijk belachelijk duur.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:29

Heb even op de site gekeken en dat kan inderdaad, maar op de site staat ook dat je gewoon eigenaar blijft als je het lidmaatschap opzegt. Dat klopt ook al niet dus.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:31

oomens schreef:
XxDiandraxX schreef:
Chintiar, dat willen ze nu dus voortaan wel doen. Mijn pleegvader is sinds een jaar geel lid meer, paard is nog steeds in zijn bezit maar op de site staat eigenaar onbekend. Wat ik dan nog het ergste vind is dat je daar wel 25euro voor betaald.

Is het niet heel logisch dat zij op hun site 'eigenaar onbekend' zetten? Van hun eigen leden moeten ze de gegevens hebben, al is het alleen maar vanwege het innen van de contributie.
Van een stamboek kun je niet verwachten dat ze de gegevens van iedereen die zich ooit heeft afgemeld up-to-date houden. Waarschijnlijk mogen ze i.v.m. privacy niet eens gegevens van niet-leden bewaren, en dus is het logisch dat ze - naar waarheid - invullen 'eigenaar onbekend'.

Mijn fjord stond nog ingeschreven op een oude eigenaar, waarvan ik haar niet eens gekocht heb. Dus zo normaal is het niet dat de eigenaar op onbekend staat.

Trouwens ook bij het fjordenstamboek kun je het paard op je naam zetten, alleen dan was het 75 euro voor niet leden als ik het goed heb.

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:55

Wat een rare gang van zaken! Je hebt toch betaald om het paard op jouw naam te laten zetten in het paspoort!? Krijg je die €€ dan ook terug? Nee.
En stel je krijgt controle op stal terwijl je paspoort ofwel onderweg is ofwel op de stapel ligt. Krijg je dan van het stamboek een vergoeding voor de ongemakken (oftewel boete)? Nee, dat denk ik ook niet.

Vind het echt onzin. Ik kon mijn KWPN-er ook op mijn naam laten zetten zonder lid te worden en dat was dan iets van 150,- (pin mij er niet op vast, kan ook iets meer of minder zijn geweest)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:56

Dat er een paspoort opgestuurd moet worden is niet zo raar hoor Dames, maar de rede bij ts hiervoor wel.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:06

Tallie1979 schreef:
Chiave schreef:
Niet opsturen. ;)
Heb ik ook nooit gedaan.

Idem, ik zei ook het lidmaatschap op en ze hebben mij hetzelfde verzocht. Nooit gedaan, nooit meer wat van gehoord.

Hier hetzelfde,
heb er geen reactie op gegeven en het paspoort ook nooit opgestuurd.
Heb er ook nooit meer wat van vernomen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 20:25

StalNollie schreef:
En wat voor aantekening dan.
paspoort staat los van lidmaatschap dus ddaarover hoeft er niks van i het paspoort te staan

Geen idee wat voor aantekening dat is. Het zal wel iets in de trant zijn dat ik niet meer lid ben.
Bij een eventuele premie keuring zal ik dan wat meer moeten betalen of misschien eerst wel weer lid worden.

Overigens kocht ik mijn fjord 16,5 jaar geleden op de zuidlaardermarkt en ben sindsdien lid geweest van het stamboek.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:28

Ik ben jaren lid geweest, liep keuringen etc.
Voor mij was de maat vol toen ik een slechte abop reed, en het jurylid luidkeels in een volle kantine verkondigde (bij het uitreiken van de scores) dat mijn paard levensgevaarlijk was en dat ik er nooit meer mee de openbare weg op mocht gaan.

Als je dat al vind, zeg dat dan even persoonlijk en iets vriendelijker...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:49

Bij mij was de maat al veel eerder vol, maar vooral toen op de keuring mijn paard van top tot teen werd afgezeken en bij de fjordsport hetzelfde dier ineens prachtig en goed was. Daaag. En toen op keuring de enige die niet zo vatsig was dat ik bang werd dat hij door zn poten zakte schraal genoemd werd heb ik nog overwogen om mijn fjord naar België over te laten schrijven, maar aangezien ik er verder niks mee doe wat stamboek betreft vond ik dat net te veel moeite. Eigenlijk was bij mij de maat overvol.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 23:19

ik ben 2x naar de keuring geweest.
1ste keer was paardlief reserve kampioen bij de ruinen en het jaar erop stond ik 2 of 3e geloof ik.

De 1ste keer waren ze vol lof en de 2e keer was gewoon.
Helaas nooit de kans gehad om een men/trekproef afteleggen ;( omdat ik geen vervoer heb.

Ik heb verder geen slechte ervaringen met het stamboek.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:22

Oh, mijn paard heeft ook weleens "onder conditie" gehad, ze vonden haar te dun. Ze was gewoon in sportconditie

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 03:44

Ik zou hier absoluut NIET mee akkoord gaan, en zou er zelfs tijd aan besteden om ze in een nette, formele brief uit te leggen dat deze praktijken gewoon niet kloppen. Zij hebben geen enkel recht om dit zomaar te doen!

Ik heb in 2007 een papierloze 'shet' laten chippen bij een DA, bij de pony zat nog geen paspoort. Volgens DA was op dat moment het Fjordenpaardenstamboek het goedkoopste stamboek die voor niet-leden een paspoort kon leveren, en dan ook nog op korte termijn. Heeft mij toen dacht ik € 25,00 gekost (aanvraag paspoort).

Dat een paard of pony een paspoort heeft, uitgegeven door één van de officieel erkende paspoort-uitgevende instanties (alle erkende stamboeken + KNHS + PVVE) wil nog niet zeggen dat het paard ook dat ras heeft. Dan zit er nl. een officieel stamboek/register papier bij. Veel mensen weten dit niet, en vinden het dus apart dat een 'shet' (papierloos, dus ouders onbekend) een paspoort heeft van het Fjordenpaardenstamboek. Hij staat er dus niet 'ingeschreven', hij heeft er enkel een paspoort van.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:41

ik had vandaag en brief in de bus van het stamboek met het verzoek het paspoort op te sturen.
Heb hem even heel snel doorgelezen.

Ik wil hem wel plaatsten als dat mag.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:29

Neem aan dat dat wel mag toch?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:36

Wordt eigenlijk wel erg nieuwsgierig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 11:53

Vjestagirl schreef:
Neem aan dat dat wel mag toch?

Ik heb wel eens eerder een advies van een hoefsmid op bokt geplaatst en dat werd verwijderd.
Ik ga ff kijken o ik hem vanaf mijn telefoon geupload krijgt. Ik heb de upload nog niet gebruikt namelijk en zo'n held ben ik er ook weer niet mee :P

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 12:13

Afbeelding

Gelukt alleen scheef, sorry.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:17

Whahaha wat een banketstaaf. Dat stamboek heeft ze echt niet op een rijtje ook betreft wetgeving. Paard overschrijven is niet verplicht en heeft ook geen problemen met verzekering.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:25

Inderdaad, wat een onzin staat er in die brief zeg. En je mag nog zelf de portokosten voor retourzenden ook nog betalen. Mooi niet doen dus.

anjaenrene schreef:
Bij het KFPS moeten we het stamboekpapier afgeven bij opzegging. Hun houden het dan op het kantoor totdat iemand het paard weer aanmeld, die krijgt dan het papier met zijn naam erop. Het paspoort mag je houden. Ik zou zeggen, niet opsturen! Jij hebt het nodig bij controle. Laat ze het maar komen halen als het zo belangrijk is

Dit vind ik ook van de zotte en zou ik dus ook nooit doen. Want in wezen zeggen zij dat als jij, als eigenaar, geen lid bent van hun clubje, je paard ook geen goedgekeurde fries meer is. Je hebt immers ineens geen stamboekpapier er meer bij. Echt niet, dat papier hoort bij het paard, of ik nu lid ben of niet.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:29

Dit klopt niet en zou er ook tegen in gaan. Ik heb mijn paard bij KWPN stamboek ook geen lidschap meer. Zag de toegevoegde waarde niet van dat lidmaatschap. Daar heb ik echt mijn paspoort niet voor op hoeven sturen om mijn naam uit het paspoort te laten halen? Raar iets hoor! Ook adreswijzing is daarna gewoon uitgevoerd door ze zonder lid zijn.

Mijn andere paardje heeft sinds oktober een belgisch paspoort gekregen en ook die vraagt geen lidmaatschap maar puur dat het paard een paspoort heeft en ergens ingeschreven staat. Nu werkt het in BE anders hoor.

Nee, dit kan niet goed zijn wat ze doen en zou het zeker nog even na bellen dat je dat niet van plan bent en dat ze anders als ze denken dat ze dat moeten doen even moeten praten met een ander stamboek want denk dat die lijn wel hetzelfde is!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:10

Nou....en de zinsconstructies kloppen ook niet overal. Vind ook niet dat de brief professioneel overkomt. Alleen al door de twee soorten lettertypes. Nee laat ze maar in hun sop gaar koken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:23

Triest. _O- _O- _O- :')

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:19

Dat is idd dezelfde brief die ik ook heb gehad :=

niet op reageren, en je hoort er ook niks meer over ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 08:48

>;) Sinds wanneer heeft een lidmaatschap te maken met een op-naam-zetting?
Dat er een naam van een eigenaar in een paspoort staat is ook zo lekker belangrijk...enige wat stamboeken moeten doen is paspoorten uitgeven en papieren.Die horen bij het paard...verder allemaal geneuzel.

Als je weer lid wilt worden van het stamboek moet je zeker weer de boel opsturen om alweer een aantekening in het paspoort te maken??Laat ze zwetsen...

Jouw paard...en daar hebben zij verder niets mee te maken.Ze kunnen je verder ook niets verplichten!

Ik heb toen de tijd heel wat vuiligheid over mij heen gehad van het NSIJP...ik moest dit...en ik moest dat.Nou ik moest (en moet) helemaal niets.Mijn paarden,mijn papieren en mijn paspoorten...mijn keuze.

Paarden op naam zetten is enkel belangrijk in sommige gevallen,voor een bosklosser verder oninteressant...net als een lidmaatschap van een stamboek.Is vrijwillig en niet wettelijk verplicht (wat sommige stamboeken nog steeds doen geloven :roll: )

Voor meer info over paspoorten en verplichtingen kun je ook info via deze site inwinnen...ook misstanden van stamboeken kunnen hier worden gemeld...

PVE :

http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=bxnwUsHs ... HsuOnbPTEY