Problemen bij lease

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Problemen bij lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:54

Dat gaat dus spannend worden!
Omdat je er niet bij kunt zijn zou ik wel na afloop de foto's ook door je eigen DA laten beoordelen..

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:08

wil je even succes wensen a.smaandag!!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:17

Pff, veel succes!!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:18

Nou fijn dat de communicatie nu wel goed gaat.

En wat een stalgenoten dat ze zich er even mee komen bemoeien!
Nou succes maandag.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 22:16

Thanks iedereen! Ja de foto's laat ik sowieso nog door mijn eigen DA nakijken en bij twijfel stuur ik ze ook nog naar de dierenkliniek in Merelbeke.
Ik ben heel blij dat de communicatie nu weer normaal verloopt, is ook in het belang van de merrie goed.
Die stalgenoten waren echt heel erg onbeleefd, ze kwamen enorm stoken tussen ons.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:22

Tja, wat zeggen ze altijd? Paardenvolk, naar volk oid? Klopt wel, vreselijk. Net als wanneer jouw paard iets heeft gedaan tegen een ander paard, dan word je er als eigenaar op aangekeken. En andersom, als jouw paard wat is aangedaan door een ander paard is er direct zo'n afstandelijke sfeer, want men zal wel boos zijn op de eigenaar. Blij dat ik niet meer op een pensionstal sta. Bah. Fijn dat alles zichzelf mooi lijkt op te lossen. Hopelijk valt het mee met je merrie. Lekker professionele DA ook dan, die eerste?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:32

Humm, met zulke stalgenoten die de boel lekker opstoken krijg je al snel van die lekkere sferen dat een op zich prima persoon, zich toch ineens heel vervelend en onredelijk gaat gedragen door de opruiende kletspraat van de stalgenoten....

Hopelijk lukt het om deze normale communicatie vast te houden met je leaser onder deze omstandigheden, en valt het allemaal mee met de merrie :(:)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 22:22

Vandaag berichtje gehad dat ze pas zaterdag ipv maandag naar de praktijk gaat voor foto's en anesthesie-onderzoek. Hun vervoer van maandag ging niet door. Dus nog iets langer afwachten.

Ja die stalgenoten waren echt grof! Ze zaten alles op te stoken.
Ik houd jullie op de hoogte!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 05:49

Vandaag gaat het door?

Succes vandaag.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 06:59

Achteraf gezien voor de leasers wellicht ook een wijze les dat dit contract niet fijn iis voor hun. Zelf medische kosten betalen, terugbrengen gaat lastig.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:07

Succes vandaag!!

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 17:06

Ja het was vandaag inderdaad. Ik had gisteren nog het adres en uur gevraagd. Adres wisten ze niet dus heb ik opgezocht en als uur hadden ze 14u gezegd. Ik was er om 13.30u en toen waren ze al bezig... Dus gelukkig was ik weer iets vroeger gekomen.

Er zijn foto's genomen, eerst van vooraanzicht en dan zij-aanzicht. De DA stuurt ze me straks door.
Alles zag er heel goed uit, enkel heeft ze aan haar kraakbeen een stukje dat aaneen aan het groeien is. En daar moet ze nu 'uitgroeien'. Na 5 a 6 maand zou dat toegegroeid moeten zijn en dan zou ze nergens nog last van hebben. Maar ik stuur de foto's van zodra ik ze heb ook eens naar mijn DA.

Iris82, tijdens een lease is het toch logisch dat je de kosten betaald? Ik heb zelf ook al paarden geleasd en medische kosten zijn altijd voor de leaser. Ik ben nu ZELF met het voorstel gekomen om de helft van de onderzoeken te betalen vandaag, wat ik ondertussen ook gedaan heb. Maar volgens het contract was ik dat niet verplicht. Leaser heeft er ook niet achter gevraagd of ik het wou betalen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:12

Nee hoor de medisch kosten zijn niet altijd voor de leaser.
Is er bij jullie een contract en wat staat daar in?
Ik lease zelf ook.
In eerste instantie waren de grote medische kosten voor de eigenaresse.
Als hij bv koliek krijgt en hij moet geopereerd worden enz.

Nu zijn we al wat jaren verder ik heb hem fulltime zijn eigenaresse woont in het buitenland.
Ik betaal nu eigenlijk alles wat hij nodig heeft en de medische kosten als ze komen gaan we nu delen.
Hoefsmid enz alles is voor mij.

Normaal is dit eigenlijk vaak niet eens zo.
Het lease bedrag is nu eigenlijk gedeelte van het stalgeld wat ik betaal.
En zij betaald een gedeelte van het stalgeld en de rest is voor mij.

Maar het is echt net wat er afgesproken is enz.

Zijn ook leaser betalen alleen een bedrag en verder echt helemaal niks ook niet als er iets kapot gaat.

Fijn dat je op tijd was. Apart dat ze er toch al waren en eerst het adres niet wisten....
Ook fijn dat de dierenarts de foto's doorstuurt.
Maar hoe liep het paard nu dan?
En komt dat echt alleen van het kraakbeen?
Is dat het probleem?

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 17:23

Ja wij hebben een contract. Bij grote kosten zoals operatie zou ik natuurlijk ook sowieso in tussenkomen.
Paard liep op de beton op rechte lijn helemaal zuiver, enkel op de cirkel als het linkerbeen aan de binnenkant was mankte ze. Doordat het kraakbeen nu aan het toegroeien is heeft ze last als het belast wordt. Maar deze DA ging de foto's volgende week ook eens meenemen naar de dierenkliniek voor daar ook hun mening te vragen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:47

Nee joh! Hier zijn de leasecontracten altijd excl medische kosten. Dat is imho gebruikelijk.

Vandaar dat het mij ook bevreemd. Je kunt geld geven om eenpaard op te kknappen waarvan je niet eens de eigenaar bent.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 18:00

Misschien is dat dan een verschil tussen België en NL? Ik ken heel wat mensen die al jaren paarden leasen en verleasen (vooral voor te fokken) en daar zijn de medische kosten ook altijd voor leaser.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:04

Ik heb niet alles gelezen hoor maar wel je beginpost en de eerste reacties.

Is het niet een idee om haar naar huis te halen en aan huis een goede leaser/bijrijder te vinden die je wilt helpen met dit paard 'revalideren'?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:08

In Nederland lease je eigenlijk altijd een paard, omdat je wel geld hebt voor de stalling etc. Maar niet voor (onverwachte) medische kosten o.a. :)

Anders zou je toch net zo goed een eigen paard kunnen aanschaffen..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:32

Cinderella schreef:
In Nederland lease je eigenlijk altijd een paard, omdat je wel geld hebt voor de stalling etc. Maar niet voor (onverwachte) medische kosten o.a. :)

Niet altijd denk ik..
- Sommigen zullen geen behoefte hebben aan een fulltime paard, dus leasen voor enkele dagen in de week.
- Sommigen willen een specifiek paard wellicht eerst een tijdje uitproberen om later over te gaan op de aanschaf ervan.
- Anderen hebben meerdere hobbies, waardoor ze geen geld over hebben om fulltime een paard in eigendom te hebben (dat is wat anders als geen geld hebben).
- sommigen leasen zelfs via een manage omdat het goedkoper is om een paard voor 3 uur per week te leasen waarbij je bij wijze van spreken in de les mag meelopen zonder bijkomende kosten, omdat het goedkoper is dan 3x per week bij de manege te betalen voor een les of huur van een paard (of omdat ze op hetzelfde paard willen rijden standaard)..
- of mensen willen niet de volledige verantwoording hebben die erbij komt kijken als eigenaar.
- of mensen hebben nog niet de ervaring om alle keuzes zelf te maken en willen eerst leren door middel van lease.

zijn vele mogelijkheden waarom mensen leasen, geldgebrek zal een van de minst voorkomende zijn.. anders ga je niet leasen maar zoek je een verzorgpaard waarvoor een lage vergoeding wordt gevraagd.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:52

sterkte met de merrie.

In mijn ogen zijn de mensen erg vaag, ook met doorgeven van adressen etc.
uit voorzorg zou ik ze thuis zetten tot ze gewoon genezen is verklaard en dan evt. weer te lease aanbieden.
Ik snap je probleem met de gezondheid, ik ben zelf chronisch ziek en het hebben van paarden is dan soms -erg- zwaar maar toch...

Het is met al deze contracten moeilijk om eerlijke mensen tegen te komen/ betrouwbaar en hun intenties met je paard.
Het is natuurlijk enorm moeilijk voor mensen die leasen als het paard wat gaat mankeren, daar zit nooit iemand op te wachten, ik vind het altijd rotconstructies en heb respect voor mensen die zoiets aandurven, hetzij als must, hetzij als service.

Ik wens je veel beterschap toe en hopelijk komt alles weer goed met merrie etc.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 19:03

Ik vind het inderdaad ook erg vaag, ik was écht niet blij dat ze deze namiddag al begonnen waren zonder dat ik er bij was en dat het uur niet klopte. Dan kreeg ik als excuus dat de DA hun s'ochtends gebeld had dat het vroeger kon. Maar dat even aan mij laten weten ging blijkbaar niet???

Maar goed, behalve dat liep het contact nog redelijk goed. Ik heb nu vooral contact met de moeder van leaser. Zij heeft na het onderzoek opnieuw aangegeven om met de lease te willen stoppen, ook omdat leaser binnenkort op kot gaat voor studie (op kamers noemt dat in nl denk ik?), dus zou ze toch geen tijd meer hebben voor mijn merrie. Dus ga ik de merrie gewoon weer naar huishalen of kijken of ze bij een vriendin op de paddock kan tot het helemaal vastgegroeid is in haar beentje. Daarna ga ik kijken voor een bijrijder te zoeken voor haar. Ik moet enkel nog ff kijken hoe wat en wanneer ze dan terug kan komen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:16

elenaMM77 schreef:
Cinderella schreef:

Niet altijd denk ik..
- Sommigen zullen geen behoefte hebben aan een fulltime paard, dus leasen voor enkele dagen in de week.
- Sommigen willen een specifiek paard wellicht eerst een tijdje uitproberen om later over te gaan op de aanschaf ervan.
- Anderen hebben meerdere hobbies, waardoor ze geen geld over hebben om fulltime een paard in eigendom te hebben (dat is wat anders als geen geld hebben).
- sommigen leasen zelfs via een manage omdat het goedkoper is om een paard voor 3 uur per week te leasen waarbij je bij wijze van spreken in de les mag meelopen zonder bijkomende kosten, omdat het goedkoper is dan 3x per week bij de manege te betalen voor een les of huur van een paard (of omdat ze op hetzelfde paard willen rijden standaard)..
- of mensen willen niet de volledige verantwoording hebben die erbij komt kijken als eigenaar.
- of mensen hebben nog niet de ervaring om alle keuzes zelf te maken en willen eerst leren door middel van lease.

zijn vele mogelijkheden waarom mensen leasen, geldgebrek zal een van de minst voorkomende zijn.. anders ga je niet leasen maar zoek je een verzorgpaard waarvoor een lage vergoeding wordt gevraagd.

Ik denk dat je je daar heel erg op verkijkt. Als jij het geld hebt om de stalling te kunnen betalen en nog wat geld overhoudt om in een paard te steken, dan kun je rustig een paard leasen.
Geld hebben voor de medische kosten van een paard is een heel ander verhaal. Ik heb het gewoon over het volledig leasen van een paard, want daar gaat het over in dit topic.
Als je gaat rondvragen aan mensen waarom zij volledig een paard leasen, zul je meestal het antwoord krijgen dat het vanwege het geld is, of vanwege de verantwoordelijkheid eventueel.
Slechts het stalgeld betalen en de hoefsmid is voor mensen al sneller haalbaar dan een paard sowieso te kopen, de spullen ervoor te kopen en de medische kosten die er echt aan kunnen kleven te betalen.
Daarom ben ik ook zo benieuwd waarom je een paard volledig zou leasen, plaatsing op een stal dichtbij, terwijl je zelf de gehele stalling betaald en alle medische kosten. Ik zou dan eerder even doorsparen tot ik een potje heb om een eigen paard van te kopen, als je het kan opbrengen om elke maand stalgeld te betalen, voer, hoefsmid en medische kosten, zal dat potje aanleggen echt geen jaren duren.. In de meeste gevallen.
Ik ga wel behoorlijk offtopic trouwens, sorry TS, ik ben gewoon verbaasd dat er zo'n lease constructie ook vaak gebruikt wordt, waarbij medische kosten ook door de leaser betaald worden.. :)

Laat ik dan maar verder ontopic gaan, want op een discussie zit je vast niet te wachten..:
Belachelijk hoe die meid op stal reageerde, wat een lef. Gelukkig dat het contact met de leaser zelf wel normaal verloopt.
Misschien hadden ze niet verwacht om daadwerkelijk medische kosten voor de kiezen te krijgen en proberen ze er alsnog onderuit te komen. Door jouw eerdere posts, zou het me niets verbazen, als je toch echt uiteindelijk jouw paard moet gaan terughalen..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:22

Je kan ook een eigen topic openen zodat dit topic niet gesloten wordt omdat er offtopic gegaan wordt.
Omdat ik zelf ook lease vind ik het ook een interessante discussie.

Snap dat het voor jou niet fijn is dat het paard terug komt.
Ik denk eigenlijk ook dat je gezeur krijgt over de kosten als je haar niet snel terug haalt.
Kunnen hun het paard niet brengen?
Nou hoop dat voor de rest goed verloopt.
En je paard weer helemaal de oude wordt.
Succes!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:47

maaike1994 schreef:
Wat ik precies van jullie bokkers wil (sorry dat het niet duidelijk was in de OP, snap dat het beetje onoverzichtelijk is :) ) is raad wat ik met deze situatie moet doen. En wat jullie denken wat mijn merrie zou kunnen hebben (ook al weet ik dat bokt geen DA is, maar velen van jullie hebben toch al een hoop ervaringen en kan er misschien uit leren).

Zij willen er inderdaad van af. Liefst haal ik haar dan ook meteen op, maar dit gaat nu gewoon niet. Stel dat ze nu iets heeft waarvoor ze dagelijk gelongeerd moet worden of dagelijks mee moet stappen, dan kan ik haar dat niet bieden. Daar ben ik nog te ziek voor. Ik heb af en toe eens een goede dag, maar vandaag bv heb ik kwartiertje VD met mijn 4jarige gedaan en daarna weer in mijn bed moeten kruipen. Ik heb heel vaak dagen dat ik mijn bed niet uit kan, hele tijd bewusteloos val, verlammingen heb,...
Als ze nu gewoon zuiver liep zoals toen ze hier vertrok en zo weer de weide op kon was het idd geen probleem, dan zocht ik wel een halve stal of verzorgster voor haar.

Ik vind het grof dat ze ze nu plots niet meer willen, omdat ze mankt. Ik weet niet wat er daar gebeurd is, maar er moet toch een reden zijn dat ze nu plots mankt? Of het hun schuld is of niet laat ik in het midden, maar het is daar gebeurd dus vind ik dat zij moeten uitzoeken wat ze heeft.

Wat ik hier nu ga zeggen zal misschien niet leuk en aardig overkomen:

Ik vind dat jij de verantwoording hebt naar jouw paard en dus moet jij het dier direct terugnemen.

De leaser kan er niets aan doen dat het dier niet goed is, heeft toch jarenlang stilgestaan en mogelijk heeft het dier dit al lang maar kwam het niet naar voren omdat het niet hoefde te werken bij jou.

En kwam het bij hun naar voren nu het dier meer te doen krijgt
(Je had het dier moeten laten keuren voordat je het ter lease aanbied, dan weet je zeker dat het gezond was voordat het wegging, dat was nu niet het geval. Zodat je wat sterker staat.)

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat ze wat verzwijgen en dat ze niet eerlijk zijn, want ze zeggen steeds iets anders en spreken zichzelf tegen etc. en het is ook mogelijk dat het dier daar wat had opgelopen.
(dat risico loop je wel, helaas. Maar dan had je het dier moeten laten keuren voordat ie verleast werd, dan stond je sterker)

Hoe dan ook, het is jouw probleem en jouw zorg en als ze haar niet meer willen moet je het terugnemen. En niet ze met deze merrie laten staan en ze het maar laten uitzoeken..........
Dan ben ik bang dat je ook nog eens extra kosten aan hun terug moeten gaan betalen.......hoe langer ze daar blijft hoe meer kosten jij aan hun terug moeten betalen.

Ik kan hun wel begrijpen dat ze geen hopen geld eraan willen kwijtraken aan iets wat niet hun eigendom is en het nog maar pas sinds kort lease.

Ze willen het dier niet meer, klaar!

En ja er zit een hoop tijd in qua verzorging maar dat weet je wanneer je eigen dieren hebt.
Dat je ziek bent is niet zo leuk voor je, maar dan zoek je maar een andere oplossing voor.

Ik zeg, zoek een leuke verzorgster maar dan wel op jouw locatie en niet meer uit het oog elders en vooral niet verleasen, daar komt een hoop ellende van.

Ik hoop dat de merrie snel weer opknapt bij jou. En ook van harte beterschap met jouw gezondheid.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 20:18

Ragdollcat, misschien had je beter eerst mijn laatste posts gelezen voor je je reactie schreef. Dat de medische kosten tijdens de lease voor hun waren wisten ze op voorhand, we hebben samen het contract opgesteld. Maar nogmaals, ik heb de helft van de kosten terugbetaald, ook al was dit verplicht. Ik heb de merrie ook laten nakijken door DA voor ze hier weg ging, maar niet röntgenlogisch. Hier mankte ze toen niet, ook niet bij het rijden, springen, ...
Maar ondertussen zijn er nu foto's gemaakt en weten we wat de oorzaak is.
De merrie komt ook terug naar mij, we moeten alleen nog even praktisch kijken wanneer en hoe ze terugkomt.