mag ik met trailer rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:54

Koekeroekus schreef:
Auto hoeft niet zwaarder te zijn dat het laadvermogen van de trailer. Je mag gewoon niet meer trekken dan de auto zwaar is. En dan bedoel ik je werkelijke gewicht wat op dat moment in je trailer staat.

Zet er ajb een bron bij, liefst actuele wettekst.

Een Pajero longbody mag b.v. 3300 kg trekken, tmm auto is 2760 kg. Ik weet niet beter dan dat daar gewoon 3300 kg aan de haak mag.

Kirrr schreef:
Negerzoen schreef:
Les in hoe te rijden met een auto+aanhanger combinatie lijkt mij hoe dan ook verstandig :j

Ben ik mee akkoord.

Maar rijden met auto+aanhanger is nog iets heel anders dan rijden met levend gewicht.

Sterker nog, als je bij je E examen zou rijden zoals je hoort te doen als je trailer met paard achter de auto hebt (ipv een aanhanger met wat dood gewicht) zak je.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:04

Rex_Rolfo schreef:
Koekeroekus schreef:
Auto hoeft niet zwaarder te zijn dat het laadvermogen van de trailer. Je mag gewoon niet meer trekken dan de auto zwaar is. En dan bedoel ik je werkelijke gewicht wat op dat moment in je trailer staat.

Zet er ajb een bron bij, liefst actuele wettekst.

Een Pajero longbody mag b.v. 3300 kg trekken, tmm auto is 2760 kg. Ik weet niet beter dan dat daar gewoon 3300 kg aan de haak mag.

We hebben het hier over of je wel of niet met E mag rijden. En ik zeg ook niet dat die auto het niet mag trekken maar degene die rijd zonder E mag dat niet trekken!
Ik heb geen bronnen, ik heb dat zelf allemaal uitgezocht om te achterhalen of ik met mijn combi mocht rijden zonder E.

Nogmaals. Als je zonder E rijd mag je niet meer trekken dan dat de auto zwaar is. Al mag de auto wel meer, dan mag de bestuurder gewoon niet meer.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 15:33

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:15

Koekoeriekus je praat poep. Wat jij beweert is niet waar.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:28

Afbeelding

het stupid niet letterlijk nemen ajb, dat moet je als grappig bedoelt zien

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:31

sflj schreef:

Duidelijk geval van Lariekoekoeriekus dus
Spoiler:
sorry, kon het niet laten :o

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:03

sflj schreef:

Ik praat geen poep! Misschien moet jij eens leren om gewoon normaal antwoord te kunnen geven!

Ga lekker in je eigen kak zitten en daar wachten op een bekeuring!

connie64

Re: mag ik met trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:12

whahahahhah leuk topic!
dat gezeur over e geen e wel e kilo's en weet ik veel wat....
wel veel geld uitgeven aan dekjes,zadels,stalling,voer etc maar 500 euro voor een e-rijbewijs en daarmee klaar met alle discussies kunnen er niet af.

Moet je opletten als je een ongeluk krijgt,wie er dan t hardste huilt en reken maar dat je nog harder gaat huilen als je niet verzekerd blijkt te zijn vanwege rekenfouten over een kilo meer of minder.

Dit geld overigens voor degene die zich aangesproken voelen en ja ik wist het ook zo goed met mn eigenwijze berekeningen etc,dus gewoon een paar jaar lang verkeerd gereden!

Ik_op_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:17

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, dus misschien heb je deze tip al gehad:

http://be.ter.net/

Mits je trekhaak het gewicht ook daadwerkelijk mag trekken. Mijn trekhaak mag bijvoorbeeld tot maximaal 1500 kilo. Ik rijd overigens ook legaal zonder E-rijbewijs met een 1,5 paardstrailer. Let er ook op dat de toegestane maximum belading van je trailer niet meer is dan wat je auto op papier mag trekken. Als je een E hebt, is dat niet relevant maar zonder E wel.

*Edit*
Het is een beetje lastig uitleggen, daarom een voorbeeld:

Mijn auto (en mijn trekhaak) mogen 1500 kilo trekken. Mijn trailer mocht, toen ik hem kocht, tot maximaal 1600 kilo beladen worden. Met alleen een E mag je daar niet mee rijden. Ik heb mijn trailer daarom laten terugkeuren tot 1500 kilo. Natuurlijk moet je wel uitrekenen of het gewicht van je trailer + je paard niet boven die (in mijn geval) 1500 kilo uit komt. In mijn geval had ik dus een relatief ' lichte' trailer nodig.
Laatst bijgewerkt door Ik_op_bokt op 31-12-14 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:17

Rex_Rolfo schreef:
sflj schreef:

Duidelijk geval van Lariekoekoeriekus dus
Spoiler:
sorry, kon het niet laten :o
Ik mis de vind ik leuk knop :D

Koekoeriekus heb je die link gelezen? Daarin staat expliciet: "De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto." Dus weet niet waar jouw info vandaan komt?

Ik gruwel overigens wel van de griezelige combi's die tegenwoordig kennelijk mogen en dan ook nog met B rijbewijs. Geen haar op mijn hoofd die een onervaren jongere zo met een trailer (met levende lading!) op pad zou laten gaan.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:18

Koekeroekus schreef:
sflj schreef:

Ik praat geen poep! Misschien moet jij eens leren om gewoon normaal antwoord te kunnen geven!

Ga lekker in je eigen kak zitten en daar wachten op een bekeuring!

Klopt inderdaad niet wat je zegt (zoek het maar op als je het niet gelooft). Vroeger was dat zo, is al tijd niet meer zo

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:21

Ik heb een kennis bij de RDW. Verder moeten jullie het maar uitzoeken.

Hang er lekker achter wat je wil en ga de weg op. Als je aangehouden word of je veroorzaakt een ongeluk zijn jullie de sjaak, niet ik!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:06

Maak je niet druk ik zie in dit soort topics zoveel onzin voorbij komen en ik heb het al zo vaak uitgelegd (ik ben instructeur) dat ik daar maar mee opgehouden ben. Ik hoop dat de mensen die zo nodig met het knol op pad moeten gewoon wijs zijn en investeren in een BE rijbewijs en anders lekker thuisblijven.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:23

http://be.ter.net/

Gewoon hier al je gegevens invullen en je weet wat je mag! Geen gezeur over kilo's of rekenen..

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:16

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:34

Koekeroekus schreef:
Ik heb een kennis bij de RDW. Verder moeten jullie het maar uitzoeken.

Hang er lekker achter wat je wil en ga de weg op. Als je aangehouden word of je veroorzaakt een ongeluk zijn jullie de sjaak, niet ik!

Dan doe ik bij deze aangifte tegen die RDW-medewerker voor het verkondigen van onwaarheden!

- Rijbewijs BE
Wij hebben dat stuk niet voor de kat z'n **** geschreven!
Ik heb namelijk WEL de bewijzen dat jij onzin uitkraamt; zie de links naar de betreffende wetsartikelen onderaan de pagina.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:35

Polly schreef:
Maak je niet druk ik zie in dit soort topics zoveel onzin voorbij komen en ik heb het al zo vaak uitgelegd (ik ben instructeur) dat ik daar maar mee opgehouden ben. Ik hoop dat de mensen die zo nodig met het knol op pad moeten gewoon wijs zijn en investeren in een BE rijbewijs en anders lekker thuisblijven.

Nou Polly, ik ben benieuwd wat jij jouw leerlingen leert! ;)
Sorry Koekeriekoekus, het is niet leuk om gecorrigeerd te worden, ik weet het. :)
Overigens heb ik ook een kennis die bij het RDW werkt. Maar wat heeft dat ermee te maken?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:36

koeke schreef:
Geen haar op mijn hoofd die een onervaren jongere zo met een trailer (met levende lading!) op pad zou laten gaan.

Ik heb dik 25 jaar m'n rijbewijs en heb met van alles en nog wat gereden. M'n zoon heeft een paar maanden z'n roze pasje. Wie wil je laten rijden?

Als het om onze combi gaat toch maar de jongere van de twee. Die heeft BE, z'n ouweheer alleen B (net te jong om E destijds als cadeautje te krijgen ;) )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:37

Rex_Rolfo schreef:
koeke schreef:
Geen haar op mijn hoofd die een onervaren jongere zo met een trailer (met levende lading!) op pad zou laten gaan.

Ik heb dik 25 jaar m'n rijbewijs en heb met van alles en nog wat gereden. M'n zoon heeft een paar maanden z'n roze pasje. Wie wil je laten rijden?

Als het om onze combi gaat toch maar de jongere van de twee. Die heeft BE, z'n ouweheer alleen B (net te jong om E destijds als cadeautje te krijgen ;) )

Dat zegt iets over je leeftijd, Rex }:)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:47

Klopt, ik ben nog niet zo'n ouwe z*k dat ik gratis E heb :D :D

Always look at the bright side ;)

Fijne jaarwisseling iedereen *\o/* *\o/*

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 21:38

sflj schreef:
Polly schreef:

Nou Polly, ik ben benieuwd wat jij jouw leerlingen leert! ;)
Sorry Koekeriekoekus, het is niet leuk om gecorrigeerd te worden, ik weet het. :)
Overigens heb ik ook een kennis die bij het RDW werkt. Maar wat heeft dat ermee te maken?

Prima als iemand mij corrigeert, maar doe dat dan wel op een normale manier!

Edit: als je mijn nickname gebruikt, schrijf hem dan wel goed! :j

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:52

Rex_Rolfo schreef:
koeke schreef:

Ben ik het niet helemaal mee eens...als je je rijbewijs haalt weet je wat je moet doen, maar echt rijden leer je door het vaak te oefenen. Een grote aanhanger trekken is nog steeds iets heel anders als een trailer met een levend wezen. In dit geval zou ik dus kiezen om eerst een paar keer mee te rijden met iemand die al jaren ervaring heeft (mits die persoon met de combi mag rijden natuurlijk ;) en wanneer dit niet mag die persoon in ieder geval meenemen voor zn ervaring)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:02

Ik heb jaren met B rijbewijs en 1,5 paards trailer gereden. Dit ging altijd heel prima. Dit komt mede doordat de trailer vaak even breed is als de auto, soms zelfs smaller. Met een 2 paards trailer is de trailer vaak breder dan de auto. En je E rijbewijs is dan toch echt wel heel fijn! Want tijdens die lessen leer je goed door de straten te komen. Met name van die S bochten in doorgaande wegen moet je goed opletten, een stoeprandje heb je zo te pakken als je niet goed stuurt. En dat wil je echt niet met een paard erin. Daarbij, als je je trailer laat terugkeuren mag je er niet meer met 2 paarden mee de weg op. Dat is zonde van een 2 paards. Dus ik denk dat je het beste een 1,5 paards kunt gaan zoeken. 1200 kilo trekken is met een 2 paards sowieso eigenlijk niet haalbaar. Die wegen leeg al gauw 800 kilo. dan mag je nog 400 kilo laden...... met een paard van 1.68 haal je dat niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:19

Vaak zijn het nieteens de problemen die je zelf veroorzaakt waar je op moet reageren, maar de stommiteiten van een ander die niet kan rijden.

Ik zie nog weleens mensen rijden alsof er geen trailer achter die auto hangt (lekker bumperkleven enzo).
Als degene voor je ineens remt en jij trapt op je rem, dan is er grote kans dat je gewoon met een flinke vaart tegen je voorliggen aan knalt omdat je nog een mooi zetje mee krijgt van je trailer voor de rem in werking komt.

Ik ben met 3500 kilo achter m'n auto ook een keer bijna van de weg gereden omdat er zo'n idioot perse in moet halen aan de rechter kant omdat ik een vrachtwagen ging inhalen, er was nog een klein gaatje tussen mij op de linker baan en de vrachtwagen op de rechter baan. Hier dacht deze auto mooi nog ff doorheen te kunnen en dat ik wel ff zou remmen om hem er voor te laten.
We reden beide gewoon door waardoor ik wel op m'n rem moest springen (auto was net 3 weken oud dus was nog beetje zuinig ;) ) maar helaas was de duw van de aanhanger genoeg om mij nog ff tegen deze auto aan te duwen.
Hij heeft geluk gehad dat hij maar ligt geraakt was en niet tegen de vrachtwagen aan knalde, maar gaf wel meteen gas om zich snel uit de voeten te maken.
Helaas heb ik hem niet meer kunnen vinden om wat verzekeringspapieren in te vullen.

Dus je kan zelf nog zo normaal rijden, het zijn vaak de gekken om je heen waar je rekening mee moet houden.

Verder klinkt het allemaal wel leuk dat terugkeuren en alle strakke berekeningen..

Maar je BE halen is zoveel makkelijker, en je leert meteen een beetje rijden met een aanhangertje

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:50

Ja, dat is ook zeker zo. Je bent voornamelijk bezig met anticiperen op fouten van medeweggebruikers.

De regel voor B is sinds 2013: Je mag een aanhanger die MTM gelijk aan het gewicht is dat de auto mag trekken, of minder natuurlijk, meenemen als de combi niet boven de 3500 kilo uitkomt. Dat scheelt een hoop gepuzzel tov de oude regel, dat de auto leeg even zwaar of zwaarder moest zijn dan aanhanger MTM.