Paard gekocht, allemaal erg wazig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:13

Jeroenschot schreef:
Nou we zijn geweest en hebben besloten hem links te laten liggen. Paard was logisch onbespierd na 2 maanden niet gereden te zijn (door dat stukje uit zijn hoef uhu) maar niet het paard dat wij hadden gekocht in eerste plaats. Hij was onwijs traag en bij verruiming vragen leek die wel kreupel. Ook leek hij vonden wij verdoofd, aan de uitdrukking in zijn ogen te zien en dat zou het slome kunnen verklaren. Wij hebben uitgelegd waarom we dit allen zo raar verhaal vonden maar dit schoot in het verkeerde keelgat, wat voor ons duidelijk genoeg was. Genoeg andere leuke paarden, alleen jammer dat mijn eerste paardenkoopervaring zo moest zijn haha! Ik denk dat het of een kwestie van weer oppakken was en niks aan de hand en een leuk paard, of een heleboel ellende op de hals gehaald en dat risico wil ik voor dat bedrag niet

gelijk heb je...maar arm paard,wat een rotwereld die paardenwereld.Ben toch blij dat ik er niets mee te maken heb.

Jeroenschot

Re: Paard gekocht, allemaal erg wazig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 16:17

Nou we hadden eigg een koopovereenkomst vonden wij, ook omdat hun er onderuit wouden van de keuring zeiden wij nee wij hebben hem gekocht. Nog niet daadwerkelijk betaald dus vroegen ons af mogen we er wel onderuit nu dan? Maar zijn blij dat we het niet hebben gedaan. Idd arm paard, zou hem daarvoor al mee willen nemen, als je in staat bent je paard te verdoven voor de verkoop om evt pijntjes/gekheid weg te halen, ga je wel erg ver..

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:21

Jammer......maar heel verstandig besluit !
De lol was er eigenlijk ook al een beetje af denk ik door al dat gedoe !
Gewoon rustig verder rondkijken en dan komt er vanzelf wel wat op je pad.
Wie weet zeg je straks wel.....gelukkig maar dat die 1e niet door is gegaan ;)
Veel succes in je zoektocht *D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:37

Jeroenschot schreef:
Nou we hadden eigg een koopovereenkomst vonden wij, ook omdat hun er onderuit wouden van de keuring zeiden wij nee wij hebben hem gekocht. Nog niet daadwerkelijk betaald dus vroegen ons af mogen we er wel onderuit nu dan? Maar zijn blij dat we het niet hebben gedaan. Idd arm paard, zou hem daarvoor al mee willen nemen, als je in staat bent je paard te verdoven voor de verkoop om evt pijntjes/gekheid weg te halen, ga je wel erg ver..

je weet half niet hoe ver ze gaan in de paardenwereld ;)

Shine01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:40

Hoi ik heb 3 maanden geleden een paard gekocht en hem bij DAP moergestel laten keuren rontlogisch en hij was helemaal goed gekeurd en hij had op zijn straalbeen een 2. 2en halve maand geleden raakt hij kreupel.. Ik dacht ik kijk het nog even aan voordat ik naar de dierenarts ga en dan geef ik hem de rust die hij nodig had. 2 weken later werd het steeds erger. Toen ben ik terug naar de dierenarts gegaan naar Sint-Oedenrode. Ze maken daar een foto van zijn straalbeen en blijkt dat hij een 4 heeft op zijn straalbeen helemaal afgekeurd dus, en dan krijg je helaas te horen dat het nooit meer goed komt. Het is verschrikkelijk hij was me grote vriend. Heb m helaas terug moeten brengen naar de oude eigenaar en al me geld terug gekregen maar met geld is het helaas niet goed te maken. Het blijkt achteraf dat hij eigenlijk van Jansen van den Hout afkomt en dat Me paard al op zijn 6e jaar was afgekeurd op zijn straalbeen dat is een jaar geleden. Heeft iemand nog zon ervaring met DAP moergestel of Jansen van den Hout?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:48

Shine01 schreef:
Hoi ik heb 3 maanden geleden een paard gekocht en hem bij DAP moergestel laten keuren rontlogisch en hij was helemaal goed gekeurd en hij had op zijn straalbeen een 2. 2en halve maand geleden raakt hij kreupel.. Ik dacht ik kijk het nog even aan voordat ik naar de dierenarts ga en dan geef ik hem de rust die hij nodig had. 2 weken later werd het steeds erger. Toen ben ik terug naar de dierenarts gegaan naar Sint-Oedenrode. Ze maken daar een foto van zijn straalbeen en blijkt dat hij een 4 heeft op zijn straalbeen helemaal afgekeurd dus, en dan krijg je helaas te horen dat het nooit meer goed komt. Het is verschrikkelijk hij was me grote vriend. Heb m helaas terug moeten brengen naar de oude eigenaar en al me geld terug gekregen maar met geld is het helaas niet goed te maken. Het blijkt achteraf dat hij eigenlijk van Jansen van den Hout afkomt en dat Me paard al op zijn 6e jaar was afgekeurd op zijn straalbeen dat is een jaar geleden. Heeft iemand nog zon ervaring met DAP moergestel of Jansen van den Hout?

paard gaat gewoon de handel weer in en word verkocht aan iemand die hem niet laat keuren en er ook geen verstand van heeft.Ik heb zoiets ook een keer meegemaakt.Dat eeuwige gezeul met niet gezonde paarden :(

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:51

Gefeliciteerd TS dat je af hebt gezien van deze koop.
Inderdaad.......zo wordt er gerotzooid in de handel met dieren, want geloof maar dat het niet alleen bij de paarden zo is.
Jou verhaal zou waarschijnlijk in een tranendal zijn geeindigd.
Voor dit paard is het diep triest, zal wel een einde verhaal worden als ik het zo lees.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 16:57

Mijn vorige paard was ookal een drama, die was werkelijkwaar prachtig maar erg lastig. Is van hot naar her gesleept, meerdere int ziekenhuis beland. Paard bleek kissing spines te hebben en het lijkt me enorm sterk dat niemand dat heeft gezien/gemerkt. Op de benen helemaal gaaf, rontgologisch perfect en niet klinisch laten keuren. Tja hoeft maar 1 gek te denken wauw (want dat was die) mooie projs en ik krijg hem wel tam... Paard hebben we nu op een goede plek gezet, wouden hem niet terugbrengen en geld terug met de kans veeel te groot dat hij weer in de handel zal komen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:58

Shine01 schreef:

Enigszins herkenbaar. Een 2.5 jarige merrie gekocht. Volledig laten keuren bij een (dacht ik) goed bekend staande paardenarts. Met een "kleine" bemerking toch gekocht. 5 maanden later (en onbelast) kreupel. Volledige traject in. Uiteindelijk opnieuw laten keuren en die "kleine" bemerking was volgens die herkeurende arts niet zo klein. Sta je dan met je net 3 jarige onbelaste paard, van toekomstmuziek in feite ineens slachtmateriaal. Vermoedelijk had ik haar nog terug kunnen brengen een een deel van mijn centjes terug kunnen vangen. Paard gaat me echter heel erg aan het hart (is gewoon een leuk beest). Ik heb gekozen haar niet terug te brengen, geef haar een kans met chiropractie, TLC, accupunctuur, whatever (vermoedelijk kreupel geworden door een beknelde zenuw en is de "kleine" bemerking een gevolg hiervan). Ze gaat nu redelijk en ze krijgt gewoon haar tijd. Komt het niet goed (genoeg), dan mag ze eeuwig grazen op de mooie groene weides. Ik heb mijn verlies genomen op / met dit dier. Kon het niet over mijn hart verkrijgen om haar terug te brengen, een ander door dezelfde SH*T te laten gaan en een grote kans dat mijn dametje van hort naar her gesleept zou worden (wat al was gebeurd en zeker zou gaan gebeuren). Dit dametje gaat alleen nog met de pootjes omhoog van mijn erf af (bij wijze van). Maar inderdaad, het is lastig om mensen nog te vertrouwen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:33

geerke schreef:
paard gaat gewoon de handel weer in en word verkocht aan iemand die hem niet laat keuren en er ook geen verstand van heeft.Ik heb zoiets ook een keer meegemaakt.Dat eeuwige gezeul met niet gezonde paarden :(

Een familielid van me probeerden ze een paard aan te smeren dat een gebroken hoefbeen had. Daar trapte zij niet in (zit haar hele leven al in de paarden).
Maar hoe dat verder ging met dat paard... daar durven we niet eens aan te denken. Er wordt inderdaad vaak mee omgegaan alsof het om een tweedehands auto gaat.
Alleen al het lef hebben een paard met zo'n duidelijke blessure als "gezond" te willen verkopen. -O-

Los daarvan: Het zou de eerste keer niet zijn dat verkopers spijt krijgen van het bod dat ze kregen en vanwege een nieuwe koper, die meer biedt, (of geschikter lijkt) moeilijk gaan lopen doen tegen de eerste bieder. De verkoper "ter verantwoording" roepen heeft geen zin in de meeste gevallen. Je kunt iemand echt niet tegen zijn wil een paard aan je laten verkopen!
Gelukkig zijn er meer paarden in de wereld te koop dan die ene...
Maar ja, ik begrijp dat het niet leuk is als je het meemaakt.

Shine01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:37

Ja vond het verschrikkelijk om hem terug te brengen hij had alles mee zijn looks en zijn gouden hartje. Zij oude eigenaar waardat hij naar terug is is niet zelf van Jansen van den hout.. Maar zij heeft hem daar wel vandaan en nooit tegen mijn gezegd gehad dat hij daar vandaan komt. ze zegt dat ze hem nu lekker de wei op gaat zetten en hem de rust zal geven die hij verdient ( dat hoop ik ook echt ) ik ga sowiezo over paar weken kijken en maandelijks in de gaten houden of hij daar werkelijk ook zal blijven staan. Ik kan het helaas niet opbrengen om zoveel stalling in de maand te betalen en een ziek paard te moeten onderhouden. Anders had hij lekker bij me mogen blijven. En hij is al kreupel helaas en zal waarschijnlijk nooit meer beter lopen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:54

Er zijn gelukkig ook nog goede correcte verkopers, die zowel paard als nieuwe eigenaar oprecht het beste gunnen.
Maar de hoeveelheid kl....zakken in de paardenwereld (met name als er geld mee gemoeid is, en dat is er met iets als een paard al gauw) is idd. schrikbarend hoog.
Het is vaak het beste als je via kennissen of vrienden in de paardenwereld een paard kunt aanschaffen, die gunnen je meestal wat, ook al zijn ook hier in het Forum schrijnende voorbeelden langsgekomen van gewetenloze geldbeluste "vrienden".
Je kunt bij een aankoop van een paard dat geen klein veulen tot 1/2 jaar meer is niet voorzichtig genoeg zijn, en moet altijd van het slechtste uitgaan, anders word je een oor aangenaaid. Dat is niet alleen voor de toekomstige eigenaar vreselijk, maar ook een lijdensweg voor zo'n paard, dat zeer vaak in de handel verdwijnt, van de ene naar de andere gaat tot het echt helemaal an z'n eind is.

TS wees blij dat je er van hebt afgezien, de verhalen waren te vaag en verdacht om hier vertrouwen in te kunnen hebben. Wie weet voor wat voor ellende je jezelf hebt behoed....

Je vindt ongetwijfeld een ander paard. In de huidige markt staat er meer dan genoeg (leuks) te koop!

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 17:58

Ja en doen alsof ze er alles vanaf weten :Y) dit paard staat zo correct op de benen, daar kunnen ze bij de hengstenkeuring nog wat van leren! Uhmm pardon? Dit paard is net aan goed, neigend naar onregelmatig en erg smal voor..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:23

saddledancer schreef:
als je nr. 3 bij mij zou doen kon je ook meteen weer moven. Kwartiertje Te vroeg kan gebeuren, maar doelbewust 3 kwartier van tevoren mijn terrein op banjeren hoef ik niet van iemand Te pikken hoor :')

Tja, je zou ze de kost moeten geven die voordat er een eventuele koper komt, het dier nog even hard aan het werk zetten of wat-weet-ik met hem uitspoken zodat hij igg kipmak overkomt.

Niet voor niets wordt er gezegd dat je erbij moet blijven met poetsen en zadelen. Ik zie liever een dier die zo te zien net van het land komt en duidelijk niet heeft gewerkt dan een dier dat spik en span en desnoods gezadeld en wel klaarstaat....

Op menige pagina met adviezen voor paardenkopers wordt iig geadviseerd om veel te vroeg te komen. Als jij daarover valt, dan is dat heel jammer, als je een potentiele koper daarom de deur wijst ook.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-11-14 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:27

Balen TS, idd sneu voor het paard en jammer voor jullie. Hahaha en sommige mensen hebben er echt geen verstand van(las net pas je laatste reactie :') )

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:41

Cassidy schreef:
saddledancer schreef:
als je nr. 3 bij mij zou doen kon je ook meteen weer moven. Kwartiertje Te vroeg kan gebeuren, maar doelbewust 3 kwartier van tevoren mijn terrein op banjeren hoef ik niet van iemand Te pikken hoor :')

Tja, je zou ze de kost moeten geven die voordat er een eventuele koper komt, het dier nog even hard aan het werk zetten of wat-weet-ik met hem uitspoken zodat hij igg kipmak overkomt.

Niet voor niets wordt er gezegd dat je erbij moet blijven met poetsen en zadelen. Ik zie liever een dier die zo te zien net van het land komt en duidelijk niet heeft gewerkt dan een dier dat spik en span en desnoods gezadeld en wel klaarstaat....

Op menige pagina met adviezen voor paardenkopers wordt iig geadviseerd om veel te vroeg te komen. Als jij daarover valt, dan is dat heel jammer, als je een potentiele koper daarom de deur wijst ook.

je kan altijd tegen een koper zeggen dat je graag zelf wil poetsen en zadelen, en verder is dat natuurlijk altijd een risico van het kopen van een paard. Maar veel Te vroeg gewoon bij iemand het terrein oplopen vind ik ronduit onbeschoft, en ik zou zo iemand Dan idd de deur wijzen. Ik maak met iemand een afspraak op een tijd die mij uitkomt, en 3 kwartier ervoor komt mij dus niet uit, ik heb het hartstikke druk, en de kans is zelfs vrij aanwezig dat ik zelf niet thuis ben, Dan hoef ik dus ook geen vreemden daar hebben rondlopen. Neehoor, als ze denken dat ik m gedrogeerd heb Mogen ze een bloedje laten trekken, dat zou ik ook doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:52

Drogeren is een ding, 's morgens hard aan het werk zetten zodat de potentiele eigenaar op het verkeerde been gezet wordt een tweede, want dat is met een bloedje niet aan te tonen.

En ook al roep je als aspirant koper dat je zelf wilt poetsen en zadelen, je weet niet wat er nog even voordat je komt kijken met het dier gedaan wordt. Nogmaals, op menige site wordt geadviseerd om eerder te komen dan de afgesproken tijd. Dat ze bij jou aan een dichte deur komen of je al helemaal niet met ze in zee wilt gaan kost de aspirant koper alleen maar een ritje. Een paard kopen dat anders is dan ze bij het proefrijden te zien krijgen, is een veel groter probleem. En dat kost meer dan een tankvulling en wat tijd, en daar heb je veel langer last van....

Op het moment dat jij een paard wilt verkopen, dien je daar tijd voor vrij te maken. En ik denk dat je heel blij mag zijn dat, als je die tijd vrijmaakt, mensen misschien wat eerder komen dan helemaal niet op komen dagen. Wat die heb je er ook tussen zitten....en sommigen melden zich nieteens af.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:56

Wat je kunt doen bij de klinische keuring is bloed laten afnemen en in laten vriezen door de DA (dus niet onderzoeken). Hier betaal je een bescheiden bedrag voor. Indien zich later met je paard problemen voordoen kun je dit bloed alsnog laten onderzoeken (en dan betaal je voor dit onderzoek). Je kunt dan bijvoorbeeld aantonen dat het paard wel of niet voor de aankoop een gezondheidsprobleem had.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:58

Als ik m smorgens aan t werk zet en ze Komen smiddags kijken heeft t toch niet veel zin Om 3 kwartier eerder Te Komen, want daar is Dan al niets Meer van Te zien. Ik vind t een beetje onzinnig advies, want ook verkopers kennen dit, en die vinden echt wel andere manieren Dan ;)
Bij mij zouden ze echt doodleuk Om Mogen keren, en eventueel misschien later nog eens terug Komen, als ze zich Dan aan de afgesproken tijd kunnen houden. En als het paard 'zo ontzettend link' is krijg je dat er vaak met een beetje moe werken toch niet zomaar uit, dus Dan zal t ook wel meevallen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:02

Maar goed dat jij dan geen paarden hoeft te verkopen, Saddledancer. En misschien, als je wat langer in de paarden meedraait, ga je wat meer opsteken over het verkopen of aankopen van paarden.....en de smerige truukjes die daar soms bij worden uitgehaald.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:13

saddledancer schreef:
Als ik m smorgens aan t werk zet en ze Komen smiddags kijken heeft t toch niet veel zin Om 3 kwartier eerder Te Komen, want daar is Dan al niets Meer van Te zien. Ik vind t een beetje onzinnig advies, want ook verkopers kennen dit, en die vinden echt wel andere manieren Dan ;)
Bij mij zouden ze echt doodleuk Om Mogen keren, en eventueel misschien later nog eens terug Komen, als ze zich Dan aan de afgesproken tijd kunnen houden. En als het paard 'zo ontzettend link' is krijg je dat er vaak met een beetje moe werken toch niet zomaar uit, dus Dan zal t ook wel meevallen.

hoofdletters gebruik je meestal aan het begin van een nieuwe zin....maar dit even terzijde ;)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:27

geerke schreef:
saddledancer schreef:

hoofdletters gebruik je meestal aan het begin van een nieuwe zin....maar dit even terzijde ;)

haha weet ik, mijn automatische spelcheck zet Om de een of andere reden steeds random hoofdletters neer :') maar dankje :P

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:30

Cassidy schreef:
Maar goed dat jij dan geen paarden hoeft te verkopen, Saddledancer. En misschien, als je wat langer in de paarden meedraait, ga je wat meer opsteken over het verkopen of aankopen van paarden.....en de smerige truukjes die daar soms bij worden uitgehaald.

uhm pardon? Hoe weet jij dat ik geen paarden verkoop? :') en ik draai al een aardig tijdje mee in de paarden, ik ben namelijk opgegroeid op een bedrijf waar zeer regelmatig paarden gekocht/verkocht werden, en daar heb ik ook al best een tijdje in gewerkt, dus alle truukjes ken ik wel hoor ;) wil nog steeds niet zeggen dat ik mensen 3 kwartier van tevoren op mijn terrein wil hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:23

Dat is jouw keuze dat je ze niet, tegen alle adviezen die overal gegeven worden, eerder op het terrein wilt hebben. En jouw keuze om ze de deur te wijzen mochten ze er wel staan. Mocht je echt paarden willen verkopen, is dat in dat geval weer een potentiele eigenaar minder. Die misschien wel de ideale match blijkt te zijn voor je paard, en de prijs wil neertellen die jij vraagt. Jammer dat je je principes hoger inschaalt dan je klantgericht naar eventuele kopers op te stellen. Maar uiteindelijk jouw keuze en jouw beslissing. En nu maar hopen dat je daar niet je levensonderhoud in moet voorzien.

Als de leeftijd in je profiel klopt, en het beroep dat je daarbij hebt gezet ook, dan maakt het niet uit hoe lang je in de paarden zit. Aan je reacties te oordelen heb je nog een heel leertraject te gaan.

Maar we dwalen af: @ts: goede beslissing om niet voor dit paard te gaan. Geen handvol maar een land vol. Succes met je verdere zoektocht!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:36

De leeftijd en het beroep kloppen allebei, al moet ik er wel bij zeggen dat groom hier in England heel wat Anders inhoud Dan in Nederland.

daarbij ben ik altijd bij de verkoop van onze paarden geweest, en bij mijn moeder hadden ze ook echt niet 3 kwartier eerder hoeven Komen, het is eigen terrein en het is gewoon onbeschoft, maakt niet uit hoeveel het als advies gegeven word.
natuurlijk moet iedereen vooral doen waar hij/zij zich goed bij voelt, dat vind ik hartstikke goed, maar ik zie heel eerlijk het nut er ook niet van in, dus misschien kun jij me dat Dan uitleggen?
als ik namelijk verwacht dat mensen 3 kwartier eerder op de stoep staan, zou ik dus (theoretisch, doe ik niet want ik ben eerlijk) mijn paard gewoon alvast wat verder van tevoren gesedeert hebben. Of moegereden of op de pijnstilling of wat Dan ook.

daarbij ontken ik niet dat ik nog een hoop Te leren heb, met paarden ben je namelijk nooit uitgeleerd, maar ik denk dat je misschien onderschat wat ik kan en weet, wat vanwege mijn leeftijd niet verbazend is.