Koper probeert koop terug te draaien - wat nu?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:55

Rapperijder schreef:
Jouw pony heeft echt een worst case scenario. De overgrote meerderheid van de eczemers heeft misschien wel kale plekjes, maar geen wonden en ze kunnen zich prima op de ruiter concentreren voor de duur van een ritje. Niemand kan voorspellen hoe het bij het paard van TS gaat lopen maar de kans dat het dier door ZE niet rijgeschikt zou zijn is echt klein.

Dan kunnen ze hem evengoed terugbrengen omdat hij misschien volgend jaar zijn been gaat breken. Het is sneu voor de koper dat ze pas volgende zomer kunnen zien of het dier eczeem heeft en zo ja hoe erg, maar zij hebben hem tenslotte gekocht zonder medische keuring.

Klopt hoor, zeker en ze zijn lang niet allemaal wel zo. Ken er ook zat waar wel mee te rijden valt. Let wel, het klimaat veranderd, dus de mate van insecten wordt jaarlijks wat groter. Vorig jaar was het bv al veel minder erg als nu bij onze pony. Dus dat is ook niet uitgesloten voor een eczemer die het nu nog mild heeft. Hoe meer knutten er leven, hoe meer eitjes overleven en hoe meer last ervan ondervonden wordt. Om maar niet te spreken over resistentie voor de middelen die ontwikkelt worden. Het blijft al met al gewoon een vreselijke bemerking. Zou mooi zijn als er een keer wat op gevonden wordt wat universeel werkt. Maar dat zal wel niet snel gebeuren.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:58

Ik heb zelf een exzemer gehad en ik blijf erbij dat als jij de juiste verzorging toepast, denk aan deken, voer aan passen wassen en smeren, alle exzemers bereden kunnen worden.
Die van mij had het echt heel erg toe ik haar kocht. had in januari nog niet genezen wonden van wta ze in de zomer had gedaan.

Nou kijk maar een in me profiel wat de juiste verzorging kan doen.

Hollyleaves

Re: Koper probeert koop terug te draaien - wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:04

En wat doe jij dan aan een paard welke in een volleding met stroom omheinde wei, ingepakt staat met een Rambo Sweet Itch Hoody incl Rambo kap 24/7 vanaf eind januari, welke zich van de jeuk tegen de grond aan gaat staan schuren, tegen de andere paarden probeert te schuren, welke niet op gras staat, maar op 3e snede 2 jaar oud hooi van hooibaaltjes en geen krachtvoer krijgt? Waarbij de maskers tegen de benen aan afgeschuurd worden zodat ze met een bebloed hoofd staan van alle wonden? Die zelfs in haar neusgaten jeuk krijgt? Wij weten het niet meer hoor... Derfen, spray's, vliegenspray's, homeopaten, dierenartsen, klinieken, we hebben ze allemaal gezien. Gevolg is dat niks helpt en we heel wat euro' lichter zijn.
Het is puur de plek, want bij de vorige eigenaar had ze het niet. Dus na anderhalf jaar leed is het nu genoeg geweest.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:10

Ik denk dat het in dit topic niet zozeer gaat over het wel of niet geschikt zijn als rijpaard, maar over de positie van verkoper nu koper aangeeft de koop terug te willen draaien.
Ik ben de instructrice van TS, ook ik ken de merrie in kwestie al haar hele leven vanaf geboorte; heb zelfs de merrie in de opfok gehad. Daarnaast was ik erbij toen de kopers kwamen kijken, en vervolgens het dier direct hebben meegenomen.
Ik heb al jaren Shetlanders en Haflingers en heb daarnaast een tijd IJslanders gereden, ik ben dus goed bekend met eczeem.
Het paard in kwestie heeft een prachtig behang en nooit tekenen van eczeem getoond, en dat terwijl wij in een gebied wonen wat bekend staat als ''Eczeem gevoelig''.

Ik snap dan ook niets van deze bewering; de kopers waren duidelijk enthousiast bij de bezichtiging; hebben de merrie uitvoerig geborsteld en alle tijd en ruimte gehad om eventuele jeukplekken te kunnen constateren.
Mijn vermoeden is inderdaad ook dat er meer speelt, wellicht hebben ze zich vergist in het hebben van een jong dier(wat overigens erg goed opgevoed is en het jonge paarden ABC goed kent)of balen ze dat ze moeten wachten met rijden.
Anyway, de situatie is voor TS vervelend.

Ik heb zelf ook wel eens een dier gekocht waarbij ik na een tijdje toch ging twijfelen; dan neem je als koper je verlies en geef je het dier alsnog een goed tehuis of verkoop je het maar het op deze manier spelen, alsof verkoper bewust zaken niet heeft genoemd, nee, dat verdient in mijn ogen geen schoonheidsprijs :n

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:17

Zou heel goed kunnen Wildgirl. Heb je al een idee wat je gaat doen TS? Kan me voorstellen dat als het je eigen fokproduct ook is dat je wel graag een goed thuis ziet voor haar en haar niet uit het oog hoeft te verliezen. Bizarre situaties kunnen ontstaan na de verkoop van een paard. Je zou t haast niet meer durven tegenwoordig.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:20

Ik heb hier precies de zelfde situatie gehad.

Heb een shetlander gekocht met "geen eczeem" ze gaf aan dat dit verveling was omdat hij bij hun zo veel op stal stond.
Nou je wilt niet weten maar hij doet een moord om te schuren, rollen bijten, met de voeten krabben etc.
We hebben gelijk contact gehad.
Zij wou hem niet terug, en wij wouden er vanaf.
Heb van alles probeert, alleen ons probleem was als we serieus een zaak aan wouden spannen of via een andere manier, waren we meer kwijt dan, dat het shetje ons gekost heeft.

We hebben hem nog steeds het is een super super makke pony, wel een oude brompot op zn tijd, maar hebben het schuren voor lief gekomen, hij is 15 jaar en al meer dan 10 eigenaren gehad, het is goed zo.
Van de zomer kijken we wel, hij loopt nu dag en nacht in de weide, en dit gaat beter dan in de stal, of paddock.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:28

het is "wie eist bewijst" in deze situatie. Zij moeten aantonen dat de merrie de ZE al had. Lijkt me moeilijk voor ze, ik schat de kans niet zo groot in dat de koop ontbonden moet worden... Ook niet omdat ze niet hebben voldaan aan de onderzoeksverplichting.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:05

TS; ik heb je even een pb gestuurd ;)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:22

TS, bij deze raad ik jou aan wat ik iedereen aanraad die een topic opent met dit of een vergelijkbaar onderwerp: neem via PB contact op met FloortjeM. Zij is hippisch advocate en kan je precies vertellen wat je rechten en plichten zijn. Verder is iedereen die hier gereageerd heeft absoluut van goede wil om je te helpen, maar naast dingen die kloppen heb ik hier ook alweer een heel aantal beweringen zien staan waarvan ik vrij zeker weet dat ze niet correct zijn, dus advies 2 is: geloof niet blind alles dat je hier tot nu toe gelezen hebt. No offense verder uiteraard naar de andere reageerders.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 22:52

Ik wil iedereen erg bedanken voor de tips, suggesties en ervaringen! Dit waardeer ik echt. Vandaag ook juridisch advies ingewonnen, hier heb ik veel aan.

Wat ik op het moment ga doen laat ik nu (nog) voor mijzelf :)

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:57

ik snap dat dit erg vervelend is maar hoe zit het met het dier ??
Als die mensen nu niet lief tegen haar zijn zit je ook met een knoop in je maag ik zou zeggen pony mag terug geld niet of samen een oplossing zoeken tamelijk kan jij samen met de eigenaren een nieuwe baas vinden voor het dier en voor zolang houden hun de zorg ??

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:07

Wildgirl schreef:
Ik denk dat het in dit topic niet zozeer gaat over het wel of niet geschikt zijn als rijpaard, maar over de positie van verkoper nu koper aangeeft de koop terug te willen draaien.
Ik ben de instructrice van TS, ook ik ken de merrie in kwestie al haar hele leven vanaf geboorte; heb zelfs de merrie in de opfok gehad. Daarnaast was ik erbij toen de kopers kwamen kijken, en vervolgens het dier direct hebben meegenomen.
Ik heb al jaren Shetlanders en Haflingers en heb daarnaast een tijd IJslanders gereden, ik ben dus goed bekend met eczeem.
Het paard in kwestie heeft een prachtig behang en nooit tekenen van eczeem getoond, en dat terwijl wij in een gebied wonen wat bekend staat als ''Eczeem gevoelig''.

Ik snap dan ook niets van deze bewering; de kopers waren duidelijk enthousiast bij de bezichtiging; hebben de merrie uitvoerig geborsteld en alle tijd en ruimte gehad om eventuele jeukplekken te kunnen constateren.
Mijn vermoeden is inderdaad ook dat er meer speelt, wellicht hebben ze zich vergist in het hebben van een jong dier(wat overigens erg goed opgevoed is en het jonge paarden ABC goed kent)of balen ze dat ze moeten wachten met rijden.

Ik heb zelf ook wel eens een dier gekocht waarbij ik na een tijdje toch ging twijfelen; dan neem je als koper je verlies en geef je het dier alsnog een goed tehuis of verkoop je het maar het op deze manier spelen, alsof verkoper bewust zaken niet heeft genoemd, nee, dat verdient in mijn ogen geen schoonheidsprijs :n

Volgens mij kan stress en/of een andere plek ZE wel triggeren, het kan dus best dat de pony het nu wel heeft. Met meerdere verklaringen van jou en een DA bijvoorbeeld staat TS in haar recht en is er geen sprake van een verborgen gebrek. Maar als ze de pony terugneemt kan het best zijn dat er wél sprake is van ZE en dat de pony daar ook niet meer vanaf komt bij thuiskomst.

Dat alles gezegd hebbende denk ik dat ik de pony toch terug zou nemen, maar ik ben dan ook een zachtgekookt ei als het om mijn paarden gaat.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:13

sallandval schreef:
Wildgirl schreef:

Volgens mij kan stress en/of een andere plek ZE wel triggeren, het kan dus best dat de pony het nu wel heeft. Met meerdere verklaringen van jou en een DA bijvoorbeeld staat TS in haar recht en is er geen sprake van een verborgen gebrek. Maar als ze de pony terugneemt kan het best zijn dat er wél sprake is van ZE en dat de pony daar ook niet meer vanaf komt bij thuiskomst.

Dat alles gezegd hebbende denk ik dat ik de pony toch terug zou nemen, maar ik ben dan ook een zachtgekookt ei als het om mijn paarden gaat.

Oke maar nu sta jij in je recht maar wat als dit ten koste is van het dier zit je dan met een lekker gevoel.. ja je hebt juridisch gezien gewonnen maar of je daar goed aan doet is het 2e moeilijk proces ik volg nog even

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:19

chaaya schreef:
Oke maar nu sta jij in je recht maar wat als dit ten koste is van het dier zit je dan met een lekker gevoel.. ja je hebt juridisch gezien gewonnen maar of je daar goed aan doet is het 2e moeilijk proces ik volg nog even

Dat ligt er aan natuurlijk, wie weet krijg het paard in kwestie wel een top-eigenaar als ze doorverkocht wordt (in het voorjaar waarschijnlijk, zoals de waard is vertrouwt zij zijn gasten).

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:17

Ik had in het begin ook een paard die alleen maar als een stier te werk ging (zowel tegen paard als mens). Bij de oude eigenaar was volgens zeggen dit gedrag niet bekend. We hebben toen ook geprobeerd het paard terug te doen echter wou de eigenaar het dier niet terug nemen. We hebben toen gekeken wat de mogelijkheden hierin zijn en hebben destijds advies opgevraagd. Het kwam inderdaad op een rechtszaak uit en hebben het paard een jaar de kans gegeven om te zorgen dat deze enigszins normaal werd. Dit pakte goed uit het, was nadat jaar nog een hele lange weg, maar nu heb ik er een heerlijk paard aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:22

Het lijkt mij heel goed om eerst te weten wat je juridische positie is . Ook als je het paard uit terugneemt is het goed om te weten of je dat doet omdat de koper in z'n recht staat of dat je dat doet omdat je je fokproduct graag bij mensen hebt staan waar je vertrouwen in hebt.

Afhankelijk van je rechtspositie kun je je benadering en houding hierin bepalen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:25

poeh TS wat een vervelende situatie, ook voor jou als verkoper (maar ook als koper..als paard idd ZE blijkt te hebben...) ik wil zelf namelijk pertinent geen paard met ZE

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:32

als ze het paard niet heb laten keuren kunnen ze de verkoper (jou dus) niets maken

maar als je de mogelijkheid heb om hem of haar terug te nemen zal ik het zeker doen voor dat ze in de handel terecht komt..

succes

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:35

caboclo schreef:
als ze het paard niet heb laten keuren kunnen ze de verkoper (jou dus) niets maken

maar als je de mogelijkheid heb om hem of haar terug te nemen zal ik het zeker doen voor dat ze in de handel terecht komt..

succes

en wie zegt dat het er met keuren wel uit was gekomen...? Zoals TS zegt was er 10000% zeker niets te zien...dan kun je wel DA zijn maar die had dan ook niets gezien...

In dit verhaal zijn alleen maar verliezers..want verkoper en koper zijn beide niet blij (en natuurlijk paard ook..want die heeft jeuk)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:54

koetjeboe schreef:
Ik heb zelf een exzemer gehad en ik blijf erbij dat als jij de juiste verzorging toepast, denk aan deken, voer aan passen wassen en smeren, alle exzemers bereden kunnen worden.
Die van mij had het echt heel erg toe ik haar kocht. had in januari nog niet genezen wonden van wta ze in de zomer had gedaan.

Nou kijk maar een in me profiel wat de juiste verzorging kan doen.

helaas zijn er ook die dermate eczeem hebben dat je kunt behandelen wat je wil, maar die er niet mee geholpen zijn, de meeste zul je idd prima een leefbare situatie kunnen bieden, helaas zijn er eczemers waar
niet tegen op te behandelen is , ken zelf een voorbeeld welke ze hebben laten inslapen omdat er ondanks dekens, voeding aanpassen en smeren met een hele lange lijst middelen en sprayen met het 1 en ander alsnog niets mee te beginnen was en het dier van voor naar achter open lag, ook onder dek...dierenartskosten zijn daar opgelopen tot meermaals de waarde van het dier, maar helaas. dus dat alle eczemers te helpen zijn is iets te kort door de bocht.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:08

Je hebt kans dat de kopers zo volkomen niet wisten waar ze aan begonnen, dat ze zo'n dier "leuk-leuk" gekocht hebben en ergens in een weiland met bomen hebben geparkeerd. Waarop zo'n dier, net als ieder ander dier, rond de schemering last heeft gekregen van vliegjes en dus de manenkam tegen de boom is gaan schuren.
Vervolgens belt men dan de DA want "dit ziet er toch wel wat raar uit", pony's op de manege hebben immers niet zulke gekke haren. Zo'n DA kan dan heel makkelijk iets hebben gebrabbeld als "het zou ook zomer exceem kunnen zijn" en als zo'n DA dan hoort dat het dier nog maar 2 is, kan die zo een advies hebben afgegeven dat "de pony nu niet geschikt is om op te rijden". Waarmee het dier niet permanent ongeschikt is om op te rijden, alleen nu nog niet vanwege de leeftijd. Toch, dat hebben de kopers dan niet goed gehoord, die waren al geschrokken bij de woorden "nu niet geschikt".

Nou ja, en zo'n verhaal in de oren van een paardenmens klinkt niet onlogisch, maar een leek denkt natuurlijk meteen dat ie de kat in de zak heeft gekocht. En de verkoper zit nu met de gebakken peren want zelfs leken dreigen tegenwoordig met rechtszaken.

TS, succes! Als je niet wilt terugnemen, dan loont het wellicht de moeite om bij die mensen even door te vragen wat er exact aan de hand was.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:28

studiemiep schreef:
caboclo schreef:

succes

en wie zegt dat het er met keuren wel uit was gekomen...? Zoals TS zegt was er 10000% zeker niets te zien...dan kun je wel DA zijn maar die had dan ook niets gezien...

In dit verhaal zijn alleen maar verliezers..want verkoper en koper zijn beide niet blij (en natuurlijk paard ook..want die heeft jeuk)

klopt maar dan trek je als koper toch aan t kortste eind (zelf mee gemaakt)
er word dan dood leuk gezegt dan had je moeten vragen voor proef periode of wat dan ook

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:47

Hoe is het nu afgelopen TS?

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 16:30

Er is van mijn kant af een aangetekende brief naar de koper verstuurd. Zolang er geen bewijsmateriaal is ga ik verder niet in op het verhaal van de kopers.

Zoals hier al eerder is gezegd - wie eist, die bewijst.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:03

Is het wel ECHT ZE?
Ik had een Shetlander vanaf veulen, totaal eczeemloos. Ik zocht er een andere goed adres voor. Pony was inmiddel 7-8 jaar. Ik vond een kennis die hem voor de kar wilde beleren, zelf meegegaan met wegbrengen. Fantastisch adres! het ging dan ook niet om geld.
Twee weken later: ik wil 'm niet meer, hij schhurt en heeft zomereczeem (dit was werkelijk niet heel ver van mijn woonplaats af).

Ik dacht: Wat? en nam de Shet terug, en idd. had de pony schilfers in de manenkam, de manen en staart waren nog wel intact, maar die begon terug hier ook te schuren. Heel stuk manen eraf. Ik kocht er een Shetmerrie bij, zodat hij niet alleen stond en als bij toverslag hield het geschuur op. Niks ZE, het was verhuis-stress en hier bij mij terug alleen staan. Hij heeft nu een dikke dubbele lange bos manen, nooit meer iets gemerkt van ZE. heeft ook nooit een deken gezien, het ging hier vanzelf weer over.

Het kan dus wel degelijk zo zijn dat een verhuizing dermate veel stress oplevert, waardoor een paard/pony gaat schuren. Dat hoeft dan nog helemaaal geen ZE te zijn. In mijn geval was er geen geld mee gemoeid. De Shetmerrie die ik er een paar jaar geleden bij heb gekocht heeft helaas WEL echte ZE.

Beide ponies heb ik dus nu nog (en gaan ook niet meer weg).