Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:47

Als het iemand is die zwart het geld in zijn zak steekt vind ik dat dit soort regels gewoon niet gelden.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:47

Ben ik nu de enige die het gevoel heeft van 'eigen schuld'? Kom op, je weet dat de opzegtermijn een maand is (mondeling is net zo goed bindend) en je vind al tijden dat het stro slecht is. Hoe onnozel ben je dan door het contract 3 dagen na ingang van de maand op te zeggen en vervolgens te bedenken dat je het niet eens bent met de opzegtermijn?!?!?! Dan had je dan toch ook wel 4 dagen eerder kunnen bedenken, het is immers niet dat op 1 november de kwaliteit spontaan dramatisch was.

Kom op, je wist de regels die gesteld waren en bent zelf te laks geweest om daar adequaat op te reageren. Ik kan de stalhouder dan ook goed begrijpen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:50

Ik ga met xTammyy mee.
Bovendien staat de gezondheid van je paard voorop!
Iedere dag langer in die zooi is teveel.
Dalijk wordt het chronisch.

Als er een contract was, had daar niet dan iets in gestaan dat je van het opzegtermijn mag afwijken als de gezondheid van het paard in gevaar is oid? (vraag aan anders bokkers :o )

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:52

ruitje schreef:
Het grappige vind ik altijd, dat mensen het blijkbaar prima vinden om bij niet officiële stallen zonder KVK te staan, en dat zelfs gebruiken als reden om dan zonder opzeg weg te kunnen. Dan denk ik: je hebt er ook mooi van geprofiteerd dat hij alles zwart deed. Want wij moeten als wel officiële stal een stuk meer stalhuur rekenen om bepaalde kosten door te berekenen.
)

Ik quote nog even dat ik het hypocriet vind om nu ineens te zeggen ' wat kan hij doen, hij heeft toch geen kvk.'

Daarnaast, als jij ontevreden ben over je huurhuis, energieleverancier of sportschool.... Dan zal je je toch ook aan de opzeg moeten houden. Snap niet waarom dat bij een pensionstalhouder anders is.

Blijkbaar wist je al dat je weg wilde, had je 3 dagen eerder moeten opzeggen. Dat klinkt hard, maar dat had in een huurhuis ook zo geweest.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:53

het is geen officiele stal, meneer steekt het geld zwart in zn zak... dan gelden er ook geen regels... en wat wil hij dan doen? incasso? aangifte politie? tuurlijk laat maar komen... dan kunnen ze meneer meteen aanspreken van zijn praktijken....
geen contract is geen binding... dus je mag elk moment je biezen inpakken en weg gaan en betalen voor wanneer je er daadwerkelijk staat...

Het doorbetalen tot eind november is wel netjes om te doen, maar zeker niet verplicht.
Betalen tot eind december zou ik zeker weten niet doen...
Ik zou gewoon betalen tot eind november en dan *\o/* Doeiiiii

Anoniem

Re: Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:58

Ik zou mn paard vandaag nog inladen en naar een andere stal brengen. Op dit soort stro zou ik m'n paarden niet willen houden, bahbah.
3 dagen huur van december achterlaten en vlug wegwezen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:04

Ik ben zelf ook van de eerlijke afspraken en netjes nakomen wat je hebt afgesproken, maar..

als de stalhouder zich niet meer aan de afgesproken regels houdt en dat gevaar betekent voor mijn paard, dan is hij de eerste die in gebreke blijft en als ik hem daar op aanspreek en hij haalt zijn schouders op, dan vind ik dat je het recht hebt om het mondelinge contract, wat hij zelf al geschonden heeft, nietig kan verklaren.

TS is natuurlijk stom geweest om net te laat op te zeggen , dat had haar een hoop gezeur gescheeld .

Eigenlijk houdt de stalhouder er criminele activiteiten op na want hij werkt zwart dus ik zou me geen zorgen maken over afspraken die je niet nakomt.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:08

Anne_mieke88 schreef:
het is geen officiele stal, meneer steekt het geld zwart in zn zak... dan gelden er ook geen regels... en wat wil hij dan doen? incasso? aangifte politie? tuurlijk laat maar komen... dan kunnen ze meneer meteen aanspreken van zijn praktijken....
geen contract is geen binding... dus je mag elk moment je biezen inpakken en weg gaan en betalen voor wanneer je er daadwerkelijk staat...

Het doorbetalen tot eind november is wel netjes om te doen, maar zeker niet verplicht.
Betalen tot eind december zou ik zeker weten niet doen...
Ik zou gewoon betalen tot eind november en dan *\o/* Doeiiiii

Sorry maar dit is gewoon pertinente onzin. Dat jij je stalhouder zou chanteren om zo onder je betalingsverplichting uit te komen zegt meer over jou dan over de vraag of TS in haar recht staat om zonder te betalen haar boeltje te pakken.

Vervelend TS. Maar waarom heb je niet gewoon voor de 1e opgezegd?

Met betrekking tot overeenkomsten als deze geldt dat er aan beide zijden verplichtingen bestaan. jij hebt de verplichting om te betalen, zij om de zorg te leveren die jullie zijn overeengekomen. Schieten zij tekort dan kan je jouw verplichting opschorten. Dit moet echter wel in verhouding staan. Stro is een onderdeel van de overeenkomst en maakt dus dat het volledig inhouden van stalgeld buitenproportioneel is. Voor al dit soort dingen geldt in het algemeen echter wel: tijdig en schriftelijk aankondigen, termijn bieden voor herstel en als er dan nog dingen fout gaan... heb je een stok om mee te slaan. Als ik jou was zou ik nu mijn verlies nemen en er van leren dat je de volgende keer wat beter op de termijnen moet letten voor opzegging. (en als er iets niet goed gaat op stal dit mondeling en schriftelijk onder de aandacht brengen van je stalbaas met het bieden van een hersteltermijn en een aankondiging van de maatregelen die je gaat nemen als er geen verbetering optreedt) :)

Anne_mieke88

Re: Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:10

ik zeg niet chanteren..... het is meer zo van... wat wilt hij doen dan? hij kan moeilijk de incasso er op zetten dat gaat gewoon niet... je hoort mij niet over chanteren ;)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:11

Het gebruiken van een mogelijke dreiging in je voordeel en daarmee je eigen verantwoordelijkheden ontlopen valt in mijn woordenboek gewoon onder chanteren hoor.

Tuurlijk kan hij er wel een vordering van maken. Er zijn voldoende omstandigheden waaruit blijkt dat er gewoon een overeenkomst is tussen TS en de pensionstal waar ze staat. De rechter kijkt daarbij niet naar de vraag of de pensionhouder netjes zijn BTW aangeeft en belasting betaalt over zijn centen. Die kijkt of er een overeenkomst is en of die netjes wordt nageleefd.
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 05-11-14 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:12

Sorry maar zelfs al heb je keurig een contract , maar de stalhouder/dienstverlener houd zichzelf dus al niet aan de afspraken, inzake die te verlenen dienst, hoef je als eigenaar toch zeker ook niet te betalen voor niet of ondeugdelijk verleende dienst? Je kan mij een hoop vertellen, maar ook in een huurwoning, waar ik ineens niet meer verblijven kan omdat het materiaal dusdanig ondegelijk is dat ik er niet meer wonen kan, betaal ik toch echt ook geen cent meer totdat het weer bewoonbaar is?

En ik kan mij eigenlijk heel goed voorstellen dat je niet zomaar de volgende dag al weer een nieuwe stalling hebt gevonden, want laten we nou eerlijk zijn, overal waar veel plek vrij is, is het over het algemeen ook goed mis, misschien is TS wel al de hele tijd naar iets anders aan het zoeken geweest...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:13

nou ik vind van niet... en het is ook geen dreiging... het is gewoon zoals het is..

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:15

ohjajoh6 schreef:
Sorry maar zelfs al heb je keurig een contract , maar de stalhouder/dienstverlener houd zichzelf dus al niet aan de afspraken, inzake die te verlenen dienst, hoef je als eigenaar toch zeker ook niet te betalen voor niet of ondeugdelijk verleende dienst? Je kan mij een hoop vertellen, maar ook in een huurwoning, waar ik ineens niet meer verblijven kan omdat het materiaal dusdanig ondegelijk is dat ik er niet meer wonen kan, betaal ik toch echt ook geen cent meer totdat het weer bewoonbaar is?

En ik kan mij eigenlijk heel goed voorstellen dat je niet zomaar de volgende dag al weer een nieuwe stalling hebt gevonden, want laten we nou eerlijk zijn, overal waar veel plek vrij is, is het over het algemeen ook goed mis, misschien is TS wel al de hele tijd naar iets anders aan het zoeken geweest...

precies dit... dus :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:15

Stalhouder houdt zich net net zo goed niet aan de afspraken waarom zou TS dat wel moeten doen dan? Stalhouder koopt simpelweg stro dat gewoon niet gezond is voor TS haar paard en dan moet ze hem nog spekken ook? Mooi niet he.
Niet betalen voor december hoor. Ze kunnen niks. Als ze je klacht nou nog serieus namen....

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:19

Ik vind dat je je hoort te houden aan de opzegtermijn van 1 kalendermaand. Wat je vervolgens doet, is aan jou. Je kunt gewoon eerder vertrekken, je betaalt dan wel dubbel over die periode omdat je ook op je nieuwe stal over de maand december moet betalen.

Ik vind het vreemd dat mensen het nu ineens hebben over de KvK. Dat heeft niemand ervan weerhouden om daar met het paard naar toe te verhuizen. Er bestaat nog zoiets als "afspraak is afspraak". Waarom dit nu gebruiken om onder je afspraken uit te komen. Los daarvan is de kwaliteit van het stro inderdaad belabberd en begrijp ik dat je je daar tegen verzet. Maar ik zou dit echt even los van elkaar zien omdat je (vind ik) altijd moet proberen netjes weg te gaan. Weggaan met een hoop drama is niet zo moeilijk maar het is altijd fijn als je elkaar nog tegen kunt komen. In een gesprek met hem zou ik er wel op staan om vanaf je vertrek, niet te betalen voor het stro en hooi omdat de kwaliteit zo achteruit is gegaan.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 05-11-14 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:21

Een keer een slechte baal of stoffig kan voorkomen, maar hele partijen dat lijkt mij er meer op dat het een koopje was en dat de pensionhouder daar voor is gegaan. Wij halen het hooi rechtstreeks van het land bij een boer, op de 100 baaltjes heb ik hooguit 2 of 3 tussen zitten die meer stoffig zijn. In de stal gebruik ik gehakseld koolzaadstro, heb 1x een pallet gehad die niet fris rook en anders dan anders was, even overleg gehad met de leverancier en het probleem was opgelost.
Een hoop pensionhouders zijn (te) zuinig met ruwvoer. Dat was de reden dat ik mijn eigen hooi had op het laatste adres waar ik heb gestaan voordat ze aan huis kwamen te staan.
Probeer aan te geven dat de spullen die nu worden geleverd en gebruikt echt niet kunnen en dat als er geen verbetering komt je toch echt einde van de maand weg bent en dat je niet van plan bent voor december te betalen vanwege het niet verbeteren van de spullen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:22

Lastige kwestie, ik ga ervanuit dat je een afspraak met stalhouder hebt, stalling incl hooi en stro.. Als dat niet naar behoren is levert de stalhouder dus niet wat afgesproken is, als jij daar na meerdere malen overleg over de slechte kwaliteit besluit te vertrekken omdat het niet goed komt vind ik dat de stalhouder je niet aan die 3 dagen hoeft te houden, alhoewel hij dat wel zou kunnen officieel gezien .
Al eens eraan gedacht om hem voor te stellen je eigen stro te kopen en dat van de stalhuur af te halen? :Y) zo een hoofd zou ik hebben, even langs de strohandel met m'n trailer en klaar.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:23

Beb_bokt schreef:
Ik vind dat je je hoort te houden aan de opzegtermijn van 1 kalendermaand. Wat je vervolgens doet, is aan jou. Je kunt gewoon eerder vertrekken, je betaalt dan wel dubbel over die periode omdat je ook op je nieuwe stal over de maand december moet betalen.

Ik vind het vreemd dat mensen het nu ineens hebben over de KvK. Dat heeft niemand ervan weerhouden om daar met het paard naar toe te verhuizen. Er bestaat nog zoiets als "afspraak is afspraak". Waarom dit nu gebruiken om onder je afspraken uit te komen. Los daarvan is de kwaliteit van het stro inderdaad belabberd en begrijp ik dat je je daar tegen verzet. Maar ik zou dit echt even los van elkaar zien omdat je (vind ik) altijd moet proberen netjes weg te gaan. Weggaan met een hoop drama is niet zo moeilijk maar het is altijd fijn als je elkaar nog tegen kunt komen. In een gesprek met hem zou ik er wel op staan om vanaf je vertrek, niet te betalen voor het stro en hooi omdat de kwaliteit zo achteruit is gegaan.

En de afspraak om je paard gezond en veilig te kunnen stallen dan? Daar hoeft pensionhouder zich niet aan te houden?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:25

Ik vraag me inderdaad ook beetje af waarom je niet die 3 dagen eerder naar de eigenaar gegaan bent om op te zeggen? Mja om nou om die 3 dagen te zeggen "jammer joh betaal die hele maand maar" vind ik echt heel kinderachtig.

Natuur of niet, hij hoort een deugdelijk product af te leveren, wanneer hij dat niet doet en hij zich daarmee niet aan zijn kant van de afspraak houd, maakt hij het wel heel aantrekkelijk voor TS om zich ook niet aan de afspraak te houden.

In deze situatie zou ik zeggen:
Wanneer jij mij tot eind december een deugdelijk product levert= balen met niet meer dan 2 twijfelachtige plakken, betaal ik netjes mijn stallingsgeld tot eind december.
Lever je me dezelfde slechte kwaliteit als de eerdere balen, dan ben ik aan het einde van de maand gewoon weg en betaal ik ook niet door.

Ik zou heel duidelijk en helder communiceren over mijn overwegingen. Ik zou erbij zeggen dat ik me graag aan de regels wil houden, maar ik vind dat de stalling zich dan ook aan de regels moet houden. Waarom verwacht je van mij dat ik netjes doe wat er van mij gevraagd wordt, wanneer jullie dat ook niet doen?

Bij ons op stal betaalden we een kale stal-prijs en konden we hooi en stro naar behoefte kopen van de stallinghouder. Als jou stalling ook zo werkt zou je kunnen zeggen: ik betaal door tot eind december maar daarvoor hoef ik geen rommelstro en rommelhooi meer van jou af te nemen. Dat haal ik dan zelf ergens.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:27

maaikemuis schreef:
Ben ik nu de enige die het gevoel heeft van 'eigen schuld'? Kom op, je weet dat de opzegtermijn een maand is (mondeling is net zo goed bindend) en je vind al tijden dat het stro slecht is. Hoe onnozel ben je dan door het contract 3 dagen na ingang van de maand op te zeggen en vervolgens te bedenken dat je het niet eens bent met de opzegtermijn?!?!?! Dan had je dan toch ook wel 4 dagen eerder kunnen bedenken, het is immers niet dat op 1 november de kwaliteit spontaan dramatisch was.

Kom op, je wist de regels die gesteld waren en bent zelf te laks geweest om daar adequaat op te reageren. Ik kan de stalhouder dan ook goed begrijpen.

Ik dacht al: ben ik nou gek? Maar dat valt gelukkig weer mee lijkt het. :+

Te laat opzeggen is te laat opzeggen. WAT de reden ook is. Het zou wat zijn dat als je weg gaat omdat je niet meer tevreden bent ineens alle regels aan (rij)laarzen gelapt kunnen worden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:28

Je hebt niks op papier toch? Dus ook nergens dat je moet opzeggen voor het einde van de maand.

Je houdt je aan de opzegtermijn van 1 maand. Dit kan ingaan op elke willekeurige dag. Dus betalen tot 3-12.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:28

Ik vind het dan juist weer asociaal dat er gesproken wordt over "die stalhouder die zwart geld in zijn zak steekt en zijn praktijken". Sinds wanneer is er iets mis met "praktijken" als in een pensionstal runnen zonder kvk? Volgens mij staat het merendeel van bokt op zo'n stal en werken dus zelf mee met "zulke praktijken" net of meneer pensionhouder een crimineel is. :+ Je profiteert er verdorie toch zelf ook van? Het scheelt je een mooi bedrag per maand, wel of geen kvk.

Persoonlijk vind ik het muggenzifterij dat je nu moet gaan betalen voor anderhalve maand dat je paard er niet meer staat. Door hun eigen toedoen ook nog, immers is deze partij stro en hooi de reden dat je vertrekt. Ik zelf zou, als het dan toch niet anders is en je moet betalen, eisen dat je stal ook leeg blijft tot 1 januari 2015. Zolang heb jij betaald, en zolang kan hij het door jou gehuurde dus niet aan een ander verhuren. Dan heeft hij de keus; Of hij accepteert nov als je opzegtermijn (desnoods met idd 25 euro extra voor de 3 dagen) of hij maakt verlies gedurende december omdat hij een lege stal heeft waar geen ander paard in mag, omdat jij het hebt gehuurd voor minder dan wanneer er een nieuw paard zou staan. Simple as that. :)

Edit: Ik meen uit de tekst te kunnen halen dat TS pas de 3e heeft opgezegd, omdat ze toen pas een andere stal gevonden had? Vind ik ook logisch, ik zeg ook niet op als ik nog geen vervangende stal heb...
Laatst bijgewerkt door W_Empress op 05-11-14 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:29

_black_rose_ schreef:
Ik vraag me inderdaad ook beetje af waarom je niet die 3 dagen eerder naar de eigenaar gegaan bent om op te zeggen? Mja om nou om die 3 dagen te zeggen "jammer joh betaal die hele maand maar" vind ik echt heel kinderachtig.

Natuur of niet, hij hoort een deugdelijk product af te leveren, wanneer hij dat niet doet en hij zich daarmee niet aan zijn kant van de afspraak houd, maakt hij het wel heel aantrekkelijk voor TS om zich ook niet aan de afspraak te houden.

In deze situatie zou ik zeggen:
Wanneer jij mij tot eind december een deugdelijk product levert= balen met niet meer dan 2 twijfelachtige plakken, betaal ik netjes mijn stallingsgeld tot eind december.
Lever je me dezelfde slechte kwaliteit als de eerdere balen, dan ben ik aan het einde van de maand gewoon weg en betaal ik ook niet door.

Ik zou heel duidelijk en helder communiceren over mijn overwegingen. Ik zou erbij zeggen dat ik me graag aan de regels wil houden, maar ik vind dat de stalling zich dan ook aan de regels moet houden. Waarom verwacht je van mij dat ik netjes doe wat er van mij gevraagd wordt, wanneer jullie dat ook niet doen?

Bij ons op stal betaalden we een kale stal-prijs en konden we hooi en stro naar behoefte kopen van de stallinghouder. Als jou stalling ook zo werkt zou je kunnen zeggen: ik betaal door tot eind december maar daarvoor hoef ik geen rommelstro en rommelhooi meer van jou af te nemen. Dat haal ik dan zelf ergens.

Dan vraag ik me weer af: wanneer is het niet meer kinderachtig? Na 5 dagen? Of na 7 dagen? November is gewoon november.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:31

xSogno ik denk niet dat er direct reden tot onveiligheid is voor het paard wanneer Ts. zelf een paar balen hooi haalt. Het is niet de afspraak en zeker niet normale gang van zaken... maar dit betekent niet dat het een verstandige zet is om je niet te houden aan de gemaakte afspraken w.b. het opzeggen van de stal. Er bestaat nog gewoon de mogelijkheid dan niet te betalen voor het hooi en stro. Een kalendermaand is een kalendermaand.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:33

Ik zou nu, puur op gevoel zeggen: een week.

Ik had op stal ook officiëel een opzegtermijn van een maand. Mijn paard is de 5de van de maand overleden. Ik hoefde in principe die laatste 5 dagen niet eens meer te betalen (dat heb ik wel gedaan omdat ik die man zo mag)