Ouder verzorgertje zou zadel kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:59

Waarom ga je in hemelsnaam met een 6 jarig meisje en een pittige Shetlander zonder zadel springen??!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 21:52

Liksteen schreef:
Waarom ga je in hemelsnaam met een 6 jarig meisje en een pittige Shetlander zonder zadel springen??!

Eigenlijk heb ik geen zin om hier antwoord op te geven/verantwoording af te leggen maar ik zal het toch maar even doen. Het is verder een schat van een pony. Ja ze is pittig voor een shetlander maar mijn buurmeisje kan echt goed rijden. Het is een hele goede combi. Ik vind dat ze beter rijd dan de meeste 6 jarigen. Op de manege rijd ze bij mensen van 12 in de les vanwege haar niveau. Het is niet de eerste keer dat ze zonder zadel heeft gereden en balkjes draven ging heel goed. Ze stelde zelf voor om een klein sprongetje te doen dus ik heb de balkjes op het laagste gaatje gezet in ene kruisje. Zo als ik al aan gaf doet ze soms haar handen om hoog als ze wil sturen daar door gaat het hoofd van de pony om hoog waardoor zei uit evenwicht raakt en er dus af glijd. Dit gebeurde ook vlak na het sprongetje. Het was gewoon domme pech. Als ze een zadel had gehad dan was ze blijven zitten omdat ze dan kon steunen in de beugels. Als ik het niet zou vertrouwen zou ik het niet gedaan hebben. Ze is er dus vanaf gevallen/gegleden ( kan het eigenlijk niet bepaald een harde val noemen ) en de pony stond ook meteen stil.

Verder hoef ik hier ook geen commentaar over te horen. Het is allemaal goed gegaan en ze is gewoon weer op de pony gestapt ze heeft niet eens gehuild. Maar is er wel van af gerold. Als de pony niet te vertrouwen was dan had ik haar er ook niet met zadel op gelaten.

Ineke2

Re: Ouder verzorgertje zou zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:02

Gydja je had er inderdaad niet op hoeven antwoorden. Sommige snotneuzen hier denken altijd alles beter te weten. No offence maar een 14 jarige heeft nou eenmaal nog niet de wijsheid in pacht om dit soort dingen op deze manier te zeggen. Tegen hun leeftijdsgenoten misschien, verder niet.

Heb je de ouders van je buurmeisje gesproken?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 12:40

Ineke2 schreef:
Gydja je had er inderdaad niet op hoeven antwoorden. Sommige snotneuzen hier denken altijd alles beter te weten. No offence maar een 14 jarige heeft nou eenmaal nog niet de wijsheid in pacht om dit soort dingen op deze manier te zeggen. Tegen hun leeftijdsgenoten misschien, verder niet.

Heb je de ouders van je buurmeisje gesproken?

Tja aan de ene kant dacht ik ik ga gewoon geen antwoord geven maar straks kwamen er meer mensen verhaal komen halen dus dan hoef ik dat niet nog 100x uit te leggen. Had nog niet gezien dat ze 14 was, als ik dat had gezien had ik waarschijnlijk helemaal geen antwoord gegeven :') om de zelfde reden wat jij zegt.

Ouders van haar nog niet gesproken maar wel mijn oma. We gaan hopelijk vanmiddag naar het dressuur zadeltje kijken en als hij past op de pony dan koopt mijn oma hem. ( Pony's zijn officieel van mijn oma maar heeft ze voor mij gekocht en omdat ze paarden zelf leuk vind en altijd al heeft gehad, ik heb een lieve oma <3 ) Dus hopen dat de mensen van het zadel snel reageren en dat het zadel past dan hebben we zelf een zadel voor de shet :) waar ook mijn nichtjes op kunnen rijden. Mocht het zadel niet passen dan ga ik aan mijn buurvrouw melden dat rijden pas weer mogelijk is als er een zadel is.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:58

Ik vind het een goed idee om zelf een zadel aan te schaffen, want wat als de buren een zadel aanschaffen dat niet goed past op welke manier dan ook? Dan zit je weer met een dilemma en/of een discussie.
Je hebt je buren gevraagd om een investering in de vorm van een zadel. Dis is tot op heden nog niet gelukt. Wellicht vinden ze het lastig om iets aan te schaffen? Te weinig kennis, te druk, toch niet tevreden met de oplossing?! Ik zou met de buren gaat praten en hier achter proberen te komen en vervolgens aanbieden dat er nog andere opties zijn, namelijk:
- dat zij je een bijdrage betalen voor het zadel. Hoogte bijdrage moet je dan even voor jezelf bepalen wat jij redelijk vindt
- dat zij een bijdrage betalen als de dame rijdt

Ik verwacht dat je buren hiermee akkoord zullen gaan omdat ze nu van de "last" van een zadel "moeten" zoeken, kiezen en kopen af zijn en gewoon geld kunnen betalen.
Op een investering hadden ze immers toch al gerekend

Op deze manier krijg jij je bijdrage en kun je precies kopen wat je zelf wil, en daarmee garaderen dat het ook goed past op je pony

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 18:17

We zijn wezen kijken bij het zadeltje. Echt een prachtig ding alleen toen we vroegen of we hem ook konden passen op de pony en als hij niet paste en hem dan terug zouden brengen was het niet mogelijk. Ze wou hem dan niet meer terug nemen. Nou ja, ik ga geen zadel kopen zonder te weten of hij past. Dus toen zijn we weer vertrokken. Zonde van de auto rit. Pony mee nemen is niet mogelijk omdat we geen trailer hebben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:50

Vind ik ook hoor. Ik heb een zadel te koop ( helaas geen shetten zadel :P ) maar geef mensen wel de gelegenheid om te passen. Dat wil zeggen, ze geven mij het volledige aankoop bedrag van het zadel. Gaan passen, als het niet past binnen week in dezelfde staat terugbrengen is geld terug. Anders verkocht.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 10:26

We hebben ook inderdaad gezegd dat we het volledige aankoop bedrag gingen betalen en zelfs de dag er na weer terug zouden brengen als hij niet paste. Maar die vrouw zei ''er staan genoeg anderen voor in de rij'' wij: ''nou prima, we kopen geen zadel als we niet kunnen passen'' die vrouw ''je kan hem toch zo weer verkopen als hij niet past'' wij ''dan zitten wij weer opgescheept met nog een zadel die niet past'' zei ''nou dan bel ik de volgende dat hij hem mag komen halen'' Beetje uit de hoogte gesproken -.-'

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:35

Dat is wel héél klantonvriendelijk zeg! Is dat een ruitersportzaak?

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:42

nee was een particulier via marktplaats (als ik de berichten goed heb begrepen)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:46

Goed idee om zelf een zadel aan te schaffen, je shet verdient een passend zadel en als jouw buren met een niet passend zadel aankomen, zit je dáár weer mee. Thorowgood maakt fijne zadeltjes.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:11

ze kan natuurlijk ook gewoon samen met de ouders het zadel zoeken, en dat hun betalen :Y)
Om een passend zadel te krijgen hoeft ze niet perse zelf het zadel aan te schaffen.
Zoals ze nu doet, samen gaan kijken en passen. En ik neem aan dat hun dan betalen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 11:36

Was een particulier via fb. Tja als we het zadel niet kunnen passen nemen we hem niet mee, simpel zat. Hoe goed het zadel ook er uit ziet.

Tessebes, dank voor de tip :) Als mijn buren met een niet passend zadel aan komen dan gaat die ook echt niet op de rug van de pony. Dat heb ik al aangegeven.

Verder denk ik dat ik zelf maar opzoek naar een zadel met gaan. Mijn oma wil dus het zadel wel betalen zo dat mijn nichtjes ook kunnen rijden. Woensdag komt mijn buurmeisje weer rijden maar hebben we voor die tijd geen zadel komt ze er niet op. Jammer dan.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 15:25

Op de FB pagina heb ik dus gevraagd of mensen een shetlander zadel te koop hadden met dit bericht:
''Ik ben opzoek naar een shetlander zadel of naar een klein dressuur/vzh zadel. De inch die het zadel zou moeten hebben op onze shetlander weten we niet daarom zou het fijn zijn als we het zadel mogen passen. Het liefst zwart.''

Ik kreeg daar de reactie van de vrouw op waarvan we dus het zadel niet hebben gekocht:

''De inchmaat zegt alleen iets over de kont van de ruiter. De breedte van het zadel wordt uitgedrukt in cm of small medium large. Voor een shetlandzadel bestaan deze maten niet. Het enige waar je op kunt letten is dat het zadel een brede boom heeft. Pfiffzadels hebben een brede boom.''

Maar wij hebben een 16 inch zadel dus het zou betekenen na wat zei zegt dat een 16 inch zadel op de shetlander moet passen alleen maar omdat het gaat om de kont van de ruiter... Het 16 inch zadel is veel te groot voor de shetlander. Dat is aan alle kanten te zien. Dus wat van het verhaal is nou waar wat ze zegt?

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:40

Een zadel mag nooit voorbij de wervel komen waar de laatste rib aan vast zit. Daar voorbij is het draagvermogen aanzienlijk kleiner en werk je rugproblemen in de hand. Moet het zadel langer zijn voor de kont van de ruiter, past die kont dus simpel gezegd niet op de pony. Verder gaat het inderdaad om de boommaat, maar hoe dat zit voor kleine zadeltjes weet ik niet. Shetjes zijn vaak vrij rond bij de schoft, dus een bredere boom lijkt mij wel nodig als je dat kan vinden.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 15:45

NikkiB1991 schreef:
Een zadel mag nooit voorbij de wervel komen waar de laatste rib aan vast zit. Daar voorbij is het draagvermogen aanzienlijk kleiner en werk je rugproblemen in de hand. Moet het zadel langer zijn voor de kont van de ruiter, past die kont dus simpel gezegd niet op de pony. Verder gaat het inderdaad om de boommaat, maar hoe dat zit voor kleine zadeltjes weet ik niet. Shetjes zijn vaak vrij rond bij de schoft, dus een bredere boom lijkt mij wel nodig als je dat kan vinden.

Maar zonder een zadel te passen weet je toch nooit zeker of het zadel goed zit of wel? Aan de ene kant voel ik me heel stom dat we het zadel niet hebben genomen en aan de andere kant ook weer niet omdat we anders misschien met een zadel gezeten hadden die niet past.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:56

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:58

Nee zonder te passen zul je dat nooit weten. Wat je wel kan doen om een idee te hebben is templates maken, doet mijn zadelmaker ook altijd om ook de groei en andere veranderingen in de gaten te houden. Dat kan je doen met een stuk ijzerdraad of iets dergelijks. Als je googled op template zadel vind je er wel foto's van. Het geeft je een idee zodat je in ieder geval niet heel ver uit de richting zal zitten, maar het zadel zal altijd nog gepast moeten worden om het zeker te weten.

Boomloos ben ik niet zo'n fan van, maar dat is persoonlijk. Zou best kunnen dat het voor jou wel wat is.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 16:28

Ik ben zelf ook niet zo'n fan van boomloos. Maar als het zadel goed zit, fijn op de pony ligt en niet al te veel kost dan vind ik boomloos prima. Het zadel mag niet meer kosten dan 100 euro. Dus dan komen we volgens mij al gauw uit op een 2e hands pinokio zadel. Het zadel waar we naar zijn wezen kijken koste 125 euro. Hoeveel kosten ze nieuw? Hij was van het merk Pfiff 12 inch dressuur zadel. Als ik google kom ik nergens 12 inch zadeltjes tegen of ze zijn inderdaad weer boomloos.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:32

Laatst bijgewerkt door NikkiB1991 op 02-11-14 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:34

ik zou zeker niet voor een pinokkiozadeltje gaan! Je hoort zoveel enge vbericht hoe die zadeltjes zony's hun rugje kapot maken!

misschien een wintec kids zadeltje? Die zijn nieuw 150 euro vind ik net, dus misschien 2ehands wel goedkoper te vinden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:39

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:43

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:49

ik vind dat jij het zelf moet aanschaffen, het is jou pony. en als het ruitertje te groot is geworden komt er wel weer een ander meisje die er op zou kunnen rijden. of af en toe een plezier ritje voor je nichtjes.

ik vind dat je erg moeilijk doet, tussen de 50 en 100 euro is echt wel wat leuks te vinden. daar breek je je nek toch niet over (vind het anders als het om bedragen gaat van 500 euro) dus ik zou niet moeilijk doen jij hebt er toch ook plezier van dat het shetje lekker de aandacht krijgt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:12

olafgek schreef:
ik zou zeker niet voor een pinokkiozadeltje gaan! Je hoort zoveel enge vbericht hoe die zadeltjes zony's hun rugje kapot maken!

misschien een wintec kids zadeltje? Die zijn nieuw 150 euro vind ik net, dus misschien 2ehands wel goedkoper te vinden

En dankzij mensen zoals jij raak ik zelfs niet gratis van mn pannekoekzadels af.
Gebruik er nu 1 als barebackpad voor kinderen met een pad met inlages. Ideaal, pony kan groeien en afvallen wat ze wil en de kindjes zitten warm en zacht.
Zelfs met beugels eraan heb ik geen last van puntdruk.
Zelf rij ik er ook weleens op en het zit goed.

De andere heb ik de ts aangeboden want die ligt alleen te verstoffen. ts is alleen opzoek naar een steviger zadel.

Zoals met alle zadels geldt, weet wat je doet.
Hoeveel afgeknepen schoften, bulten op de rug, kapotte wervels ik niet heb gezien. Zelfs van boomzadels die echt bekend staan als goed.