Hypotheek geweigerd vanwege agrarische bestemming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Hypotheek geweigerd vanwege agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:49

Naja, wij kunnen nu zeggen dat die grond echt van ons is. Ook leuk.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:41

pol013 schreef:
Naja, wij kunnen nu zeggen dat die grond echt van ons is. Ook leuk.

Hartstikke mooi dat het toch gelukt is +:)+ .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:35

Gefeliciteerd met de aankoop ;)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:53

Oké, ik zit ons verhaal hier ook even neer, wellicht vind ik hier wat tips. Wij willen een huis financieren met agrarische grond; 2 kadastrale percelen. Ik zit even wat feiten onder elkaar voor de duidelijkheid.
- Perceel 1: 1,2 hectare grond, kadastraal bekend als Wonen, huis met tuin.
- Perceel 2: 2,5 hectare grond, kadastraal bekend als Terrein (grasland).
- Percelen grenzen aan elkaar.
- Bestemming in bestemmingsplan voor perceel 1 = wonen, wel gelegen in agrarisch gebied.
- Land willen we als hobbymatig gebruiken voor het houden van schapen, koeien en paarden.

Tot nu toe willen twee banken dit niet financieren, ondanks dat wij dit financieel makkelijk kunnen dragen. Waarom? Ze willen perceel 1 wel, maar perceel 2 willen ze niet als onderpand. "Omdat dit niet in hun hypotheekbeleid past". Ik ben erg benieuwd naar ervaringen, ik zie hier wel verhalen dat het wel kan. Hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen? Welke geldverstrekker hebben jullie? Of wie hebben jullie contactpersoon gehad? (evt. via PB)

joyce B schreef:
friesam schreef:
Heel bekend. Dan krijg je vrijwel nooit een hypotheek.
En de bestemming er af laten halen is meestal een lang lopende procedure als het al mogelijk is.
En waarom, omdat de hele straat/gebied agrarisch bestemd is en ze daar geen burger tussen willen ivm stankcirkels enz.

Als alleen je weiland agrarische bestemming heeft maar je woonhuis met tuin/erf woonbestemming is dat echt geen reden om je een hypotheek te weigeren hoor! Ons woonhuis met woonbestemming en deels bosbestemming en 3ha weiland met agrarische bestemming hebben we ook met een normale hypotheek gekocht! We mogen er zelfs geen bedrijf op beginnen omdat het woonbestemming heeft. Weiland, vooral ook grotere stukken met eigen perceelnummer heeft, vrijwel altijd agrarische bestemming. Met toevoeging bijv. grasland.

Ik zou bij een andere hypotheekverstrekker gaan informeren.

Hier ben ik dan ook erg benieuwd naar; Bij welke geldverstrekker kunnen we gaan informeren?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:32

Via een goede adviseur kom je een stuk verder. Ik dacht dat het ING en ????(ABN???) waren die minder lastig deden over het financieren van agrarische delen in een hypotheek. Die wilden ons perceel geloof ik in overleg ook wel accepteren. Maar dat hadden we toen via een advies bureau die de weg weet en persoonlijk spreekt met iemand bij zo'n bank.
Zoals ik al genoemd heb: ook mogelijkheden voor familie bank goed bekijken.

Stuur je wel een pb met de naam van het advies bureau

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:53

Raar eigenlijk. De bestemming is agrarisch dus dat zou juist alleen maar goed zijn als je daar een agrarisch bedrijf zou starten, want dat schrijft het bestemmingsplan nou eenmaal voor? Eigenlijk gestoord hoe dat allemaal door elkaar loopt.
En hier wordt de agrarische grond ook alleen maar duurder, dus lijkt me weinig risico te zijn voor de bank.

Elise,
wat gek dat ze Terrein niet willen financieren. Onze ervaring zover is dat de banken uberhaupt smoesjes zoeken om niet te financieren. Mijn zus is een huis aan het kopen en wilde bij de Rabo een afspraak maken, kon pas na zes weken. Spraken we de makelaar, begon hard te lachen en gaf aan dat het ontmoedigingsbeleid was. Veel mensen hebben een voorlopig contract voor 6 weken en dan hopen ze eigenlijk dat mensen bij een andere bank gaan financieren. Veel banken willen minder hypotheken op de balans.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:50

Balen als zo'n dingen niet goed gaan en alles daardoor onzeker wordt en langer duurt... Wij hebben recent een pand aangekocht met 3 percelen. Op een perceel staat het huis en dat is echt 'wonen'. Het tweede perceel is 1500 m2 bosgrond maar ook hier mogen wij op doen wat willen, bijvoorbeeld stallen bouwen of bijbouwen. Derde perceel is weide van zo'n 2500 m2 waar nu nog de koeien van de buurman op staan. Geen enkel probleem gehad met een hypotheek... Ik zie trouwens geen specifieke 'bestemmingen' bij de perceelnummers staan. Goede hypotheekadviseur en hypotheek van bij Obvion. Wie weet heb je er iets aan, succes! :)

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:56

Wij hadden ook geen problemen met agrarische bestemming. Maar we hebben wel bedrijf aan huis misschien dat dat meespeelt? Regiobank overigens.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:59

wij hebben juist een huis gekocht met agrarische bestemming opgesplitst in 2 percelen.
perceel 1: huis met tuin in agrarisch gebied
perceel 2: wei in agrarisch gebied.

Bij ons was het geen probleem bij de bank. ik moet wel zeggen dat ik in Belgie woon en dus een belgische bank heb. we hebben wel een groot deel uit eigen zak betaald door verkoop van ons huidig huis.
ook was het geen probleem om 3 paardenstallen te zetten op perceel 1 als particulier.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:08

Ja, het blijft vreemd. Bij elke bank zeggen ze weer wat anders. We hebben afgelopen week een afspraak gehad met een hypotheekadviseur, volgens hem blijven 3 van de 23 banken over die willen financieren. Het ligt nu voor bij verschillende hypotheekverstrekkers, ben wel erg benieuwd!

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:36

Spannend elise succes. Wij hebben alleen kosten koper zelf betaald.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:47

Ik ben Financieel Adviseur en heb dit nog zeer recent geregeld voor een klant. En ook jaren geleden voor mijzelf. Geen probleem. En als er een woonbestemming opzit dan is alles al afgetikt met stankcikels, bestemmingsplan etc.
Dat het een gedeeld perceel is zou tegen kunnen werken maar als dat tegen een normale graslandprijs wordt genoteerd wat is dan het probleem.
Ik pb je mijn nummer wel even. Als je wilt kijk ik wat ik voor je kan doen :D

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:30

@ Judith: ik ontvang graag nog je nummer. We hebben de aanvraag nog openstaan bij 2 banken, maar tot op heden nog geen succes. Als het bij die twee banken niks wordt, kijken we graag verder.

pientv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:25

Ik ben erg benieuwd bij welke geldverstrekkers jullie succes hebben gehad met aanvraag hypotheek van woning op agrarische bestemming.

Probeer nu ook woning te kopen met agrarische bestemming en hypotheek is afgewezen dus nu op zoek!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:45

wij 9 jaar geleden via Westland Utrecht, onderdeel van ING. later nog bijgefinancierd ivm aanbouw/vergroten woonhuis. We hadden wel een hypotheekadviseur/tussenpersoon.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:30

Blijft lastig, ben ook benieuwd hoe het nu gaat met de mensen in dit topic? Wij zijn nu bijna een jaar bezig bij de gemeente en provincie met het laten veranderen van de bestemming van agrarisch naar bedrijf, van het pand waar we de voorlopige koopovereenkomst voor getekend hebben. Bijna twee jaar geleden gingen we voor het eerst bij dit huis kijken. De aanhouder wint zullen we maar zeggen :=

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:26

Wij hebben dankzij Judith ons huis met grond kunnen financieren. Het was niet gemakkelijk, maar het is uiteindelijk wel gelukt. Inmiddels wonen wij er sinds maart dit jaar. Wij zijn nu gefinancierd bij Munt Hypotheken.

Ik wens iedereen veel succes met (het verkrijgen van) hun nieuwe stekjes!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:39

geweldig dat het gelukt is! bedankt voor de update, ik denk dat er velen hier steun aan hebben.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:22

Oud topic, maar helaas lijkt bij ons hetzelfde probleem te ontstaan.

Wij hebben een huis gekocht met 2 ha met woonbestemming. Echter zijn het kadastraal 2 kavels, 1 met het huis en woonbestemming (1 ha) en 1 als weiland en dus agrarische bestemming (1 ha, blijft ook weiland = nu mais). Nu wil het NWWI het taxatierapport niet goedkeuren als 1 object... Vandaag loopt ook ons financieringsvoorbehoud af. Ik vind het best spannend.

Onze financieel adviseur heeft al aangegeven dat hij er niks van snapt en de taxateur ook niet. We hebben al een renteaanbod getekend bij de bank voor deze woning, maar zij eisen wel een gevalideerd taxatierapport. Mocht dit niet gaan lukken zullen we het waarschijnlijk bij een andere bank proberen, echter lijkt het nu echt op het validatierapport te hangen en niet zozeer bij de bank.

Nog iemand tips?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:25

Kun je het mais/weilandperceel niet op de een of andere manier onder woonbestemming laten vallen? Dat je wel 2 kadestrale nr's hebt maar dat het 1 geheel is?

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:29

Dat is een procedure van maanden, kost veel geld én voegt eigenlijk niks toe, want het blijft weiland. Tenzij daar andere oplossingen voor zijn?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:51

As het lukt: het 2e perceel op een andere manier financieren en gewoon helemaal buiten je hypotheek houden. Had je bijvoorbeeld spaargeld gereserveerd voor verbouwen zou je de grond daar van kunnen kopen en de verbouwing in een bouwdepot kunnen meefinancieren?

Wij hebben ons spaargeld dus in de grond gestoken en helemaal buiten de hypotheek gehouden. Dus ook 2 koopcontracten. Met de verkoper kun je dan nog bekijken of je iets kunt schuiven in de verdeling van de totaalprijs zodat losse perceel nét aan de gunstige kant uitvalt voor je financiering.
Zo hebben wij toen iets meer van de prijs bij het huis genomen en iets minder bij de grond. In orde van grootte van 10.000 euro maakt dat voor je hypotheek/taxatie vaak niet zo veel uit. Maar wel voor je spaargeld.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:33

pol013 schreef:
As het lukt: het 2e perceel op een andere manier financieren en gewoon helemaal buiten je hypotheek houden. Had je bijvoorbeeld spaargeld gereserveerd voor verbouwen zou je de grond daar van kunnen kopen en de verbouwing in een bouwdepot kunnen meefinancieren?

Wij hebben ons spaargeld dus in de grond gestoken en helemaal buiten de hypotheek gehouden. Dus ook 2 koopcontracten. Met de verkoper kun je dan nog bekijken of je iets kunt schuiven in de verdeling van de totaalprijs zodat losse perceel nét aan de gunstige kant uitvalt voor je financiering.
Zo hebben wij toen iets meer van de prijs bij het huis genomen en iets minder bij de grond. In orde van grootte van 10.000 euro maakt dat voor je hypotheek/taxatie vaak niet zo veel uit. Maar wel voor je spaargeld.

Dit ga ik wel overleggen! Zou wat betreft spaargeld geen probleem moeten zijn. We hebben echter wel al een koopakte getekend, dus weet niet wat dat daarvoor gaat beteken. Zeker de moeite waard om uit te zoeken. Bedankt!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:34

pol013 schreef:

Wij hebben dat precies hetzelfde gedaan. Kon ook niet anders omdat het land 300 meter verderop ligt. Dat konden ze bij de bank niet onder 1 perceel schuiven. Bij het huis zelf ligt ook nog een 4000 m2 wat agrarisch is, daar hebben ze niet moeilijk over gedaan.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:49

Bij ons is het wel gelukt om het als 1 object te laten taxeren, maar heb flink rond moeten bellen omdat de meeste taxateurs zich er niet aan wilde wagen. Ze hebben me toen wel veel kritische vragen geteld over de oppervlakte en de vorige bestemmingen, het moest aan een aantal voorwaarden voldoen. Omdat het huis (met woonbestemming) in de recente geschiedenis ook geen agrarische bedrijfs bestemming had en het totaal onder x aantal HA zat mocht het toch als 1 perceel getaxeerd.