Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
eenitraM schreef:]
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met 3 hele goede en ruime basisgangen, valt op tussen de gewone paard door "spectaculaire" bewegingen, type paard voor bv Pavo proeven, nationaal jonge paarden, "topper in wording", "paard met veel potentieel voor hoge proeven", ... + 3000
- 4/5/6 j, B/L gereden, paard met spectaculaire bewegingen + 3500
- Dressuurpaard niveau subtop (Intermediaire I, II, Prix Saint George) + 10.000 Ook hier de leeftijd. Hoelang al dit niveau, wat zijn de prestaties? Afstamming, fokkerij?
- Dressuurpaard Grand Prix niveau + 15.000 Zelfde als bovenstaande. Leeftijd, afstamming, nakomelingen, fokkerij, beweging.
? Totaal niet vervelend bedoelt hoor, puur uit nieuwsgierigheid!
Vandaar mijn vraag. Wat de één een topper in wording / paard met potentie vindt hoeft dat voor de ander nog niet te zijn.
__Astrid schreef:Akkoord met de stellingen: "Waarde is slachtprijs + emotionele waarde" en "Een paard is maar wat de gek er voor geeft", daar kan ik me zeker in vinden.
Amiigo schreef:Nou enitraM als jij zo'n paarden voor die prijzen weet te staan koop ik ze allemaal
eenitraM schreef:Algemeen is de afstamming een must! Ook de gangen. Wat de een goed vindt, hoeft de ander niet goed te vinden. Expressie met vrij bewegen of onder de man verschilt ook. Aftekeningen, kleur, ouders, prestatie ouders, geslacht, predicaten, stamboek, prestaties familie, fokstam.. Alles telt mee.

eenitraM schreef:Algemeen is de afstamming een must! Ook de gangen. Wat de een goed vindt, hoeft de ander niet goed te vinden. Expressie met vrij bewegen of onder de man verschilt ook. Aftekeningen, kleur, ouders, prestatie ouders, geslacht, predicaten, stamboek, prestaties familie, fokstam.. Alles telt mee.
__Astrid schreef:Afstamming en wel/geen papier is voor mij niet belangrijk aangezien ik niet wel gaan fokken.
Kleur maakt me ook niks uit, alleen bij voorkeur geen bleke, ivm makkelijker proper te houden
Bouw en beweging zijn wel belangrijk uiteraard, die hebben ook invloed op je paard z'n prestaties.
Maar uiteindelijk is het nog steeds het paard zelf dat moet presteren, niet het papier of de spermacel zelf
.ikke schreef:Blijkbaar beseft de mensheid helemaal niet welke hoeveelheden gebakken lucht er verkocht worden. Dat het 99,99% de ruiter is die bepaald wat er uit een paard te halen valt en het grote gros, ook hier, niet eens bij benadering eruit kan rijden wat er potentieel in het paard zit, ongeacht wat ervoor betaald is.
@Babootje: "de markt" wordt voor een niet onbelangrijk deel bepaald door leiden die iets anders tegen paarden aankijken dan de gemiddelde bokker.
Het is niet zonder reden dat de paardenmarkt nog niet volledig is dichtgetimmert zoals dat bij, met name, varkens en koeien al lang gebruikelijk is...........
Babootje schreef:ikke schreef:Blijkbaar beseft de mensheid helemaal niet welke hoeveelheden gebakken lucht er verkocht worden. Dat het 99,99% de ruiter is die bepaald wat er uit een paard te halen valt en het grote gros, ook hier, niet eens bij benadering eruit kan rijden wat er potentieel in het paard zit, ongeacht wat ervoor betaald is.
@Babootje: "de markt" wordt voor een niet onbelangrijk deel bepaald door leiden die iets anders tegen paarden aankijken dan de gemiddelde bokker.
Het is niet zonder reden dat de paardenmarkt nog niet volledig is dichtgetimmert zoals dat bij, met name, varkens en koeien al lang gebruikelijk is...........
Nou dat 99,9% vind ik ook weer wat overdreven. Een topruiter heeft een toppaard nodig en andersom.
Jouw laatste opmerking snap ik niet helemaal. "De markt" zijn de kopers en er zijn nu eenmaal kopers voor dat topsegment paarden. Geen "gebakken lucht", maar keiharde pegels hoor.
hyppolyte schreef:Ja ok, als je een baggerslechte bestuurder in een formule 1 wagen zet dan rijd je die kar ook aan gort. Potentie wordt er inderdaad wel of niet uitgereden door de ruiter, potentie is er, zit in het papier, zit in de bewegingen. Of je ook de verwachtingen waar kunt maken en de potentie kunt ontwikkelen is een tweede. Als je een hele goede ruiter bent dan kun je uit een gemiddeld paard ook best wat leuke prestaties halen, maar als je naar de top wilt dan helpt het dat je er eentje hebt met een leuk papier, een goed gestel en leuke beweging.
Daarnaast heb je inderdaad ook nog de verkoopwaarde, een papierloos beestje zonder prestaties krijg je toch minder makkelijk verkocht dan een paard met een leuk papiertje.
Gruis schreef:Met alle respect, maar wat een kul ikke. Dus omdat een hoop amateurruiters een toppaard niet goed kunnen rijden (wat ik overigens met je eens ben) is het paard opeens minder waard? Of mogen ruiters die er wel wat uit kunnen rijden geen hoge bedragen neerleggen voor een goed paard? Ik snap je redenatie niet helemaal. En dat sommige mensen een paard niet kunnen beoordelen en teveel betalen voor een matig paard is ook een feit, ja. Maar wat probeer je daar nou eigenlijk mee te zeggen?
Varkens en koeien worden toch ook gefokt met een heel ander doel dan paarden denk ik zo.
Babootje schreef:Jouw laatste opmerking snap ik niet helemaal. "De markt" zijn de kopers en er zijn nu eenmaal kopers voor dat topsegment paarden. Geen "gebakken lucht", maar keiharde pegels hoor.
ikke schreef:Maar met welke motivatie worden die keiharde pegels uitgegeven....??
hyppolyte schreef:Ja ok, als je een baggerslechte bestuurder in een formule 1 wagen zet dan rijd je die kar ook aan gort. Potentie wordt er inderdaad wel of niet uitgereden door de ruiter, potentie is er, zit in het papier, zit in de bewegingen. Of je ook de verwachtingen waar kunt maken en de potentie kunt ontwikkelen is een tweede. Als je een hele goede ruiter bent dan kun je uit een gemiddeld paard ook best wat leuke prestaties halen, maar als je naar de top wilt dan helpt het dat je er eentje hebt met een leuk papier, een goed gestel en leuke beweging.
Daarnaast heb je inderdaad ook nog de verkoopwaarde, een papierloos beestje zonder prestaties krijg je toch minder makkelijk verkocht dan een paard met een leuk papiertje.
ikke schreef:Op een papier kun je niet rijden, echt niet, jij niet en die topruiter ook niet.
Een goede ruiter/trainer herkent kwaliteit op wat er voor zijn neus staat, niet op basis van papieren. De voorbeelden daarvan zijn legio. De rommel die er soms uit voortkomt ook, trouwens........
Gruis schreef:Met alle respect, maar wat een kul ikke. Dus omdat een hoop amateurruiters een toppaard niet goed kunnen rijden (wat ik overigens met je eens ben) is het paard opeens minder waard? Of mogen ruiters die er wel wat uit kunnen rijden geen hoge bedragen neerleggen voor een goed paard? Ik snap je redenatie niet helemaal. En dat sommige mensen een paard niet kunnen beoordelen en teveel betalen voor een matig paard is ook een feit, ja. Maar wat probeer je daar nou eigenlijk mee te zeggen?
Varkens en koeien worden toch ook gefokt met een heel ander doel dan paarden denk ik zo.
ikke schreef:Je hoeft geen hopen geld neer te leggen voor een goed paard. Het gros van Bokt mag zo denken, de werkelijkheid is een tikkie anders......
)
Bokt slaat door.Citaat:Op een papier kun je niet rijden, echt niet, jij niet en die topruiter ook niet.
Een goede ruiter/trainer herkent kwaliteit op wat er voor zijn neus staat, niet op basis van papieren. De voorbeelden daarvan zijn legio. De rommel die er soms uit voortkomt ook, trouwens........
Je hoeft geen hopen geld neer te leggen voor een goed paard. Het gros van Bokt mag zo denken, de werkelijkheid is een tikkie anders......
. Dan weet je namelijk wel vrij zeker dat je op papier niet kunt rijden
. Rommel krijg je door niet goed te letten op wat je fokt, door NIET te letten op bloedlijnen, erfelijke eigenschappen en verervingen.
. Citaat:Trouwens, voor diegene die zeggen dat papiertjes niet van belang zijn. Noem eens 10 dieren op internationaal niveau ZONDER papieren?
) maar daar heb ik dus echt niet de hoofdprijs voor betaald. Als iedere bij een goede handelstal of iets had gekocht had ik voor hetzelfde paard flink wat uitbetaald, dan had ik er niet eens gaan kijken. ikke schreef:Je hoeft geen hopen geld neer te leggen voor een goed paard. Het gros van Bokt mag zo denken, de werkelijkheid is een tikkie anders......
? Dan ben ik wel oprecht heel benieuwd waar jij die potentiële GP paarden vandaan haalt voor een prikje. Gruis schreef:ikke schreef:Je hoeft geen hopen geld neer te leggen voor een goed paard. Het gros van Bokt mag zo denken, de werkelijkheid is een tikkie anders......
Want in werkelijkheid liggen de steengoeie paarden voor het oprapen en zijn ruiters die een duur(der) paard kopen eigenlijk oerdom omdat ze voor een paar duizend euro te vinden zijn? Dan ben ik wel oprecht heel benieuwd waar jij die potentiële GP paarden vandaan haalt voor een prikje.
Amiigo schreef:Nou ikke dus paarden zoals Charmeur, Dorado, Eyecatcher, Estoril etc. weet jij te koop voor €3500?! Kom maar brengen!
?