Elk paard heeft zijn prijs... Of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Re: Elk paard heeft zijn prijs... Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:02

Nou enitraM als jij zo'n paarden voor die prijzen weet te staan koop ik ze allemaal :D

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:04

eenitraM schreef:
]
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met 3 hele goede en ruime basisgangen, valt op tussen de gewone paard door "spectaculaire" bewegingen, type paard voor bv Pavo proeven, nationaal jonge paarden, "topper in wording", "paard met veel potentieel voor hoge proeven", ... + 3000

- 4/5/6 j, B/L gereden, paard met spectaculaire bewegingen + 3500

- Dressuurpaard niveau subtop (Intermediaire I, II, Prix Saint George) + 10.000 Ook hier de leeftijd. Hoelang al dit niveau, wat zijn de prestaties? Afstamming, fokkerij?
- Dressuurpaard Grand Prix niveau + 15.000 Zelfde als bovenstaande. Leeftijd, afstamming, nakomelingen, fokkerij, beweging.

Zou je van één van deze paarden eens een recente advertentie willen linken waarin zo'n paard wordt aangeboden voor de prijs die jij noemt :) ? Totaal niet vervelend bedoelt hoor, puur uit nieuwsgierigheid!

Amiigo die gedachte heb ik ook een beetje inderdaad. := Vandaar mijn vraag. Wat de één een topper in wording / paard met potentie vindt hoeft dat voor de ander nog niet te zijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:22

Ik wil die paarden ook wel kopen hoor :)

In de dressuurpaarden ben ik niet (meer) zo thuis. Weet wel dat in Nederland dressuurpaarden vaak meer opleveren dan springpaarden.

Een springpaard rond de zes jaar die nog niet superveel gepresteerd heeft maar wel potentie heeft voor de top levert gemakkelijk 40.000 plus op. Staan ze voor in de rij.

In de veulenveiling van Zangersheide gingen twee veulens voor 26.000 weg (per stuk)

Een jong springpaard van plm. 4 kan al 10.000 plus opleveren.

Met goed zoeken en heel veel geluk kan je weleens een goede kopen voor niet te veel maar dan zijn ze of nog maar net zadelmak of ze zijn verreden. Uiteraard kom je daar ook de paarden tegen met röntgenbemerkingen.

Papieren zeggen inderdaad wel wat omdat je aan de afstamming wel kan aflezen wat er eventueel in het bereik ligt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:27

__Astrid schreef:
Akkoord met de stellingen: "Waarde is slachtprijs + emotionele waarde" en "Een paard is maar wat de gek er voor geeft", daar kan ik me zeker in vinden.

Absoluut oneens met deze stelling. Het is niet wat de gek ervoor geeft, maar wat de markt ervoor geeft.
Natuurlijk is de echte waarde, de waarde per kilogram bij de slager. Maar alleen in dat geval dat een paard om wat voor reden dan ook zijn waarde heeft verloren in de markt door bijvoorbeeld een blessure o.i.d.
Maar dat geldt natuurlijk evengoed voor een auto, die waar je splinternieuw een hoop geld voor moet betalen, maar die in waarde vermindert door ouderdom en het bij totall loss naar de schroothoop kan voor de oud ijzerprijs.

Ik kan me ook best voorstellen dat voor xxCynnxx een beleerde bomproof tinker meer waarde heeft dan een talentvolle 3 jarige die met twee vingers in zijn neus M proeven loopt. Maar dat is persoonlijk. Dat is niet "de markt". "De markt" ziet winstpotentie in zo'n 3-jarige terwijl deze winstpotentie bij de tinker van xxCynnxx zal stoppen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:31

Amiigo schreef:
Nou enitraM als jij zo'n paarden voor die prijzen weet te staan koop ik ze allemaal :D

Dat zegt dan meer over jouw kennis dan over die paarden.........

Handelaren liggen helemaal in een deuk om dit soort topics en hoe meer we elkaar gek maken, hoe meer we voor een paard menen te moeten neerleggen, hoe gekker het wordt.

Blijkbaar beseft de mensheid helemaal niet welke hoeveelheden gebakken lucht er verkocht worden. Dat het 99,99% de ruiter is die bepaald wat er uit een paard te halen valt en het grote gros, ook hier, niet eens bij benadering eruit kan rijden wat er potentieel in het paard zit, ongeacht wat ervoor betaald is.
Sterker nog, datzelfde gros is niet eens in staat om een paard fatsoenlijk en onafhankelijk te beoordelen! Kwaliteit zit 'm in het kennersoog, niet in de gevulde beurs.........

@Babootje: "de markt" wordt voor een niet onbelangrijk deel bepaald door leiden die iets anders tegen paarden aankijken dan de gemiddelde bokker.
Het is niet zonder reden dat de paardenmarkt nog niet volledig is dichtgetimmert zoals dat bij, met name, varkens en koeien al lang gebruikelijk is...........

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:47

Met alle respect, maar wat een kul ikke. Dus omdat een hoop amateurruiters een toppaard niet goed kunnen rijden (wat ik overigens met je eens ben) is het paard opeens minder waard? Of mogen ruiters die er wel wat uit kunnen rijden geen hoge bedragen neerleggen voor een goed paard? Ik snap je redenatie niet helemaal. En dat sommige mensen een paard niet kunnen beoordelen en teveel betalen voor een matig paard is ook een feit, ja. Maar wat probeer je daar nou eigenlijk mee te zeggen?

Varkens en koeien worden toch ook gefokt met een heel ander doel dan paarden denk ik zo. :=

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:59

eenitraM schreef:
Algemeen is de afstamming een must! Ook de gangen. Wat de een goed vindt, hoeft de ander niet goed te vinden. Expressie met vrij bewegen of onder de man verschilt ook. Aftekeningen, kleur, ouders, prestatie ouders, geslacht, predicaten, stamboek, prestaties familie, fokstam.. Alles telt mee.

Afstamming en wel/geen papier is voor mij niet belangrijk aangezien ik niet wel gaan fokken.
Kleur maakt me ook niks uit, alleen bij voorkeur geen bleke, ivm makkelijker proper te houden :D
Bouw en beweging zijn wel belangrijk uiteraard, die hebben ook invloed op je paard z'n prestaties.
Maar uiteindelijk is het nog steeds het paard zelf dat moet presteren, niet het papier of de spermacel zelf :+

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:03

Denk eerder dat de handelaren in toppaarden in de lach schieten om de lage prijzen die hier genoemd worden. Prijzen die ik noemde zijn niet van "steekt de vinger in de lucht en doet een gok" maar reële prijzen uit de echte wereld.

Natuurlijk kan niet elke ruiter alles uit een paard rijden. Daarom is een paard van een jaar of 10 die altijd door een middelmatige ruiter gereden is een pak minder waard dan datzelfde paard aan het begin van zijn loopbaan op de leeftijd van een jaar of vijf, zes.

De topruiters willen juist de paarden van een jaar of vijf, zes hebben omdat ze deze dan helemaal zelf kunnen opleiden. Wordt een ander verhaal als datzelfde paard wel goed gereden is en een behoorlijk niveau heeft behaald.

Papier geeft toch echt wel een belofte. Paard met goed papier is veel meer waard dan een paard met een matig papier. Als moeder niets gepresteerd heeft zakt de waarde al.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:04

eenitraM schreef:
Algemeen is de afstamming een must! Ook de gangen. Wat de een goed vindt, hoeft de ander niet goed te vinden. Expressie met vrij bewegen of onder de man verschilt ook. Aftekeningen, kleur, ouders, prestatie ouders, geslacht, predicaten, stamboek, prestaties familie, fokstam.. Alles telt mee.

__Astrid schreef:
Afstamming en wel/geen papier is voor mij niet belangrijk aangezien ik niet wel gaan fokken.
Kleur maakt me ook niks uit, alleen bij voorkeur geen bleke, ivm makkelijker proper te houden :D
Bouw en beweging zijn wel belangrijk uiteraard, die hebben ook invloed op je paard z'n prestaties.
Maar uiteindelijk is het nog steeds het paard zelf dat moet presteren, niet het papier of de spermacel zelf :+

Voor mij is afstamming / papier zeker belangrijk. Omdat, als ik om wat voor reden dan ook het paard weer zou willen verkopen het gemakkelijker is om een paard met een goede afstamming te verkopen.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 15:05

Ja, maar een paard kopen op papier is toch echt gokken...
Stom voobeeldjes maar bv nakomelingen van Darco.
Je hebt er die internationaal rijden 1m60 en je hebt er die elke week rondhobbelen op jumping 90cm...
Mag dan nog een goede lijn achter zitten, als je paard verprutst is ben je veel met een goed papier (als je niet geïnteresseerd bent in fokken)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:13

Altijd moeilijk maar zie en hoor toch vaak paarden weggaan (springen) tussen 10.000 40-50.000 lopen dan gemiddeld L tot ZZ. Die laatste gaan nogal eens naar het buitenland en dan komt er nogal een een 1tje voor die bedragen ;).
Veilingen vind ik altijd moeilijk. Hoe vaak hoor je niet de eigenaar of bekende het paard of veulen zelf terug koopt.
Ik heb af en toe een keer pony s te koop. Een topbrave b pony kan met gemak tussen de 2000-3000euro opleveren.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:14

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:15

ikke schreef:
Blijkbaar beseft de mensheid helemaal niet welke hoeveelheden gebakken lucht er verkocht worden. Dat het 99,99% de ruiter is die bepaald wat er uit een paard te halen valt en het grote gros, ook hier, niet eens bij benadering eruit kan rijden wat er potentieel in het paard zit, ongeacht wat ervoor betaald is.

@Babootje: "de markt" wordt voor een niet onbelangrijk deel bepaald door leiden die iets anders tegen paarden aankijken dan de gemiddelde bokker.
Het is niet zonder reden dat de paardenmarkt nog niet volledig is dichtgetimmert zoals dat bij, met name, varkens en koeien al lang gebruikelijk is...........

Nou dat 99,9% vind ik ook weer wat overdreven. Een topruiter heeft een toppaard nodig en andersom.

Jouw laatste opmerking snap ik niet helemaal. "De markt" zijn de kopers en er zijn nu eenmaal kopers voor dat topsegment paarden. Geen "gebakken lucht", maar keiharde pegels hoor.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:17

Ja ok, als je een baggerslechte bestuurder in een formule 1 wagen zet dan rijd je die kar ook aan gort. Potentie wordt er inderdaad wel of niet uitgereden door de ruiter, potentie is er, zit in het papier, zit in de bewegingen. Of je ook de verwachtingen waar kunt maken en de potentie kunt ontwikkelen is een tweede. Als je een hele goede ruiter bent dan kun je uit een gemiddeld paard ook best wat leuke prestaties halen, maar als je naar de top wilt dan helpt het dat je er eentje hebt met een leuk papier, een goed gestel en leuke beweging.

Daarnaast heb je inderdaad ook nog de verkoopwaarde, een papierloos beestje zonder prestaties krijg je toch minder makkelijk verkocht dan een paard met een leuk papiertje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:32

Babootje schreef:
ikke schreef:

Nou dat 99,9% vind ik ook weer wat overdreven. Een topruiter heeft een toppaard nodig en andersom.

Jouw laatste opmerking snap ik niet helemaal. "De markt" zijn de kopers en er zijn nu eenmaal kopers voor dat topsegment paarden. Geen "gebakken lucht", maar keiharde pegels hoor.

Maar met welke motivatie worden die keiharde pegels uitgegeven....??

hyppolyte schreef:
Ja ok, als je een baggerslechte bestuurder in een formule 1 wagen zet dan rijd je die kar ook aan gort. Potentie wordt er inderdaad wel of niet uitgereden door de ruiter, potentie is er, zit in het papier, zit in de bewegingen. Of je ook de verwachtingen waar kunt maken en de potentie kunt ontwikkelen is een tweede. Als je een hele goede ruiter bent dan kun je uit een gemiddeld paard ook best wat leuke prestaties halen, maar als je naar de top wilt dan helpt het dat je er eentje hebt met een leuk papier, een goed gestel en leuke beweging.

Daarnaast heb je inderdaad ook nog de verkoopwaarde, een papierloos beestje zonder prestaties krijg je toch minder makkelijk verkocht dan een paard met een leuk papiertje.

Op een papier kun je niet rijden, echt niet, jij niet en die topruiter ook niet.
Een goede ruiter/trainer herkent kwaliteit op wat er voor zijn neus staat, niet op basis van papieren. De voorbeelden daarvan zijn legio. De rommel die er soms uit voortkomt ook, trouwens........

Gruis schreef:
Met alle respect, maar wat een kul ikke. Dus omdat een hoop amateurruiters een toppaard niet goed kunnen rijden (wat ik overigens met je eens ben) is het paard opeens minder waard? Of mogen ruiters die er wel wat uit kunnen rijden geen hoge bedragen neerleggen voor een goed paard? Ik snap je redenatie niet helemaal. En dat sommige mensen een paard niet kunnen beoordelen en teveel betalen voor een matig paard is ook een feit, ja. Maar wat probeer je daar nou eigenlijk mee te zeggen?

Varkens en koeien worden toch ook gefokt met een heel ander doel dan paarden denk ik zo. :=

Je hoeft geen hopen geld neer te leggen voor een goed paard. Het gros van Bokt mag zo denken, de werkelijkheid is een tikkie anders......

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:53

Babootje schreef:

ikke schreef:
Maar met welke motivatie worden die keiharde pegels uitgegeven....??

De motivatie is in de meeste gevallen investering. Zelden om er zelf op te rijden. Dat topsegment aan paarden komen bij topruiters terecht die van de investering winst zullen maken.
Als het mee zit uiteraard want ook een toppaard kan een blessure krijgen.
Totilas heeft meen ik Visser een ton of 4 gekost. Maar Edward Gal maakte er maar mooi 15 mio van.
Nu is Totilas een extreem voorbeeld, maar de meeste toppaarden komen bij ruiters terecht die de aankoopprijs met een paar jaar weten te verdubbelen of verdrievoudigen.

hyppolyte schreef:

ikke schreef:
Op een papier kun je niet rijden, echt niet, jij niet en die topruiter ook niet.
Een goede ruiter/trainer herkent kwaliteit op wat er voor zijn neus staat, niet op basis van papieren. De voorbeelden daarvan zijn legio. De rommel die er soms uit voortkomt ook, trouwens........

Dat vind ik zo'n dooddoener. Een opmerking die ik vooral hoor in de handel in het goedkopere segment.
Afstamming is zeker belangrijk. Naast de hengst toch ook vooral de merriestam. En op sommige afstammingen ga ik gewoon al niet kijken. Als een paard voor mijn neus staat herken ik kwaliteit zo wel. Maar afstamming zegt nog wat meer over de verwachte prestaties, karakter, of bepaalde problemen of gebreken bij een bepaalde afstamming vaak voorkomen. e.d. helemaal belangrijk als je - zoals ik - naar onbeleerde paarden gaat kijken geeft de afstamming wel een idee over wat je kunt verwachten.

Gruis schreef:

ikke schreef:
Je hoeft geen hopen geld neer te leggen voor een goed paard. Het gros van Bokt mag zo denken, de werkelijkheid is een tikkie anders......

Tja het is maar wat je "goed" noemt. Jouw definitie van "goed" kan wel eens een heel andere zijn dan mijn definitie van "goed" (En dat is maar goed ook :D :D :D )

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:54

[quote="Gruis"]Met alle respect, maar wat een kul ikke. Dus omdat een hoop amateurruiters een toppaard niet goed kunnen rijden (wat ik overigens met je eens ben) is het paard opeens minder waard? Of mogen ruiters die er wel wat uit kunnen rijden geen hoge bedragen neerleggen voor een goed paard?

nu is het mij vaak opgevallen dat de amateurruiter met zijn paard vaak meer gedaan kan krijgen!( volgens mij omdat de druk van de ketel is),
en worden de toch wel goede paarden afgeschreven in de top omdat ze niet elegant genoeg bewegen, het net niet gemakkelijk kunnen, de ruiter er te hard mee moet werken etc

ik ga altijd in de winter op paarden pony jacht... dat maakt veel verschil in prijs.
ook de laatste aanwinst 2 voor de prijs van1 , het veulen zal zeker uitgroeien tot een goede elegante wedstrijd pony en de moeder is alles wat ik zocht! lief en echt betrouwbaar
en dat voor een luttel bedrag..... waar ik hier bij deze prijzen wel 4 d ponys van had kunnen kopen .
je moet het treffen maar ook weten wat je zoekt en verlangt van je paard *\o/*

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:58

Ik herinner mij een topic van laatst waar een groot gros zei: Bij verkoop van een veulen/jaarling/drie jarige wordt er rekening mee gehouden met het zaad, de opfok en de DA kosten wat uiteindelijk de verkoopprijs bepaalt. Hier kan ik mij totaal niet in vinden.

Wb afstamming en prestatie wat ik hier las over een Darco. Darco is een stempelhengst. Oud bloed. Nakomelingen zijn voor de echte geïnteresseerde interessant! Mijn moeder heeft ook voorkeur voor het oude (Gelderse) bloed. Tegenwoordig zijn zulke fokkers niet veel meer te vinden en gaat de voorkeur uit naar nieuw/verjongend/fris bloed.

Wat goed en goed is, is voor iedereen verschillend. Ik vind Totilas niet bijzonder qua beweging. De bewegingen zijn er in gereden door de ruiter Gal. Hij was gewoon correct in de bewegingen en heeft zelfs niet eens in de prijzen gereden toentertijd in Verden.

En wat betreft de prijzen? Het is maar net wat een gek er voor geeft al moet ik zeggen dat bokt echt doorslaat als ik kijk naar wat voor vraagprijzen ze hebben voor een halve afgekeurde tamme wilde pony. :') Bokt slaat door.

Met goed zoeken vind je met gemak een goedkope, jonge, goed lopend dier met goede afstamming.

Trouwens, voor diegene die zeggen dat papiertjes niet van belang zijn. Noem eens 10 dieren op internationaal niveau ZONDER papieren?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:25

Citaat:

Lees even mijn post goed door, ik noem namelijk nog wat dingen op NAAST papier. Afstamming heeft wel degelijk een een bepaalde waarde, namelijk de verwachtingswaarde, uitzonderingen bevestigen de regel. Maar als jij de springsport in wilt, dan is het toch wel handig als je geen paard koopt wat aan zowel vaders- als moederskant dressuurgefokt is :n. Dan weet je namelijk wel vrij zeker dat je op papier niet kunt rijden :+. Rommel krijg je door niet goed te letten op wat je fokt, door NIET te letten op bloedlijnen, erfelijke eigenschappen en verervingen.
Als je gaat zoeken naar een paard voor een bepaald gebruiksdoel, je gaat eerst filteren, dat doe je op papier, vervolgens ga je naar kwaliteit kijken. Was een tijdje geleden nog bij een fokker en zei dat ik er even tussen wilde staan om te kijken welk veulen me aansprak, fokker vond dat maar onzin. Maar ik pikte wel net de 2 veulens eruit die hij niet wilde verkopen, omdat die toch net even te goed waren. Mooie wat je dan hebt is dat je weet dat het qua afstamming kwalitatief goed is en daar kun je dan de beste uitzoeken.

We hadden het er trouwens niet over dat je dat geld moet neerleggen, maar meer een schatting wat de prijzen zijn. Ik leg het er ook niet voor neer, maar dat heeft te maken met persoonlijke doelstellingen en de portemonnee...

Er is ook niemand die zegt dat je geen goed paard kunt kopen voor een nette prijs, maar als jij een topper in de dop wilt hebben zul je daar de beurs voor moeten trekken, zo werkt het nu eenmaal. Wij hebben laatst een leuke merrie gekocht, lief beest, zit nog best een leuke beweging in, maar zal nooit in de top meelopen, maakt niet uit, zolang we er maar plezier van hebben :j.

Citaat:
Trouwens, voor diegene die zeggen dat papiertjes niet van belang zijn. Noem eens 10 dieren op internationaal niveau ZONDER papieren?

EenitraM _O_

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:38

Tis maar voor hoeveel ik een paard wil kopen. Ik heb nu een 5jarige die toen ik hem kocht alleen nog maar stap draf en galop kon (onder de man) en de stuur en rem stonden er een soort van op. Kheb hem puur gekocht op karakter en lopen (wat ie in mijn ogen aardig kan :) ) maar daar heb ik dus echt niet de hoofdprijs voor betaald. Als iedere bij een goede handelstal of iets had gekocht had ik voor hetzelfde paard flink wat uitbetaald, dan had ik er niet eens gaan kijken.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:11

ikke schreef:

Want in werkelijkheid liggen de steengoeie paarden voor het oprapen en zijn ruiters die een duur(der) paard kopen eigenlijk oerdom omdat ze voor een paar duizend euro te vinden zijn := ? Dan ben ik wel oprecht heel benieuwd waar jij die potentiële GP paarden vandaan haalt voor een prikje.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:35

Nou ikke dus paarden zoals Charmeur, Dorado, Eyecatcher, Estoril etc. weet jij te koop voor €3500?! Kom maar brengen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:37

Gruis schreef:
ikke schreef:

Want in werkelijkheid liggen de steengoeie paarden voor het oprapen en zijn ruiters die een duur(der) paard kopen eigenlijk oerdom omdat ze voor een paar duizend euro te vinden zijn := ? Dan ben ik wel oprecht heel benieuwd waar jij die potentiële GP paarden vandaan haalt voor een prikje.

Ik vraag me dan eerst af wat voor begeleiding je hebt, en nog meer: hoeveel tijd.......

Het is inderdaad maar een vrij selecte groep paarden die in staat is aan de achterlijke verwachtingen van die zogenaamde investeerders te voldoen maar de ruiter die met kennis van zaken, tijd en de juiste begeleiding aan de slag gaat, die komt er ook, al is het niet in de tijd die zo'n geldbuidel je beschikbaar stelt.

Dat zijn twee verschillende uitgangspunten.......

Amiigo schreef:
Nou ikke dus paarden zoals Charmeur, Dorado, Eyecatcher, Estoril etc. weet jij te koop voor €3500?! Kom maar brengen!

Ik ken de mensen die paarden naar dat niveau kunnen rijden; heb jij de kwaliteit om de paarden naar dat niveau te brengen?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:39

Dus jij bent van mening die elk paard naar Grand Prix kan?

En de tweede vraag; doet dat het er toe of zij dat kan? Dus omdat er maar weinig mensen op mijn paard kunnen rijden moet ik hem maar voor 5000 euro weg doen? Of.. := ?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:40

Dat hoor je mij niet zeggen ikke, als je een paard los ziet draven die bijna z'n kin raakt weet je van te voren dat dat een goed paard wordt.