PRE aanschaf advies gevraagd ivm handelaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiejoyce

Re: PRE aanschaf advies gevraagd ivm handelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 01:10

Hier in Zeeland zit ook een handel stal die Pre's verkoopt een stal genoot heeft er daar 2 vandaan opzich goed geholpen en de paarden mankeren niks geks

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 06:34

Wat voor soort pre zoek je merrie ruin hengst ? Leeftijd

Houd er rekening mee dat de pre s erg populair zijn op het moment En dat een goede gezonde toch echt wel aan de prijs is !!!

Idd heel verstandig deze stal voorbij te gaan Jou paard is er wel ergens Gwn op je gemak verder zoeken Geen haast het belangrijkste is dat je er ook een goed gevoel bij hebt

Succes met de zoektocht

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 10:44

In Zeeland ben ik geweest voor mij vorige PRE. (in Goes, is dat dezelfde als jij bedoeld Jamiejoyce?)

Ik zoek een PRE liefst Hengst (anders ruin), 3 tot max 6/7 jaar. Niveau minimaal zadelmak. Schofthoogte minimaal 160cm en het liefst een Schimmel.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:55

wenckep schreef:
In Zeeland ben ik geweest voor mij vorige PRE. (in Goes, is dat dezelfde als jij bedoeld Jamiejoyce?)

Ik zoek een PRE liefst Hengst (anders ruin), 3 tot max 6/7 jaar. Niveau minimaal zadelmak. Schofthoogte minimaal 160cm en het liefst een Schimmel.

Nee deze stal zit in Borsele als ik het zo schrijf :p ze heet Ineke Rokven

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 17:58

Ja die bedoel ik eigenlijk ook in Borsele (bij de advertenties op mp staat Goes :o )

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:00

wenckep schreef:
Ja die bedoel ik eigenlijk ook in Borsele (bij de advertenties op mp staat Goes :o )

Ooh okee en was dat daar dan dat ze zo raar deden i.v.m keuren enz?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:11

Goed dat je je gevoel hebt gevolgd, meestal zit je daarmee wel aan het goede eind (helaas). Op facebook is een barokkepaarden pagina, daar worden ook veel PRE's aangeboden. Hier op bokt zitten ook een aantal (kleinschalige) fokkers en handelaren. Heb daar nog geen negatieve recenties over gezien. Je vind ze in het BKR gedeelte (Barokken en Klassieke Rassen) op bokt.

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 18:27

Het was niet in Borselle dat ze zo raar deden Jamiejoyce

Ja de barokke pagina op facebook ben ik al gaan volgen na een tip van een bokker :)
Oke dankje zal ook nog eens even in het BKR gedeelte gaan kijken :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:32

Laurie schreef:
Joscaa schreef:

Verkijk je daar dus nooit op.... Dat zit helaas niet zo simpel en eerlijk.

Was 't maar zo mooi indd. :)

Achja, alles kan natuurlijk maar volgens mij zijn dit meer spookverhalen dan dat er mensen zijn die dit daadwerkelijk hebben meegemaakt.

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 22:37

Ja dat een dierenarts foto's verwisseld of iets anders mee doet lijkt me niet heel erg voor de hand liggend. Dierenartsen hebben ook een eed afgelegd dus lijkt me niet dat ze zoiets snel doen.. Maarja je weet het nooit natuurlijk..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:44

wenckep schreef:
Ja dat een dierenarts foto's verwisseld of iets anders mee doet lijkt me niet heel erg voor de hand liggend. Dierenartsen hebben ook een eed afgelegd dus lijkt me niet dat ze zoiets snel doen.. Maarja je weet het nooit natuurlijk..

Normaal gesproken zal een dierenarts dat risico nooit nemen. Want als er iemand achter komt, kan hij zijn praktijk wel sluiten.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:34

Ik zou, als ik jou was, eens kijken bij de fokkers in NL .Wij , als liefhebbers van dit ras zijn niet alleen maar bezig in de handel maar leveren graag een paard waar we trots op zijn en die we tijdens een wedstrijd / evenement komen aanmoedigen. Gewoon omdat we trots zijn en graag tevreden klanten willen. Wij hebben vaak goede PRE's op stal die niet altijd op MP staan. Je kunt meestal beide ouders bezichtigen, de afstamming en hun karakters vinden wij als fokker erg belangrijk en we doen graag iets extra;s voor een potentiele koper.De mensen die bij mij een PRE kochten zijn gelukkig nog steeds blij en tevreden en ik zal ze altijd helpen met vragen of advies als ik kan, en ik hoef me niet te verstoppen als ik ze ergens tref. Dit is mijn website : http://yeguada-carantona.123website.nl/329591999 . Ik moet hem nog bijwerken :o

Deze handelaar moet je gewoon voorbij lopen en geen energie meer in steken, evenals de anderen waar je geen goed gevoel bij hebt.
Vrachtwagens vol PRE's komen NL binnen, mishandelde of gewoon gezonde paarden dus keus in goedkopere paarden is er zat.
Het is maar wat je wilt.....
Laatst bijgewerkt door Carantona op 27-08-14 09:54, in het totaal 2 keer bewerkt

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:50

Mijn eigen ervaring met keuren door da andere partij is helaas ook negatief uitgevallen, goed gekeurd terwijl ze hoefkanker had. Niet doen dus hoor! Je haalt je een hoop onzekerheid op de hals en je begint al met twijfel. Lekker rustig verder zoeken er komt vast een kanjer op je pad!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:56

smileydees schreef:
Mijn eigen ervaring met keuren door da andere partij is helaas ook negatief uitgevallen, goed gekeurd terwijl ze hoefkanker had. Niet doen dus hoor! Je haalt je een hoop onzekerheid op de hals en je begint al met twijfel. Lekker rustig verder zoeken er komt vast een kanjer op je pad!

Is dat omdat de dierenarts niet eerlijk was of omdat een dierenarts gewoon niet helderziend is en dus iets over het hoofd kan zien?
Ik heb ook eens een paard verkocht, is gekeurd door de da van de koper (gerenommeerd paardenarts) en bleek achteraf toch een gebrek te hebben wat haar blijvend ongeschikt maakte voor de (zwaardere) sport.
Sommige dingen kun je gewoon niets aan doen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:02

Klinkt absoluut niet betrouwbaar. Niet doen hoor.
Bij een normale verkoop mag je altijd je eigen DA laten keuren. Mensen die niets te verbergen hebben doen niet zo kontendraaierig.
Dat het paard niet van het erf af mag vind ik niet zo heel gek, er zitten idd risico's aan en als iedere koper het paard ergens mee naartoe gaat nemen..

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:07

anneliesdj schreef:
smileydees schreef:

Is dat omdat de dierenarts niet eerlijk was of omdat een dierenarts gewoon niet helderziend is en dus iets over het hoofd kan zien?
Ik heb ook eens een paard verkocht, is gekeurd door de da van de koper (gerenommeerd paardenarts) en bleek achteraf toch een gebrek te hebben wat haar blijvend ongeschikt maakte voor de (zwaardere) sport.

Sorry even off topic maar moet het even vertellen. Dierenartsen... Tja, het is heel iets anders maar ik stond laatst ergens tralalalala mijn paard te borstelen staat er op gehoor afstand een dierenarts met een boertje te praten of hij nog een paspoortje over heeft van een donkere kleine hengst of ruin, want hij had een mooi hengstje die veel medicatie nodig had en dat wilde hij eigenlijk niet in dat paspoort zetten. Heeeeeel betrouwbaar zo'n dierenarts..!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:24

Ik vind dat het gros van de reageerders hier wel heel erg overhaaste conclusies trekt of erg onrealistische verwachtingen heeft over hoe andere mensen naar hun pijpen zouden moeten dansen :=

Natuurlijk kan het prima zo zijn dat de handelaar onbetrouwbaar is en iets te verbergen heeft.

Maar van alles wat ik hier lees kan het ook heel prima iemand zijn die gewoon geen zin heeft in allerlei gedoe voor een veeleisende "klant" waarvoor hij zich in allerlei bochten moet wringen en allerlei risico's moet gaan lopen...en dat hij dan liever wacht op iemand waar hij het paard op een makkelijkere manier aan kan verkopen.

Want serieus... een paard meegeven aan 1 of andere Beppie dat hij niet kent, om er een rit van 100km heen en terug mee te gaan maken? Wie weet wat er met dat dier gebeurt onderweg, krijgt hij straks een geblesseerd paard terug. Ik zou daar ook niet aan beginnen en menig Bokker niet denk ik zomaar!

Of nog mooier: dat hij dan zelf maar met dat paard die 100 km 2x kan gaan rijden...zonder enige zekerheid van verkoop en onbetaald met dat paard gaan slepen in zijn tijd die hij vast beter kan besteden...serieus...? :P

Dat zijn toch geen realistische voorstellen :) Wanneer een verkoper dit weigert hoeft het echt geen rotzak te zijn :)*

Als je dat paard echt heel erg leuk vindt, dan maakt het toch geen fluit uit bij wie hij te koop staat maar dan zorg je dat je het dier goed keurt.

Dan regel je dus zelf een DA die het dier daar ter plekke op het erf bij de verkoper komt keuren, zodat de eigenaar erbij kan zijn en kan zien dat er niks met het paard gebeurt. En dan zorg jij dat je er zelf ook bij bent als opdrachtgever van de DA zodat je zelf ook kan zien dat alles netjes verloopt.

Als je je eigen DA niet zo gek kan krijgen om daar naartoe te gaan, dan vraag je of die iemand aan kan raden met een mobiele RX en laat je de foto's daarvan naar je eigen DA doorsturen.

Simpel zat toch :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:27

Arjan1983 schreef:
Als t paard afgekeurd wordt, zijn de kosten voor de verkoper volgens de wet! Of doet ie hier ook moeilijk over???

Hier heb ik nog nooit van gehoord. En is volgens mij ook niet juist.

@ TS Bij twijfel niet doen. Ook al is het paard nog zo leuk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:28

Niekje51 schreef:
anneliesdj schreef:

Sorry even off topic maar moet het even vertellen. Dierenartsen... Tja, het is heel iets anders maar ik stond laatst ergens tralalalala mijn paard te borstelen staat er op gehoor afstand een dierenarts met een boertje te praten of hij nog een paspoortje over heeft van een donkere kleine hengst of ruin, want hij had een mooi hengstje die veel medicatie nodig had en dat wilde hij eigenlijk niet in dat paspoort zetten. Heeeeeel betrouwbaar zo'n dierenarts..!

Nounounou, dat jij toevallig iets hebt opgevangen wil niet zeggen dat het verhaal zo is als jij denkt.
Daarbij als het zo is, wil dat ook niet zeggen dat de dierenarts ermee accoord is gegaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:29

smileydees schreef:

Dit is dus niet te zien zonder foto's. Heel knap als een dierenarts dit dan al van buitenaf kan zien.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:31

anneliesdj schreef:
Nounounou, dat jij toevallig iets hebt opgevangen wil niet zeggen dat het verhaal zo is als jij denkt.
Daarbij als het zo is, wil dat ook niet zeggen dat de dierenarts ermee accoord is gegaan.

Het was de dierenarts die er om vroeg ;)
Maar wie weet bedoelde hij idd heel iets anders, daar klonk het helaas niet naar.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:33

Heb je al eens gekeken op e horses daar staan ook mooie pre's .en geen intressen in een lusitano want daar weet ik wel 2 goede fokkers van

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:34

anneliesdj schreef:
smileydees schreef:

Ik dacht ook een goede en gerenomeerde paardenarts als keuringsarts te hebben. Bleek achteraf ook de arts van de verkopende partij te zijn. Paard staat gruwelijk frans. Op keuringspapier staat meerder malen toontredend. Paard is met kleine opmerking (op 1 been) volledig goedgekeurd, er staat letterlijk dat het rontgenologisch een goed paard is. Net na een halfjaar is paard kreupel, volledig laten onderzoeken op dat been. Stond ik dan met mijn dure keuringspapier dat geen stuiver waard was. Ik zal nog eens kiezen voor een goed bekend staande gerenommeerde arts. Hij had dit moeten zien en zijn bevindingen kloppen niet met het advies. In principe stond ik daar uiteindelijk met een "slachtpaard". En ja, dat had deze arts moeten en kunnen zien. Ik voel(-de) me in ieder geval knap genaaid.

Super TS, dat je je gevoel volgt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:34

Niekje51 schreef:
anneliesdj schreef:

Het was de dierenarts die er om vroeg ;)
Maar wie weet bedoelde hij idd heel iets anders, daar klonk het helaas niet naar.

De dierenarts vroeg dat boertje of hij nog een paspoort over had? Dat lijkt me niet logisch.
Maar evengoed, ik denk dat we teveel van het slechte uitgaan, dierenartsen hebben een reputatie hoog te houden en een eed afgelegd. Die gaan echt niet lukraak aan het frauderen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:36

Rocamor schreef:
anneliesdj schreef:

Ik dacht ook een goede en gerenomeerde paardenarts als keuringsarts te hebben. Bleek achteraf ook de arts van de verkopende partij te zijn. Paard staat gruwelijk frans. Op keuringspapier staat meerder malen toontredend. Paard is met kleine opmerking (op 1 been) volledig goedgekeurd, er staat letterlijk dat het rontgenologisch een goed paard is. Net na een halfjaar is paard kreupel, volledig laten onderzoeken op dat been. Stond ik dan met mijn dure keuringspapier dat geen stuiver waard was. Ik zal nog eens kiezen voor een goed bekend staande gerenommeerde arts. Hij had dit moeten zien en zijn bevindingen kloppen niet met het advies. In principe stond ik daar uiteindelijk met een "slachtpaard". En ja, dat had deze arts moeten en kunnen zien. Ik voel(-de) me in ieder geval knap genaaid.

Super TS, dat je je gevoel volgt.

In mijn geval had de koper dus zelf die arts uitgezocht, ik had hem nog nooit gezien ;)
Wat was er precies aan de hand dan? Want frans/toontredend staan is geen reden voor afkeur en het verschilt enorm of een paard daar ooit last van gaat krijgen.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 27-08-14 10:41, in het totaal 2 keer bewerkt