kejen schreef:10% van 1170 is 117 wat op 1287 uit komt. Nog lang geen 1500.
dat ook nog inderdaad. Ik ben benieuwd hoeveel jij vervoerd Jolly Joker?
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
jollyjoker schreef:Ik heb een Nuyts wagentje met 1170 kg laadvermogen plus die 10% kom ik wel op zo'n 1500 laadvermogen. Ik rij überhaupt liever niet harder dan 90/95 km vindt dat een veiliger idee.
Ik heb zeker 6 maanden gezocht naar een wagentje dat dit laadvermogen had!
Ik vind een lichte auto met trailer ook levensgevaarlijk.
kejen schreef:10% van 1170 is 117 wat op 1287 uit komt. Nog lang geen 1500.
palousa_boy schreef:Als je in zo'n klein wagentje die er niet geschikt voor is toch 2 paarden zet, is dat in mijn ogen wel zoeken naar ongelukken.
Het is immers niet voor niets ongeschikt. Tuurlijk kan je er wel meer in laden, 3500 kilo kan ook, maar de kans is groot dat er weinig van je wagentje over blijft.
De hele constructie is er gewoon niet voor gemaakt.
Varekaj schreef:Ik heb afgelopen week een omgebouwde Ford gekocht met een leeggewicht van 2000kg en hij staat aangeduid als 3500MTM. Bij het laadvermogen staat op het papier 1425kg. Wat ik niet wist, is dat ze bij de berekening van het laadvermogen in België blijkbaar standaard 75kg afhouden voor de chauffeur.
Theoretisch gezien kan ik dus ruim 2 paarden van 600kg meeneemen (1200) en dan heb ik nog 225kg over voor diesel, groom en materiaal. De sleep heeft een MTM van 5500kg, alleen hangt er geen trekhaak aan. ALS, en ik zeg nadrukkelijk ALS, deze gegevens kloppen kan ik met een B perfect 2 paarden vervoeren en met een BE zelfs 4 paarden.
Echter, ik ben dit niet van plan. Ten eerste heb ik geen BE, ten tweede gaat deze vrachtwagen na aankomst gelijk op de weegbrug en ten derde, ik hoef er maar 1 paard in te vervoeren dus op zich mag hij nog ruim 2700 leeg wegen ipv 2000.
Ik heb hem gekocht net omdat ik die ruime marges heb in het laadvermogen, omdat hij 2 verschillende batterijen heeft (1 voor de motor en 1 voor verlichting/camera), omdat hij gewoon pitch perfect door de keuringen is gekomen en hij heeft ook een dubbele achteras. Maar het is inderdaad verdomd hard zoeken naar zo'n exemplaar en je moet er (heel) snel bijzijn.
Varekaj schreef:Hij is op alle voorgaande keuringsattesten steeds op dit gewicht gewogen en geregistreerd in deze samenstelling. Enige verschil is dat de houten wandplaten vorig jaar zijn vernieuwd maar hij is afgelopen juli bij de keuring ook gewoon weer geregistreerd op dit gewicht. Ik laat hem uiteraard herwegen omdat dat moet na de aankoop van een tweedehands vrachtwagen, maar het zou me zeer verbazen dat hij nu plots 700kg of meer bij zou komen.
Mariloulou schreef:Een 2paards vrachtwagentje hebben wij inderdaad ook naar gekeken. Juist omdat je dan het gewone rijden met een kleinere auto kan doen.
Helaas konden wij niets vinden met voldoende laadvermogen en binnen ons budget. Resultaat is toch weer een zware auto voor de deur om de trailer te trekken, Want dat is pas echt levenslink.
Ik zie zo vaak golfjes en andere in mijn ogen een grote trailer trekken, snap werkelijk niet dat mensen dat willen en doen. Dan kan men denk ik toch beter een 2paards vrachtwagen overbeladen, mag ook niet maar wel veiliger aangezien een dergelijk voertuig beter op de weg ligt.


ikke schreef:palousa_boy schreef:Als je in zo'n klein wagentje die er niet geschikt voor is toch 2 paarden zet, is dat in mijn ogen wel zoeken naar ongelukken.
Het is immers niet voor niets ongeschikt. Tuurlijk kan je er wel meer in laden, 3500 kilo kan ook, maar de kans is groot dat er weinig van je wagentje over blijft.
De hele constructie is er gewoon niet voor gemaakt.
Ehm, de Mercedes 508 was (en is) gewoon een 5-tons chassis, ook als ie voor 3500kg op kenteken staat.
Technisch kun je dat ding ongestraft tot 5 ton volladen........
palousa_boy schreef:ikke schreef:Ehm, de Mercedes 508 was (en is) gewoon een 5-tons chassis, ook als ie voor 3500kg op kenteken staat.
Technisch kun je dat ding ongestraft tot 5 ton volladen........
Ja zo lust ik er ook nog wel een paar..
Het gaat mij om die dingen die ze als 2 paards B vrachtwagen verkopen, terwijl je er net een shet in kan zetten kwa toegestaan gewicht.
Daarbij gaat het niet alleen om het chassis dat er niet voor gemaakt is, maar ook bijvoorbeeld de reminrichting, het vermogen van de motor etc.
Zelfde verhaal voor het trekgewicht van een auto.
Varekaj schreef:Maar dat heb je toch gewoon vaak met eender welk vrachtwagentje B? Je kan ze zo huren om te verhuizen, als je vraagt "mag ik met een B rijden" zeggen ze allemaal heel snel ja. Maar als je dan de papieren inkijkt zie je dat er amper een zak cement in mag...
Wij paardenmensen staan er op zich wel bij stil, gewoon omdat we er meer mee in aanraking komen. De gewone mens gaat af op wat die verkoper of verhuurder vertelt, en dan is het ook gewoon goed mis.
pipo schreef:Nessah, dan ben je een beetje dom in mijn ogen. Op je kenteken staat duidelijk het laadgewicht en het totaalgewicht vermeld. Dus als jij er toch 2 paarden in doet en het laadgewicht overschrijd en er gebeurt wat is er geen verzekering die wat betaald. Mensen denken vaak te eenvoudig, ook met caravan of zo hoor. Een simpele oplossing is om op een weegbrug te gaan staan.
Heb ik gedaan met mijn 2 paarden... zo wist ik precies wat wij samen wegen en waar ik dus naar moet kijken minimaal.
Varekaj schreef:Je zou toch verwachten dat je voor transport van je dierbare bezit gaat nakijken wat wel en niet mogelijk is? Of toch van de meerderheid. Ik heb ook al eens een verhoogde en verlengde sprinter bestelwagen gezien op wedstrijd waarvan de laadruimte was omgebouwd en waar een paard in stond. Hoe kan je zo dom zijn om daar een paard in te proppen? Of een shetlander of kleine pony gewoon op een open, platte aanhangwagen <750kg (dus ongeremd) achter een klein stadwagentje zien sjeezen.
Ik bedoel, de boetes zijn niet mis, bij een ongeval kan de schade en kosten erg hoog oplopen. Wanneer de mensen een verzekering nemen voor dat voertuig wordt er toch op gewezen wat het laadvermogen is? Doen ze bij de wel iig. Kreeg toen ook de melding dat overladen geheel op eigen risico was.
Varekaj schreef:Wel eens gezien wat mensen met hun kinderen doen? Lijkt me nog meer dierbaar dan je paard of pony. Zonder gordel is nog het minste, op schoot heb ik ook al gezien (wat ik niet kon zien is of er een gordel omgedaan was, en zo ja of die alleen om de volwassene zat of -nog slechter- om beide). Meer kinderen in de auto dan kan en mag, mee laten rijden met vriendjes en dat je geen idee hebt of die vader/moeder een beetje nette chauffeur is....Je zou toch verwachten dat je voor transport van je dierbare bezit gaat nakijken wat wel en niet mogelijk is?
Varekaj schreef:Ik zie geen probleem..Dan kan ik mijn miniatuurtje ook in mijn eigen auto gaan vervoeren
