2 paards vrachtwagen is niet 2 paards?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 11:04

kejen schreef:
10% van 1170 is 117 wat op 1287 uit komt. Nog lang geen 1500.


dat ook nog inderdaad. Ik ben benieuwd hoeveel jij vervoerd Jolly Joker?

ClaudiaHS

Berichten: 8223
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: In t Oosten

Re: 2 paards vrachtwagen is niet 2 paards?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 11:20

Mijn wagentje mag ook maar 1100 kilo laden. Ik heb er dan ook altijd maar 1 paard op en rij ook niet harder dan 90.
Heb een oude omgebouwde Fiat Ducato.
Ingericht als 2-paards.
Af en toe rijdt mijn vriendin ermee met een kleine fries en een kleine c-pony.
2 grote paarden komen er absoluut niet op hoor.
Niet verstandig als er wat gebeurd.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 11:21

jollyjoker schreef:
Ik heb een Nuyts wagentje met 1170 kg laadvermogen plus die 10% kom ik wel op zo'n 1500 laadvermogen. Ik rij überhaupt liever niet harder dan 90/95 km vindt dat een veiliger idee.
Ik heb zeker 6 maanden gezocht naar een wagentje dat dit laadvermogen had!
Ik vind een lichte auto met trailer ook levensgevaarlijk.

Lieve schat, dat de politie die 10% accepteerd bij routine-controles wil nog niet zeggen dat de verzekering het accepteerd als er brokken gemaakt zijn!

Enne, die 1170kg, heb je dat gecontoleerd op de weegbrug.....?


kejen schreef:
10% van 1170 is 117 wat op 1287 uit komt. Nog lang geen 1500.

10% van 3500 is 350, plus 1170 maakt 1520kg.

Ik vind het prima als iemand daarmee wil rekenen, ik hoef het niet te betalen als er wat gebeurt......

palousa_boy

Berichten: 10644
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: 2 paards vrachtwagen is niet 2 paards?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:11

Als je in zo'n klein wagentje die er niet geschikt voor is toch 2 paarden zet, is dat in mijn ogen wel zoeken naar ongelukken.
Het is immers niet voor niets ongeschikt. Tuurlijk kan je er wel meer in laden, 3500 kilo kan ook, maar de kans is groot dat er weinig van je wagentje over blijft.
De hele constructie is er gewoon niet voor gemaakt.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:29

palousa_boy schreef:
Als je in zo'n klein wagentje die er niet geschikt voor is toch 2 paarden zet, is dat in mijn ogen wel zoeken naar ongelukken.
Het is immers niet voor niets ongeschikt. Tuurlijk kan je er wel meer in laden, 3500 kilo kan ook, maar de kans is groot dat er weinig van je wagentje over blijft.
De hele constructie is er gewoon niet voor gemaakt.

Ehm, de Mercedes 508 was (en is) gewoon een 5-tons chassis, ook als ie voor 3500kg op kenteken staat.
Technisch kun je dat ding ongestraft tot 5 ton volladen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:51

Ik heb afgelopen week een omgebouwde Ford gekocht met een leeggewicht van 2000kg en hij staat aangeduid als 3500MTM. Bij het laadvermogen staat op het papier 1425kg. Wat ik niet wist, is dat ze bij de berekening van het laadvermogen in België blijkbaar standaard 75kg afhouden voor de chauffeur.

Theoretisch gezien kan ik dus ruim 2 paarden van 600kg meeneemen (1200) en dan heb ik nog 225kg over voor diesel, groom en materiaal. De sleep heeft een MTM van 5500kg, alleen hangt er geen trekhaak aan. ALS, en ik zeg nadrukkelijk ALS, deze gegevens kloppen kan ik met een B perfect 2 paarden vervoeren en met een BE zelfs 4 paarden.

Echter, ik ben dit niet van plan. Ten eerste heb ik geen BE, ten tweede gaat deze vrachtwagen na aankomst gelijk op de weegbrug en ten derde, ik hoef er maar 1 paard in te vervoeren dus op zich mag hij nog ruim 2700 leeg wegen ipv 2000.

Ik heb hem gekocht net omdat ik die ruime marges heb in het laadvermogen, omdat hij 2 verschillende batterijen heeft (1 voor de motor en 1 voor verlichting/camera), omdat hij gewoon pitch perfect door de keuringen is gekomen en hij heeft ook een dubbele achteras. Maar het is inderdaad verdomd hard zoeken naar zo'n exemplaar en je moet er (heel) snel bijzijn.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:00

Varekaj schreef:
Ik heb afgelopen week een omgebouwde Ford gekocht met een leeggewicht van 2000kg en hij staat aangeduid als 3500MTM. Bij het laadvermogen staat op het papier 1425kg. Wat ik niet wist, is dat ze bij de berekening van het laadvermogen in België blijkbaar standaard 75kg afhouden voor de chauffeur.

Theoretisch gezien kan ik dus ruim 2 paarden van 600kg meeneemen (1200) en dan heb ik nog 225kg over voor diesel, groom en materiaal. De sleep heeft een MTM van 5500kg, alleen hangt er geen trekhaak aan. ALS, en ik zeg nadrukkelijk ALS, deze gegevens kloppen kan ik met een B perfect 2 paarden vervoeren en met een BE zelfs 4 paarden.

Echter, ik ben dit niet van plan. Ten eerste heb ik geen BE, ten tweede gaat deze vrachtwagen na aankomst gelijk op de weegbrug en ten derde, ik hoef er maar 1 paard in te vervoeren dus op zich mag hij nog ruim 2700 leeg wegen ipv 2000.

Ik heb hem gekocht net omdat ik die ruime marges heb in het laadvermogen, omdat hij 2 verschillende batterijen heeft (1 voor de motor en 1 voor verlichting/camera), omdat hij gewoon pitch perfect door de keuringen is gekomen en hij heeft ook een dubbele achteras. Maar het is inderdaad verdomd hard zoeken naar zo'n exemplaar en je moet er (heel) snel bijzijn.

Ik had dat dat ding toch echt eerst gewogen voordat ik 'm kocht.
Technisch top is wel te vinden en een gescheiden accu-systeem klinkt interessanter dan het is......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:05

Hij is op alle voorgaande keuringsattesten steeds op dit gewicht gewogen en geregistreerd in deze samenstelling. Enige verschil is dat de houten wandplaten vorig jaar zijn vernieuwd maar hij is afgelopen juli bij de keuring ook gewoon weer geregistreerd op dit gewicht. Ik laat hem uiteraard herwegen omdat dat moet na de aankoop van een tweedehands vrachtwagen, maar het zou me zeer verbazen dat hij nu plots 700kg of meer bij zou komen.

sneeuwpop

Berichten: 4407
Geregistreerd: 19-10-05

Re: 2 paards vrachtwagen is niet 2 paards?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:09

Ben wel heel benieuwd naar de foto varekaj. Vraag me af hoe hij er uit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:12

Lang niet zo modern als die nieuwe dingen :)) Het is een oudje maar wel piekfijn onderhouden.

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Re: 2 paards vrachtwagen is niet 2 paards?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:24

Een 2paards vrachtwagentje hebben wij inderdaad ook naar gekeken. Juist omdat je dan het gewone rijden met een kleinere auto kan doen.
Helaas konden wij niets vinden met voldoende laadvermogen en binnen ons budget. Resultaat is toch weer een zware auto voor de deur om de trailer te trekken, Want dat is pas echt levenslink.
Ik zie zo vaak golfjes en andere in mijn ogen een grote trailer trekken, snap werkelijk niet dat mensen dat willen en doen. Dan kan men denk ik toch beter een 2paards vrachtwagen overbeladen, mag ook niet maar wel veiliger aangezien een dergelijk voertuig beter op de weg ligt.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:35

Varekaj schreef:
Hij is op alle voorgaande keuringsattesten steeds op dit gewicht gewogen en geregistreerd in deze samenstelling. Enige verschil is dat de houten wandplaten vorig jaar zijn vernieuwd maar hij is afgelopen juli bij de keuring ook gewoon weer geregistreerd op dit gewicht. Ik laat hem uiteraard herwegen omdat dat moet na de aankoop van een tweedehands vrachtwagen, maar het zou me zeer verbazen dat hij nu plots 700kg of meer bij zou komen.

Wat te denken van alle demontabele inhoud?
Mariloulou schreef:
Een 2paards vrachtwagentje hebben wij inderdaad ook naar gekeken. Juist omdat je dan het gewone rijden met een kleinere auto kan doen.
Helaas konden wij niets vinden met voldoende laadvermogen en binnen ons budget. Resultaat is toch weer een zware auto voor de deur om de trailer te trekken, Want dat is pas echt levenslink.
Ik zie zo vaak golfjes en andere in mijn ogen een grote trailer trekken, snap werkelijk niet dat mensen dat willen en doen. Dan kan men denk ik toch beter een 2paards vrachtwagen overbeladen, mag ook niet maar wel veiliger aangezien een dergelijk voertuig beter op de weg ligt.

Nope, er kan een hoop, ook met Golfjes en binnen de regels rijden (ook als jij dat misschien niet verantwoordt vindt) is nog altijd verstandiger dan de verzekeraar tarten......

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:43

C rijbewijs vrachtwagentje lost het probleem op :j

De B rijbewijs paardenvrachtwagens voor twee zijn grote onzin, passen er eigenlijk nooit twee op..
wie het heeft uitgevonden?
diegenen die een pony +paard vervoeren ofzo...

maar die waar je een C rijbewijs voor nodig hebt, die zijn vaak wel echt gemaakt qua wat ze mogen qua gewicht op twee paarden :)
en zeker niet te groot, gewoon praktisch :j
(btw is je C rijbewijs halen helemaal niet zo moeilijk +duur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:27

Het enige wat demonteerbaar is, zijn de 2 panelen van het tussenschot, het reservewiel en 4 plastic haken voor hoofdstellen :Y) Dit heb ik allemaal meegeteld in mijn beoordeling en zoektocht, net omdat ik het ook zo ongeloofwaardig vond klinken dat dit karretje zoveel mocht hebben.

palousa_boy

Berichten: 10644
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:41

ikke schreef:
palousa_boy schreef:
Als je in zo'n klein wagentje die er niet geschikt voor is toch 2 paarden zet, is dat in mijn ogen wel zoeken naar ongelukken.
Het is immers niet voor niets ongeschikt. Tuurlijk kan je er wel meer in laden, 3500 kilo kan ook, maar de kans is groot dat er weinig van je wagentje over blijft.
De hele constructie is er gewoon niet voor gemaakt.

Ehm, de Mercedes 508 was (en is) gewoon een 5-tons chassis, ook als ie voor 3500kg op kenteken staat.
Technisch kun je dat ding ongestraft tot 5 ton volladen........


Ja zo lust ik er ook nog wel een paar..

Het gaat mij om die dingen die ze als 2 paards B vrachtwagen verkopen, terwijl je er net een shet in kan zetten kwa toegestaan gewicht.

Daarbij gaat het niet alleen om het chassis dat er niet voor gemaakt is, maar ook bijvoorbeeld de reminrichting, het vermogen van de motor etc.
Zelfde verhaal voor het trekgewicht van een auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:58

Maar dat heb je toch gewoon vaak met eender welk vrachtwagentje B? Je kan ze zo huren om te verhuizen, als je vraagt "mag ik met een B rijden" zeggen ze allemaal heel snel ja. Maar als je dan de papieren inkijkt zie je dat er amper een zak cement in mag...

Wij paardenmensen staan er op zich wel bij stil, gewoon omdat we er meer mee in aanraking komen. De gewone mens gaat af op wat die verkoper of verhuurder vertelt, en dan is het ook gewoon goed mis.

palousa_boy

Berichten: 10644
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: 2 paards vrachtwagen is niet 2 paards?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:48

Daarom geloof ik verkopers ook niet op hun eerste woord, en zoek ik het eerst wel zelf uit.
Zodra je een voet in een auto zaak zet proberen ze je te naai'n, en groot gelijk, want 90% slikt het als zoete koek.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:17

palousa_boy schreef:
ikke schreef:
Ehm, de Mercedes 508 was (en is) gewoon een 5-tons chassis, ook als ie voor 3500kg op kenteken staat.
Technisch kun je dat ding ongestraft tot 5 ton volladen........


Ja zo lust ik er ook nog wel een paar..

Het gaat mij om die dingen die ze als 2 paards B vrachtwagen verkopen, terwijl je er net een shet in kan zetten kwa toegestaan gewicht.

Daarbij gaat het niet alleen om het chassis dat er niet voor gemaakt is, maar ook bijvoorbeeld de reminrichting, het vermogen van de motor etc.
Zelfde verhaal voor het trekgewicht van een auto.

Nope, die 508 is gewoon een 5-tionner, die voor 3500kg op kenteken staat.
Als ze een beetje slordig gebouwd zijn, haal je net 500kg laadvermogen! Motorvermogen? Joh, denk je nu echt dat 80pk iets in te brengen heeft? Nog niet bijna.......
Probleem ontstaat op het moment dat je 'm om wil keuren. Mercedes heeft wel veel gegevens maar niet alles is bewaard gebleven. Ik heb het eens geprobeerd maar dat lukte toen niet omdat de gegevens bij het chassisnummer niet meer bekend waren bij Mercedes.


Varekaj schreef:
Maar dat heb je toch gewoon vaak met eender welk vrachtwagentje B? Je kan ze zo huren om te verhuizen, als je vraagt "mag ik met een B rijden" zeggen ze allemaal heel snel ja. Maar als je dan de papieren inkijkt zie je dat er amper een zak cement in mag...

Wij paardenmensen staan er op zich wel bij stil, gewoon omdat we er meer mee in aanraking komen. De gewone mens gaat af op wat die verkoper of verhuurder vertelt, en dan is het ook gewoon goed mis.

Het gros van de paardenmensen met zo'n B-rijbewijs gebakje staan er ook niet bij stil, echt niet!
Blijkbaar heeft dat in het buitenland al tot problemen geleid want op de Equitana van vorig jaar stonden opeens wagen voor C-rijbewijs met een heel verhaal over het laadvermogen erbij......

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 08:45

pipo schreef:
Nessah, dan ben je een beetje dom in mijn ogen. Op je kenteken staat duidelijk het laadgewicht en het totaalgewicht vermeld. Dus als jij er toch 2 paarden in doet en het laadgewicht overschrijd en er gebeurt wat is er geen verzekering die wat betaald. Mensen denken vaak te eenvoudig, ook met caravan of zo hoor. Een simpele oplossing is om op een weegbrug te gaan staan.
Heb ik gedaan met mijn 2 paarden... zo wist ik precies wat wij samen wegen en waar ik dus naar moet kijken minimaal.


Het was puur interesse hoor. zelf heb ik gewoon een 2paards trailer en geen vrachtwagen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 08:54

Je zou toch verwachten dat je voor transport van je dierbare bezit gaat nakijken wat wel en niet mogelijk is? Of toch van de meerderheid. Ik heb ook al eens een verhoogde en verlengde sprinter bestelwagen gezien op wedstrijd waarvan de laadruimte was omgebouwd en waar een paard in stond. Hoe kan je zo dom zijn om daar een paard in te proppen? Of een shetlander of kleine pony gewoon op een open, platte aanhangwagen <750kg (dus ongeremd) achter een klein stadwagentje zien sjeezen.

Ik bedoel, de boetes zijn niet mis, bij een ongeval kan de schade en kosten erg hoog oplopen. Wanneer de mensen een verzekering nemen voor dat voertuig wordt er toch op gewezen wat het laadvermogen is? Doen ze bij de wel iig. Kreeg toen ook de melding dat overladen geheel op eigen risico was.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:01

Varekaj schreef:
Je zou toch verwachten dat je voor transport van je dierbare bezit gaat nakijken wat wel en niet mogelijk is? Of toch van de meerderheid. Ik heb ook al eens een verhoogde en verlengde sprinter bestelwagen gezien op wedstrijd waarvan de laadruimte was omgebouwd en waar een paard in stond. Hoe kan je zo dom zijn om daar een paard in te proppen? Of een shetlander of kleine pony gewoon op een open, platte aanhangwagen <750kg (dus ongeremd) achter een klein stadwagentje zien sjeezen.

Ik bedoel, de boetes zijn niet mis, bij een ongeval kan de schade en kosten erg hoog oplopen. Wanneer de mensen een verzekering nemen voor dat voertuig wordt er toch op gewezen wat het laadvermogen is? Doen ze bij de wel iig. Kreeg toen ook de melding dat overladen geheel op eigen risico was.

Ik weet niet hoe streng ze in België zijn, maar het risico op controle in NL is minimaal.

Wat is er mis met een netjes omgebouwde bestelbus? Sterker nog: zo'n bestelbus is een betere optie dan een bakwagen, simpelweg omdat het paard lager staat en dus de combi stabieler is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:41

De "ombouwing" was een metalen buis voorin de bak gelast zodat ze het paard konden vastzetten. Er was geen laadklep en voor zover ik weet zijn die bestelbussen niet bepaald voorzien om een paard mee te vervoeren :=
De bus stond open dus kon makkelijk erin kijken. Zag ook niet direct rubber of stootkussen mocht het paard zijn evenwicht verliezen.

Dan kan ik mijn miniatuurtje ook in mijn eigen auto gaan vervoeren, zetels plat, rubber mat erover en gaan met die banaan. Ik mag immers 500kg in mijn koffer stoppen. Denk niet dat ze er hier mee gaan lachen als ze me daarmee tegenhouden bij een wegcontrole. Op gewicht zijn ze inderdaad niet zo streng naar wat ik al van een paar agenten zelf heb gehoord (al ken ik ook net het tegendeel) maar de wijze van transport, daar durven ze toch wel over vallen.

Ashkerlon

Berichten: 2653
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: 2 paards vrachtwagen is niet 2 paards?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:44

In België moet een wagen voor paardenvervoer een COC-attest hebben. En die krijg je niet zomaar eventjes. Als je zelf gaat gaan ombouwen mag je het al vergeten.

Rex_Rolfo

Berichten: 5608
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:11

Varekaj schreef:
Je zou toch verwachten dat je voor transport van je dierbare bezit gaat nakijken wat wel en niet mogelijk is?
Wel eens gezien wat mensen met hun kinderen doen? Lijkt me nog meer dierbaar dan je paard of pony. Zonder gordel is nog het minste, op schoot heb ik ook al gezien (wat ik niet kon zien is of er een gordel omgedaan was, en zo ja of die alleen om de volwassene zat of -nog slechter- om beide). Meer kinderen in de auto dan kan en mag, mee laten rijden met vriendjes en dat je geen idee hebt of die vader/moeder een beetje nette chauffeur is....


Varekaj schreef:
Dan kan ik mijn miniatuurtje ook in mijn eigen auto gaan vervoeren
Ik zie geen probleem..

Afbeelding
;)

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: 2 paards vrachtwagen is niet 2 paards?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:09

_O-