Probleem na verkoop hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Re: Probleem na verkoop hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:30

sorry ik heb even over het feit dat jij het paard leasde heengelezen.

Voor de duidelijkheid. Heb jij alles geregeld en is de betaling via jou gegaan of heb jij je verder niet met verkoop bemoeid behalve dat jij het transport hebt geregeld? Wie heeft bijvoorbeeld het contract getekend?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:26

ik zag iemand spreken over het recht van 14 dagen

dan heb je het eigenlijk over 2 mogelijkheden
het retourneren van een product binnen veertien dagen na ontvangst in nieuwverpakking/aankoop (als je het dubbel hebt etc) en/of je geld terugkrijgen wegens niet functioneren.

Dit gaat echter specifiek om goederen die aankocht worden bij winkels/online waarvan.. past niet gaat in bij paardenhandel niet op. is kapot zou eigenlijk alleen opgaan als het paard tijdens transport verwond is geraakt, maar dan had ze het paard moeten weigeren.. dit gaat hier dus eigenlijk niet op..

Daarnaast heb je ook een beschermend recht voor kopen op afstand of inschakelen van diensten na aanschaf: Cooldown periode. Dit is bedoeld met name om kopers te beschermen tegen pusherige webwinkels en telefonische verkopers.. koop je iets online, dan kun je binnen 14 dagen nog afzien van deze aankoop.. Een energiecontract is een goed voorbeeld van een product waarop een cooldown van toepassing is.

echter ook dit is niet van toepassing omdat Cooldown niet van toepassing is op particuliere verkoop. Daarna gaat deze periode ook niet in nadat je het product ontvangt maar nadat je tot overeenstemming komt. even terug op het energiecontract.. Je laat je een contract voor gas aansmeren met ingangsdatum 01-09-14 , dan heb je (als het vandaag gebeurd) niet tot 14-09-14 om je te bedenken maar tot 13-08-14 (veertien dagen na nu).

----

ik denk dat geen van beide hier van toepassing is tenzij een teruggave periode in het contract is vastgelegd..

het enige waar de verkoper mee kan wapperen is dat een paard een verborgen gebrek heeft (dus bijvoorbeeld athrose waar de verkoper vanaf wist, maar niet heeft verteld), of wanneer hij aantoonbaar kan maken dat verkoper in gelogen heeft over de hengst of het karakter van de hengst.. de bewijsplicht ligt echter bij de koper.. die moet dan bewijzen dat de hengst al zo was bij de oude eigenaar, anders dan hem bekend was.

maar dit is wel nederland natuurlijk

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:29

Nee, ze wisten maar al te goed wat en hoe hij is/was. Dit is op locatie nog eens extra bevestigd: 2de persoon kon wel vloeiend Engels.[/quote]

Bedankt voor het antwoord, er was dus goede communicatie en er is goed begrepen.
Dan zou ik ze nogmaals uitleggen hoe met hem om te gaan en dat ze hem kans moeten gaan geven om goed te laten wennen.

Ze wisten waar ze aan begonnen waren.................Dus dan moeten ze niet gelijk gaan miepen.......Ze wilden toch een hengst..........

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:56

Ik lees mee, vind het wel interessant! Sorry TS :o Geronimo is ook wel een super mooie hengst, heb gezien dat hij te koop stond. Denk dat de mensen opslag helemaal verliefd op hem waren en pas thuis realiseerden wat ze in huis hebben gehaald!

Maar wat nou als je een paard als super braaf koopt , nee hoor hij is altijd braaf, hij heeft nooit gebokt oid zegt de vorige eigenaar! Je hebt hem een aantal keren bij de vorige eigenaar gereden, maar je mag hem niet op proef hebben bij jou thuis want dat willen ze niet!Nu heb je dat dier bij jou thuis en wat blijkt na een paar weken gaat hij toch wel "drakengedrag" vertonen ,steigeren bokken ed. Dan heb je toch ineens een heel ander paard dan je dacht gekocht te hebben!Is natuurlijk een dominantie probleem, maar jij hebt dat probleem! Wat dan? heb je dan recht op terug brengen, weet dat je als koper toch heel sterk staat in Nederland

Ben benieuwd wat jullie reactie hierop is

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:00

Wettelijks ben je nergens aan toe verbonden zodra er voor het paard is betaald en het paspoort aan de nieuwe eigenaar is gegeven. In principe hoef jij dus niets te doen en kun je zeggen dat het hun probleem is en niet dat van jou.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:01

KarinLF schreef:
Ik lees mee, vind het wel interessant! Sorry TS :o Geronimo is ook wel een super mooie hengst, heb gezien dat hij te koop stond. Denk dat de mensen opslag helemaal verliefd op hem waren en pas thuis realiseerden wat ze in huis hebben gehaald!

Maar wat nou als je een paard als super braaf koopt , nee hoor hij is altijd braaf, hij heeft nooit gebokt oid zegt de vorige eigenaar! Je hebt hem een aantal keren bij de vorige eigenaar gereden, maar je mag hem niet op proef hebben bij jou thuis want dat willen ze niet!Nu heb je dat dier bij jou thuis en wat blijkt na een paar weken gaat hij toch wel "drakengedrag" vertonen ,steigeren bokken ed. Dan heb je toch ineens een heel ander paard dan je dacht gekocht te hebben!Is natuurlijk een dominantie probleem, maar jij hebt dat probleem! Wat dan? heb je dan recht op terug brengen, weet dat je als koper toch heel sterk staat in Nederland

ik denk dat je dan toch wel een groot probleem hebt..

natuurlijk kan het zijn dat hij bij hem thuis gesedeerd was, zodat hij rustig leek..
maar het duurt geen weken voordat dat uit het systeem gaat.

als er echt enige weken tussen zit, dan lijkt het erop dat het gedrag pas na het verplaatsen is ontstaan..

dan moet je wel van hele goede huizen komen om de koop nog ongedaan te maken..

immers je mocht er meerdere keren heen en rijden (dus niet heel veel druk van 'nu kopen')

het enige dat je hebt is dat hij niet op zicht mocht komen.
en je hebt gekozen daarmee akkoord te gaan..

ik denk dat kwa gedrags issues 'op zicht' bedwingen in het koopcontract de enige mogelijke bescherming is tegen gedragsverandering in de eerste periode..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:05

KarinLF schreef:

Ondertussen zijn we er dus al achter gekomen dat het gooien naar de kinderen etc is voortgekomen uit het feit dat Geronimo in ruzie lag met de andere paarden en zij er probeerden tussen te komen ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:09

daar kan het paard dan weinig aan doen als het op het land gebeurt.
op stal/vast wordt het een ander verhaal dan horen ze niet uit te halen, dan zijn wij als mensen met ze bezig..

op het land is een ander verhaal

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:14

Wat een gedoe zeg. Dat hoop je natuurlijk nooit te horen. Maar ze geven hem niet eens een kans. Na twee dagen al meteen in de kudde gooien weet je sowieso dat ze de rangorde gaan bepalen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:08

Weet je hoe het nu gaat met Geronimo op zijn nieuwe stal?
Gaat het al beter? Heb je nog contact met de mensen?

Ben wel benieuwd eigenlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:25

Ik heb het even doorgelezen en als ik me niet vergis zit je soms ook op bokt.be, kan dat? Daar kan je eventueel Tasunke eens contacteren als je graag een tolk wil, zij spreekt vloeiend Duits :)

Ik val er vooral over dat de kinderen tussen vechtende paarden mochten gaan rondlopen. Paardenmens of niet, iedereen heeft toch wel dat greintje verstand in zijn hersenpan zitten dat dat géén goed idee is? Als ze ervaring hebben met paarden, en dat hoop ik anders neem je geen (dek)hengst, dan besef je toch nog meer welke risico's er zijn als een hengst gaat ruzie maken en rangorde bepalen na een ontsnapping?
Zijn ze er dan zomaar van uit gegaan dat "brave hengst" = kan achter een enkel laag draadje? Mijn hengst is ook braaf, maar die zou even goed uitbreken en amok gaan maken als er maar 1 laag draadje gespannen wordt waar hij overheen kan. Daarvoor moeten ze niet eens hengst zijn meestal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:40

Ja, ik ben ook te vinden op bokt.be :) Dat is dus ook mijn gedacht Varekaj...

Karin: Ik heb ze gisterenmiddag nog een berichtje gestuurd met de vraag hoe het nu gaat en of het al wat rustiger is geworden maar heb nog geen bericht terug gehad. Vermoed dus dat ze hem of niet meer hebben, of het wonderwel goed gaat en ze te beschaamd zijn om het te zeggen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:47

Je kan dan Tasunke eens even vragen of ze misschien een basismail in het Duits voor je wil opstellen? Misschien krijg je met een reactie in hun eigen moedertaal dan wel een heel ander licht op de zaak, omdat dan waarschijnlijk details boven komen die nu niet zo duidelijk zijn.

Ieder paardenmens kan volgens mij wel inschatten dat een paard, ongeacht geslacht of leeftijd, op een nieuwe locatie bij nieuwe mensen de grenzen eens gaat opzoeken. Honden doen dat, katten doen dat, kinderen doen dat en zelfs volwassenen doen dat: even polsen welk vlees we in de kuip hebben. Mikken ze op dag 2 hun voeten naar mijn hoofd? Dan mik ik daar een welgemeende correctie tegen aan.
Of zijn ze er van uit gegaan, omdat het een tinker is, dat het sowieso een doodbrave bok zou zijn? Dat hoor je ook zo vaak, "die koudbloeden zijn allemaal zoutzakken".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:49

Ze zijn ervan uit gegaan dat hij braaf was omdat ik hem zo omschreef. Braaf en makkelijk in de hand. Mijn fout? Geen idee. Had ik moeten zeggen dat hij de eerste dagen een rotzak zou kunnen zijn op zijn nieuwe plek? Dat weet je toch?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:56

Hmm vreemd verhaal en vreemde mensen. Altijd jammer als het zo moet gaan.. Hoop dat je nog wat van ze hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:56

Mijn hengst kan ik ook omschrijven als braaf en makkelijk in de hand, maar ik weet wel donders goed dat hij bij iemand anders gelijk gaat polsen waar de klepel hangt en welke wind er waait. Hou je daar rekening mee dan heb je er in no time dezelfde heerlijke kerel aan als ik. Doe je dat niet en ga je er van uit braaf = braaf = lamzak, tsjaaaaah... Dan zou je wel eens een verrassing op je bord kunnen krijgen.

Maar goed. Dit had ze dan evengoed met eender welk ander paard kunnen overkomen. Jij bent er van uit gegaan dat ze toch wel weten waar ze aan beginnen als ze hun oog laten vallen op een dekhengst, zelfs al willen ze die op termijn castreren. Braaf hoort braaf te zijn maar je moet toch altijd onthouden, zolang hij ballen heeft is het een hengst en is er toch net een tik meer aandacht en voorzichtigheid geboden. Ik zou net hetzelfde gedaan hebben als jij hoor. Het lijkt er alleen op dat zij daar minder bij stil hebben gestaan. Moet jij daar voor opdraaien? Of de vorige eigenaar? In mijn ogen niet. Het is een bijkomend mogelijk risico als je een hengst wil kopen, dat weet je op voorhand. Anders moet je niet naar een hengst gaan kijken, punt uit.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:01

Ik vind het eigenlijk nogal iets dat je jezelf partij maakt in deze zaak. Is de voormalige eigenaar het er mee eens dat je alles zo op internet zet, tot en met de naam van het paard en gedeelten uit het contract?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:03

Ik heb de hele verkoop geregeld en ben helaas nog altijd de contact persoon. Vorige eigenaar heeft eigenlijk niets met de verkoop te maken gehad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:10

Dus jij bent tussenpersoon? Persoonlijk als voormalige eigenaar had ik de trailer meteen achter de auto geknoopt en was hem wezen halen. Aan dergelijke nitwits zou ik dat paard niet langer overleveren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:13

Ik ben tussenpersoon ja.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:20

Dat laatste begrijp ik niet, Molenhoek. Jij had Geronimo geleased, en was NIEt de eigenares. de eigenares heeft besloten Geronimo te verkopen en schakelde jou als bemiddelend tussenpersoon in. Jij zegt het geld voor Geronimo van de nieuwe kopers niet zelf te hebben ontvangen (of wel?) dan wel gehouden (ik neem dan aan dat evtl. via jou als bemiddelaarster dat naar de eigenaresse van G. is gegaan, evtl. met aftrek van bemiddelingsgeld).
Heeft de eigenaresse het verkoopsgeld ontvangen, dan is zij de partij waarbij de kopers bij moeten aankloppen voor eventuele restitutie (indien dit wettelijk gerechtvaardigd zou zijn).
Jij bent dan geen verkopende partij maar een bemiddelende partij.

Je noemt eigenaresse van G. ook met nadruk "de vorige" eigenares van G. die zoals je meldt "niets met de verkoop te maken heeft gehad" Had zij G. dan inmiddels officieel aan jou overgedaan, want dan wordt het verhaal weer heel anders...

Hele vervelende toestand dit, hier kom je alleen maar op puur wettelijke feiten uit.

Nog contact gehad met de kopers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:48

Ik was tussenpersoon. Geld is mooi overgeschreven naar de eigenares bij thuis komst. Geronimo was dus niet van mij :)

Ze zeggen nu dat hij lief is etc maar ze vinden het erg dat we hem zomaar hebben gedumpt in handen van onervaren mensen. Sorry, wij kennen ze niet! Ze zijn genoeg gewaarschuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:24

Dat kan nou eens echt zowat iedereen overkomen. Je weet nooit 100% aan wie je je paard verkoopt tenzij het iemand is die al jaar en dag over je erf komt bij wijze van spreken. Je moet afgaan op wat je ziet en hoort van potentiële kopers.

Wees blij dat ze hem willen castreren. Nu is het late zomer, het najaar komt eraan en de hormonen zullen nu vast wel al flink minder zijn. Dan is hij vast rustiger (dat is de mijne ook), dan castreren in de winter en relax het voorjaar in. Tenzij ze nu gaan denken "eigenlijk valt ie best mee", dan voorzie ik, als ze echt zo onervaren zijn, dat de lente wel eens een hoop ellende kan meebrengen. Maar dat is eerlijk waar jouw verantwoordelijkheid niet meer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:31

Ragdollcat schreef:
Nee, ze wisten maar al te goed wat en hoe hij is/was. Dit is op locatie nog eens extra bevestigd: 2de persoon kon wel vloeiend Engels.

Bedankt voor het antwoord, er was dus goede communicatie en er is goed begrepen.
Dan zou ik ze nogmaals uitleggen hoe met hem om te gaan en dat ze hem kans moeten gaan geven om goed te laten wennen.

Ze wisten waar ze aan begonnen waren.................Dus dan moeten ze niet gelijk gaan miepen.......Ze wilden toch een hengst..........[/quote]

Ja tegenwoordig wil iedereen een hengst, maar als een hengst zich als een hengst gaat gedragen vinden ze het ineens niet meer zo leuk! :o ;)

TS, gezien jij niet de eigenaar bent kun je er verder weinig mee. Voor je eigen gemoedsrust kun je nog proberen tips te geven over hoe ze het beste met hem om kunnen gaan. Verder ben ik bang dat je het los moet laten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:43

Het is ook een tinker en als je dan zegt "hij is braaf" gaan veel mensen er van uit dat het helemaal een lamme goedzak is. Terwijl tinker (net als hafjes, fjorden...) ook gewoon paarden zijn en een eigen karakter hebben. Mijn tinker ruin is een echte tank en denkt nog steeds dat er nog een klokkenspel bij de klepel hangt, al is hij al 4 jaar gecastreerd. Dan vind ik zo'n stevige koudbloedhengst toch echt niet onderdoen voor een warmbloed exemplaar.