Verzekeren paard: heb je er iets aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:02

Dat vergoed je AVP ook allemaal lekker geldklopperij dus!

lilskie

Re: Verzekeren paard: heb je er iets aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:05

Voor die € 20,- per jaar vind ik het allemaal wel prima. Ik ben liever oververzekerd dan onderverzekerd. Ik ben wat dat betreft te pietluttig hoor (daar ben ik me heus van bewust ;) ).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:07

Yvank_ schreef:
Dat vergoed je AVP ook allemaal lekker geldklopperij dus!

Ik kan me tenminste niet voorstellen dat ze extra uitkeren zoals de inzittenden-verzekering bij de auto.

lilskie schreef:
Voor die € 20,- per jaar vind ik het allemaal wel prima. Ik ben liever oververzekerd dan onderverzekerd. Ik ben wat dat betreft te pietluttig hoor (daar ben ik me heus van bewust ;) ).

Er wordt op deze manier jaarlijk voor miljoenen aan premie's geïncasseerd die nooit tot een claim zullen leiden. DAT is pas binnenlopen als verzekeraar........

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:09

Thuis zijn beide paarden voor volledige waarde verzekerd voor hospitalisatie en sterfte ed.
Enkel risico's bij zwangerschappen zitten niet in de polis nl, 't zijn ruinen ...

Op jaarbasis is dat iets van een 500 à 600 eur voor beide... 600/24 = 25€ per maand dus.

Ik heb de oudste een keer met spoed mogen laten afvoeren naar de kliniek met kolieken, om tien uur 's avonds.
Hij is tussen 1 en 6u 's ochtends uiteindelijk geopereerd en is nog twee weken moeten blijven.

Op een klein bedrag na is alles vergoed door de verzekering.
Dat komt omdat hij op maandag al naar huis mocht, maar ouders fulltime werken en ik nog geen rijbewijs = paard moest langer blijven.

Dit is bij Catherine de Buyle Horse Insurance, heel tevreden van.

(En het paard in kwestie pest nog elke dag met veel plezier z'n ruiters ;) )

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:33

ikke schreef:
lilskie schreef:
Mijn merrie is verzekerd bij de Hippo. Ik betaal ongeveer 450 euro per jaar. Dan heb ik wel de meest uitgebreide plus een opzittenden verzekering. Ik heb hier echt wel wat aan. Het toverwoord bij elke kliniek is toch wel 'verzekerd' heb ik gemerkt. Ze heeft tot nu toe nooit iets ernstigs gehad, maar vorig jaar moesten we toch naar Utrecht voor haar oog. Zo'n dagje kliniek kost al gauw zo'n 500 euro en ik heb een zeer groot deel teruggekregen van de verzekering. Mijn geld heb ik er dus wel weer uit.

Dat verbaast me niks. Als ze weten bij welke verzekeraar ze moeten zijn, weten ze ook hoe ver ze kunnen gaan.
Maar ik kan niet zeggen dat ik slecht behandeld ben door klinieken omdat ik niet verzekerd zou zijn. Ik denk dat dat "toverwoord" vooral :$ :$ is.......

Ik begrijp niet helemaal waarop dit gebaseerd is. Lilskie heeft nog nooit iets ernstigs gehad en Ikke is volgens mij uberhaupt niet verzekerd. Mijn persoonlijke ervaring is dat de dierenarts nog nooit méér heeft gedaan of gerekend dan nodig was.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:37

Daarin heb je wel gelijk Tessebes. Ik zal even uitleggen hoe het vorig jaar bij mij in de kliniek ging. Diagnose werd gesteld en toen het behandelplan, dan wordt dat aan je uitgelegd en krijg je de prijzen per behandeling incl BTW te horen. Ik onderbrak de arts al snel door te zeggen dat ik goed verzekerd was. Waarop zij eigenlijk direct zei, ok, dan doen we alle behandelingen vandaag.

Daarom noemde ik het in mijn geval even het 'toverwoord'.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:40

Ik denk idd dat de keuze "behandelen" of "toch nog even afwachten" vanuit de kliniek makkelijker te maken valt als je wel verzekerd bent. De financiele overweging valt dan toch gedeeltelijk weg.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:53

ik ben verzekerd bij equipe zie website:
http://www.equipepaarden.nl/verzekering ... zekering=4

ik heb paardenverzekering 4 en zieketekosten verzekering 4.

betaal 35.20 per maand
verzekerde waarde 2500.

hierbij de voorwaarden:
Equipe 4 Paardenverzekering

De Equipe 4 Paardenverzekering biedt dezelfde dekking als de Equipe 3 Paardenverzekering. Tevens is het risico van blijvende onbruikbaarheid als gevolg van een aandoening aan het bewegingsapparaat verzekerd, zoals bijvoorbeeld spat, hoefkatrol, artrose en peesaandoeningen.

Voor het afsluiten van deze verzekering tot een verzekerde waarde van € 4.500,- kan een buitendienstinspecteur uw paard keuren, of is een klinisch keuringsrapport dat niet ouder is dan 3 weken voldoende. Indien uw paard een verzekerde waarde heeft van meer dan € 4.500,- dan is een volledige klinische en röntgenologische keuring vereist. De klinische keuring mag niet ouder dan 3 weken zijn en de röntgenologische keuring mag maximaal 3 maanden oud zijn.

Gedekte risico's

Deze verzekering keert 100% van de verzekerde waarde van uw paard uit wanneer uw paard overlijdt aan een van de volgende risico’s:
•Overlijden door een ziekte
•Overlijden door een ongeval
•Overlijden als gevolg van dekking, dracht of het verwerpen van het ongeboren veulen
•Overlijden als gevolg van een levensreddende operatie (bijv. koliekoperatie)
•Noodeuthanasie als gevolg van een plotseling ontstaan ondraaglijk lijden (bijv. ernstige breuken)
•Overlijden als gevolg van verdrinking
•Overlijden door brand, blikseminslag, ontploffing of elektrocutie
•Overlijden als gevolg van een ongeval tijdens transport. Dit geldt voor transport binnen de Europese Unie, m.u.v. de landen die vanaf 2004 zijn aangesloten.

Tevens keert deze verzekering 90% van de verzekerde waarde uit bij blijvende, totale ongeschiktheid door een ziekte en/of een ongeval.

Daarnaast hebt u recht op een uitkering van 90% van de verzekerde waarde indien het paard blijvend totaal onbruikbaar wordt als gevolg van een aandoening aan het bewegingsapparaat.

Premie

Verzekerde waarde
Premiepercentage

tot en met € 2.500

5%
€ 2.501 tot € 3.500

6%
€ 3.501 tot € 5.000

6.75%
€ 5.001 tot € 7.000

7.5%
€ 7.001 tot € 15.000

7.8%
€ 15.001 tot € 20.000

8.25%
€ 20.001 tot € 30.000

8.5%
Vanaf een verzekerde waarde van € 30.000,- tarieven op aanvraag.
Er worden geen premietoeslagen berekend voor brand en diefstal.
De premietarieven staan vermeld excl. poliskosten en assurantiebelasting.

Volledige voorwaarden Equipe 4 Paardenverzekering

Aanvullende voorwaarden Equipe 4 Paardenverzekering

Gratis meeverzekerd

Deze verzekering dekt tevens het risico van diefstal van uw paard of pony.

Geslaagde koliekoperaties
Tevens voorziet deze verzekering in een uitkering bij geslaagde koliekoperaties. Dit wil zeggen dat, wanneer uw paard operatief behandeld moet worden aan koliek, de kosten van de daadwerkelijke operatie worden vergoed. Wanneer u tevens de kosten van het verblijf in de kliniek, medicijnen en eventuele voor- en nabehandelingen vergoed wilt krijgen, dient u een aanvullende Ziektekostenverzekering af te sluiten.

Acute verwondingen en open fracturen
De behandeling van acute levensbedreigende verwondingen en open fracturen (met uitzondering van operaties). Voor details hierover verwijzen wij u naar de Aanvullende Polisvoorwaarden Equipe 4 Paardenverzekering.

Ongeboren veulen
Het ongeboren veulen van de verzekerde merrie is volgens de voorwaarden meeverzekerd indien de merrie drachtig is van een tot de dekdienst toegelaten hengst van een erkend stamboek.
De uitkering bedraagt 10% van de verzekerde waarde van de merrie met een maximum van € 450,-.

Castratie
Voor hengsten tot en met het derde levensjaar is het risico van overlijden door castratie meeverzekerd, mits de testikels zich op een normale wijze buiten het lichaam bevinden. Castratie dient men minimaal 24 uur vóór de ingreep bij Equipe te melden. Deze behandeling mag alleen uitgevoerd worden door een bevoegd arts.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:56

lilskie schreef:
Daarin heb je wel gelijk Tessebes. Ik zal even uitleggen hoe het vorig jaar bij mij in de kliniek ging. Diagnose werd gesteld en toen het behandelplan, dan wordt dat aan je uitgelegd en krijg je de prijzen per behandeling incl BTW te horen. Ik onderbrak de arts al snel door te zeggen dat ik goed verzekerd was. Waarop zij eigenlijk direct zei, ok, dan doen we alle behandelingen vandaag.

Daarom noemde ik het in mijn geval even het 'toverwoord'.

Of al die behandelingen even noodzakelijk zijn, is dan weer een volgende vraag............

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:06

In mijn geval waren alle behandelingen inderdaad noodzakelijk. Uiteraard heb ik dat gevraagd, mijn merrie is geen proefkonijn :). Uiteindelijk is het door deze behandelingen goed gekomen :).

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:32

spicegirl schreef:
ik heb net mijn verzekering stopgezet.
na de premie in een paar jaar met bijna 40 % is gestegen, een eigen risico van die nu 5 % omhoog ging-naar 25 % , en daarbij ook nog eens 150 euro eigen bijdrage moest betalen, leek het mij beter om een eigen potje te maken.
de weinige keren dat ik ze nodig had , was ook nog eens bijna alles uitgesloten "nee, dat vergoeden wij niet "..
en ik had de meest uitgebreide verzekering.
echt goedkoper uit zonder..

Bij welke maatschappij zat jij dan als ik vragen mag?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:38

Ik heb ze niet verzekerd. Dat is geen doen. Ik heb er 7 lopen, dat is op jaarbasis, als ik uit ga van 35 euro per maand PP rond de 3000 euro. Als ik dan ook nog een eigen risico heb, kost het nog meer. Tegen de dood verzeker ik ze niet, omdat ik toch niet een terug wil kopen als er eentje dood gaat. In de periode dat ik nog fokte, verzekerde ik wel de dekking en het veulen tot 6 maanden oud en de merrie tijdens de dracht en de geboorte. Dat was iets van 120 euro.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:05

equine risk.
ik betaal 175 per kwartaal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:06

Mijn vorige pony had ik verzekerd maar in 9 jaar tijd nooit nodig gehad of het werd niet vergoed (bedrag lager dan eigen risico)
Nu besloten om dus niet meer te verzekeren... Ook aangezien de premies gewoon veel te hoog zijn in vergelijking met wat je er voor terug krijgt mocht je paard iets mankeren. Ook de voorwaarden worden uitgekleed e.d.

Dus nee, ik spaar zelf wel elke maand de premie :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:07

spicegirl schreef:
equine risk.

700 euro per jaar??? Jemig... Dat is echt veel geld...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:09

700 per jaar + 150 eigen risico = 850 per jaar + 25 % eigen bijdrage (en een heleboel word niet vergoed.. )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:09

Ineke2 schreef:
spicegirl schreef:
equine risk.

700 euro per jaar??? Jemig... Dat is echt veel geld...

Die glasheldere club, ja....

18% premie bij een verzekerde som van 4000 euro, zit je aardig in die hoek...........

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:17

spicegirl schreef:
700 per jaar + 150 eigen risico = 850 per jaar + 25 % eigen bijdrage (en een heleboel word niet vergoed.. )

Kortom, kassa voor de verzekeringsmaatschappij :P

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:20

Ik heb mijn paard wel verzekerd. Bij Equine Risk via Hippo Zorg. Voor de dood en uitgebreide ziektekosten En blij toe dat ik dat gedaan heb. Heb tot nu toe alle jaren mn premie eruit. 40,- eigen risico per "schade". Van de rest word 80% uitgekeerd.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:27

Mijn paard is ruim 8 jaar verzekerd geweest met uitgebreide ziektekosten bij Hippo. Heb welgeteld 1x hier gebruik van moeten maken, toen bleek er vanalles buiten de dekking de polis viel volgens de verzekering, weinig aan gehad dus. Had m'n paard juist verzekerd omdat ik toendertijd geen potje achter de hand had en geval van nood iig zekerheid wilde de DA te kunnen betalen. Heb toen eens uitgerekend wat ik aan premie in 8 jaar betaald had kwam op ongeveer € 6.000,00 uit! Paarden zijn nu al paar jaar niet verzekerd en en heb zelf een potje aangelegd. Vind het geldklopperij om je paard te verzekeren, de een heeft vaker de DA voor z'n paard nodig als de ander en dat is pech hebben, maar die maandelijkse premie ben je kwijt. Lees hier ook over lage premies maar dat zou mij niet verbazen als de dekking daarvan ook heel minder van is. Het ging mij enkel om de DA kosten die 75% vergoed zouden worden, maar als je achteraf kijkt sluiten ze vanalles uit.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 15-08-14 13:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:29

sita12 schreef:
ik betaal 35.40 per maand alle ziekte kosten 100 % en uitkering bij dood door ongeval of ziekte.
eigenrisico 50 euro per gebeurtenis

PB gestuurd ipv hier :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:39

Darkness85 schreef:
Ik heb mijn paard wel verzekerd. Bij Equine Risk via Hippo Zorg. Voor de dood en uitgebreide ziektekosten En blij toe dat ik dat gedaan heb. Heb tot nu toe alle jaren mn premie eruit. 40,- eigen risico per "schade". Van de rest word 80% uitgekeerd.

Dat gaat je volgende verzekeringsperiode veranderen helaas. De eerste 150 euro moet je zelf betalen, daarna krijg je 75 % uitgekeerd zonder minimum eigen risico per schadegeval. Nu krijg je waarschijnlijk 80% uitgekeerd met een minumum eigen risico van 40 euro per schadegeval (dus niet standaard 40 euro eigen risico zoals jij zegt).

Ik ben benieuwd wat er bij bovenstaande gevallen niet uitgekeerd is. Tot nu toe is het enige wat ik in al die jaren niet uitgekeerd heb gekregen een voedingssuplement geweest, voor de rest is alles probleemloos vergoed, foto's, scans, inspuiten gewricht, shockwave therapie, second opinion, bloedonderzoeken, enz.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:49

Ik heb geen verzekering voor mijn paard en ook niet voor mijn hond. Ik vind het ook niet nodig om mijn paard te verzekeren voor als ie doodgaat. Er komt dan waarschijnlijk toch geen vervanger. Het geld dat ik niet in een verzekering steek, stop ik een spaarpotje. Ben ik niet afhankelijk van van de verzekering en kan ik zelf besluiten wat nodig is voor mijn dieren. Je hoort vaak genoeg dat de verzekeraar iets heel anders wil met jouw paard dan jou. En daarnaast ook principieel: is het nu echt nodig om alles maar te verzekeren?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:02

Je moet je verzekeren voor risico's die je zelf niet kan of wil dragen. Dat is een afweging die je zelf moet maken. Zoals Ikke al aangaf: lees goed kleine lettertjes. Genoeg verhalen van boze mensen die na 10 jaar premie voor een basisverzekering geen uitkering krijgen bij afkeur door bijv. artrose. Maar artrose (en KS, hoefkatrol, spat enz) valt onder de orthopedische aandoeningen, en dat moet je vrijwel altijd apart bij verzekeren. Terecht dus dat er niet wordt uitgekeerd, maar zuur is dat uiteraard wel.
M.b.t. de leeftijd: als een paard al verzekerd is kan het dier ook na 16 jaar verzekerd blijven. Echter, je gaat meestal meer premie betalen en de uitkering bij overlijden wordt minder.

ikke schreef:
Westhof schreef:
Ik heb mijn pony niet verzekerd. Ik heb me er wel in verdiept voordat ik hem kocht, maar ik heb besloten om het toch niet te doen. Ik wil wat mijn paard betreft alle touwtjes zelf in handen hebben om het zo maar te zeggen. Ik heb een spaarpotje achter de hand die ik elke maand aanvul met het bedrag wat ik anders kwijt zou zijn geweest aan de verzekering.

Dan heb je in vier jaar je spaarpot gevuld met het bedrag wat de verzekeraar je max uit zou keren.....

De clou hierbij is: dan moet je wel minimaal 4 jaar de tijd krijgen om te sparen.
Bij mijn vorige paard begonnen ruim een jaar na aankoop de problemen. Fysiotherapeut en nieuw zadel brachten geen oplossing, dus uiteindelijk naar de kliniek. De samenvatting: een jaar dokteren voor enkele duizenden euro’s met als eindresultaat een afgekeurd paard (KS en artrose op de hals), nog maar 6 jaar jong. Met aftrek van eigen risico heeft de verzekering die kosten betaald. Die medische kosten had ik zelf wel kunnen dragen, maar dan had ik niet direct een paard weer kunnen kopen.

ikke schreef:
spicegirl schreef:
equine risk.

Die glasheldere club, ja....

18% premie bij een verzekerde som van 4000 euro, zit je aardig in die hoek...........

Ik kom bij dit paard op een verzekerde waarde van 7500. Meest uitgebreide ziektekostenverzekering: vaste premie = 200 euro per jaar. Premie voor de rest: 700-200 = 500. Premie is 6.5% => ca. 7.500 verzekerde waarde.
http://www.uwpaardverzekeren.nl/PDF/Kie ... ringen.pdf

Ik ben ook verzekerd bij Equine Risk, meest uitgebreide verzekering, en no way dat die premie 40% gestegen is. Mijn paard staat wel voor een beetje meer verzekerd, daar kom je met 700 euro niet aan toe. Als het 40% was gestegen was me dat zeker opgevallen.

spicegirl schreef:

Die berekening klopt natuurlijk van geen kant. Die 150 eigen risico en 25% eigen bijdrage gaat pas tellen als je ziektekosten gaat claimen. En omdat mensen tegenwoordig al de influenza enting willen claimen krijg je dus dit soort regelingen. Rekenvoorbeeld: je hebt 3000 euro ziektekosten. In de meest ongunstige berekening moet je 900 euro zelf betalen en wordt 2100 door je verzekering vergoedt. En dat is dus voor die 200 euro premie per jaar. Moet je anders (ruim) 10 jaar 200 euro voor op je spaarrekening zetten.
Die 500 euro is de verzekering voor het paard zelf. Stel dat de behandeling niet helpt en het dier wordt ingeslapen. Dan krijg je 80% van de verzekerde waarde (7500). Dat is 6000 euro. Daarvoor moet je 12 jaar lang 500 euro op je spaarrekening storten.

Dat mensen niet kunnen rekenen / lezen kan een verzekering ook niets aan doen natuurlijk.

eachann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:14

Tot ander half jaar geleden hadden wij onze paarden verzekert bij hippozorg ,we hebben alle paarden eruit gegooid uit de verzekering.we hadden ze uitgebreid verzekerd.maar bij het uitkeren van grote dierenarts kosten draaien de verzekering zich eronder uit ,dat ze bijna niks vergoeden .terwijl de dierenarts had gebeld dat het paard op de kliniek stond.wij hebben onze paarden gelijk uit de verzekering gehaald.vroeger hadden we nooit problemen gehad Hippo tot ze dit geintje uithaalde.het voor iedereen zijn eigen idee wel verzekeren of niet verzekeren, je moet gewoon geluk hebben met alles.