geld krijgen van verzekering na ongeluk met paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:07

Daar ben ik het op zich wel mee eens, al had het leuk geweest als dit in overleg ging tussen TS en de eigenaar. En als de kliniek de rekening, zoals het hoort, naar de eigenaar stuurt. Dan is het daarna tussen de eigenaar en TS wie er wat en hoeveel. Nu gaan ze ook overleggen en dat is heel goed, maar de rekening had in eerste instantie nooit naar TS gestuurd moeten zijn.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:13

NM -> TAO

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:20

luffwinny schreef:
Ik zelf zou uit fatsoen het hele bedrag betalen, Ondanks dat de eigenaar verantwoordelijk is. Hij is zijn paard kwijt en ook nog kosten en jij hebt er neem ik aan een leuke tijd mee beleefd . Ik vind het het minste wat je kan doen , het ongeluk is met jou gebeurd ( of je er nou wat aan kon doen of niet) .

_/-\o_

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:40

friendly schreef:
Daar ben ik het op zich wel mee eens, al had het leuk geweest als dit in overleg ging tussen TS en de eigenaar. En als de kliniek de rekening, zoals het hoort, naar de eigenaar stuurt. Dan is het daarna tussen de eigenaar en TS wie er wat en hoeveel. Nu gaan ze ook overleggen en dat is heel goed, maar de rekening had in eerste instantie nooit naar TS gestuurd moeten zijn.

tuurlijk wel. bij dierenklinieken gebeurt het heel vaak dat de opdrachtgever niet de eigenaar is. Bijvoorbeeld met keuringen. het is dan gebruikelijk dat degene die de rekening gaat betalen tekent voor de kosten. daar gaat de rekening dus ook heen. dat is in dit geval ook gebeurt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:41

robbie88 schreef:
goh wellicht is de pony gewoon verzekerd. en ts heeft waarschijnlijk niet voor niets een vz pony. iets met kosten wat een pony met zich meebrengt.
wij rijden ook paarden voor een ander.. het risico ligt bij de eigenaar..een ongeluk zit in een klein hoekje

als je een pony verzorgd of bijrijd wil niet meteen zeggen dat je weinig te besteden hebt..
je hebt miljonairs rondlopen die geen paard/pony hebben en toch af en toe ergens even gaan rijden..
en je hebt mensen in de bijstand die ieder dubbeltje omdraaien om hun pony niet te hoeven wegdoen.

je kunt net zo goed ook andere dingen willen doen behalve paard/pony rijden en dan is het soms verstandiger om niet voor je eigen ik te kijken maar naar het welzijn van het nog aan te schaffen dier.. ben je echt eigenaar als je 3 per week naar je eigen paard gaat dat ergens vol pension gestald staat? alleen omdat het papier op jouw naam staat en jij de kosten betaald?

mensen die bijrijden of verzorgen kunnen ook gewoon de tijd niet hebben om de tijd en aandacht aan een dier te besteden.. om die zelfde reden kiezen sommigen immers om wel een paard te nemen om vervolgens een verzorgster of bijrijder erbij te zoeken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:54

Amaris schreef:
tamary schreef:
Kliniek stuurt de rekening naar de opdrachtgever en dat ben jij volgens hen. Aangezien je niet de eigenaar bent van de pony is de kans dat je verzekering (WA/AVP) betaald klein.
Neem contact op met de kliniek over dat jij niet de opdrachtgever bent geweest voor de behandeling (jij hebt immers ook geen beslissing over het inslapen genomen) en dat de eigenaar opdrachtgever is/was.
Daarnaast zal je onmiddellijk contact moeten opnemen met de eigenaar, omdat die de rekening hoort te krijgen en daar waarschijnlijk nog niks van gezien heeft. Het kan heel goed dat die van coulance van de kliniek uit gaat en dus geen rekening verwacht.

Maar hoe kan TS nou ooit de opdracht tot inslapen hebben gegeven. Dat kan toch helemaal niet, dat is niet logisch want de eigenaar was erbij.

Daarbij: knappe DA die een paard laat inslapen op verzoek van iemand anders dan de eigenaar.

TS heeft NAW gegevens opgegeven bij de kliniek en is daarmee voor de kliniek de opdrachtgever geworden.

In een acuut geval zal en DA ook zonder verzoek van de eigenaar een dier inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:59

Er word hier toch wel een foutje gemaakt door sommige.De ts is de opdrachtgeefster in de kliniek daar voor heeft ze getekend.Dus zij is voor de kliniek de gene die de rekening moet betalen.

Als ik voor een paard wat niet van mij is de dierenarts laat komen ,zal ik die rekening toch moeten betalen en niet de eigenaar.Dat zou een mooi boeltje worden anders.
Natuurlijk kan ze aan de eigenaar vragen een gedeelte of de hele rekening te betalen,Dat is iets waar ze samen moeten uitkomen.

Ik moet wel zeggen dat dit toch wel weer is waarom ik niemand op mijn paard wil.Je doet iemand een plezier en laat ze op je paard rijden,dan krijgen ze een ongeluk en moet jij als eigenaar voor alles opdraaien.Je blijft over met een dood paard en een dure rekening.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:59

Bij mijn ongeluk ging het toen via de wa van de eigenaar.
Gelukkig Had de pony niets maar wel hadden we flinke schadepost.
Ik zou anders zeker uit mijn eigen gevoel een deel betalen of helemaal, maar das persoonlijk

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:05

Bianca41 schreef:
Er word hier toch wel een foutje gemaakt door sommige.De ts is de opdrachtgeefster in de kliniek daar voor heeft ze getekend.Dus zij is voor de kliniek de gene die de rekening moet betalen.

Als ik voor een paard wat niet van mij is de dierenarts laat komen ,zal ik die rekening toch moeten betalen en niet de eigenaar.Dat zou een mooi boeltje worden anders.
Natuurlijk kan ze aan de eigenaar vragen een gedeelte of de hele rekening te betalen,Dat is iets waar ze samen moeten uitkomen.

Ik moet wel zeggen dat dit toch wel weer is waarom ik niemand op mijn paard wil.Je doet iemand een plezier en laat ze op je paard rijden,dan krijgen ze een ongeluk en moet jij als eigenaar voor alles opdraaien.Je blijft over met een dood paard en een dure rekening.

Ik heb alleen de reacties van de TS gelezen.
Maar waar zie jij dat zij er voor getekend heeft? Eigenaar en zij hebben allebei hun gegevens gegeven. Daarnaast heeft de eigenaar er toestemming voor gegeven en niet de TS.

Daarnaast zou ik het geen reden vinden om niemand op je paard te willen. Als jij er op had gezeten was hetzelfde gebeurd. Gelukkig denkt de eigenaar van mijn verzorgpaard daar niet zo over. Een van die paarden heeft paar weken geledenook een ongeluk gehad terwijl er een verzorger op zat. Gelukkig zeggen zij ook dat dat meisje er niks aan kon doen en dat het haar zelf ook had kunnen over komen. Er is geen verzekering die dat dekt en ja de eigenaren betalen zelf de kosten. (die ondertussen wel een heel stuk hoger oplopen)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:07

girlyggirl schreef:
luffwinny schreef:
Ik zelf zou uit fatsoen het hele bedrag betalen, Ondanks dat de eigenaar verantwoordelijk is. Hij is zijn paard kwijt en ook nog kosten en jij hebt er neem ik aan een leuke tijd mee beleefd . Ik vind het het minste wat je kan doen , het ongeluk is met jou gebeurd ( of je er nou wat aan kon doen of niet) .

_/-\o_

Mee eens, je bent geen 14 meer. Uit fatsoen en verantwoordelijkheid richting paard en eigenaar zou ik minstens de helft willen betalen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:17

Bianca41 schreef:

Tja.

Maar bijvoorbeeld als iemand anders de dierenambulace belt, en die rukt uit dan moeten wij als eigenaar de verzorgingskosten betalen. Dus hoewel het logisch zou zijn is dat niet altijd het geval.

TS: Betaalde jij de eigenaar om op het paard te mogen rijden?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:18

demo_love schreef:
girlyggirl schreef:

Mee eens, je bent geen 14 meer. Uit fatsoen en verantwoordelijkheid richting paard en eigenaar zou ik minstens de helft willen betalen.

Omdat dit bedrag laag is? De andere verzorger van mijn verzorgpaarden heeft laatst een ongeluk gehad met paard. Paard staat al 3,5 week op de kliniek en staat er nog wel even. Ik gok dat dit wel 3.000 euro gaat kosten. Ga je dan ook de helft betalen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:24

girlyggirl schreef:
Pfff ik schrik van sommige reacties hier zeg! En zelf denk je er blijkbaar ook nog zo over! " niet jouw pony niet betalen" ok tis niet jouw pony maar JIJ was ermee naar buiten, JIJ bent er vanaf gevallen. .. eigenaar heeft daardoor zijn pony moeten laten inslapen! ! Dus wettelijk gezien hoef je ms niet te betalen maar er is ook nog zoiets als fatsoen... ik zou zeker in overleg gaan en me kapot schamen als ik de eigenaar met alle ellende achterliet.

Hier zelfde gedachte.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:28

Ook al is het een hoog bedrag het is toch niet netjes om dan je handen er van af te trekken . Als je weinig te besteken hebt kan je ook om de tafel gaan zitten en afspraken maken om maandelijks iets af te lossen. Als het nou koliek ofzo was geweest dan was het voor de eigenaar maar wie zegt dat ts het niet had kunnen voorkomen? Als je een ongeluk krijgt en iets vernield van een ander dan los je het toch ook netjes op ?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:38

luffwinny schreef:
Ook al is het een hoog bedrag het is toch niet netjes om dan je handen er van af te trekken . Als je weinig te besteken hebt kan je ook om de tafel gaan zitten en afspraken maken om maandelijks iets af te lossen. Als het nou koliek ofzo was geweest dan was het voor de eigenaar maar wie zegt dat ts het niet had kunnen voorkomen? Als je een ongeluk krijgt en iets vernield van een ander dan los je het toch ook netjes op ?

Nou als het paar schrikt en steigert en zij er af valt lijkt het mij niet dat ze dat kon voorkomen. Ze rijdt op eigen terrein (ze mag buiten niets doen). Als eigenaar weet je dat paarden onvoorspelbaar zijn en dat je zelf overal voor verantwoordelijk bent.

Als je een ongeluk krijgt en er gaat iets kapot dan is er een aansprakelijkheidsverzekering.
Voor een paard is dat er niet. De eigenaar moet zelf voor een verzekering zorgen voor als er met zijn paard wat gebeurd. Of hij er zelf op zit of als er iemand anders op zit.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:41

zoals ik al zei is de eigenaar aansprakelijk maar of het fatsoenlijk is.. Ik zou me zo schuldig voelen als iemand ze dier verliest door mij dat ik alle kosten op me zou nemen . Maar niet iedereen is zo.

DatBenIkNou

Re: geld krijgen van verzekering na ongeluk met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:53

Of niet iedereen kan dat betalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:54

LesleyxLinn schreef:
Bianca41 schreef:

Maar waar zie jij dat zij er voor getekend heeft? Eigenaar en zij hebben allebei hun gegevens gegeven. Daarnaast heeft de eigenaar er toestemming voor gegeven en niet de TS.

Daarnaast zou ik het geen reden vinden om niemand op je paard te willen. Als jij er op had gezeten was hetzelfde gebeurd. Gelukkig denkt de eigenaar van mijn verzorgpaard daar niet zo over. Een van die paarden heeft paar weken geledenook een ongeluk gehad terwijl er een verzorger op zat. Gelukkig zeggen zij ook dat dat meisje er niks aan kon doen en dat het haar zelf ook had kunnen over komen. Er is geen verzekering die dat dekt en ja de eigenaren betalen zelf de kosten. (die ondertussen wel een heel stuk hoger oplopen)

De ts schrijft dit :de rekening heb ik gekregen omdat ik ook mijn gegevens heb ingevuld bij de kliniek, ik weet niet of de eigenaar ook de rekening heeft. ik gok van wel
Ik vind het wel allemaal lekker makkelijk ,je maakt iets van een ander (kapot) en verder heb je er niks mee te maken want het is niet van jou.
Toevallig heb ik het topic ook gelezen waar je zelf naar verwijst en ook daar vind ik dat je met een beetje fatsoen in je donder mee betaald aan de hoge rekening.Niet jij maar wel de gene die op het paard zat.
En natuurlijk kan ik ook van mijn paard vallen,maar dan zijn de kosten wel voor mezelf.Nu moet je als eigenaar betalen voor kosten die een ander veroorzaakt.Overigens is mijn paard verzekert voor schade aan derde maar niet voor schade die een derde aan mijn paard veroorzaakt daar kan ik hem niet voor verzekeren.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:08

Ik heb op stal ooit een paard aangetroffen met een koliekaanval. Gelukkig kreeg ik de eigenaresse te pakken anders had ik zelf de DA gebeld. Had ik dan voor de kosten moeten opdraaien? Nee toch zeker....

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:12

Bianca41 schreef:
LesleyxLinn schreef:

De ts schrijft dit :de rekening heb ik gekregen omdat ik ook mijn gegevens heb ingevuld bij de kliniek, ik weet niet of de eigenaar ook de rekening heeft. ik gok van wel
Ik vind het wel allemaal lekker makkelijk ,je maakt iets van een ander (kapot) en verder heb je er niks mee te maken want het is niet van jou.
Toevallig heb ik het topic ook gelezen waar je zelf naar verwijst en ook daar vind ik dat je met een beetje fatsoen in je donder mee betaald aan de hoge rekening.Niet jij maar wel de gene die op het paard zat.
En natuurlijk kan ik ook van mijn paard vallen,maar dan zijn de kosten wel voor mezelf.Nu moet je als eigenaar betalen voor kosten die een ander veroorzaakt.Overigens is mijn paard verzekert voor schade aan derde maar niet voor schade die een derde aan mijn paard veroorzaakt daar kan ik hem niet voor verzekeren.

Je kan je paard prima verzekeren voor schade aan zichzelf. Zowel voor dierenartskosten als voor de dood.

Het meisje wat er op zat is trouwens wel minderjarig. Maar zelfs als ze ouder was vind ik niet dat ze had moeten betalen. Als de eigenaar erop had gezeten was er precies hetzelfde gebeurd.

Edit: Ze schrijft ook dat de eigenaar ook zijn gegevens heeft afgegeven. Dus waarom de rekening naar haar? Wettelijk gezien is de eigenaar aansprakelijk. Als zij het uit fatsoen zelf wilde betalen had ze dat wel aangegeven.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:15

Niemand zegt dat ts moet betalen. Het zou fatsoenlijk zijn en het minste wat je kan doen. En een paard wat steigert en omdraait hoef je echt niet van af te vallen dus helemaal niet gezegd dat het bij de eigenaar ook was gebeurd .

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:21

luffwinny schreef:
Niemand zegt dat ts moet betalen. Het zou fatsoenlijk zijn en het minste wat je kan doen. En een paard wat steigert en omdraait hoef je echt niet van af te vallen dus helemaal niet gezegd dat het bij de eigenaar ook was gebeurd .

Misschien niet, maar het paard is daarna gaan rennen en uitgegleden. Dus als er wel iemand op zat, had die er waarschijnlijk onder gelegen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:09

bliver schreef:
friendly schreef:

tuurlijk wel. bij dierenklinieken gebeurt het heel vaak dat de opdrachtgever niet de eigenaar is. Bijvoorbeeld met keuringen. het is dan gebruikelijk dat degene die de rekening gaat betalen tekent voor de kosten. daar gaat de rekening dus ook heen. dat is in dit geval ook gebeurt.

Dan nog. Als ik mijn paard stal op een pensionstal wil ik ook zekf de rekening ontvangen ipv de stalhouder. Het is MIJN paard... En als de DA dan gebeld is vanwege iets wat de stalhouder heeft gedaan overleg ik wel met diegene wie, wat en hoeveel betaald. Dat vind ik de normale gang van zaken.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:34

Dat is inderdaad in het ideale geval, maar bedenk nou eens dat jou paard koliek heeft. Jouw stalhouder belt de dierenarts en ze gaan opereren want jij bent niet bereikbaar. Zelf had je nooit die operatie laten doen ivm kosten. Toch krijg jij een rekening van een paar 1000 euro. Wat doe jij dan?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:42

Betalen. Want als ze een medische handeling verrichten waar ik nooit voor zou kiezen en de stalhouder geeft daar toch opdracht toe, zijn er dus geen duidelijke afspraken gemaakt. En dan is het imo eigen fout. Had ik maar duidelijk moeten aangeven wat ik wel wilde.