Werken op een handelsstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:05

Ik zou me nog niet het meest druk maken om het lichamelijk zware werk, waar ik veel moeite mee had is dat paarden vaak snel voor elkaar moeten zijn en daardoor moet je dingen doen of forceren die je niet wilt doen. En dat is psychisch zwaar en moet je niet willen.

_Nancy

Re: Werken op een handelsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:10

15 jaar en intern.. Mag dat wel van jouw ouders? Wat vinden zij daarvan?

Heel leuk dat ze je een baan aan bieden, maar je zegt zelf psychische wat klachten te hebben.. Dan lijkt het met niet slim om zo'n zware baan aan te nemen. Het is zwaar werken op een stal.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:11

Je kunt het proberen en als je het niets vindt kun je toch gewoon vertrekken ?
Spreek bijvoorbeeld 1 of 2 weken proefperiode af zodat je je toch kan terug trekken zonder schuldgevoelens. Als deze persoon redelijk is zal hij ook begrijpen dat jij nog echt moet gaan ontdekken of het iets voor jou is of niet en ik zou dat dan ook eerlijk aangeven.

Hoor hier in het topic veel negatieve adviezen, maar het gaat hier toch over een vakantiejob. Voor een vast contract zou ik je dit wel afraden ivm met je gezondheid.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:12

Balou_k schreef:
Gaat dit om stal Jansen en van den Hout?

Die zitten niet aan het strand en zijn overduidelijk hetro ;)

Maar goed TS, ik zou het niet doen. Ik heb zelf heel veel bij handelsstallen gewerkt en je moet er niet van opkijken dat je s ochtends begint met het mesten van 20 boxen en smiddags je nog even 6 paarden moet rijden. Als je intern zit moet je ook nog voeren s avonds..

Als je graag wil werken in de paarden en ervaring op wil doen kijk dan gewoon naar een stal bij je in de buurt en ga daar een ochtend werken. Heb je nog veel tijd voor je eigen paard en hoef je je niet helemaal het schompes te werken.

Verder, stel nou dat jij na een week denkt dit is niks voor mij en je wil naar huis, moet je dan stalling betalen voor de hele zomer voor je nieuwe paard?

Verder krijg ik ook de kriebels van het man + kind van huis intern verhaal. Als zij goed zijn hebben ze zat mensen die er willen werken en zijn ze niet afhankelijk van een 15 jarige die 1,5 uur verder op woont..

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:17

Ts naïef? Of jullie te ver gezocht?... ik b zelf ook gewerkt bij handelsstallen en waar IK gevraagd ben, dus moet mnr meteen bedoelingen hebben? Miss kan TS wel goed rijden en heeft mnr personeel tekort?!? Aangezien ruiters ook wel eens vakantie hebben!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:20

Rare vraag misschien, maar hoe zit het dan in elkaar ?
Jij krijgt voor je werk een salaris, waarschijnlijk niet zoveel: je bent 15 en je hebt kost en inwoning én dan moet je nog betalen voor je paard ?
Dan hou je niet zoveel over... Heel belangrijk is om duidelijke afspraken te maken. Van hoe laat tot hoe laat werken, wat wordt er van je verwacht, vrije dag en tijd en jouw kosten enzo....
Het klinkt allemaal wel leuk, maar het zou mij geen goed gevoel geven (als moeder) als de andere werknemers weg gaan en jij gaat daar als (enige) intern. En dat op 1,5 uur rijden.
Ik denk dat ik mijn dochter niet zou laten gaan. En ik ben echt niet zo moeilijk. (er kan en mag hier veel !)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:25

Ik mag bijna alles van mijn moeder, maar dit zou ik nooit en te nimmer mogen. Just saying.

Vind het onnodige risicos. Vaak TE moeilijke paarden, TE zwaar werk (mentaal en fysiek) en dan ook nog een mannelijke eigenaar.

Dat uitgebuit worden en eigenlijk niet mogen werken vind ik nog niet zo een ramp, als je netjes word betaald voor werk dat je leuk vind dan boeien die regels niet zo veel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:29

Zelfs al zou het vertrouwd zijn, het mag gewoon niet.
Jij mag met 15 jaar nog geen volle werkweek draaien en al helemaal geen van 10-12 uur per dag. Hij kan je dus eigenlijk nooit een goed sluitend contract geven.

Hoeveel ga je verdienen? En wat voor contract krijg je?
Moet je handelspaarden klaarmaken? Heeft hij daarvoor een goede ongevallen verzekering voor zijn werknemers?
Allemaal vragen die je eerst goed moet kunnen beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:14

Sizzle schreef:
Zelfs al zou het vertrouwd zijn, het mag gewoon niet.
Jij mag met 15 jaar nog geen volle werkweek draaien en al helemaal geen van 10-12 uur per dag. Hij kan je dus eigenlijk nooit een goed sluitend contract geven.

Hoeveel ga je verdienen? En wat voor contract krijg je?
Moet je handelspaarden klaarmaken? Heeft hij daarvoor een goede ongevallen verzekering voor zijn werknemers?
Allemaal vragen die je eerst goed moet kunnen beantwoorden.

Om even een zwart scenario te hanteren.
Meeste ongevallen verzekeringen betalen (als ze betalen) rond de 40/70 duizend euro maximaal uit en dan nog alleen bij 100% volledige invaliditeit.
En dat is erg weinig.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:16

Shabacca schreef:
sannedeedee1 schreef:
Waarom mensen gelijk hun oordeel klaarleggen omdat het een mannelijke eigenaar is snap ik dus weer niet. >;)

Ts ik zou doen waar jij je fijn bij voelt, zijn er nog meer stagiaires en ook intern of niet? Misschien zou je eens kunnen rond vragen, en wat informatie kunnen opdoen bij de eigenaar : Hoe veel uur per dag werken en wat doe je op zo'n dag, heb je ook een vrije dag enz.

ik heb namelijk ook op een stal gewerkt (de zomer en intern) en ja was toen 14 en heb het daar ontzettend naar mijn zin gehad, en ja dat was ook een mannelijke eigenaar dus dat zegt ook niks :Y)

Ja, er is nog een andere stagiaire momenteel, maar omdat zij weg gaat hebben ze mij gevraagd. Ze hebben dus vaker stagiaires of werknemers intern in dienst.

Dan zou ik is informeren bij haar wat zij allemaal moest doen, en wat haar werktijden waren enz :)
Ik heb het iig erg naar mijn zin gehad :D

ilaan,
Ik snap jou argumenten wel en tuurlijk moet je oppassen dat zeg ik zelf ook ;)
Maar volgens mij snap je dat van mij niet, als iedereen maar van alles en iedereen in twijfel trekt gaat het ook niet meer goed en omdat het een mannelijke eigenaar is moet je gelijk oppassen, ja ahum bij vrouwelijke eigenaren gaan er ook genoeg dingen fout dat is wat ik probeer duidelijk te maken :)

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:14

Ik denk dat het genoemde feit 'mannelijke' eigenaar niks te maken heeft met 'dingen die fout gaan', maar meer met het seksuele aspect sannedeedee1 :)

Ik zou het niet doen, vooral omdat je te jong bent, je inderdaad geen sluitend contract zult kunnen krijgen daardoor en als je valt en je breekt serieus wat (en het kan echt hoor, ik heb in december nog in een neckbrace gezeten en dus veel geluk gehad!) ben je amper tot niet verzekerd.
Daarbij begin je zelf al over je energiepeil, hoe wil je dit dan volhouden?

Maar tegelijk, als je alle argumenten in de wind slaat, dan ga je toch lekker? :')

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:21

Ik geloof niet dat het een heel goed idee is jonge dame.
Zoals wij dat hier zeggen ben je een makkelijke prooi!
Je kost daarbij ook nog eens niets omdat je nog zo jong bent.
Stel je krijgt een doods schop van 1 van de paarden zijn jullie geen van beide verzekerd en krijgt het hele spul nog een flink staartje!
Nee, als ik je moeder zou zijn, zou ik je verbieden intern te gaan!!! Als het nou dichterbij was geweest had je een paar uur per dag mogen assisteren met de voorwaarde dat je netjes om 6 uur thuis kwam om te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:24

Mag jij überhaupt wel zo veel uur werken dan? Wat ga je daar doen als je niet werkt?

Nietmeeronli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 16:30

fourseasons schreef:
Klinkt alsof je je keuze al hebt gemaakt, aangezien je iedere keer tegen argumenten hebt. Veel succes in ieder geval want eerlijk gezegd vind ik dit geen goed plan. Ik werk ook in de paarden en ben volledig gezond en fit en ik ben al kapot aan het einde van de dag. Daarnaast vind ik het erg raar dat ze een ruiter aannemen van vijftien jaar en dat ze dat regelen via een verkoop. Genoeg meiden die die baan willen.

Die zijn er dus niet, anders hadden ze inderdaad wel iemand uit de buurt gevraagd.

Nietmeeronli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 16:31

Doanique schreef:
Mag jij überhaupt wel zo veel uur werken dan? Wat ga je daar doen als je niet werkt?

Daar ben ik me nu inderdaad over aan het inlezen en dat mag ik dus niet. Ik werk dan bijna het dubbele per dag van wat ik zou mogen, dus het feest gaat helaas alleen daarom al niet door.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:38

is niet zo erg.
als je echt de paarden in wilt kun je nog genoeg stages lopen de komende jaren, spaar je rug nog maar even voor deze zomer om van je eigen neiuwe paardje te genieten, je rug verkloten met moeilijke jonge paarden rijden en stallen mesten kan altijd nog!(dit is wel iets wat sarcastisch bedoeld, maar onderschat het werken in de paarden niet, het is veel minder rozengeur en maneschijn dat dat het lijkt, leuk paardje: snel verkocht, moeilijke lastige paarden moeten ook zsm verkoopklaar gemaakt worden en dat gaat ook niet overal op de manier hoe jij dat graag zou zien denk ik)

NobiBos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:42

He balen!
Het was inderdaad echt een mooie kans!

Helaas was het te mooi om waar te zijn..
In elk geval heel veel plezier met je paardje gewenst!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:44

Shabacca schreef:
fourseasons schreef:
Klinkt alsof je je keuze al hebt gemaakt, aangezien je iedere keer tegen argumenten hebt. Veel succes in ieder geval want eerlijk gezegd vind ik dit geen goed plan. Ik werk ook in de paarden en ben volledig gezond en fit en ik ben al kapot aan het einde van de dag. Daarnaast vind ik het erg raar dat ze een ruiter aannemen van vijftien jaar en dat ze dat regelen via een verkoop. Genoeg meiden die die baan willen.

Die zijn er dus niet, anders hadden ze inderdaad wel iemand uit de buurt gevraagd.

en hoe weet jij dat? Lijkt me héél sterk dat er niemand in een straal van een halfuur is die daar wilt werken. Genoeg paardenmeisjes die ouder zijn en die droom hebben.maar goed, je slaat alle argumenten weg dus dan ga je toch. Met jou energie, wat je zelf aangeeft, en problemen ga je het niet lang redden, dat kan ik je verzekeren. Daarnaast vind ik het sowieso erg onprofessioneel om aan je personeel te komen via een verkoop.

Als je echt zo goed kan rijden en de lichamelijke problemen weg zijn zullen er wel meer kansen volgen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:54

Hoi Shabacca, fijn dat je nu gewoon de tijd gaat nemen voor je nieuwe paardje! Lekker met hem tutten etc. Het zal voor je paard ook een hele verandering zijn ( je zal toch maar paard zijn en van hot naar her gesleept worden zonder dat je daar enige inspraak in hebt!) en als je nu extra de tijd voor hem hebt dan zal hij veel sneller een band met je opbouwen ( paarden hebben het verdomd goed door hoor of je alleen aan hun aandacht besteedt of dat je er nog vijf te rijden hebt). Nog heel veel plezier gewenst.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:23

Ik ging op mijn 15e ook intern op stage :) Bij Bianca Voermans in Gilze Rijen toen. (Woonde dichtbij Venray) . Werd door mams of paps op de trein gezet en Bianca of iemand pikte me op! Vond het heerlijk daar. Werd tussen de paarden wakker en ging tussen de paarden naar bed. ( Kantine stond een fijne slaapbank, zo had ik een hele eigen kamer voor mezelf).

3 dagen per week intern, maar eigenlijk bleek voor mezelf na nog geen 3 weken dat dit veel en veel te zwaar voor me was. Ik zat psychisch ook totaal niet goed. Waardoor het voor mij wel heerlijk was om met mijn hobby bezig te zijn, maar lichamelijk ging het niet! Terwijl ik samen met 2 anderen de stallen deed en voerde en denk 2 paarden op een dag reed en 2 of 3 hoefde te longeren. Eigenlijk een stuk minder dan normaal.

Heb het daar onwijs naar mijn zin gehad maar dat heeft me ook doen beseffen dat werken in de paarden niet voor mij was weggelegd! :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:11

-> TAO

Angelina_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:59

Ik heb daar een paard geleast en ze vroegen gelijk of ik daar wou werken in de vakanties, ik ben 14 en het was heel zwaar en ik ben na nog minder dan een maand gestopt omdat ze me eigenlijk gewoon uitbuite, dus pas asjeblieft heel goed op! En ik woonde daar maar een 15 vandaan

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:42

Als het om de stal gaat waar ik denk dat het om gaat zou ik het sowieso niet doen. Kans dat je een keer met onbetrouwbaar paard op de kletter komt over de drukke weg daar is best reeel :o

En hoe dan ook is de kans dat je als 15-jarige compleet wordt uitgebuit erg groot. Met nu al knie- en rugklachten zou ik je helemaal geen baantje in de paarden aanraden trouwens :n

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:59

Het is hard werken en veel leren. Voor je mentaliteit alleen al is dit zeer goed. Ik heb het als 15 jarige wel gedaan, heel lang geleden en zou het zo weer doen. Naast handig leren paardrijden leer je ook dat ondanks dat je soms misschien psychisch met jezelf in de knoop zit, wat iedere puber zit overigens, je niet teveel moet banketstaaf maar moet poetsen. Dieren hebben geen boodschap daar aan en willen gewoon eten. Dat geeft je op jonge leeftijd al een doorzettingsvermogen en een discipline waar je de rest van je leven wat aan hebt.

Doen dus!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:00

gomir schreef:
En hoe dan ook is de kans dat je als 15-jarige compleet wordt uitgebuit erg groot.

Nou en? Dat is voor de vakantieperiode, leer je ook weer van!

Ik vind dat de jeugd tegenwoordig echt teveel met zijden handschoentjes wordt aangepakt. Dan wordt je moe en uitgebuit..............je leert veel en ook op mentaal vlak. Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan! Juist bij psychische problemen kan hard werken weleens heel positief werken.