Ben jij wel eens aangehouden met trailer of paardvrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ben jij wel eens staande gehouden met trailer of vrachtwagen?

Ja, maar niet gewogen.
65 (21%)
Ja, ook gewogen.
11 (3%)
Nee.
223 (74%)

Totaal aantal stemmen: 299

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:44

Kady1 schreef:
Laatst was ik onderweg naar een avond concours op vrijdag avond en was er vlak voor de oprit van snelweg alcohol controle. Het was toen al bijna donker. Wij moesten ook aansluiten in de rij. Mijn paard vond de achterop komende auto s die natuurlijk lekker dichtbij kwamen met hun lichten de trailer in schijnen niet zo tof. Dus ik heb een agent achter mn trailer geparkeerd met zo'n rood zwaai lampje. Tja als ze me aanhouden mogen ze ook zorgen dat het veilig blijft voor paard.
Ik moest blazen, uiteraard alles goed. Naar rijbewijs en papieren werd niet gevraagd en na 20 min wachten op mijn beurt kon ik zo doorrijden.
Paard vond het wachten niet zo tof... Maarja... Wie ben ik om daar wat van te zeggen he

Zie mijn eerdere reactie: briefje schrijven en laten tekenen dat zij alle verantwoording voor de combi op zich nemen.......

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:44

Ben nog nooit aangehouden geweest, en heb heel wat stres momentjes gehad van politie achter mij aan, of de trailer voor mij moest stoppen en ik kon door.. want reed jaren (10) zonder E. Laatste stress was met politie die de hele tijd achter ons reed, en bij t stoplicht naast ons kwam vragen of we t raampje open wouden doen.. Stresssssss.. Ons linker remlicht deed t niet.. Eeh bedankt meneer agent.. En toen wou t raamp ook niet meer omhoog.. Zegt ie, heeft u last van een elektrisch probleem!? Eeh ja dit raa is een beetje lastig..
Oei weer goed vanaf gekomen.
Nu sinds 3 maand mijn E en nu mogen ze mij wel aanhouden :)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:49

Ja ernstig nog wel ook.haha
Hadden net mn huidige paard opgehaald bij de vorige eigenaar in t bovenste puntje van drenthe. En moesten naar mn huis prov utrecht. We waren ongeveer 20 min pas op de snelweg. En t waaide en regende kneiter hard en wilde eigelijk gewoon zsm thuis zijn.
Zat m behoorlijk te knijpen.
Er kwam zo'n wegenpolitie wagen voorbij en we zeiden nog tegen elkaar o hij heeft allemaal lichtjes. En we reden gewoon door.
Stukje verder kregen we een politie wagen inene langs ons en die zette ons aan de kant.
Whaha hadden even niet door dat die eerste auto ook al voor ons was. Aangezien t gewoon pokke weer was.
En hij twijfelde over de combinatie waarmee we reden.
Zou om 100/200 kg gaan wat we er net onder zouden zitten.
Maar omdat er ook veel wind stond was t allemaal wat erger.
Gelukkig had die mnr een goede dag. Want anders konden we mooi een stuk terug met paard en al naar een weegpunt.
We zijn er dus met een waarschuwing vanaf gekomen.
De trailer had ik gehuurd. En de auto geleend net als de chauffeur. Dus vond t allemaal niet zo grappig.
Maar t valt me wel op dat bij t huren vd trailer dat ze echt niet kijken met welke auto je komt. Tuurlijk moet je dat zelf van te voren bekijken. Maar toch.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:53

Merry98 schreef:
Ja ernstig nog wel ook.haha
Hadden net mn huidige paard opgehaald bij de vorige eigenaar in t bovenste puntje van drenthe. En moesten naar mn huis prov utrecht. We waren ongeveer 20 min pas op de snelweg. En t waaide en regende kneiter hard en wilde eigelijk gewoon zsm thuis zijn.
Zat m behoorlijk te knijpen.
Er kwam zo'n wegenpolitie wagen voorbij en we zeiden nog tegen elkaar o hij heeft allemaal lichtjes. En we reden gewoon door.
Stukje verder kregen we een politie wagen inene langs ons en die zette ons aan de kant.
Whaha hadden even niet door dat die eerste auto ook al voor ons was. Aangezien t gewoon pokke weer was.
En hij twijfelde over de combinatie waarmee we reden.
Zou om 100/200 kg gaan wat we er net onder zouden zitten.
Maar omdat er ook veel wind stond was t allemaal wat erger.
Gelukkig had die mnr een goede dag. Want anders konden we mooi een stuk terug met paard en al naar een weegpunt.
We zijn er dus met een waarschuwing vanaf gekomen.
De trailer had ik gehuurd. En de auto geleend net als de chauffeur. Dus vond t allemaal niet zo grappig.
Maar t valt me wel op dat bij t huren vd trailer dat ze echt niet kijken met welke auto je komt. Tuurlijk moet je dat zelf van te voren bekijken. Maar toch.

De andere kant ken ik ook: verhuurbedrijven die een trailer niet willen verhuren omdat het zogenaamd niet mag achter een bepaalde auto (die sukkels kennen gewoon de wet niet).
JIJ (de chauffeur) bent verantwoordelijk voor de combi waar je mee rijdt en niemand anders, ook een verhuurder niet!

Merry98

Re: Ben jij wel eens aangehouden met trailer of paardvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:03

Nee dat klopt. Maar ik bedoel meer in de richting van; dat ik voor t eerst met een trailer achter de auto reed. Heb zelf geen rijbewijs. En verder amper idee erover. Heb t aan andere moeten vragen wat wel of niet kan qua auto en trailer. Bedoel dus meer als check omdat er ook mensen zijn die voor t eerst een trailer huren of dergelijke.
Maar das een ander verhaal. Daar ging t topic niet over :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:10

Nog nooit aangehouden terwijl ik best regelmatig lange ritten maak.. Rij wel gewoon met goede combinatie dus op zich maakt het me weinig uit.

Wat ik me dan wel afvraag; stel nou dat je met een 'moeilijk' paard rijdt? Ik heb toch regelmatig gereden met jonge dieren waar je echt niet te lang stil mee wilde blijven staan. Mijn merrie had vorig jaar een fase dat stilstaan = eruit en dat was bij een stoplicht al een uitdaging. En mn hengst is doodbraaf, maar zodra het deurtje open gaat..... Met zulke paarden zou ik dus echt niet graag staande worden gehouden en chip lezen bij bijvoorbeeld mn hengst moet ik al helemaal niet aan denken :+
Hoe ga je daar dan mee om op zo'n moment? Briefje laten tekenen dat risico voor agent is is leuk, maar ik hou toch liever het paard heel...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:07

Ik ben één keer aangehouden met de trailer. Na een rit van twee uur was ik bijna thuis, ik reed de rotonde op en er kwam een politiewagen vanaf de andere kant de rotonde op gereden. Ik zag ze al achterstevoren in de auto zitten en had al zo'n vermoeden dat ze me achterna zouden komen en ja hoor ik mijn spiegel zie ik de politieauto de rotonde rond gaan, ik sla rechts af, zij ook en even later volgt een stopteken.

Ik stap uit met rijbewijs in m'n hand en die agenten reageren verbaasd met ow je hebt wel een BE rijbewijs. Ja je reed zo langzaam over die rotonde en je zag er zó jong uit. Ja dat laatste is een compliment natuurlijk, vervolgde hij snel.

Ik heb maar vriendelijk gelachen en ben weer verder gereden. Voor die combinatie was een B rijbewijs genoeg geweest, dus het sloeg nergens op. En natuurlijk rij ik langzaam over de rotonde met een paard in m'n trailer. Maar aangezien mijn rechter achterlicht kapot was leek het mij verstandig om geen discussies aan te gaan :=

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:03

Ben nog nooit staande gehouden met een trailer, wel een keer met een gewone aanhanger.

Even een vraag waar ik zo snel het antwoord niet op kan vinden: Wanneer een trailer niet geladen is, moet de auto ervoor dan toch voor gewicht trailer + laadvermogen zijn? Heb notabene mijn BE, maar ik kan het even nergens terugvinden :o? .

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:20

Ja 2x.. De eerste keer werden we bij ons in het dorp door een overijverige agent midden op een kruising klem gezet. De combinatie blokkerde de gehele kruising.. Waren we heel blij mee.. }:) alle papieren klopte de agent vroeg zich af waarom wij zo langzaam over de drempels reden.. _-:(

De 2e x zijn we op een warme dag door de verkeerspolitie van de autobaan afgeplukt. Ook een gewone controle van papieren, een van de agenten eiste dat we de trailerdeur open maakte. Dit hebben wij geweigerd omdat er 2 jonge hengsten op stonden die nog niet afgespeend waren door de eigenaar. Wij vonden het onverantwoord om op de parkeerplaats van een tankstation langs de A50 even de deur open te maken. Na enige discussie heeft mijn man de papieren van oom agent afgepakt en zijn we de auto ingestapt en gewoon weggereden.
Beide keren reden wij met een auto die dit makkelijk mocht trekken (patrol en mercedes bus)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:27

De AID deed wel vervoerscontroles op verschillende punten in het land met politie en soms ook douane en regelmatig bij een weegbrug in de buurt. Je wordt gewoon van de weg gehaald en meegenomen naar de controle en dan gaat ook alles door de mangel. Dus maakt dan niet uit of het een wagen met varkens, kippen of een paardentrailer is.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:30

ikke schreef:
Kady1 schreef:
Laatst was ik onderweg naar een avond concours op vrijdag avond en was er vlak voor de oprit van snelweg alcohol controle. Het was toen al bijna donker. Wij moesten ook aansluiten in de rij. Mijn paard vond de achterop komende auto s die natuurlijk lekker dichtbij kwamen met hun lichten de trailer in schijnen niet zo tof. Dus ik heb een agent achter mn trailer geparkeerd met zo'n rood zwaai lampje. Tja als ze me aanhouden mogen ze ook zorgen dat het veilig blijft voor paard.
Ik moest blazen, uiteraard alles goed. Naar rijbewijs en papieren werd niet gevraagd en na 20 min wachten op mijn beurt kon ik zo doorrijden.
Paard vond het wachten niet zo tof... Maarja... Wie ben ik om daar wat van te zeggen he

Zie mijn eerdere reactie: briefje schrijven en laten tekenen dat zij alle verantwoording voor de combi op zich nemen.......

Echt niet dat ik zo'n briefje teken hoor :n
Het is niet mijn verantwoording, ik ben gewoon dan met mijn werk bezig. Ik zal mijn best doen om snel te werken, maar meer kan ik niet doen. ;)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:45

Ik ben nog nooit aangehouden. Ik rijd heel vaak (en lange afstanden) met de aanhanger met paarden/ pony's, zowel in Duitsland als in Nederland (met een Duits kenteken).

Bij mij klopt alles wel, combinatie is goed (mercedes ML met 2 paards trailer) en ik heb mijn BE rijbewijs. Het enige wat niet klopt is een gezondheidsverklaring (die heb ik nl. niet, ik ga altijd als ik door Nederland rijd dezelfde dag weer terug naar Duitsland, dat wordt oogluikend toegestaan).

Ik rijd ook gewoon over de grote grensovergangen. Het verbaast mij toch echt dat ik nog nooit aangehouden ben.

Ik heb wel een keer een boete gekregen voor te snel rijden met de aanhanger in Nederland. Ik reed 100km. per uur (waar je maar 90 km. per uur mocht) en kreeg een boet voor 20 km. te hard rijden, terwijl toen net een paar maanden de snelheid voor aanhangers was verhoogd naar 90 km per uur. Ik heb bezwaar ingediend en hoefde toen maar voor 10 km. te hard te betalen.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:53

ikke schreef:
Precies.
Wij reden eens met twee combi's ergens heen; wij mochten doorrijden en onze reiscompagnon werd eruit geplukt. Waarom? Nou simpel; de eerste combi was een Mit. L200 pick-up met een twee-paards en een duidelijk oudere (nog B-E in een) chauffeur en dito bijrijder (ik dus :D )
De tweede combi was een lichtblauwe Feroza met een "jong meisje" aan het stuur en een oudere 1,5 aan de haak. Dat de vrouw in die feroza flink wat jaren ouder is dan iedereen denkt, is niet altijd in haar voordeel. Spul klopte wel dus mocht ze doorrijden, maar de les is wel: zorg voor een potente combi en zorg dat je spul op orde is!

Die vrouw met die Feroza is vast ook een bokker, of niet? Als het degene is die ik denk dat het is dan rij ik inmiddels met dezelfde combinatie als zij, op haar aanraden. Heb ook zo'n mooie blauwe Barbie-jeep :D

Overigens nog nooit aangehouden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:42

Een motoragent liet mij eens stoppen toen ik met een VW Golf en een geleende tweepaardstrailer reed. Het reservewiel zat aan de rechter zijkant en hij vroeg zich af of ik wel genoeg zag, in de spiegels. De papieren klopten maar hij vond het beter om het reservewiel eraf te halen.
Ik heb dat ding er tergend langzaam af gedraaid en de achterklep op de grond laten zakken om hem daarlangs in de trailer te leggen, in de hoop dat het hem te lang duurde en vast zou wegrijden omdat ik vergeten was mijn nummerbord achterop te hangen! (Dat moest toen nog! ;) )
Hij deed dat niet maar zag gelukkig ook niet dat de kentekens verschilden en loodste me netjes de weg weer op! :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:45

Estera schreef:
Ben nog nooit staande gehouden met een trailer, wel een keer met een gewone aanhanger.

Even een vraag waar ik zo snel het antwoord niet op kan vinden: Wanneer een trailer niet geladen is, moet de auto ervoor dan toch voor gewicht trailer + laadvermogen zijn? Heb notabene mijn BE, maar ik kan het even nergens terugvinden :o? .

Als je even gekeken had bij de FAQ daan had je het antwoord wel kunnen vinden: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... ikel51818/
Hier heb je je antwoord.

Simone0308 schreef:
Die vrouw met die Feroza is vast ook een bokker, of niet? Als het degene is die ik denk dat het is dan rij ik inmiddels met dezelfde combinatie als zij, op haar aanraden. Heb ook zo'n mooie blauwe Barbie-jeep :D

Nope, voor zover ik weet niet. Het was ook niet haar Feroza, ze leende hem in de familie.

Amber_ schreef:
Het is niet mijn verantwoording, ik ben gewoon dan met mijn werk bezig. Ik zal mijn best doen om snel te werken, maar meer kan ik niet doen. ;)

Dan rijd ik door en als jij daar wat van vindt, krijg je een douw van je baas. Kwestie van je rechten en plichten kennen, ook als agent.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:51

Twee of drie keer staande gehouden bij grotere controles, volgens mij niet gewogen, maar wel chips+paspoorten gecontroleerd van de paarden, en ook onze eigen papieren :j

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:57

Politie reed achter mij aan totdat ik thuis was. Had een impreza, Max aanhangwagen 1600 kg. Er zat, jarenlang, achter een 2 paards Westfalia 680 kg, 1 paard erin raming 625 kg, 1 D pony eigen raming erbij 325 kg. Ze zeiden: vreemd dat zo'n kleine lichte auto van 1245 kg, op kenteken 1600 kg max. trekgewicht heeft staan, OK het ken net? Hand gegeven en tot ziens.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:59

ik heb sinds mijn 20e rijbewijs en rij ik al met trailers, aanhangers, caravans, nog nooit staande gehouden op dat moment rij sinds 5 weken met kleine vrachtwagen dus ben benieuwd. ben nu 48

in gewone auto stuk of 8 x aangehouden waarvan 4x om te blazen en andere keren wegens niet dragen van gordel

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 10:06

ja ik moest blazen papieren en chip paard +papieren laten zien, het waren agenten in opleiding gewoon toeval dus, met bob sleutelhanger, pakje drinken en een gordelbeest kon ik weer verder....was bestleuk eigelijk.
de grootste bangerik moest het paard (c pony scannen _O- geweldig genoten het beestje was 22 jaar)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:54

Citaat:
Amber_ schreef:

Dan rijd ik door en als jij daar wat van vindt, krijg je een douw van je baas. Kwestie van je rechten en plichten kennen, ook als agent.....

Geloof mij maar dat ik daar echt geen douw voor krijg ;)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:15

Ik ben ook nooit gecontroleerd met trailer, en toch heeeeel veeel op de weg gezeten ermee.

Ik had of een Mits Pajero Pinin (Ook zo'n soort barbie jeep) met een hele oude bejaarde 1 pony trailer
Of de Grand Scenic met moderne 1.5 paards.

Die laatste valt natuurlijk ook niet echt op als combinatie, mooie nieuwe grote auto en dito trailer.
Eerste combi had ik eigenlijk wel verwacht een keer gecontroleerd te worden :P

Ik reed toen met B (oude regels nog) en ik zat er echt maar 9 kg onder ofzo, dus het was best krap, en dan de trailer dus al teruggekeurd. Dus ja had wel verwacht maar ondanks de vele km's nooit ergens op gecontroleerd.

Maar mee eens hoor ik zie soms combinaties op de weg...... Zoek soms wel eens die kentekens op en dan zie je echt auto's die nog geen eens 1200 kg mogen trekken met een grote 2 paards en 2 grote paarden erin. Red je van je levensdagen niet hoor qua gewicht. En dan vaak ook nog mongolisch hard rijden op de snelweg ook. Maar goed.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:16

Ja hoor, ik ben al een paar keer aangehouden met auto en trailer. Maak een hoop kilometers op de weg..Maar gelukkig nooit problemen en mocht altijd zo weer door rijden.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:21

ikke schreef:
Simone0308 schreef:

Nope, voor zover ik weet niet. Het was ook niet haar Feroza, ze leende hem in de familie.
Dan rijden er blijkbaar veel lichtblauwe Feroza's met trailer rond in Nederland :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:28

ikke schreef:
Amber_ schreef:

Op grond van welke regels zou die agent dan een douw vd baas krijgen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:54

cissy schreef:
ikke schreef:

Op grond van welke regels zou die agent dan een douw vd baas krijgen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Wat te denken van dierenmishandeling?