Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Axel_Valerie schreef:Ik weet niet hoe lang de pony bij de vorige eigenaar heeft gestaan maar een verhuizing kan wat stress opleveren. Van stress krijgen paarden en ponys die al een beetje gevoelig zijn voor eczeem ook sneller last.
Het kan ook best zijn dat ze na haar gewenningsperiode weer langzaam eczeem vrij word. Mijn IJslander heeft dat ook. Na de verhuizing heeft ze twee maanden moeten wennen aan het nieuwe ritme en ze heeft nu nagenoeg geen eczeem meer. Letten op voeding zonder suiker, eiwitten en melasse zijn ook een must. Je kunt LIGA bijvoeren dat is een brok met vitamines maar daar zit verder niks bij, is speciaal voor sobere paardenrassen. Bij een spontane eczeemaanval smeer ik mijn paard meestal 1 keer helemaal in met derfen (op de plekjes van de eczeem dan) en staat ze een paar dagen onder een deken. Zo is het bij mij helemaal onder controle..
Edit: Metazoa dierenvoeders zijn speciaal voor eczemers. Hierin zitten alle vitamines en mineralen. Dit voer is er op gebaseerd dat eczemers wat meer van sommige vitamines en mineralen kunnen gebruiken dan "gezonde" paarden en je ze dus niet heel schraal moet houden.
Axel_Valerie schreef:Ik weet wel hoe je een shet moet houden. Ik heb er heel lang een gehad.
Echter metazoa gelooft erin dat eczemers bepaalde voedingstoffen missen en hebben hier het voer op
samengesteld. Er zitten extra vitaminen en mineralen in. Er staat ook niet dat je een shet vet moet mesten. Er staat "niet HEEL schraal".
Edit: Ik heb zelf een IJslander en een Haflinger. Ik voer ze allebei bij en let daarbij op wat ze nodig hebben. Goede voeding is vooral voor mijn IJsco heel erg belangrijk.
Amy77 schreef:Gefeliciteerd met de nieuwe pony!
Vind het al van de zotte dat je voor een 21 jarige hebt moeten betalen..maargoed, das een ander verhaal
keona schreef:sorry maar denk dat dat voor ieder paard geld
Polly schreef:Amy77 schreef:Gefeliciteerd met de nieuwe pony!
Vind het al van de zotte dat je voor een 21 jarige hebt moeten betalen..maargoed, das een ander verhaal
want?
een brave, goedgemanierde, schotvaste kinderpony is zn gewicht in goud waard.
Ik heb er 2 lopen die nog voor geen geld ter wereld weg mogen.
Qua papier en prestaties misschien niet veel waard maar als je kind er op een veilige manier mee om kan gaan word daar best voor betaald hoor. Hier zijn er ook heel wat voor dik geld weggegaan en die hadden echt geen spannend papier.
KittyDylan schreef:Misschien omdat er gefokt word met eczemers?
mrie schreef:Mijn idee: Laat je veearts er naar kijken. Zegt die dat het zomereczeem is en dat ze het al langer gehad moet hebben dan heb je een poot om op te staan. Vervolgens bel je de oude eigenaar om mee te delen dat je de pony terug komt brengen en wanneer dat het uit komt.
Je koopt geen kinderpony om eindeloos aan te tobben met zomereczeem.
vang schreef:Ik zou beginnen met behandelen tegen luizen. Onze shettie had net hetzelfde, en na de behandeling heeft ze geen jeuk meer. Zorg wel dat je de drie paarden behandelt, want het is besmettelijk. Erg eenvoudig: je koopt een bus Tritec en je spuit ze er volledig mee in (je hoeft hier niet mee te overdrijven). Na drie weken herhaal je dit nog een keer. Een ander voordeel is dat Tritec een erg goede vliegenspray is! Wel niet goedkoop, 50 euro voor een bus, maar echt de moeite!