E rijbewijs halen, kunnen slechte chauffeurs dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Re: E rijbewijs halen, kunnen slechte chauffeurs dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:38

Het zal me een zorg wezen hoe zwaar de combinatie is (niet rot naar jou bedoeld, Koekeroekus.. maar even om een punt te maken :P ).
Als je je boodschappenkarretje niet kan manoeuvreren, zie ik niet voor me hoe je zelfverzekerd en veilig op pad kan gaan met een combinatie die 4x zo lang, 5x zo zwaar en 2x zo breed is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:52

Wat een belachelijke aannames, nog steeds. Hoezo zou ze in godsnaam een gevaar op de weg zijn, alleen omdat ze haar auto niet kan parkeren? Weet jij hoe zij verder in de auto is? Nee, helemaal niet. Als ze ooit 1 keer samen met haar rijinstructeur heeft ingeparkeerd, nooit echt goed geleerd. Nogal wiedes dat ze het dan niet kan, dat betekend niet dat ze niet capabel is (of kan zijn als ze haar rijbewijs haalt) met een trailer achter de auto.

Als zij haar E rijbewijs haalt, dan is ze met de trailer GEEN gevaar op de weg, immers anders had ze haar rijbewijs niet gehaald.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:59

Anne. schreef:
Het zal me een zorg wezen hoe zwaar de combinatie is (niet rot naar jou bedoeld, Koekeroekus.. maar even om een punt te maken :P ).
Als je je boodschappenkarretje niet kan manoeuvreren, zie ik niet voor me hoe je zelfverzekerd en veilig op pad kan gaan met een combinatie die 4x zo lang, 5x zo zwaar en 2x zo breed is.

Ik ben het ook absoluut met jou punt eens. Ik bedoel alleen te zeggen dat een rijbewijs tegenwoordig niet meer verplicht is. En als je idd je boodschappenkarretje niet kan inparkeren, hoef je ook niet met een trailer te gaan rijden !

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 00:04

Aannames? Even een klein citaatje uit de openingspost voor je.
Dobel schreef:
Zijn er hier echt chauffeurs die voor geen hout konden rijden en toch hun E hebben kunnen halen?

Ik kom dagelijks een hele bak mensen tegen waarbij ik me afvraag hoe zij ooit hun rijbewijs hebben gehaald. Ik zou nieteens willen wéten hoe die mensen een trailercombi zouden besturen.
Misschien kan ze best d'r koekblik van deur tot deur sturen hoor, maar als je in de OP al zegt dat je voor geen hout kan rijden, dan zou ik eerst maar eens lekker dooroefenen in de Picanto.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 00:06

Gewoon gaan lessen ts. Dan kan je het op de juiste manier leren.
Daar zijn tenslotte de rijscholen voor.
Mocht je echt een drama op de weg zijn hoor je het wel van de instructeur.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 00:09

Dobel schreef:
Ik heb ooit een keer achteruit in hoeven parkeren maar moest zelf alleen met de koppeling doen, mijn instructeur bediende het stuur. En met goed geluk nooit met mijn bijzondere verrichtingen hoeven doen.

Ik rijd prima alleen achteruit kan ik niet, ik kan niet op spiegels rijden omdat ik nooit geleerd heb op spiegels achteruit te rijden of te parkeren.

Risico ben ik in mijn ogen niet omdat ik gewoon mn gezond verstand gebruik tijdens het rijden.. alleen mocht ik in een situatie komen dat ik dus achteruit moet of moet inparkeren in zijn achteruit wordt het toch wel wat lastig haha.

Dan zou ik voorlopig eerst even km's gaan maken voordat je aan een aanvullend rijbewijs denkt :)

Bizarre rijschool heb je trouwens gezeten...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 00:12

Dat kan zeker... kijk maar op de plaatselijke wedstrijden, zat stuntelende vrouwen (en mannen ook trouwens) die hopeloze pogingen doen en uiteindelijk lukt 't wel een keer :(:)

Ik zou gewoon eens gaan lessen, dan weet je het ook snel genoeg. Als het achteruitrijden niet lukt, zal je toch niet slagen.
En probeer gewoon vaker achteruit te rijden met je auto, dan kan je het iig gaan leren. Dan maar paar keer steken. :j

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 00:18

Tja... en toch: ik ben geen held met fileparkeren... ben er echt niet handig in.
Om niet te zeggen dat ik het eigenlijk gewoon niet echt kan...

Maar mijn auto + trailer combinatie draai en parkeer ik overal moeiteloos (zowel vooruit als achteruit), rij fluitend een bochtje achteruit, en desnoods het geheel ook hele einden achteruit..Het makkelijke van manoeuvreren met een trailer is nl dat je precies ziet waar het ding naar toe gaat, en als je dan maar langzaam rijd en heel voorzichtig bijstuurt kan er niet veel fout gaan.

Dus TS;
Gewoon een aantal lessen nemen. Uiteindelijk is leren autorijden moeilijker dan leren rijden met een aanhanger. Na voldoende lessen examen doen, en dan daarna gewoon kilometers maken ( desnoods een zondagmiddagje oefenen op een leeg parkeerterrein..ën NOOIT een ander je auto uit een lastige situatie laten rijden. Gewoon zelf doen.. Leer je van!).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 00:41

Anne. schreef:
Aannames? Even een klein citaatje uit de openingspost voor je.
Dobel schreef:
Zijn er hier echt chauffeurs die voor geen hout konden rijden en toch hun E hebben kunnen halen?

Ik kom dagelijks een hele bak mensen tegen waarbij ik me afvraag hoe zij ooit hun rijbewijs hebben gehaald. Ik zou nieteens willen wéten hoe die mensen een trailercombi zouden besturen.
Misschien kan ze best d'r koekblik van deur tot deur sturen hoor, maar als je in de OP al zegt dat je voor geen hout kan rijden, dan zou ik eerst maar eens lekker dooroefenen in de Picanto.

maar ze zegt niet dat ZIJ voor geen hout kan rijden, ze zegt alleen dat ze niet achteruit kan inparkeren. Djeej... levensgevaarlijk hoor :roll:

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 00:43

Maartje1990 schreef:
Wat een belachelijke aannames, nog steeds. Hoezo zou ze in godsnaam een gevaar op de weg zijn, alleen omdat ze haar auto niet kan parkeren? Weet jij hoe zij verder in de auto is? Nee, helemaal niet. Als ze ooit 1 keer samen met haar rijinstructeur heeft ingeparkeerd, nooit echt goed geleerd. Nogal wiedes dat ze het dan niet kan, dat betekend niet dat ze niet capabel is (of kan zijn als ze haar rijbewijs haalt) met een trailer achter de auto.

Als zij haar E rijbewijs haalt, dan is ze met de trailer GEEN gevaar op de weg, immers anders had ze haar rijbewijs niet gehaald.

Dat zegt niks... kijk maar naar alle verkeersdoden, dronken automobilisten, mensen die de macht over het stuur verliezen of 100 rijden in een woonwijk. Dat iemand bevoegd is om te rijden maakt een persoon zeker niet bekwaam. Een examen is immers een moment opname.
Er wordt ook niet gesteld dat de TS nooit met een trailer combinatie zou kunnen rijden, maar wel dat lessen nemen handig is, ook in je eigen auto'tje. Al is het alleen maar om zelfverzekerder te worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 01:25

ER worden door meerdere aannames gedaan dat TS helemaal niet met een trailer de weg op moet, met of zonder rijbewijs. En ongelukken gebeuren, wij zijn ook maar mensen en ja er zijn zeker oelewappers die te hard rijden of zich anders niet aan de verkeersregels houden, maar wat heeft dat met TS te maken? Helemaal niets.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 01:28

Ik ben wat betreft file parkeren een verschrikking (rij ongeveer 50 000 per jaar maar dat lukt dus echt niet).
Maar sinds vanmiddag geslaagd in 6 lessen voor mijn BE. Het is dus wel mogelijk!

Je moet anders gaan autorijden, en met name het inparkeren is echt anders!
Ondanks dat je sommige combinaties mag rijden met je gewone B rijbewijs raad ik toch echt aan om je BE te halen. Ja het kost meer geld, maar geloof mij, je hebt er echt wat aan (dan weet je hoe een kar/trailer reageert etc.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:48

Scum schreef:
Ik proef vooral uit jouw openingspost dat je je heel onzeker voelt.

Ga eens op een leeg terrein met iemand die je vertrouwt gewoon oefenen met rondjes rijden, bochten maken en achteruit rijden (recht en in een bocht). Neem daarna een proefles bij een rijschool die bij jou past. Zij kunnen je vertellen hoeveel lessen je nodig zou hebben om op examen te kunnen gaan.
ALs het een onmogelijke opgave voor jou zou zijn dan zouden ze dat ook moeten kunnen vertellen, maar ik kan het me bijna niet voorstellen.

Amen......

In tegenstelling tot de meesten zal ik niet je rijkunsten be(ver)oordelen, maar overweeg eens een aanvullende rij-opleiding. Er zijn speciale, aanvullende, opleidingen voor mensen met angst/onzekerheid. Wanneer je je niet meer onzeker hoeft te voelen over bepaalde zaken, kun je ook gemakkelijker nieuwe zaken aanleren die bij het rijden met een aanhanger horen.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:00

Als ik jou was zou ik gewoon niet voor een dagcursus gaan, maar lekker wat losse lessen erbij nemen. Word je wat zekerder van jezelf, leer je goed en rustig hoe je met zo'n combinatie om moet gaan en staat er niet direct de druk van het examen erop. Je kunt dan altijd met je instructeur overleggen of je klaar bent voor je examen..

Ik rij overigens gewoon met trailer zo der BE.. Wil hem nog wel halen maar ben hem met onze combi niet nodig. Ben menig keer vreemd aangekeken door met name mannen, aangezien ik die trailer overal achteruit in rij om te draaien.. Altijd handig om te kunnen wanneer je verkeerd rijd!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 07:01

Mijn auto mag dit idd trekken zonder E alleen doe het niet omdat ik er niet handig in ben en zeker paar lessen zal nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:23

Maartje1990 schreef:

Je zou maar met de trailer een straat in rijden en door iets niet verder kunnen en achteruit er weer uit moeten.. Dan ga je toch wel nat als je niet achteruit kan rijden :=

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:36

Yvank_ schreef:
Maartje1990 schreef:

Je zou maar met de trailer een straat in rijden en door iets niet verder kunnen en achteruit er weer uit moeten.. Dan ga je toch wel nat als je niet achteruit kan rijden :=

Ik heb vlak na mijn B mijn BE gehaald omdat je dan nog in het ritme van lessen en het nieuwe rijden zit. Nu bijna 10 jaar later kan ik alles met die trailer, wat ik wel soms voor de zekerheid doe is mensen vragen mee te kijken. Dus mocht ik in een straatje komen en moet achteruit, zou ik de andere persoon vragen om mee te kijken. Zijn moeten er immers langs ;-) zo erg is dat niet, wees dan niet eigenwijs!

*edit; als ik terug zou moeten dan zou ik er niet inrijden hahaha

Ts; gewoon gaan lessen, dat kun je dan ook gebruiken in je eigen picanto :-)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:49

Yvank_ schreef:
Maartje1990 schreef:

Waar zegt ze dat ze niet achteruit kan rijden??? Ze kan niet achteruit inparkeren, omdat ze dat nooit goed heeft geleerd (dat is althans zoals ik het begrijp). Maar zelfs dan nog, ik lees hier toch een aantal reacties van mensen die niet kunnen inparkeren met de auto, maar dit wél kunnen met de trailer. Waarom zou dat voor TS niet kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:51

@Maartje citaat van TS 'Ik rijd prima alleen achteruit kan ik niet, ik kan niet op spiegels rijden omdat ik nooit geleerd heb op spiegels achteruit te rijden of te parkeren.'

Als je gewoon al niet op spiegels achteruit kan moet je dat eerst leren... want die spiegels die zijn zooooo belangrijk bij de trailer. Ik rij de trailer grotendeels op de spiels achteruit en bij lastige dingen hang ik zo nu en dan even uit het raam :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:57

Ik heb geen E, maar mijn vader geeft cursussen op de Rijvereniging waar ik rij. Dus mag ik soms ook oefenen met achteruit rijden. Ik vind het makkelijker dan met onze Renault Laguna alleen :+.

Is het niet handig om wat lesjes te nemen? Dat je aangeeft dat je niet achteruit hoefde te rijden en op siegels?

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:07

Yvank_ schreef:
@Maartje citaat van TS 'Ik rijd prima alleen achteruit kan ik niet, ik kan niet op spiegels rijden omdat ik nooit geleerd heb op spiegels achteruit te rijden of te parkeren.'

Als je gewoon al niet op spiegels achteruit kan moet je dat eerst leren... want die spiegels die zijn zooooo belangrijk bij de trailer. Ik rij de trailer grotendeels op de spiels achteruit en bij lastige dingen hang ik zo nu en dan even uit het raam :')

Dat is bij een examen misschien een puntje voor mij, ik hang altijd uit het raam en doe amper iets op de spiegels... Dat vinden ze vast niet goed :+

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:43

Dat mocht bij mij wel. Ik mocht kiezen de spiegels of uit het raam. Maar ik mocht het niet combineren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:34

Scum schreef:
Dat mocht bij mij wel. Ik mocht kiezen de spiegels of uit het raam. Maar ik mocht het niet combineren.

Dan zou ik tegenwoordig zakken als een baksteen want ik doe beide gecombineerd; werkt uitstekend......

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:49

Je zakt daar niet op hoor, je mag het doen zoals je zelf wilt wat betreft kijken maar om het te leren is het slimmer om eerst een manier te kiezen. Ik heb het op mijn spiegels geleerd maar uit het raam doe ik het nu ook al.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:09

justkid schreef:
Je zakt daar niet op hoor, je mag het doen zoals je zelf wilt wat betreft kijken maar om het te leren is het slimmer om eerst een manier te kiezen. Ik heb het op mijn spiegels geleerd maar uit het raam doe ik het nu ook al.

Dat zal ook niet, maar mijn rijstijl is intussen dusdanig "geautomatiseerd" dat menig examinator het er benauwd van zou krijgen }:)