Paardenpaspoort 'inleveren' bij pensionhouder: contract?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:47

dorientjuh schreef:
Volgens mij mag je gewoon buitenrijden zonder paspoort, als je maar binnen een paar uur het originele paspoort kunt laten zien.

Buitenrijden mag wel zonder paspoort, maar als je daarvoor met de trailer op pad moet heb je het paspoort wel voor onderweg nodig.

blackstar schreef:
Oké, ik dacht dat je die altijd bij je moest hebben als je je paard vervoert.

Dat moet ook.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 23:33

Technisch gezien moet het paspoort getoond kunnen worden en dan gaat het met name om het chipnummer en de aanwezigheid van het paspoort. Dus je zou ook een glazen kastje aan de binnenkant van je kastdeur kunnen maken en aan de buitenkant een luikje met slot zodat je stalhouder het paspoort kan tonen via het luikje en het chipnummer is vaak leesbaar door het venstertje in de kaft van het paspoort bij de nieuwere paspoorten.

En als ze dan toch meer willen zien, dan moet je gewoon zorgen dat je kastsleutel iig in de buurt blijft zodat iemand naar stal kan rijden ermee.

Anoniem

Re: Paardenpaspoort 'inleveren' bij pensionhouder: contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 23:49

Is niet de truuk om als staleigenaar te zeggen dat je enkele het land verhuurd?
Want dan moet de inspecteur zelf contact opnemen met de eigenaars van de paarden.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:51

Klopt, je kunt als stalverhuurder kiezen om kale boxen met een stukje grond te verhuren en niets met het houden/verzorgen te maken te hebben.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:09

Wat een onzin, hier liggen ze in de zadelkamer, die alleen toegankelijk is voor mij en eigenaren. Je vertrouwt de staleigenaar toch ook met je paard? Waarom dan niet met een stukje papier?

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:14

Onze staleigenaar heeft een soort postkast gekocht met allemaal afsluitbare vakjes.
Iedereen heeft zijn eigen vakje met sleutel en de stalhouder heeft een loper waarmee hij bij de paspoorten kan.
Op deze manier kan iedereen bij zn eigen paspoort, kan de stal houder erbij igv controle en ook handig met enten.
Wij hebben een contractje ondertekend en €15,- borg voor de sleutel betaald.
Prima geregeld zo.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:21

Ik was bij vrienden die ook dit probleem hebben ik had ook het idee van de postvakjes. Dat lijkt me de meest handige oplossing. Anders moet je in alle zadelkasten graven.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:29

Bij ons liggen alle paspoorten in een kluis waarvan alle pensionklanten de code hebben. De kluis staat op een niet opvallende plaats die je echt moet weten. Vreemden kunnen er dan ook niet zomaar bij.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:30

Ik zou hem niet aan de pensioneigenaar durven geven hier :n

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:34

Amiigo schreef:

Maar je durft er wel je paard neer te zetten? Dat vind ik echt heel bijzonder. Is je paard minder waard dan een velletje papier?

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:35

heb niet alles gelezen , maar ik zeg je dit : Ik heb het ook moeten doen , en toen ik wou verhuizen vroegen ze me opeens geld dat geen slag maakte .. Als ik het niet wou betalen kreeg ik mijn boekje niet terug ! Dus nu neem ik een copy , daar is de DA of wie dan ook die controles komt doen ook al tevreden mee. Als jij je boekje afgeeft hebben ze iets om tegen je te gebruiken , dus voorzichtigheid is de opdracht :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:36

In het ergste geval vraag je een duplicaat aan. Dat heb ik al ooit bij een pony moeten doen omdat het kwijt was.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:39

Caira schreef:
Amiigo schreef:

Maar je durft er wel je paard neer te zetten? Dat vind ik echt heel bijzonder. Is je paard minder waard dan een velletje papier?

Hij voert ze sochtends alleen wat ik heb klaargezet, voor de rest hoeft die niet aan mijn paard te komen en daar ben ik blij mee :+
Stel ik ga op wedstrijd dan moet ik hem 3x vragen voordat ik het paspoort krijg, daar heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin in.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:47

Wij hebben kluisjes,helaas wel net te klein waardoor je je paspoort op moet rollen..... maar het is iig iets

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:14

ShamalArabs schreef:
Technisch gezien moet het paspoort getoond kunnen worden en dan gaat het met name om het chipnummer en de aanwezigheid van het paspoort. Dus je zou ook een glazen kastje aan de binnenkant van je kastdeur kunnen maken en aan de buitenkant een luikje met slot zodat je stalhouder het paspoort kan tonen via het luikje en het chipnummer is vaak leesbaar door het venstertje in de kaft van het paspoort bij de nieuwere paspoorten.

Je moet bij het paspoort kunnen. Alleen laten zien door een glazen plaat is niet voldoende. Het gaat er namelijk om dat paarden inmiddels ook als "slachtvee" zijn gaan gelden. Hiervoor zijn strikte regels. Medicijngebruik moet daarvoor gelijk worden geregistreerd in het paspoort. Bij bepaalde medicatie mag een paard namelijk niet (gelijk) voor de menselijke consumptie weg. Door een glazen plaat kan de registratie in het paspoort niet. En hoewel we in 2014 al extreem veel digitaal doen is dit systeem helaas niet digitaal gemaakt. Medicijngebruik wordt niet via de veearts automatisch geregistreerd. Zou wel veel gedoe schelen.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:18

Hatsjie schreef:
Onze staleigenaar heeft een soort postkast gekocht met allemaal afsluitbare vakjes.
Iedereen heeft zijn eigen vakje met sleutel en de stalhouder heeft een loper waarmee hij bij de paspoorten kan.
Op deze manier kan iedereen bij zn eigen paspoort, kan de stal houder erbij igv controle en ook handig met enten.
Wij hebben een contractje ondertekend en €15,- borg voor de sleutel betaald.
Prima geregeld zo.

Wat een prima oplossing! :)

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:24

Als stalhouder ben ik helemaal niet blij net deze regeling omdat het zoveel onrust veroorzaakt.
Soms ook kwetsend als je erachter komt dat mensen denken dat je hun paard zou verkopen.....
Ten eerste zorg ik met hart en ziel voor al onze pensionpaarden en ten tweede zou ik in mijn eigen portemonnee kijken als ik zomaar paarden zou gaan verkopen,toch?

Ik zeg altijd dat mensen een contractje moeten ondertekenen als ze hun paspoort niet in willen leveren,dat zij opdraaien voor de boete.
Anderzijds wil ik ook best een contracct ondertekenen dat ik het paspooort in mijn bezit heb.
Er kiezen ook mensen voor hun paspoort op stal neer te leggen,zodat ik erbij kan.

En een paspoort is geen eigendomsbewijs,als ik zou willen kan ik alle paarden zo naar een handelaar kunnen brengen,maar gek genoeg wil ik dit niet....

140509

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:41

Ik heb nog een vraag als dat mag

Waar mijn paard staat (pensionstalling)
Wilt mijn paspoort ook hebben
Alleen ik zit met een probleem,
Ze is een holsteiner en holsteiners hebben een nieuw paspoort en dat paspoort is tevens je eigendomspapieren
maar als ik mijn paspoort afgeef aan de pension geef ik tevens mijn eigendomspapieren weg
wat moet ik doen?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:52

140509 schreef:
Ik heb nog een vraag als dat mag

Waar mijn paard staat (pensionstalling)
Wilt mijn paspoort ook hebben
Alleen ik zit met een probleem,
Ze is een holsteiner en holsteiners hebben een nieuw paspoort en dat paspoort is tevens je eigendomspapieren
maar als ik mijn paspoort afgeef aan de pension geef ik tevens mijn eigendomspapieren weg
wat moet ik doen?

dat lijkt mij sterk, je kan met geen van de papieren die bij het paard zitten aantonen dat het van jou is.
Alleen als er een koop contract is of iets dergelijks.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:57

Er zit zo,n blauw briefje bij en daar staat in dat het veranderd is en dat het ook eigendoms papieren zijn
de paspoorten zijn veranderd en staan gegevens op van de eigenaar

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:59

Holstein is een Duits stamboek als ik mij niet vergis. Daar werken ze op een andere wijze als de Nederlandse paspoorten ;)

140509

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:01

Klopt vandaar mijn vraag

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:04

Contractje met je stalhouder opstellen dat hij het paspoort in bewaring neemt en dat hij zich ervan bewust is dat het paard gewoon in jouw eigendom blijft?
Of een kluisje in je kast maken waar hij/zij bij kan mocht het nodig zijn? Code slotje eraan dat hij kan bellen als hij erin moet bij controle dat jij de code per telefoon doorgeeft?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:14