wat ben ik nog verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:03

PenP2014 schreef:
Hallo beste bokkers.

Beetje rare titel maar ik wist t even niet anders neer te zetten :')
Ik heb een beetje een vervelende situatie aan de hand. Ik wil graag een beetje discreet blijven en daarom ga ik niet de lange versie op internet zetten. Ik wil eigenlijk gewoon feitelijk weten wat ik nu wel en niet verplicht ben.

Ik heb op stal flink wat mot gehad voornamelijk met een stalgenoot. Dit alles heeft mij na een aantal maanden ook doen besluiten dat ik mijn paard wilde verhuizen. vorige week heb ik dit netjes aangegeven bij mijn stalbaas. Hij maakte me erop attent dat ik een opzegtermijn van een maand had. Dit is natuurlijk ook gewoon gebruikelijk en ik heb dan ook gezegd de stalling bij deze op te zeggen en mei nog te blijven. we zouden dus per Juni weggaan.

Nu is helaas de ruzie zo uit de hand gelopen, met aangifte die ik heb gedaan en alles erbij, dat ik op een punt stond echt uit mn naatje te gaan. Ik heb de stalbaas gesproken en die zei tegen mij, het lijkt me verstandig dat je nu weg gaat. Al is het maar tijdelijk.
Ik heb dus diezelfde dag mn paard opgehaald en hier flink kosten voor moeten maken. Denk aan een andere stalling vooruitbetalen, trailerhuur, borg van het eea. etcetera.
Maargoed hij staat er nu, afgesloten hoofdstuk zou je denken.

Vandaag stuur ik mijn ex stalbaas een bericht dat ik mijn spullen die daar nog liggen even kom halen. Waarop ik de reactie krijg dat hij het geld wilt hebben voor de maand Mei.
Ik vind dit een beetje vreemd. Een opzegtermijn werkt toch 2 kanten op? Ik moest op stel en sprong weg, en heb dus ook mijn maand waar ik nog ''recht op had'' ook niet gekregen.
Ik vind het om plat te zeggen een beetje belachelijk. Ik had netjes een maand willen blijven, ben de beroerdste niet. Maar ik moest op stel & sprong weg en nu kan ik dus alsnog gaan betalen?

Hoe zit dit precies? Ben ik dit gewoon schuldig aan hem of werkt dat niet zo?

P.S. Ik heb niks van een contract ondertekend op die stal.

Alvast bedankt!

Lees het dik gedrukte nog een keer. Hierin staat dus dat je een maand opzegtermijn hebt en dus gewoon verplicht bent om mei te betalen. Ook al stap je eerder op.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:03

:+

Ik heb het erover dat niks op papier staat, helemaal niks. Als TS niet zou betalen en de stalbaas zou er werk van maken, kan TS even goed zeggen dat ze voor april de stalling heeft opgezegd wat april dus haar laatste maand maakt. Zij kan het niet bewijzen, maar hij even goed niet.

Hou niet van liegen, maar als ik op zo een manier moest vertrekken ging ik geen extra maand betalen. :')

FriesWytske

Re: wat ben ik nog verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:04

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:04

Betaal gewoon en ga op een fatsoenlijke manier uit elkaar. Er zijn zoveel topics van mensen die zich plots afvragen of ze wel of geen laatste maand moeten betalen en het ligt altijd aan de stalhouder. Mijn advies: betaal die maand en geniet lekker van je paardje op je nieuwe stalling :-). Succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:06

xSlvna schreef:

Ik heb het erover dat niks op papier staat, helemaal niks. Als TS niet zou betalen en de stalbaas zou er werk van maken, kan TS even goed zeggen dat ze voor april de stalling heeft opgezegd wat april dus haar laatste maand maakt. Zij kan het niet bewijzen, maar hij even goed niet.

Hou niet van liegen, maar als ik op zo een manier moest vertrekken ging ik geen extra maand betalen. :')

Je liegt niet alleen, je houdt je ook niet aan de wet op die manier ;)
De stalbaas staat volledig buiten de ruzie en heeft een overeenkomst met de ts. Daar hoort de ts zich gewoon aan te houden. Als ze netjes en correct is, betaalt ze gewoon; of kan proberen te onderhandelen over het bedrag.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-05-14 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:06

xSlvna schreef:

Hij hoeft dit topic maar toegespeeld te krijgen :+.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:07

xSlvna schreef:

Ik neem aan dat er genoeg op stal staan (en dan vooral degene waarmee TS ruzie heeft) die willen getuigen dat TS daar heeft gestaan met haar paard en dat ze (zonder inachtneming van de wettelijke opzegtermijn) zomaar is vertrokken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:08

Daarnaast gaat een eventuele rechtsgang vele malen meer kosten dan het betalen van dat stalgeld. Als je nu in je recht zou staan, dan zou ik zeggen doen. Maar in dit geval is de maand mei betalen niet enkel wettelijk verplicht, jullie zijn dat overeengekomen en het hoort gewoon zo. Klaar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:09

Je kan ook zeggen dat je kosten voor stooisel hooi enz niet betaald. Gaat hij daar niet mee eens dan betaal je het en haal je het gewoon op :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:11

Wat een rare adviezen toch allemaal. Stalhouders moeten maar altijd voor iedereen klaar staan en goed voor de dieren zorgen, maar als iemand weggaat, is de stalhouder altijd de boosdoener en moet er niet meer worden betaald. Vreemde gedachtegang hoor!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:12

Maar als hij aangeeft dat je weg moet breekt hij het contract toch ook?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:12

PenP2014 schreef:
@Vuurneon, en maaikemuis nogmaals. dit was niet mijn eigen keuze. Dit was in overleg met de stalbaas. Ik heb zelfs diezelfde dag nog aangegeven dat ik best een maand wilde blijven op mn kiezen bijten. Hij wilde dit niet.

Als ik in jouw schoenen stond dan stuurde ik een hele formele brief waarin je zet dat hij vond dat je weg moest want zo komt het op mij wel over, en geef je maar aan dat je die maand wel wil betalen als hij de kosten voor het overhaaste vertrek zal vergoeden. En heb je een rechtsbijstandverzekering dan ook daar nog maar even naar verwijzen. Heeft hij de stal trouwens weer direct verhuurt ?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:14

En als zou ik de kale huur betalen. Waarom moet je betalen als je weggestuurd wordt voor handelingen, hooi, stro en brok die je niet krijgt?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:15

Als een staleigenaar mij zegt "het lijkt me beter als je meteen gaat" nadat je eerder hebt afgesproken een laatste maand te blijven... dan zou ik dat ook opvatten als wegsturen en dat de staleigenaar dan niet meer aan de maand opzegtermijn houdt. Dus ik snap de TS volledig dat ze niet verwacht had nog voor een maand stalling te moeten betalen. Ik hoop dat je wat wijzer wordt bij het juridisch loket.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:15

xSlvna schreef:
En als zou ik de kale huur betalen. Waarom moet je betalen als je weggestuurd wordt voor handelingen, hooi, stro en brok die je niet krijgt?

Omdat je een maand opzegtermijn hebt.

Bovendien zal TS hier haar eigen rol waarschijnlijk ook niet helemaal uit de doeken doen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:16

Maar hij is toch degene die de opzegtermijn verbreekt...

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:18

Evelijn schreef:
Als een staleigenaar mij zegt "het lijkt me beter als je meteen gaat" nadat je eerder hebt afgesproken een laatste maand te blijven... dan zou ik dat ook opvatten als wegsturen en dat de staleigenaar dan niet meer aan de maand opzegtermijn houdt. Dus ik snap de TS volledig dat ze niet verwacht had nog voor een maand stalling te moeten betalen. Ik hoop dat je wat wijzer wordt bij het juridisch loket.

xSlvna schreef:
Maar hij is toch degene die de opzegtermijn verbreekt...

Het is als stalbaas ook kiezen tussen twee kwaden. En de stalbaas heeft zijn stal ook te beschermen natuurlijk. Die ruzie tussen TS en stalgenoot was aan het escaleren, dus moet hij wel ingrijpen. Dat betekent niet dat hij geen recht meer heeft op de afgesproken inkomsten, toch :)?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:20

Nou San87... hij stuurt haar toch weg... ja dan heb je geen inkomsten.. dat is dan de keuze... of een maand op eieren lopen of één van de twee wegsturen (en deel van je inkomsten missen) Dat is de keuze van de stalbaas...

Als je een klant wegstuurt dan krijg je daar toch geen inkomsten meer van... de eerdere afspraak was namelijk TS staat hier nog één maand en dan verhuist zij... en de staleigenaar verandert dat in NU ga je weg.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 01-05-14 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:20

Hoe kun je in hemelsnaam een opzegtermijn verbreken? Je kunt een contract verbreken maar daar is toch geen sprake van? Er is ruzie geweest en er is gezegd dat het beter zou zijn als TS weggaat.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:23

Evelijn schreef:
Nou San87... hij stuurt haar toch weg... ja dan heb je geen inkomsten.. dat is dan de keuze... of een maand op eieren lopen of één van de twee wegsturen (en deel van je inkomsten missen) Dat is de keuze van de stalbaas...

Zoals ik het uit de OP van de TS opmaak, adviseerde hij dat het beter zou zijn dat ze weg gaat, om redenen die geheel buiten de invloedssfeer van de stalbaas liggen, en daarom moet hij inkomsten missen?

Overigens staat in de OP ook dat ze een opzegtermijn zijn overeengekomen en dat TS dus nog een maand stalgeld betaalt (immers voor de maand mei). TS heeft besloten voor dat geld die maand te blijven. Echter is dit geen voorwaarde van een opzegtermijn, je betaalt de laatste maand, of je nu gebruik maakt van het gehuurde goed of niet :).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:23

TS heeft inderdaad 1 maand opzegtermijn, in deze maand mag het paard blijven staan om dus nog 1 maand van de dingen te ' genieten' waar TS voor betaald, echter verbied de stalbaas TS om te blijven, TS krijgt dus niet de kans om haar opzegtermijn te blijven.

Zou ook echt een feest zijn voor stalbazen, dat ze mensen er uit kunnen flikkeren en alsnog betaald krijgen...

TS koos niet om geen gebruik te maken van deze maand maar het werd haar verboden, stalbaas wilde dat ze vertrok.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:26

xSlvna schreef:
TS heeft inderdaad 1 maand opzegtermijn, in deze maand mag het paard blijven staan om dus nog 1 maand van de dingen te ' genieten' waar TS voor betaald, echter verbied de stalbaas TS om te blijven, TS krijgt dus niet de kans om haar opzegtermijn te blijven.

Zou ook echt een feest zijn voor stalbazen, dat ze mensen er uit kunnen flikkeren en alsnog betaald krijgen...

TS koos niet om geen gebruik te maken van deze maand maar het werd haar verboden, stalbaas wilde dat ze vertrok.

Verboden? Waar dan? Het werd haar geadviseerd niet te blijven. Een stalbaas kan zeker zo'n verzoek indienen als er dusdanige problemen zijn ontstaan. Dit is niet zomaar natuurlijk dat hij een dergelijk verzoek indient (en ik denk ook met oog op de ts zelf, want ze wou toch weg. Dit is geen houdbare situatie meer), maar het is geen verbod. Ze is niet met paard en al van het terrein afgezet.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-05-14 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:26

San87... volgens mij is dat het probleem... stalbaas zegt nu dat het advies was... TS heeft het opgevat als wegsturen... en later in topic geeft ze zelfs aan dat ze gezegd heeft nog wel even maandje kon uitzingen maar dat stalbaas dat niet wilde hebben...
Ik zou als mijn staleigenaar zegt: "Ik heb liever dat je nu vertrekt" dat ook zien als wegsturen en niet als advies en dan ook niet verwachten dat ik de komende maand nog moet gaan betalen omdat hij die inkomsten verwacht had.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 19:30

Nounou.. ben even eten maken en dit topic is inmiddels ook een beetje geescaleerd :+
Ik maak mijn stalhouder voor niks uit. En noem nergens dat hij het allemaal maar gedaan heeft. Maar ik vind het niet eerlijk nee. Die opmerking vind ik dan ook niet fair.
hij mist kosten ja. Maar liet mij netzogoed met een probleem zitten.

ik wil gewoon weten hoe dit wettelijk in elkaar zit. En dit topic onder zn neus? Ja en dan? Laat maar lezen. Ik mag toch advies inwinnen voor ik zomaar 100en euros even overmaak naar iemand?

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 19:31

Evelijn schreef:
San87... volgens mij is dat het probleem... stalbaas zegt nu dat het advies was... TS heeft het opgevat als wegsturen... en later in topic geeft ze zelfs aan dat ze gezegd heeft nog wel even maandje kon uitzingen maar dat stalbaas dat niet wilde hebben...
Ik zou als mijn staleigenaar zegt: "Ik heb liever dat je nu vertrekt" dat ook zien als wegsturen en niet als advies en dan ook niet verwachten dat ik de komende maand nog moet gaan betalen omdat hij die inkomsten verwacht had.

Dit is dus idd het verschil tussen advies en gewoon wegsturen.