Is je paard wel echt je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:09

Kala schreef:
Als je paard voor juli 2009 in het buitenland is geboren, hoeft je paard niet gechipt te zijn. Hier in NL dan. De chip wordt ook op de meest onhandige plek gezet (in een spier die iedere ruiter behoort te gebruiken) en zoals ik eerder al zei, is een chip ook echt niet waterdicht. Sterke magneet er overheen en de gegevens zijn eraf...

Mijn paard heb ik dus ook niet laten chippen. Hij is gebrandmerkt.

Ik weet niet of je dat helemaal goed hebt hoor. Die van mij moest gewoon gechipt worden want die kwam anders niet het land in. En hij had al een uniek brandmerk.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:44

Urielle; IK heb er nu 4 laten doen. De laatste moest zelfs nog een paspoort krijgen van die zelfde instantie. Was zo geregeld nu:) Zij zijn steeds harder er aan aan het trekken:) Dus reken maar dat de controle er ook aan komt. Heb nu al 4 mensen in mijn omgeving hier in BE die een controle op hun terrein gehad hebben. Gelukkig hadden die ook alles op orde. Het is al vanaf 2009 verplicht en hadden ze zelf wat opstart problemen. Die zijn nu bijna weg;) Dus pas daar maar mee op wat je zegt. Heel BE duurt wel even maar ze zijn bezig meer en meer. Heb nu zelf 1 controle onderweg gehad voor documenten paard was na een evenement. Is voor Mutatiedocument die beschouwen ze meer belangrijk dan paspoort;)

Urielle schreef:
Kostolany schreef:
Elk paard in Belgie moet geregistreerd zijn in de databank van Belgie :

Die databank is een grote ellende, moet je ook niet willen.
Kost klauwen vol met geld (zeker als ie ook nog in het stamboek op je naam moet), duurt eeuwen voor je paard geregistreerd is en dan doen ze het regelmatig nog verkeerd of 'raken de papieren kwijt' ('maar' een keer of zes >;) )
Ik heb er maar een die in orde is met de databank, een staat nog op naam van de ex-eigenaresse bij de databank (die staat in het stamboekpapier/paspoort al wel overgedragen met haar handtekening maar ik wil geen lid worden van het BWP), een accepteren ze niet en een ben ik zelf nog te lui voor geweest om over te zetten.

Zeeuwtje68

Re: Is je paard wel echt je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:56

Dan is het in belgie veel beter geregeld dan hier in nl
ik woon wel 5 min van de belgische grens af. Maar ja het blijft toch nl

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 23:33

Jennyj01 schreef:
Ik weet niet of je dat helemaal goed hebt hoor. Die van mij moest gewoon gechipt worden want die kwam anders niet het land in. En hij had al een uniek brandmerk.

Ik weet het wel zeker. Ik heb uitvoerig uitgezocht om het maar te kunnen voorkomen. Staat trouwens op de website van het rijksoverheid zelf. Bovendien lopen er hier nog meer topics over die dit bevestigen.

Chippen is alleen maar interessant voor de dienst van voedselwaren (of hoe dat ook heet). Chippen is alleen maar om het vlees te kunnen herleiden. Als je dier niet gechipt is, gaat het na slachten niet de mensenvoeding in. Dat is alles.

En ook al zou ik het niet goed hebben, ik laat hem niet chippen. Zinloos en zowel mijn paard als ik hebben er alleen maar last van.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 23:40

DatBenIkNou schreef:
Bij het KWPN stuur je de papieren aangetekend op. Zij veranderen dan de naam in het stamboekpapier in jouw naam. Voor het paspoort krijg je stickers meegestuurd terug, die plak je zelf in het paspoort van je paard. Kost nog wel een paar centen trouwens...Ik moest eerst lid worden van het KWPN en toen de overschrijving betalen, was over de 100 euro kwijt, weet het niet meer exact. Maar dan staat het paard dus wel officieel op jouw naam, bij andere stamboeken zal het het het zelfde zijn. Gewoon even met het stamboek bellen waar je paard staat ingeschreven,

Dan nog maakt het niet wettelijk jouw paard.

Ik heb nu 2 paarden staan waarvan het stamboekpapier niet om mijn naam staat.
Omdat het geen meerwaarde heeft en het onnodig geld kost, heb ik ze niet overgeschreven.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 07:05

@kala Dit staat anders op de site van de Rijksoverheid.

Paard zonder paspoort of chip
Heeft uw paard geen paspoort? Of geen chip? Dan bent u als houder in overtreding. Ook als u niet de eigenaar bent. U kunt daarvoor een boete krijgen.

Wanneer u een paard vervoert of stalt, wordt u als houder beschouwd. Dit geldt bijvoorbeeld voor handelaren en pensionstallen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 08:19

Jennyj01 schreef:

Heeft uw paard geen paspoort? Of geen chip? Dan bent u als houder in overtreding. Ook als u niet de eigenaar bent. U kunt daarvoor een boete krijgen.

Wanneer u een paard vervoert of stalt, wordt u als houder beschouwd. Dit geldt bijvoorbeeld voor handelaren en pensionstallen.

Even iets verder klikken...
Nogmaals, ik heb alles uitgezocht en er lopen meerdere topics hierover. Bovendien heeft hij gewoon een paspoort zoals het moet volgens de regels. Een paard wat alleen gebrandmerkt is, moet een uitvoerig beschreven paspoort hebben en dat is ook het geval.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 08:25

AmoorM schreef:
Hoe maak je een aankoop contract?

Toen ik mijn laatste paard kocht, heb ik een contract van internet afgehaald.

Ik heb wel wat punten die erin stonden verwijderd, maar dat was meer omdat ik en de verkoper die niet belangrijk vonden.
Voor ons was het vooral dat de verkoper een bewijs van verkoop had.

Wij hebben het in tweevoud ingevuld en ondertekend. Dus beiden hebben een kopie.

Is een Word document:
http://www.uwpaardverzekeren.nl/PDF/Mod ... d-pony.doc

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:45

Kala schreef:
Jennyj01 schreef:

Ik weet het wel zeker. Ik heb uitvoerig uitgezocht om het maar te kunnen voorkomen. Staat trouwens op de website van het rijksoverheid zelf. Bovendien lopen er hier nog meer topics over die dit bevestigen.

Chippen is alleen maar interessant voor de dienst van voedselwaren (of hoe dat ook heet). Chippen is alleen maar om het vlees te kunnen herleiden. Als je dier niet gechipt is, gaat het na slachten niet de mensenvoeding in. Dat is alles.

En ook al zou ik het niet goed hebben, ik laat hem niet chippen. Zinloos en zowel mijn paard als ik hebben er alleen maar last van.

Ook zo'n onzin dat chippen en om daar dan een paard mee te kunnen achterhalen, er zijn zo veel paarden die dwalende chippen hebben en dan worden er gewoon weer nieuwe in geschoten. :roll:
En dan ineens zijn er meerdere chippen te lezen en die hebben allemaal verschillende nummers.
Ik kan absoluut niet begrijpen dat er in NL geen duidelijk registratiesysteem is, een kat kan je chippen en op naam zetten, een koe, geit, schaap krijgt een oornummer en is geregistreerd moet je afmelden bij verkoop of dood en een paard tja dat is allemaal vaag.

Wanneer is je paard je paard:
Als je aan kan tonen dat je voor een bepaalde periode de rekeningen betaald heb.
Ook iets wat zo ongelooflijk krom is, je zet je paard in de opfok voor een jaar of 3 a 4 betaal de rekening contant en dan???

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:46

mnkortleve schreef:
Als je aan kan tonen dat je voor een bepaalde periode de rekeningen betaald heb.
Ook iets wat zo ongelooflijk krom is, je zet je paard in de opfok voor een jaar of 3 a 4 betaal de rekening contant en dan???

Dat is ook iets wat niet klopt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:50

Kala schreef:
Jennyj01 schreef:

Even iets verder klikken...
Nogmaals, ik heb alles uitgezocht en er lopen meerdere topics hierover. Bovendien heeft hij gewoon een paspoort zoals het moet volgens de regels. Een paard wat alleen gebrandmerkt is, moet een uitvoerig beschreven paspoort hebben en dat is ook het geval.

Kala heeft gelijk, er zijn namelijk toegestane uitzonderings regels op die regel die jij noemt.
(ben in het bezit van een gebrandmerkte Duitser met papieren (en eigendoms papieren, dat is handig!) die dus gewoon in NL mag zijn zonder chip, nou heb ik hem wel laten chippen aangezien ik niet van plan was altijd het gehele regelement mee te slepen als ik op wedstrijden ga, want er zijn legio officials die ook niet die regeling kennen.)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 00:06

Brainless schreef:
mnkortleve schreef:

Dat is ook iets wat niet klopt.

Daarom zette ik die volgende zin er ook onder. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 00:06

mnkortleve schreef:
Daarom zette ik die volgende zin er ook onder. ;)

:+

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:55

Waterdicht krijgen ze nooit met dieren. Hoe ze het ook doen er zijn altijd gaten:) Maar als je paard je lief is dien je te zorgen dat je zoveel mogelijk op orde hebt. Maar ook ik moet zeggen dat ik bijna alles gewoon contant betaal voor mijn paarden en zelden een bon vraag. Dus ook ik kan niet aan tonen dat het miijn paarden zijn. Paspoort, mutatiedocument en stamboek staan wel op mijn naam allemaal. Ook sta ik wel bij de dierenarts in zijn computer dat mijn paarden geeent zijn en daar voor registratie allemaal zijn aangeboden. HOefsmid ken ik al even en volgens mij zal die ook niet liegen als je vraagt te getuigen dat het jou paardje was wat er stond;) Voer koop ik los in de winkel bon bewaar ik nooit. hooi wordt door lokale loonwerker gebracht en betaal ik gewoon. Maar dat zijn wel getuigen dat ze de paarden in jou weide hebben gezien en dat je ze al even hebt. Ook paspoort,mutatie enz zijn dan duidelijke aanwijzing met foto;s dat het jou paarden zijn:) Maar ik heb van alle 4 geen koopcontract...bij eentje wel een bewijs dat er een koop is geweest en als het niet zou gaan ze terug kon. Maar dat zegt niets. Mutatiedocument staat wel op mijn naam en bij verkoop hoor je de hoek eraf te halen en die te houden dat je verkocht hebt en nieuwe eigenaar formulier mee om op naam te zetten. Helaas gebeurd dat op naam zetten daarna weer niet en is het mutatiedocument ook weer verloren.

NEe waterdicht krijgen van registratie en eigendom bij dieren..heel lastig...maar alle beetjes bewijs helpen wel mee om aan te tonen dat het aannemelijk is:) Maar lastig blijft het altijd.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:09

ja, hopen dat je nooit pech hebt. want wie kwaad wil kan in de nederlandse wet ver gaan....zolang er geen bewijs is ben je de klos

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:12

Maar hoe kan je bewijzen dat diegene die het contract ondertekend heeft ook daadwerkelijk de eigenaar was?

Het lijkt me makkelijk te vervalsen namelijk...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:42

MelvinRandy: Klopt...dat kan ook nog..diefstal en dan gewoon contract tekenen maar controleer jij de naam van degene waar je koopt"? bij een handelaar misschien maar verder? En die handelaar weet ook niet altijd waar die dieren allemaal vandaan komen want die kopen op bij massa:) Dus zekerheid..zeg ik al heb je nooit.

Kwita: Ik woon in Belgie en weet niet percies hoe het hier werkt met koopcontract..maar ook koopcontract is niet waterdicht..en zo blijf je dus terug komen..wat we ook bedenken en hoeveel papierwinkel je ook bij je paard hebt..waterdicht..dat het echt van jou is is het nooit. Dus moet je zorgen dat je alles vast legt wat je nog kan:) En daarmee heb je redelijke sterke bewijzen..die helpen...maar soms als je paard gestolen is en door een ander gekocht vrij snel daarna en die tonen aan dat het ten goede trouw is gegaan en wel een koopcontract hebben dat het paard daar toch echt blijft! En zo ben je je paard alsnog kwijt...en jij kan een koopcontract hebben zelf en je paard daarna verkocht hebben en daar geen koopcontract gemaakt hebben..tja..dan zou het nog steeds jou paard zijn??? Of al doe je het daar met koopcontract..dan kom jij met jou koopcontract dat ouder is..van wie is hij dan?? Lastig en waterdicht?? Nogs teeds niet!!