Merrie in pensioen en afspraken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:54

janderegelaa schreef:
Het zal niet het eerste dampige paard zijn die ik een veulen zie krijgen dus ik wens de nieuwe eigenaar veel plezier ermee.

En TS, als je een wrak van een paard hebt kun je het beter wegbrengen want als de longproblemen zo erg waren als jij zegt dan is dat voor dat paard ook geen leven.

Daarbij kan het erfelijk zijn....

Zo heeft een vriendin van mij een merrie die ernstige long problemen heeft.
Haar moeder en al haar veulens (fokmerrie) leven niet meer....
Je wil niet weten hoe vaak ze haar paard net aan heeft kunnen redden als ze weer neerviel omdat ze geen zuurstof binnen kreeg..

Leuk, fokken met een merrie met longproblemen....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:57

Tja als je zelf de kosten van een paard niet meer dragen wil, en een ander daarvoor opdraait, kun je ook niet meer bepalen wat ermee gebeurd.
Laat het gaan. Ze had of zelf moeten betalen en dus bepalen of naar de moeten brengen, dat laatste zou ik de beste optie vinden voor een oud afgeschreven dier.

Caesar

Re: Merrie in pensioen en afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:08

Is het niet zo dat deze mensen misschien juist wel heel graag een veulentje willen omdat ze dan nog een nakomeling van deze merrie hebben? Want eerlijk, als ze gecheckt is door een DA en die heeft haar akkoord bevonden, zou ik dat misschien ook wel doen. Het kan met dit paard maar zo afgelopen zijn, buiten het feit om. Wees blij dat ze een plekje heeft waar voor haar gezorgd wordt (want wie is er tegenwoordig zo gek om een 19 jarige afdanker op te nemen). Mensen zijn er misschien wel hartstikke gek mee, en dan komen ze haar ineens wel terug halen. Dan verhuisd het dier alsnog én de medische handelingen om te aborteren zijn ook niet mis.

Bextertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:54

Goed, ik ben helemaal niet van bokt en andere fora's maar heb speciaal voor dit een account aangemaakt omdat ik het zat ben dat ik nu al maanden op internet door allerlei mensen die mij en de situatie helemaal niet kennen afgeschilderd wordt als een slechte eigenaar die haar oude zieke merrie afgedankt heeft. Zo is het helemaal niet gegaan namelijk..
Nadat ik voor de 3de x van de dierenarts hoorde dat hij nu echt niets meer voor haar kon doen dan ventipulmin en prednison voor kon schrijven, wat ook niet meer echt aansloeg en voor de zoveelste keer het advies kreeg "haar weg te brengen" heb ik ervoor gekozen haar naar de stalling te brengen waar ze nu nog steeds staat om haar laatste weken/maanden nog even gelukkig te laten zijn zonder dat circus aan haar lijf elke keer omdat ze zo benauwd was. De mensen die deze stal beheren hebben zeer veel verstand van zaken en de omstandigheden waren erg goed voor mijn meisje. Ik had haar in een korte tijd zeer vaak verhuisd maar nergens was het voor haar ideaal. Deze stalling wel en al was hij 3 uur rijden bij mij vandaan ik wilde haar gewoon nog een mooie tijd geven. Dit is een goede keus geweest, want toen ze daar eenmaal stond begon ze op te knappen. Eindelijk!! Ze heeft nooit meer een terugval gehad en was daar gelukkig. Alleen wel 3 uur bij mij vandaan. Deze merrie is altijd een paard geweest wat van persoonlijke aandacht houd en het geweldig leuk vind dingen voor "haar mens" te doen. Ik zat dus in dilemma dat ze nu helemaal niets meer deed terwijl ze nu zo goed was dat ze recreatief nog best wat kon. Maar ik was bang dat als ik haar weer zou verhuizen ze weer terug zou vallen. Toen ze daar meer dan een jaar zo stabiel en werkloos stond (was er max 1-2x per maand omdat het een reis van 3 uur heen en 3 uur terug is) vertelde de stalhoudster dat er een meisje bij haar liep die er bijna elke dag was en helemaal gek was op dit paard. Zo is dit balletje gaan rollen. Ik dacht dat ze nog gelukkiger zou zijn als ze weer een mens had die haar elke dag bezocht en lekker met haar bezig ging, beetje grondwerk, rondje buiten, licht dressuurmatig wat doen zodat ze wat beter in haar lijf kwam zodat ze nog gelukkiger en langer van haar pensioen kon genieten. Daarom heb ik haar zoals jullie het noemen "geschonken" en niet zoals anderen zeggen "afgedankt omdat ik de verantwoording niet wilde nemen" als de huidige eigenaresse de verantwoording niet meer zou willen zou ik hem met alle liefde weer overnemen. Ik heb dit paard 13 jaar gehad. Elke dag was ik bij haar. Ze was mijn beste vriendin! We konden met elkaar lezen en schrijven. Geen dwang, geen bit, geen sporen. Alleen woorden. Uren en dagen door de bossen. Onze band was heel sterk. Als je zelf zo'n band met je paard hebt snap je wat ik bedoel en weet je dat het nooit mijn intentie is geweest "haar af te danken" ik wilde het beste voor haar! En als IK haar daarvoor zou moeten missen moest dat maar, haar geluk ging voor. Ik ga verder niet inhoudelijk in over beloftes die zijn gemaakt en niet zijn nagekomen. Maar wil wel zeggen dat vanaf de dag dat ik de papieren afgegeven heb ik niets meer hoorde. En als je dan viavia hoort en leest dat ze haar een eerste veulen in haar leven willen laten dragen en baren op haar 20ste en verder niets bijzonders met haar doen behalve een beetje opjagen door de bak heen dan breekt je hart. De mijne wel in ieder geval.. want dat heb ik nooit, maar dan ook echt nooit voor haar gewild op haar oude dag. Ik ben er letterlijk ziek en kapot van en de mensen om mij heen zoals lieve smurfje kunnen dat niet langer aanzien en proberen mij te helpen er iets aan te doen. Vandaar dat dit topic nu bestaat. En ik wil jullie nog 1 ding op het hart drukken, vertrouw mensen als je dier je lief is niet op hun woord. Voor mij is dit een hele wijze en vooral hele nare les geweest. Die ik de rest van mijn leven nooit zal vergeten en waardoor ik de rest van me leven met een berg verdriet en schuldgevoel zal rondlopen. Dat zal ook wel mijn straf zijn door mijn liefste bezit uit handen te geven. Verder wil ik geen ruzie/rellen veroorzaken via internet. Daar heeft helemaal niemand wat aan.
Laatst bijgewerkt door Bextertje op 15-04-14 19:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:00

Goed dat je zelf reageert Bextertje, het is altijd goed om het verhaal van alle kanten te horen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:06

Tja ik vind het echt heel naar voor je, maar enige wat je kunt doen is juridisch advies inwinnen. Ik denk dat je erlijk gezegd er weinig aan kunt veranderen, want je kan niet meer bepalen wat zij met "jouw"paardje doet

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:15

Goed van je dat je reageert Bextertje.
Het is echt heel naar, je denkt je paard in goed handen te geven en je vertrouwd ze en dan dit.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:45

Ik vind het echt heel erg voor je. Ik hoop voor paard en jou dat de bevalling van het veulen niet al te zwaar zou zijn....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:47

Dat "circus aan haar lijf" had je toch ook kunnen stoppen op je eigen stal? Dat ze op die andere stal wél opknapt is meer geluk dan wijsheid. En als ze dan opgeknapt is kan ze ook best een veulen dragen hoor. Zeker voor een paard dat niets doet is dat goed te doen.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:01

ik lees dit topic voor het eerst, in andere topics word er gezegd had je een contract moeten nemen in zulke gevallen, en hier word weer gemeld dat een contract niet makkelijk ontbonden kan worden. als paarden eigenaar snap je toch wel dat een paard op deze leeftijd geen eerste veulen moet krijgen, en als je paard al ziek is dat dat helemaal niet moet! dus vind ik dat bextertje een poot heeft om op te staan ik hoop dat jullie juridisch eruit kunnen komen en dat de merrie gust is. en ik wens jullie veel sterkte toe!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:09

@eef: ik raad je aan mijn berichten eens goed door te lezen en niet dingen (onbewust) verdraaien.

Een contract is inderdaad aan te raden, maar wel met de correcte inhoud. Nergens wordt gezegd dat een contract lastig wordt ontbonden, enkel dat het mogelijk op enkel gronden waaronder een ontbindende voorwaarde. En deze moet correct opgesteld zijn door iemand met verstand van rechten en geen leek

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:26

eef_doortje schreef:
ik lees dit topic voor het eerst, in andere topics word er gezegd had je een contract moeten nemen in zulke gevallen, en hier word weer gemeld dat een contract niet makkelijk ontbonden kan worden. als paarden eigenaar snap je toch wel dat een paard op deze leeftijd geen eerste veulen moet krijgen, en als je paard al ziek is dat dat helemaal niet moet! dus vind ik dat bextertje een poot heeft om op te staan ik hoop dat jullie juridisch eruit kunnen komen en dat de merrie gust is. en ik wens jullie veel sterkte toe!

Niet dekken was geen voorwaarde in het contract. Dat is dus geen grond. Volgens Bextertje is het paard daar opgeknapt, zelfs zover dat ze weer te rijden was en volgens de huidige eigenaar door de DA goed genoeg bevonden om te dekken. Er zijn genoeg merrie's die op late leeftijd een veulen krijgen dus dat is ook geen punt. Een rondje door de bak jagen is ook geen punt en daarbij is het "van horen zeggen". De voorwaarde dat het paard niet verplaatst mag worden zal altijd uitgelegd worden als niet van vast staladres veranderen. Anders kun je ook nooit naar de dierenarts of een leuke buitenrit maken.

Op persoonlijke titel zeg ik dat er misschien eens gestopt moet worden met een paard " een goed plekje geven" want je krijgt er alleen maar gezeik van omdat de oude eigenaar wel verlangt dat je alle kosten betaald als voor een gezond paard maar je mag er niets mee. Zo'n meisje is dan blij want die heeft een apegatje voor niets en na een tijdje realiseert ze zich dat ze ook inderdaad niets heeft behalve een lege portemonnee dan. Afscheid nemen hoort óók bij paarden houden. En als het je zo zwaar valt dat je je paard niet weg durft te brengen, laat hem dan ook niet bij een vreemde maar verzorg het paard tot het eind. Maarja, dat kost geld ;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:36

Bextertje schreef:
Ik dacht dat ze nog gelukkiger zou zijn als ze weer een mens had die haar elke dag bezocht en lekker met haar bezig ging

Ik haal deze zin er even uit omdat ik die nogal cruciaal vind voor het verhaal.
Ik begrijp namelijk niet dat jij het een logisch gevolg vindt/vond om dan je merrie aan dat meisje te schenken. Dat meisje had toch prima met je merrie bezig kunnen zijn terwijl jij gewoon de kosten bleef dragen (en dus de eigenaar bleef)?

Ik begrijp dat je het zo goed mogelijk hebt willen regelen, maar ik begrijp niet dat je de zeggenschap over je paard op hebt willen geven.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:49

Daarom blijft mijn oudje bij mij , hij wordt 26!! kost een hoop geld aan supplementen, medicijnen en speciaal beslag etc etc.... Ook als ik niet meer kan rijden blijft hij, ik maak bewust die keuze ! En als het niet meer gaat laat ik hem gaan.

Ik begrijp wél dat mensen verder willen met een jonger dier als hun oudje niet meer "voldoet" maar neem dan je verantwoording en neem gewoon afscheid zodat het niet in verkeerde handen valt met zijn of haar beperkingen en de bijbehorende kosten.....

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:33

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo slim om dit uitgebreid op Bokt te zetten terwijl de nieuwe eigenaar uitgebreid kan meelezen en dus voorbereid is op de stappen die jullie kunnen nemen.
Ik vind het nog minder slim (ok, eigenlijk gewoon dom) om een paard wat niet 100% gezond is én al op hogere leeftijd te laten dekken. Ik weet dat mijn zusje het ooit heeft besproken met onze veearts toen onze merrie 19 was en hij raadde het met klem af, veel te gevaarlijk voor de merrie als ze nooit eerder veulens heeft gehad.
Ik vind het heel banketstaaf allemaal voor én het paard én de echte eigenaresse. Zo leer je een heel harde les. Nooit je paard afstaan.

Sietske74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:41

Heel snel naar een advocaat. Die kan je adviseren. Eerste afspraak is misschien nog wel gratis en zo niet dan kost het was en dan weet je in ieder geval wat er juridisch mogelijk is.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 10:55

Gelukkig zetten we niet online wat de volgende stappen zijn. Via pb zijn er genoeg dingen aan geboden.

Inderdaad een harde les. Echter heb ik de ervaring anders. Mijn pony tje staat fantastisch met pensioen. Wil ik dan nu ook mijn verantwoording niet meer dragen?

Er zijn Veel mensen die een plekje aan bieden voor een paard in pensioen. Maar willen dan ook alle kosten en beslissingen zelf maken en dragen. De ene doet dat Op vettrouwen en de ander op contact.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:16

set_elkol schreef:
Goed dat je zelf reageert Bextertje, het is altijd goed om het verhaal van alle kanten te horen.

Zullen we dan ook even wachten tot de huidige eigenaren van dit paard komen met het verhaal? Want ik ben geen jurist (dus mocht Douraque me op de vingers moeten tikken, dan kan ik alleen maar ervan leren), maar het verhaal van TS en Bextertje komt al niet eens volledig overeen. We kregen het verhaal maar van 1 kant te horen, nu een enigszins verschillend verhaal van dezelfde kant.

Bextertje geeft aan dat ze haar paard een aantal fijne weken / maanden wilde gunnen, maar dat het paard kennelijk flink is opgeknapt. Uit het verhaal van TS zou ik kunnen afleiden dat het paard nog steeds een wrak is. Bextertje geeft zelf aan dat de huidige eigenaren verstand van zaken hebben en ik begrijp dat ze haar paard daar liet staan omdat het dier er goed stond.

Ik zou eerst het verhaal van de huidige eigenaren willen horen. Iemand hier schreef al, dat het dier bij de huidige eigenaren door een VA was onderzocht en goed bevonden om nog te dekken. Dat klinkt al anders dan een zwaar ziek en wrakkerig paard dat volledig afgeschreven is.

Ik vind het dan ook te ver gaan om hier als een stel makke schapen achter TS te gaan staan (Oei foei, je kunt ook niemand meer vertrouwen), terwijl we het volledige verhaal niet eens kennen. En als de huidige eigenaar "slim" is, zal ze dat vast niet hier vertellen, wordt toch een welles-nietes-verhaal ben ik bang. Ik geloof best dat de vorige eigenaresse (Bextertje) heel gek is op dat dier en haar het beste gunt, maar om mee te gaan in het (even gechargeerd) "boehoe-de-nieuwe-eigenaar-van-mijn-geschonken-paard-doet-iets-met-haar-dat-ik-nooit-zou-hebben-gedaan" gaat mij veeeeel te ver.

Als de VA van de huidige eigenaren het dier goed genoeg vinden om te laten dekken, dan is dat het goed recht van de huidige eigenaren en waarom zouden wij als Bokt dan stennis lopen schoppen over een verhaal dat we maar deels kennen.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 16-04-14 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:18

Rocamor ik ken het verhaal van de huidige eigenaar al dus mijn reactie klopt aan alle kanten ;)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:20

set_elkol schreef:
Rocamor ik ken het verhaal van de huidige eigenaar al dus mijn reactie klopt aan alle kanten ;)

Mijn excuus bij deze, ik ging uit van mijn referentiekader!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:20

Snap ik geeft niks :j

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:36

smurfje schreef:
Gelukkig zetten we niet online wat de volgende stappen zijn. Via pb zijn er genoeg dingen aan geboden.

Inderdaad een harde les. Echter heb ik de ervaring anders. Mijn pony tje staat fantastisch met pensioen. Wil ik dan nu ook mijn verantwoording niet meer dragen?

Er zijn Veel mensen die een plekje aan bieden voor een paard in pensioen. Maar willen dan ook alle kosten en beslissingen zelf maken en dragen. De ene doet dat Op vettrouwen en de ander op contact.

Dat is toch niet te vergelijken? Jij betaalt die stal en bent toch nog steeds zelf verantwoordelijk? bextertje heeft het paard 'weggegeven' Daarmee bedoelde ik dat je een harde les leert.
Wij hebben nu ook een paard van bijna 24, zij zal NOOIT aan iemand worden afgestaan en wij zullen altijd zelf voor haar blijven zorgen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 12:20

Gulpje schreef:
smurfje schreef:

Dat is toch niet te vergelijken? Jij betaalt die stal en bent toch nog steeds zelf verantwoordelijk? bextertje heeft het paard 'weggegeven'

Ook ik heb mijn pony tje weg gegeven. Wel bijzonder dat je eet van uit gaat dst je weet hoe het zit.

CatOotje58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:25

Ook ik ben geen forum mens, werd door iemand anders op dit topic gewezen en omdat ik haast wel zeker weet dat de huidige eigenaresse van de merrie waar het hier om gaat hier niet zal reageren wil ik toch graag wat zeggen.
Nergens maar dan ook nergens in het hele verhaal van de vorige eigenaresse lees ik terug dat zij voor zichzelf ten tijde van de schenking al een nieuw, jong en gezond paard had gekocht waarmee ze opnieuw wilde beginnen en ze het niet kon/ wou opbrengen om 2 paarden te onderhouden.
Ook het feit, waarvan de huidige eigenaresse ook op de hoogte is, dat deze merrie zeer uitvoerig is onderzocht door een zeer kundige en gerenommeerde dierenarts en er zelfs nog 2 of 3 second opinions zijn gevraagd bij anderen voordat er beslist is om de merrie te laten dekken wordt wijselijk nergens vermeld.........
Ik zie de merrie met enige regelmaat en ze blinkt je tegemoet, maakt met de huidige eigenaresse regelmatig lange buitenritten en wordt door haar vertroeteld tot en met.
Laatst bijgewerkt door CatOotje58 op 16-04-14 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:27

Douraque schreef:
Dat is dan in deze casus het probleem: TS heeft in het contract niet staan dat het paard niet gedekt mocht worden. Dus contractueel heb je niets aangezien een schenking overdracht van het eigendom is, dus de wederpartij is nu eigenaar van het paard. Mijn proffesionele kijk is dat jij niet heel sterk staat en dat er grote kans is dat je zult verliezen

Mijn juridische advies is: bel de rechtsbijstand of ga naar het Juridisch Loket. misschien zien zij wel een opening via het hippisch recht. Gewoon privaatrechtelijk heb je naar mijn idee geen kans van slagen

Er staat toch in het contract dat de merrie niet verplaatst mag worden? Dus alleen al het wegbrengen naar de hengst is al contractbreuk imo..

Ik persoonlijk had de trailer achter mijn auto gehangen en de merrie opgehaald..